درختچه, گل های بیرونی ۱۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

معرفی گوجی بری

گیاه گوجی بری

نام انگلیسی

Goji berry

نام علمی

Lycium Barbarum

فارسی رایج

گوجی بری

فارسی اصیل

دیو خوار

معیار زیبایی

میوه

رنج قیمت

۲۵ الی ۴۵ هزارتومان

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

چین

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز انگیز باغ شیشه ای

خوشحالم در خدمت شما هستم با  مقاله ی معرفی گوجی بری . دوستان این دفعه این بری رو هدف قرار دادم و دوست دارم یه مقاله مرجع و کاربری ازش دربیارم 😁😁  یادمه یک روز در باغ ملی ایران در کنار مهندس کریمی خدابیامرز در حال علم اندوزی بودیم که من دیدم لابلای درختا یک گیاهی هست با میوه های شبیه به زرشک !!! پرسیدم استاد این گیاه چی هست؟ ایشونم گفتن این بهش میگن دیوخوار یا لیسیوم ! سال ها بعد خانم دکتر شهرزاد روی کشت بافت گونه ای ازین گیاه کار کردن و برای اولین بار درایران به کشت تجاری رسوندند ! گونه ها باهم فرق داشت ولی همون جنس و خانواده محسوب میشد. گونه ی بومی ایران بنام محلی دیو خوار هست و رقم اصلاح شده و تجاری به نام گوجی بری هست. امیدورام خوشتون بیاد ازین مقاله. ارادتمند سجادی✋

قبل از شروع و توضیحات، این رو هم عرض کنم که ما علاوه بر گوجی بری، قبلا در مورد دو مدل دیگه از بری ها تجربیات زیادی رو با شما به اشتراک گذاشتیم که از طریق کلیک روی هر کدام از موارد لیست زیر می تونین بهشون مراجعه کنین:

این مقاله رو هم تقدیم میکنم به استادم خانم شهرزاد که اجازه دادن ما توی مجموعه ایشون روی این بری ها کار کنیم، منفجر کنیم و تجربه کسب کنیم.


مقدمه و معرفی اجمالی گوجی بری

دوستان سلام مجدد&#۱۲۸۵۱۳; گوجی بری گیاهی از خانواده ی گوجه فرنگی سانان یا سولاناسه هست. بومی چین و با رشد بسیار زیاد، به طوری که سالی یک دو متر رشد میکنه لعنتی ! این گیاه میوه هایی شبیه به زرشک در دور رنگ زرد و قرمز داره. کمی درشت تر وبسیار شیرین و خوش مزه و خوش خوراک. یادمه اولین بار که دیدمش تمام شاخه پر شده بود از میوه و شاخه سنگین شده بود و سَر خم کرده بود٫ میوه ها الان از ترکیه وارد میشه و توی اجیل فروشیای بالا شهر خدا تومن میفروشن !  فکرمیکنم الان ( یعنی زمان نگارش این مقاله در بهمن ۱۴۰۰ )  هرکیلو میوه تازش کیلویی ۳۰۰ هزار تومان باشه.

گل های گوجی بری

شرایط نگهداری گوجی بری

پس از اینکه به صورت کلی با این بری اشنا شدیم، بهتره مستقیم بریم سراغ تبیین شرایط نگهداری.


آبیاری

ببینین دوستان این گیاه یکی از مقاوم ترین گیاهان زراعی در مناطق گرمسیری و بیابانی هست مثلا هموطنان کویری ما توی یزد و کرمان بدونن این محصول توجیه اقتصادی بالایی داره.  برای کشت این گیاه هیچ محدودیتی ندارن از نظر آبی میتونه شرایط سخت رو تحمل کنه و از نظر دما، نور و همه موارد به صورت کلی  گیاه مقاومیه. برای کاشت ردیفی باید مشما مشکی کشید و روی مشما سوراخ زد و و نهال رو داخلش کاشت. توی یزد و مثلا هفته ای دوبار اب بدن کافیه !  توی مناطقی مثل تهران و کرج هم به همین شکل.

گوجی بری یکی از مقاومترین گیاهان زرذعی در مناطق گرمسیری و بیابانی است

شرایط نوری

دوستان ببینین این گیاه نمونه یک گیاه آفتاب دوست کامله ! ولی توی تابستون اگه بتونین یه سایه بونی چیزی مثه شیدر گلخانه بالا سرش بکشید  که نور رو فیلتر کنه، هم تحمل آبیش میره بالا و هم گیاهتون شاداب تر میمونه. البته این مورد هم برای کشت های کوچیک هم توی کشت های زراعی نیازی به شیدر نداره . توی سایه مطلق گیاه سایه رشد میشه دراز و علفی میشه !اصلا توصیه نمیشه زیرسایه درخت کاشته بشه ! چرا که  این گیاه برای خودش ابهتی داره. کوتاه شدن طول روز هم باعث تحریک گلدهی این گیاه میشه.

دمای مورد نیاز

نگم براتون !!!!!!  دوستان گیاه به این چقری من تاحالا ندیده بودم ! یعنی به راحتی میتونیم ی مقاله بنویسیم با عنوان  گیاهان مقاوم به خشکی و این گیاه رو به عنوان صدرنشین لیست معرفی کنیم. این رو هم باید اضافه کنم  که توی نقاط سردسیری و گرمسیری به راحتی سازگار میشه. البته توی مناطق کوهستانی و سرد از اونجایی که دوره رشد کوتاهی داره بهتره تجاری سازی نشه ! چرا که گوجی بری دوره رشد بلندتری نیاز داره. ولی مناطق حاره و معتدل و گرم عالیه برای این منظور. ضمنا برای (( گل انگیز )) شدن باید نیاز سرمایی در زمستان برطرف بشه.

ی سری مقاله در مورد گیاهان مقاوم نوشتیم، میتونین برای مطالعه بیشتر روشون کلیک کنین


چه خاکی پای گوجی بری بریزیم؟

ببینین هر خاکی رو میشه پای گوجی. حتی میتونین خاک باغچه رو بکنید و گیاه رو چال کنین توش ! ولی اگه به صورت تجاری میخواید کار کنین بهتره که ترکیب ۶۰ درصد خاک باغچه +  ۲۰ درصد خاک برگ  + ۲۰ درصد کود دامی اضافه کنین. ضمنا هرساله هم توی بهار کود دامی به خاکش اضافه بشه لطفا ! چون کود دامی بعد از مدتی پوسیده میشه. حالا من خودم به ازای هر بوته که میکارم ۱۰۰ گرم کود (( دیررها شونده)) ( کود دیر رها شونده لینک خرید دارد؟ اضافه شود اگر دارد )  پایه زیولیت به خاکش قاطی میکنم. نم نم پس میده و حکم یک استارتر خوب رو برای گیاه ما داره. حتما توصیه میکنم


هرس گوجی بری چگونه است؟

دوستان من هرسال اول زمستون که برگ ها کامل زرد میشه و مواد غذایی برمیگرده توی بوته و ریشه ٫ اون موقع تا ارتفاع سه سانتی متری از کف هرس میکنم ! این هرس لازمه. چون باعث میشه هم گیاه توی زمستون استراحت کنه و هم شاخه ها آسیب نبینن و هم توی بهار چند شاخه تر بشه ! بعد از بهار که گیاه پاجوش میزنه و پر میشه و برخی شاخه ها از وسط شاخه های اصلی میشن  و رشد قوی تری دارن ! توی فصل رشد باید حتما سر زنی بشه این شاخه ها تا شاخه های جانبی از زیر رویش کنن. نکته مهم اینه که این گیاه روی شاخه های سال جاری گل میده ! پس هرس و سرزنی باعث افزایش بار و میوه میشه !  ضمن اینکه شاخه های جانبی و پاجوش ها و شاخه هایی که روی خاک افتادن باید از ته قیچی بشه چون انرژي گیاه رو میگیرن.


تغذیه گوجی بری

ببینین بهترین تغذیه برای این گباه کوددهی با کود کامل و سه بیست هست از طریق آبیاری و یا کود بیوبیست گلد از طریق محلول پاشی !  اون بیو بیست گلد خیلی خوب اثری داره اگه کیفیت براتون مهمه . زمانی که گیاه روی گل هست تغذیه ندید. وقتی گلاش ریخت و شد میوه با کود گلدهی تغذیه کنین تا میوه ریزش پیدا نکنه .معمولا توی تابستون برگ های زیرین گیاه دچار زردی میشه که نشونه ی کمبود ازت هستش و باید با کود سه بیست همراه آهن تغذیه کنین.


چگونه گوجی بری را تکثیر کنیم؟

دوستان تکثیر این گیاه بسیار راحته فقط کافیه شاخه هایی که کمی سفت شدن و چوبی شدن رو ببرید به قطعات ۱۰ سانتی تقسیم کنین و بزنین توی ماسه بادی ! ولی طبق تجربه ما ترکیب خاک کوکوپیت و پرلیت بهتر جواب میده ! من خودم از هورمون ریشه زایی هم استفاده میکنم و نتیجه صد درصدی میگیرم 


آفت ها و بیماری های گوجی بری

طی این چند سال کار میدانی نتیجه ای که گرفتم این بودش که این گیاه در صورت بروز تنش آبی یا خشکسالی که چندین ساله توی ایران داریم ٫ به آفت کنه بسیار حساس هست و توی تابستون اکثرا گریبان گیر دوستان میشه ! بهترین راه حل استفاده از سم آبامکتین نیم درهزار به همراه روغن ولک هست. زیر برگ ها رو باید سمپاشی کنین. آفت دیگه ای که داره شته هست که توی بهار و پاییز میاد و آفت مهم دیگه هم شپشک سپردار هست که در طول فصل همیشه حضور فعال دارن. شته و سپردار رو میشه با سم دورسبان دو در هزار درمان کنن. مریی قارچی خاصی من ندیدم روی این گیاه تاحالا فقط همین سه مورد بوده. از مهمترین آفات دیگر این گیاه میشه به  مگس مینوز اشاره کرد ! لارو این آفت دالان هایی رو توی برگ ایجاد میکنه و بهترین سم برای این افت سم استامیپراید هست که براحتی این افت رو کنترل میکنه. از دیگر افت های رایج مگس سفید هست که زیر برگ رو اشغال میکنه و باید با سم پالیزین کنترلش کرد. راب و حلزون هم توی گلخونه یا باغ باید کنترل کنین.از دیگر افت های رایج تریپس هست که زیر برگ نیش میزنه و لکه های نقره ای میوفته روی برگ . کلا جشنواره ای از انواع آفات رو داره.😂😂

آفات گوجی بری و راه های مقابله با آن

درمورد مریضی قارچی هم چیزی که شایع هست در صورت مه پاشی یا رطوبت بالا توی شمال کشور دچار سفید پوردی میشن که با سموم گوگردی قابل درمان هست.

بنابراین به صورت خلاصه آفات و بیماری های گوجی بری به همراه درمان آنها به شرح زیر است : 

آفت کنه = درمان از طریق سم آبامکتین نیم در هزار به همراه روغن ولک

آفت شته = درمان از طریق سم دورسبان دو در هزار

شپشک سپردار = درمان از طریق سم دورسبان دو در هزار

مگس مینوز = درمان از طریق سم استامیپراید

مگس سفید = درمان از طریق سم پالیزین

مریضی قارچی و سفید پودری = درمان از طریق سموم گوگردی


برخی محصولات نگهداری و تقویتی گوجی بری

همونطوری که ملاحظه کردید، در این مقاله در بخش های مختلف به محصولاتی  اشاره کردیم که برای نگهداری بهتر از گوجی بری مورد استفاده قرار میگیرند. شما میتونین ضمن اینکه بیشتر راجع بهشون در لینک های زیر بدونین، اگه نیاز داشتین با قیمت مناسب هم میتونین اقدام به تهیه اش کنین و درب منزل تحویل بگیرین. در هر جای ایران! 

کود تقویتی سه بیست

می دانیم که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان از طریق خاک آن ها تامین می شود. اما زمانی می رسد که به مرور با تغذیه گیاه، خاک عاری از مواد غذایی خواهد شد. این زمان نیاز به کوددهی خود را نشان می دهد که باید مواد غذایی مورد نیاز گیاه با استفاده از کود تامین شود. کود کامل گرین یکی از محصولات شرکت گرین گروس ایتالیاست که به رشد گیاه شما کمک می کند. 

 

هورمون ریشه زایی انرگیل

روند ریشه زایی بسیاری از گیاهان کند و سخت است. از این رو میزان موفقیت تکثیر این گیاهان به روش قلمه زدن پایین می آید. به همین دلیل بسیاری از باغداران از این هورمون جهت افزایش موفقیت در کاشت گیاه خود استفاده می کنند. 


برچسب ها
باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به سراغ من اگر میایید پشت هیچستانم .....

دیدگاه های شما

15 پاسخ به "معرفی گوجی بری"

  1. مازیار گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان. ممنون از راهنمایی های ارزندتون. اگه امکانش هست، اسم این درخت رو میخواستم بهم بگید.

  2. مازیار گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان. نام این درختچه رو میخواستم بدونم؟ تو اواخر بهمن تو رفیوژ میانی بولوار کشاورز دیدمش که گلهای فوق العاده قشنگی تازه درآورده بود.

  3. مازیار گفت:

    Attachment

    با سلام مجدد خدمت شما. مهندس جان اسم این درخت رو که تازه تو اسفند شکوفه زده تو سطح شهرها رو میخواستم بدونم؟ با تشکر

  4. مازیار گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان. سال نوت مبارک.اسم این درخت رو میشه بهم بگی.

  5. یاور گفت:

    مهندس سلام خوبی عزیز 😍چه مطلب خوبی
    من سه ساله دارم واقعا مقاومه ولی بنظرم شاید بشه گفت مشکلاتی هم داره کلی پاجوش میده حتی تا یک متر اون ور تر. مال من کلی گل میده شاید از بهار تا پاییز ولی میوه در حد دوتا سه تا🥲

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ بله مشکلات داره هرگیاهی کلا مشکلاتی داره برا خودش یکی کمتر یکی بیشتر باید دید به میوه یا گلش میارزه یا خیر !!!

  6. مازیار گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان. خوبی؟ اسم این درخت رو میخواستم بدونم؟

  7. یاور گفت:

    سلام مهندس عزیز سال نو مبارک .کم کار شدی ها 🥲ما منتظر مطالب جدید هستیم😁.مهندس من یک درخت آلو آمریکایی از اونایی که برگ قرمز داره دوسال پیش کاشتم امسال اوایل اسفند جا به جاش کردم حالا نمی‌دونم سرشاخه از زمستان خشک شد یانه چون امسال سرد بود بدجور .شکوفه داد ریز ولی تا وسط درخت الان کلا چارتا برگ داره بعضی شاخه هیچ اثر از برگ نیس🥲کود ۲۰۲۰واسید فولیک دو قاشق دادم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      باسلام اینجا یکم کم کا شدیم ولی سایت دمبرگ پر کار شدیم.
      درخت ریشه هاش شدیدا اسیب دیده با هیومیک اسید و کود فسفر بالا میتونید احیاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید