گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۸۳۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۲

برخورد کهنه و نو در بگونیا هیمالیس

بگونیا هیمالیس

نام انگلیسی

Reiger begonia

نام علمی

(begonia hiemalis(Begonia Elatior

فارسی رایج

بگونیا هلندی( هیمالیس)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

30000

از خانواده

Begoniaceae

خاستگاه

آزمایشگاه( این گونه دورگ است)

گل عزیز است غنیمت شماریدش صحبت / که به باغ آمد ازین راه و از آن خواهد شد….

سلام دوستان سجادی هستم کارشناس ارشد گیاهان زینتی و باغ گیاهشناسی ملی ایران.بازهم درخدمتتون هستم با یک مقاله دیگه این بار یک گل جدید که به تازگی وارد ایران شده.اگر به دنبال گیاهی زیبا برای گلدان های کنار پنجره هستید و یا برای هدیه دادن به کسی به دنبال سوژه میگردید،یا اگر از گلهای شمعدانی و حسن یوسف همان دوستان و کلیشه های قدیمی خانه ی مادر بزرگ خسته شدید و دنبال گیاهی جدید هستید، باغ شیشه ای این بگونیا ی زیبا را به شما پیشنهاد میکند.این گل زیبا از خانواده ی بگونیاسه و ساخته و پرداخته دست بشر و در آزمایشگاه میباشد چرا که دورگ بین بگونیا غده ای و بگونیا عروس خودمان است.ارتفاع نهایی آن بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر میشود ودارای گلهایی پرپر و به رنگهای قرمز،زرد،صورتی و حتی سفید میباشد.این گیاه روزکوتاه بوده وبرای گلدهی در نیمه دوم سال پیش رس میشود .ایده اصلی این بوده که شما ۶ ماه از سال ازین گل لذت برده و بعد از آن بریزید دور،ازین نظر یکساله به حساب میاید ولی با کمی حوصله میتوان آن را سالها نگه داشت:

نیازها:

نور: به نور غیر مستقیم احتیاج دارد نزدیک پنجره جنوبی( روبه قبله) بهترین گزینه برای یک گیاه گلدار  است.این گل یک گیاه روزکوتاه است و در نیمه دوم سال گل میدهد

 

آبیاری:بین دو آبیاری بسته به دمای اتاق اجازه دهید سطح خاک خشک شود.بعد از پایان دوره گلدهی اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود تا گیاه وارد دوره استراحت خود شود.

 

دما:به دمای متوسط تا گرم اتاق نیازمند است.دمای حدود ۱۵ درجه در هر فصلی برای ۲ ماه باعث گل انگیزی گیاه میشود.بهترین دما در روز ۲۴ درجه ودر شب ۱۶ درجه باشد.این اختلاف دما باعث عمر بیشتر گلها وشادابی انها میشود.

 

رطوبت:بگونیا ها به هوای گرم و کمی مرطوب نیاز دارند برای همین گلدان را داخل یک زیرگلدانی پر از آب قرار دهید فقط کف گلدان به آب نخورد!!

 

670px-Care-for-a-Begonia-Step-6-Version-2

 

خاک: خاک بنفشه آفریقایی و یا هر خاک مغذی با تهویه خوب( خاک کاکتوس نه!!!)

 

ارتفاع: بسته به شرایط ،به صورت عادی ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر،هرچه پاکوتاه تر،مناسب تر!همچنان میتوان با تنظیم زمان قلمه گیری یا تنظیم دما که از فوت کوزه گری های باغبانی میباشد ارتفاع را کوتاه کرد!!

 

تغذیه:از آنجا که این گیاه گلدار میباشد پس به قول معروف خرجش بالاست و نیاز دارد تا هر ۲ هفته یکبار با کودهای مخصوص گلدهی مثل کریستالون صورتی ۲۰-۲۰-۲۰ طبق دستور تغذیه شود.

 

تکثیر:خب، اگرچه بنده قبلا گفتم این گل مثل گلهای یکساله باهاش رفتار میشه ولی خب با کمی حوصله میشه چندسال ازش نگهداری کردچون فقط یه دوره کوتاه استراحت داره و دوباره میشه وادار به گلدهیش کرد.نشا این گلهارو مستقیما از هلند وارد میکنند چون هزینه وارداتش از تکثیر کمتره پس صرف با وارد کردن این گله! این گیاه رو میشه باقلمه تکثیرکرد به این ترتیب که بعد از پایان گلدهی گیاه رو از ۷ سانتی متری سطح خاک کفبر میکنند،بعد از اینکه تو بهار شاخه های جدید رشد کرد همون هارو میبرند و توی بستری از ماسه یا پرلیت وکوکوپیت میزارن و صبر میکنند تا ریشه دار بشه تا منتقلش کنیم توی خاک اصلیش.همچنین مثل بگونیا رکس میشه از قلمه برگی هم استفاده کرد.

 

gby1208_1p_place_in_glass_lg

dsc03818

 

 

گلدهی:این گل برای نیمه دوم سال گل میده یعنی طول روز کوتاه رو طلب میکنه،حدود ۱۴ ساعت تاریکی شب نیاز داره تا گل انگیز بشه.بعد از پایان گلدهی آبیاری رو کم کنید تا هفته ای یکبار گلدونتونم یه جای تاریک تر قرار بدید،با این روش بعد از ۲ ماه شاخ و برگ خشک شده وگیاهتون وارد خواب میشه شما اونارو تا سطح ۷ سانتی متری کفبر میکنید.برای سری بعدی در بهار که دوباره پرپشت تر سبزمیشه تا آخرتابستون صبر کنید بعد که طول روز کوتاه شد گیاه وارد فاز گلدهی میشود و این سیکل ادامه دارد.حالا شما میتونید هر وقت در طول سال با گذاشتن یک پارچه سیاه از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح بعد از ۲۰ روز گیاه رو فریب بدید و وادار به گلدهی کنید

 

begonia_x_hiemalis

 

تعویض گلدان:این گیاه ترجیح میده تا ریشه هاش به صورت درهم رفته باشه پس هر ۲ سال یکبار تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر کافیه.

 

آفات و بیماریها: بیشتر مستعد کنه و تریپس هستش که با تامین رطوبت پایدار از حجوم کنه جلوگیری میشه و همینطور در گلخانه ها با کاشت لیسیانتوس بنفش میشه جلوی تریپس طوری که تریپس جذب این گیاه میشود رو گرفت(این نکته به صورت تجربی در باغ شیشه ای ثابت شده) همینطور سفیدک پودری و قارچ کپک خاکستری(بوتریتیس) از جمله بیماریهایی هستند که گیاه را تهدید میکنند.

 

ازبگونیا بیشتربدانید:

 

بگونیا رکس

بگونیا ببری

بگونیا غده ای

 

بگونیا هیمالیس

بگونیا هیمالیس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بر حال من ببخشی و حالت بیاوری

صید اوفتاد و پای مسافر به  گل بماند

هیچ افتدت که بر سر افتاده بگذری

صبری که بود مایه سعدی دگر نماند....

دیدگاه های شما

832 پاسخ به "برخورد کهنه و نو در بگونیا هیمالیس"

  1. مهدی گفت:

    سلام…متاسفانه نتونستم جای مناسبتری واسه این درخواست از شما پیدا کنم.میخواستم بدونم شرایط نگهداری”گل شیپورهلندی” واسه آپارتمان و پشت پنجره پذیرایی خونه که شرایط نوری کم هست مناسبه یا نه؟ممنون میشم به ایمیلم پاسخ بدید…با احترام

  2. هوشمند گفت:

    سلام
    من ۲ماه پیش یه بگونیا پرگل خریدم تو حال زیر پنجره گذاشتم. از اون روز به مرور زمان تمام گلاش خشک شد و ریخت که فهمیدم بخاطر اسپری کردن آب بوده.
    الان برگهاشم تماما خشک شده و ساقه های اصلیش خم شدن و ایستایی ندارن در حالی ک ۲تا برگ تازه در آورده.
    لطفا راهنمایی کنید چطور درستش کنم. ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام دوست من این گل برای نیمه دوم سال روانه بازار میشه! نگاه کنید اگه ساقه های گلتون نرم و آبکی شدن که دیگه مریض شده و قارچ گرفته ولی اگه مریض نشدن و میدونید که گلتون داره کار میکنه سعی کنید بهش یکم کود بدید و رطوبتشو تامین و آبیاری و تنظیم کنید تا بهتون برگ بیشتر بده اگه شده خاکشو عوض کنید تا گیاه جون بگیره و برای گلدهیش میتونید طبق دستور گلدهی عمل کنید

      • هوشمند گفت:

        ممنون از پاسختون. امروز دیدم از پایین ساقه هاش لهیده و قهوه ای شده. البته تازه خاکشو جابجا کرده بودم!!
        ممکنه علتش این باشه؟
        الان بندازمش دور؟ حیفه

        • باغ شیشه ای گفت:

          داداش این دیگه آفتابه خرجه لحیمه! طبق دستور تکثیر ساقه ی بالا که سالمه رو ببرید بزنید تو آب یا اینکه بندازیدش دور چون این گل نگهداریش سخت نیست فقط تجربه میخواد….

  3. بگونیا هیمالیس گفت:

    با سلام من دیروز از نمایشگاه گل و گیاه یک گل بگونیا هیمالیس هلندی خریدم در باره کودهی به گل و برگهاش گیج شدم گفته بودن که هر ۵ روز یکبار آب بدهیم و یک قاشق سوپخوری از کود مخصوص را هر ۱۴ روز یکبار برای گل دهی بدهیم و هر ۱۵ روز یکبار برای برگهاش یعنی فردا روز۱۴ دهم و نیم ساعت بعد اب بدهیم حالا سوال اینجاس کود را مستقیم روی خاکش بریزم یا نه اول در اب حل کنم اونم به چه میزان اب؟ دومین سوال با توجه به اینکه گفتن هر ۵ روز یکبار اب بدیم این طوری در روز۱۴ و ۱۵ که ۲بار پشت سر هم اب می خوره متوجه نشدم اینجا رو اگه راهنمایی کنین ممنون می شم
    از سایت خوبتون و مطالب مفیدتون سپاسگدارم

    • Zakiye گفت:

      سلام
      من خیلی درباره این گل تحقیق کردم خیلی هم مواظبش بودم آخر سر هم دیدم هفته به هفته داره گلهاش میریزه، آخر سر هم ساقه هاش لهیده شد و مرد.
      در تحقیقاتم به این رسیدم که این گل آزمایشگاهی است و نتیجه‌ی پیوند چند گیاه، برای همین عمرش خیلی خیلی کمه، هر کارش کنی آخر سر خراب میشه، گفتم که بدونی خراب شد فکن نکنی مقصر تو بودی، این گل فقط برای درآمد زایی گل فروشهاس چون ظاهر خیلی قشنگی هم داره.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خانم وقت بخیر آبیاری بستگی به دمای خونه داره به طور کل هر وقت خاک خشک شد و گلدون سبک شد باید آبیاری بشه.در مورد کود دهی هم سخت نگیرید هر دو هفته یکبار با کود بنفشه آفریقایی به اندازه یک قاشق چایخوری تو یه پارچ آب حل کنید و به گلتون بدید دیگه ریختن آب یا کود روی گل یا برگ اصلا کار درستی نیست!!

  4. ريحانه گفت:

    سلام ببخشید من میخواستم یه گیاهى آپارتمانى رو بهم معرفی کنید که علاوه بر زیبایى خیلى حساس نباشه و مقاوم باشه ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام دوست عزیز گل بنفشه آفریقایی بهترین گزینه برای شماست همینطور گل زاموفیلیا

  5. بگونیا هیمالیس گفت:

    ممنون از اینکه جوابم خیلی زود دادین علت اینکه گلهاش قهوه ای می شه و رو به پژمرده شدن می ره چی هست ؟ برگهاش کاملا سبز هستند.
    کودش سفید رنگ و ریز هست (فکر کنم کود نارگیل گفته بودن) دو بسته هست روی یکی نوشته مخصوص برگ و دیگری مخصوص گل یعنی جدا بدیم یا با هم

    • باغ شیشه ای گفت:

      خانم کود مخصوص برگ و غیر برگ نداریم این ازین کودهاییه که جدیدا اومده و همش واسه پوله نه چیزه دیگه قهوه ای شدن گلها بیشتر به خاطر آبپاشی روی اونهاست روی اونها شما آب پاشی میکنید؟؟؟

  6. سپیده گفت:

    سلام
    من هفته پیش بهتون ایمیل زدم ولی جواب ندادین. من یه گلدون بگونیا و یه گلدون سیکلمه خریدم ولی از همون روز اول شروع شدن به پژمرده شدن. دوبار درهفته نصفه لیوان آب بهشون میدم. خاک سیکلمه فک میکنم معمولیه و قهوه ای تیره است ولی خاک بگونیا مخلوط قهوه ای و یه چیزای سفید رنگه که خیلی هم سبک و پوکه. چون اینجا خوندم که جاشون باید نورگیر و مرطوب باشه گذاشتمشون تو پنجره آشپزخونه ولی فرقی نکردن. بگونیام که گلای بازش همه قهوه ای شدن و غنچه هاش هم اصلا باز نشدن همونجوری مث روز اول موندن. وضعیت سیکلمه ولی خیلی بده در واقع فک کنم دیگه داره میمیره چون تمام برگای درشتش زرد شد و ریخت برگهای کوچکترش هم کم کم داره همونجوری میشه گلاشم همه ریخت پایین گلم هم پر از غنچه بود ولی همونجوری که غنچه بودن ساقه ها قهوه ای شدن و خراب شدن. خواهش میکنم کمکم کنید نمیخوام گلای نازنینمو از دست بدم :(((

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم شما کی به من ایمیل زدید؟!!
      به هرحال، شما باید هفته ای به جای نصف لیوان هفته ای ۲ بار گلتون رو سیر آب کنید یعنی یک لیوان یا ۲ لیوان کامل آب بدید. بین دو آبیاری خاکتون باید خشک شده باشه اینو با فرو کردن انگشت توی خاک میشه فهمید.قهوه ای شدن گلهای بگونیا میتونه به خاطر گرم بودن هوا یا ریختن آب روی اونها باشه یا تشنگی! سیکلمه هم که به آب زیاد و جای خنک و مرطوب احتیاج داره اگه خونتون گرمه یا خشکه یا کم آبه حتما جاشو تغییر بدید .ریزش میتونه به خاطر تغییر هوا از مغاره تا خونه هم باشه پس شرایط رو خوب بررسی کنید.سیکلمه رو بزارید جای خنک به هر دوشوشن ماهی بار کود بنفشه آفریقایی بدید

  7. سپیده گفت:

    سلام
    من رفتم تو بخش الو الو باغ شیشه ای؟ از اونجا بهتون ایمیل زدم ولی گویا دریافت نکردین.
    همین الان جاشونو عوض کردم اوردمشون توی راهرو گذاشتم اونجا خنک تره. ما کلا خونمون خیلی گرمه ولی این راهرو خنکتره امیدوارم درجه به حدی باشه که گلام بهبود پیدا کنن. الانم بهشون یه لیوان کامل آب دادم. برای آب دادنش همونطور که قبلا هم به دوستان گفته بودین عمل میکنم، انگشتمو فرو میکنم توی خاک . بگونیا کاملا خشکه که بهش آب میدم ولی سیکلمه همیشه خاکش مرطوبه برام عجیبه که اصلا خاکش خشک نمیشه. ینی امیدی هست که خوب بشن؟ سیکلمه وضعش خیلی وخیمه تقریبا همه ساقه هاش قهوه ای شده! وقتی میبینمش گریه م میگیره!میخواستم عکسشونو براتون بفرستم ولی نشد لینکشو براتون بذارم. راستی من این گلارو از نمایشگاه گل خریدم که دوم آبان تموم شد. ببخشید من خیلی سوال میپرسم. غنچه های بگونیام باز شدنی هست ؟ آخه نه رشدی میکنن نه رنگشون تغییر میکنه همونجوری سبزو گلبهی موندن. خییییلی خیییلی ممنونم که جوابمو دادین. امیدوارم گلام نجات پیدا کنن. متاسفانه علی رقم اینکه به گل و گیاه خیلی علاقه دارم ولی علم و استعداد زیادی تو نگهداریشون ندارم. بازم ممنونم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      خانم عکسشو بهم نشون ندید چون منم گریم میگیره :))
      خوب شد آبش دادی سیکلمه اگه ساقش قهوه ای شده فکر کنم دیگه قارچ گرفته باشه و گندیده باشه حالا یه عکسشو برام بفرستید سعی میکنم گریه نکنم و راهنماییتون کنم.به بگونیاتون کود بنفشه آفریقایی بدید یکم هم آهن قاطیش کنید حتما بین دو آبیاری خاکش خشک بشه تا ساقش نگنده! بزارید جای روشن و خنک ایشالا که درست میشه.

  8. سپیده گفت:

    سلام دوست عزیز
    دوتا لینک زیر عکس گلامه
    http://upload7.ir/imgs/2014-11/65922275074958513810.jpg

    http://upload7.ir/imgs/2014-11/64051238752488614901.jpg

    ممنونم ازتون.

    • باغ شیشه ای گفت:

      خانم بگونیاتون که خوبه سرحاله فقط کمی سیکلمه مشکل داره که اونم همون راه حلیه که بهتون گفتم ایشالا درست بشه اگه نشد هم فدا سرتون قضا بلا بوده یکی دیگه میخرید بجاش تجربتون بیشتر شده

  9. سپیده گفت:

    ایشاالا که خوب بشه. مرسی از راهنماییتون. لطف کردین.

  10. hossein گفت:

    با سلام
    من یه بگونیا دارم (نوعش رو نمی دونم فقط می دونم دو نوع گل میده که یک نوعش شبیه بالاست و یک دیگه یه پوشش سفید زیر گلبرگش داره)
    که از وقتی خریدم گل هاش ریخته و الان طوری شده که فقط ۲ ۳ تا گل داره می خواستم ببینم چیکار کنم که گل دهی گیاهم بیشتر بشه؟
    من گیاه رو کنار پنجره شمالی که یکم شب ها سرد تر هم میشه گذاشتم دیدم گل هاش دورش سیاه شد و شرایط بهتر نشد!
    موندم چیکار کنم که گل دهی دوباره آغاز شه
    در ضمن لامپی هم در اتاق این گیاه وجود داره که شب ها روشنه می تونه مشکل از اون باشه؟
    یه سوال دیگه هم داشتم من یه partulacaria afra هم دارم که به صورت درختچه گرفتم از وقتی که خونه آوردم به صورت بسیار شدید داره برگ می ریزه! طوری که روزی ۴۰-۵۰ برگ جمع می کنم علت این ریزش برگ هاش چی می تونه باشه؟
    اول اونو کنار یه شوفاژ گذاشته بودم ولی وقتی برگ ریزیش رو دیدم اونو به فاصله ۲-۳ متری شوفاژ (شوفاژ کنار پنجرست)گذاشتم. می بینم داره بد تر هم می شه!!

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم این بگونیا همون بگونیا عروس هستش و بهتون نمیگم که برگهاش خوردنیه :))))) اگه میخواید این بگونیا گل بده بزاریدش توی راه پله که شب ها سرد و روزها گرم و خیلی هم روشن باشه و یه کود بنفشه آفریقایی هم بریزید پاش و چند سانتی هم از ساقه هاش هرس کنید آبیاری هم بین دو آبیاری خاک خشک بشه.گلهای خشک شده رو سریعا بچین تا زور گل هدر نره گلتون نیاز به یک سورپرایز داره اینطوری قطعا گلتون گل میده. ریزش گل این گل هم به خاطر نور خیلی خیلی کم و هوای گرمه و آب کمه این گل نیاز به هوای خنک پاییز و بهار داره برای رشد توی هوای گرم و تاریک برگهاش میریزه سریعا جاشو عوض کنید بزارید توی راه پله یا جای خنک و روشن دیگه در ضمن آبیاری هم هفته ای ۲ بار میخواد تا دیدید خاک خشک شد آبش بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید