گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۳۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱

معرفی گل لویسیا

گلدهی گل لویسیا

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیزانگیر باغ شیشه ای بنده سجادی هستم کارشناس ارشد گیاهان زینتی و توی تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خوشحالم بلاخره وقت کردم و نوشته ای راجع به این گل، یعنی گل لویسیا به رشته تحریر درآوردم ! دوستان عزیز اولین بار سال ۹۶ قبل از خدمت سربازی بود از گلخانه یکی از دوستان در کرج  دیدن کردم و توی همون لابلای گلها دیدم یه گلی چشمک میزنه که تاحالا ندیده بودم ٫ دوستم زبون بسته خودشم نمیدونست اسمش چیه :)))). خلاصه با کلی گیاهشناسی و فسفر سوزاندن  فهمیدم بهش میگن  لویسیا . خلاصه منم دو سه تا ازش خریدم و بردم به دوستان کلکسیونرم دادم تا نگهداری کنن و شرایط نگهداریشو برام در بیارن 🙂 امیدوارم این مقاله به دردتون بخوره٫ دوستون دارم ٫ قول فرانسویا  Bisou Bisou.


مقدمه و معرفی اجمالی لویسیا

دوستان  اگه دنبال یه گل خوشگل خاص ٫ سرتق و بی عار  و دایم گل می گردید  من گل لویسیا Lewisia رو بهتون معرفی میکنم ! ظاهرش خیلی شبیه به گل اوونیوم هست و  این گل خودش که جز ساکولنت ها هم محسوب میشه یعنی به کم آبی مقاوم هستش٫  برگهای اون به صورت روزت Rosette یا غنچه است که از وسط بوته برگها باز میشن و گلهاش مثل  دورچین سینی با یک ساقه بلند از کنارش در میان بیرون و هرچی بوته بزرگتر باشه تعداد شاخه های گل به تبع بیشتر میشه. بومی ایالات متحده – نواحی غربی – و نماد ایالت مونتانا هم هست. گلهای زیبا و پرپشتی میده به طوری که از دور شبیه به یک دسته گل دیده میشه و با وجود اون برگهای کوچیکش این حجم گل واقعا عجیبه ! بذر این گیاه رو ما از کانادا اولین بار تو ایران وارد و تکثیر و فروش کردیم. تنفس بالایی داره و اصلا مناسب داخل اتاق نیست !! 

گیاه لویسیا در محیط طبیعی
گل لوسیا در محیط طبیعی


شرایط نگهداری لویسیا

پس از اینکه به صورت کلی با این گل بیرونی و مقاوم اشنا شدیم، بهتره مستقیم بریم سراغ تبیین شرایط نگهداری.


آبیاری

دوستان عزیزانگیز آبیاری این گل به این صورت هست که باید مراقب مرگ تدریجیش باشید . این گل با اینکه ساکولنت هست و آب ذخیره میکنه تو برگای خودش٫ نیاز به آبیاری با خشکی خاک داره. زمانی که روی گل میره ابیاریش نباید دیر و زود بشه چون باعث شوکه شدن گیاه میشه. آبی که توی اندام خودش ذخیره میکنه برای روز مبادای خودش هست و ما نباید گیاه رو وادار کنیم که از اون آب اضطراری مصرف کنه ! چون اگه به اون روز بیوفته دیگه به مرگ تدریجی دچار میشه ! آبیاری با خشکی خاک و به صورت سیراب انجام میشه. سعی کنین توی آب آبیاریش یه قاشق آب لیمو سمیه یا یکو یک بریزید (با تشکر از اسپانسر این برنامه )

شرایط نوری

این گل بومی عرض های بالای جغرافیایی نسبت به ایرانه. بنابراین نباید شدت آفتاب ایران و عرض جغرافیایی آمریکا رو باهم مقایسه کنین ! اینجا تو تابستون دو دقیقه بذارید بیرون زیر افتاب ٫ هرخلافی از بچگی کرده باشه اقرار میکنه :)))  خلاصه دوستان تابستون باید جای سایه بالکن یا تراس نگهداری بشه و زمستون باید زیر نایلون ٫ توی پاسیو یا گلخانه جای گرم باشه و بهار و پاییز میتونه حمام آفتاب مستقیم بگیره &#۱۲۸۵۷۸; لطفا از نور شدید تابستون محافظتش کنین. اگه کلا بالکن ندارین پس این گل رو هم نخرید چون پولتونو میریزید دور این گل بدون تهویه هوا زیاد دوام نمیاره .

اگه کلا بالکن ندارین پس این گل رو هم نخرید چون پولتونو میریزید دور این گل بدون تهویه هوا زیاد دوام نمیاره .

دمای مورد نیاز

به طور کلی این گیاه خنک دوسته عاشق هوای خنکه و گلیه که مثل سیکلامن توی هوای خنک به گل میره.  تابستون ها اگه حواستون نباشه ممکنه از گرما از بین بره پس باید براش توی تابستون سایه بون بذارین ٫ هوای تازه و تهویه دار بذارید یا کلا گلدان رو توی بالکن سایه نگهداری کنین تا قبل یخبندان. یخبندان هم این گل رو از بین میبره. پس بهتره یه مشما دورش بکشین یا گلدان رو ببرید توی راه پله روشن ٫ راه پله رو دست کم نگیرین خیلی محل خوبیه برای گل و گیاه من که همه گلامو تو راه پله میذارم :))))


چه خاکی برای لویسیا خوبه؟

بهترین خاکی ک توصیه میکنم برای این گل ازین خاک های آماده کاشت هست که گلفروشیا به اسم خاک هلندی میفروشند. این گل عزیز دوردونه هست و باید از خاک سبک و اسیدی استفاده کنین. منظورم اینه که pH خاک باید به سمت اسیدی باشه. اکثیر گیاهان گلدار تا خاک اسیدی نشه گل نمیدن ! سعی کنین با آب آبیاری آب لیمو صنعتی هم اندازه یک قاشق غذاخوری توش بریزید. اگه دیدید روی خاک شوره بسته و سفید شده باید خاک رو حسابی آبشویی کنین تا نمک ها از خاک بیرون برن ! وقتی خاک شور میشه روی خاک سفیدی جمع میشه و نشونه EC  بالای خاک هستش! وقتی ای سی خاک میره بالا لبه گلها و برگ ها میسوزه !


رطوبت مناسب لویسیا

زیاد به این سوسول بازیا اعتقاد نداره ولی یادتون باشه رطوبت بالا برای این گل توی محیط بسته بلای جونش هست و سریع نابود میشه از قارچ ! برای گیاهان گوشتی و ساکولنت رطوبت میتونه خطرناک باشه !! سعی کنین غبارپاشی اصلا نکنین روش !!! پس:

روی گلهاش اصلا غبارپاشی نکنین.

گلدهی لویسیا

گیاهان  خنک دوست مثل مرجان ٫ سیکلامن ٫ انواع بگونیا و کالانکویه ها از شروع خنکی هوا تا پایان خنکی هوا گل میدن. حتی توی یخبندان زمستان هم زیر مشما باشن و جاشون خوب باشه این گلدهی ادامه داره. از زمان شروع گرمای هوا  گلدهی قطع میشه تا مجدد هوا خنک بشه ! خنکی که میگم با یخبندان اشتباه نگیرین ! توی تابستون گرمای هوا معمولا این گیاهان نیاز به استراحت دارن من خودم اکثرا کف بر میکن همرو تا این دوره بگذره و شهریور خودش مجدد بیدار میشن. این گلهم مثه بقیه گلدهیش تابع دمای هوا و کوتاه شدن طول روز هست. با اتمام هر فلش گلدهی ساقه گل خشک شده رو کنده میشه تا دوباره ازونجا گلهای بیشتری تولید بکنه. یادتون باشه سایز گلدان رو بزرگتر از خودش نگیرید یهویی چون این باعث عدم گلدهی میشه !!! نگهداری این گیاه توی اتاق هم باعث عدم گلدهی میشه ! 

 


تغذیه لویسیا

دوستان عزیز دو نوع تغذیه من توصیه میکنم برای این گیاه. یکی برای زمان استراحت تابستانه و یا رشد رویشی که باید با کود های سه ۱۸ زیگلر آلمان تغذیه بشه دو هفته یکبار و یکی هم در زمان گلدهی هست که باید با کودهای  مخصوص گلدهی همراه با اسید هیومیک دو هفته یکبار تغذیه بشه. یادتون باشه این گیاه به قول معروف گیاه دهن داری هست و باید حسابی کود بخوره ! اگه بابت کود هزینه نمیکنین پس نباید بخریدش!


تعویض گلدان

دوستان عزیز انگیز سایز گلدان مقوله ی بسیار مهمی هست ! یادتون باشه این قانونه برای همه گلها مخصوصا گلدار ها ! نباید وقتی ریشه پر نشده گلدان عوض بشه !! این کار باعث میشه رشد گیاه به تاخیر بیوفته دوباره باید انرژي گیاه صرف رشد ریشه بشه . اصطلاحا گیاه قهر میکنه. بهترین کار اینه که نگاه کنین ب زیر گلدان اگه ریشه های زده بود بیرون با تنها یک سایز بزرگتر عوض بشه ! اگه یهو گلدان خیلی بزرگ بشه هم گلدهی به تاخیر میوفته هم دیگه پاجوش نمیده و هم دیگه رشد نمیکنه ! وچون مجبورید برای سیراب شدن آب بیشتر بدید ٫ باید حتما منتظر پوسیدگی ریشه این گیاه باشید !! 


چگونه لویسیا را تکثیر کنیم؟

دوستان تکثیر این گل به سه صورت قلمه ٫ کاشت بذر و پاجوش انجام میشه.

تکثیر به وسیله بذر: بذر این گل باید در دمای خنک بهار یا پاییز  روی سطح ماسه بادی٫ یا ترکیب کوکوپیت و پرلیت شکری پخش بشه و روی بستر کشت رو باید به نوعی مشما پیچ کنین تا دم و رطوبت توش باعث سبز شدن بهتر بذرها بشه . بعد از کاشت بذرها آبیاری اول رو باید با سم کاپتان انجام بدید تا ضدعفونی بشه. بعد از حدود یک ماه بذرها شروع به جوانه زنی میکنند. بعد از ۴ برگی شدن یکی یکی از بستر در میان و میرن توی گلدون مخصوص خودشون تا اونجا مستقل بشن ! 

کاشت نشا لویسیا

تکثیر به وسیله ی پاجوش: معمولا زمانی که رشد گیاه به حد برسه و جاش تنگ بشه توی گلدان ٫ از پایین ساقه گیاه یک سری یچه یا پاجوش رشد میکنن که وقتی کمی بزرگتر شدن باید خاک بدید پای ساقه ی گیاه مادری تا پاجوشه ریشه بزنه و توی بهار  با چاقوی تیز همراه با ریشه و ساقش جدا میکنن و میزنن توی گلدان سایز ۱۰ و خاک خوب تا با موفقیت تکثیر بشه.

تکثیر به وسیله قلمه : مثل گیاهان روزت دیگه وقتی سنش میره بالا ساقه ی اصلی کوچک گیاه رشد میکنه و میشه با قلمه تکثیرش کرد هم اون بوته ی قطع شده تکثیر میشه و هم گیاه مادری چند شاخه و منشعب میشه و بعد تعداد زیادی پاجوش از زیرش درمیاد !

 


آفت ها و بیماری های لویسیا

شپشک آردالود : این آفت در طول سال  خصوصا تابستان ها گیاه رو آلوده میکنه و پنبه های سفید رنگی هستند که باید سم مخصوص شپشک درمونش کرد

کنه : توی تابستون که هوا خشک هست حمله میکنن و تارعنکبوت و گرد و خاک از علایم این افت هست سم مخصوصش هم توی سایت موجوده .

 بیماری قارچی: به شدت به پوسیدگی ریشه توی زمستون یا تابستون در محیط بدون تهویه حساسه ! همینطور سفیدک پودری سفید هم توی رطوبت بالا گیاه رو آلوده میکنه که میشه با سموم قارچکش مخصوص که در سایت دمبرگ هست درمونش کنین.


برخی محصولات نگهداری و تقویتی لویسیا

همونطوری که ملاحظه کردید، در این مقاله در بخش های مختلف به محصولاتی  اشاره کردیم که برای نگهداری بهتر از لویسیا میتونین مورد استفاده قرار بدین. شما میتونین ضمن اینکه بیشتر راجع بهشون در لینک های زیر بدونین، اگه نیاز داشتین با قیمت مناسب هم میتونین اقدام به تهیه اش کنین و درب منزل تحویل بگیرین. در هر جای ایران! 

کود تقویتی سه بیست

می دانیم که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان از طریق خاک آن ها تامین می شود. اما زمانی می رسد که به مرور با تغذیه گیاه، خاک عاری از مواد غذایی خواهد شد. این زمان نیاز به کوددهی خود را نشان می دهد که باید مواد غذایی مورد نیاز گیاه با استفاده از کود تامین شود. کود کامل گرین یکی از محصولات شرکت گرین گروس ایتالیاست که به رشد گیاه شما کمک می کند. 

 

هورمون ریشه زایی انرگیل

روند ریشه زایی بسیاری از گیاهان کند و سخت است. از این رو میزان موفقیت تکثیر این گیاهان به روش قلمه زدن پایین می آید. به همین دلیل بسیاری از باغداران از این هورمون جهت افزایش موفقیت در کاشت گیاه خود استفاده می کنند. 


برچسب ها
باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

34 پاسخ به "معرفی گل لویسیا"

  1. مازیار گفت:

    Attachment

    با عرض سلام مهندس جان. اسم این گیاه رونده گلدار رو که تو شمال دیدم میخواستم اگه امکانش هست بهم بگید.

  2. محمد جعفری گفت:

    Attachment

    سلام مهندس سجادی عزیز ، اسم این گل عجیب را می فرمایید ؟

  3. محمد جعفری گفت:

    Attachment

    سلام اسم این گل را هم بفرمایید لطفا.

  4. مهنازاسماعیلی گفت:

    باین گل زبان شترهم میگن تلفظش راحت ترازکوتیلدون.. اوربیکولیت هست.. باسپاس.. یاعلی

  5. خلیلی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من نمیتونم تو سایت عضو بشم ممنون میشم مشکل رو حل کنید
    در مورد کاشت گل برای باغچه حیاط سوالاتی دارم
    چه نوع گل یا پیازی رو بکارم خوبه؟مثلا لاله میتونم بکارم؟
    منطقه زندگیم سردسیره تبریزم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ برای شهر شما گلهای لاله و نرگس از همه بهتره ! سعی کنید اینهاروبکارید همینطور گل موگه و صدتومنی هم عالیع

      • خلیلی گفت:

        ممنون بابت پاسختون
        و اینکه من نمیتونم بذرها رو خوب پرورش بدم
        مثلاً تاج خروس رو تو گلدون به شیوه خزانه کاشتم جوانه زدن تا یکم بزرگ شدن خواستم سرپوش روش رو بردارم همه خراب شدن
        ممنونم بابت پاسخگوییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید