درختچه ۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

معرفی درخت باران طلایی(کوئلروتریا)

درخت باران طلایی

نام انگلیسی

Golden rain tree

نام علمی

Koelruteria Paniculata

فارسی رایج

باران طلایی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

30000 الی 80000

از خانواده

Sapindanaceae

خاستگاه

جنوب شرق آسیا ، هند

با سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان عزیزانگیز باغ شیشه ای، درخدمتتون هستم با یه مقاله دیگه در باره ی درختان فضای سبز این بار باران طلایی یا عروسک پشت پرده دروغین &#۱۲۸۵۷۸; دوستان ۳۰ سال از ورود این درخت به ایران بیشتر نمیگذشت که دوستان توی درمانگاه های زیرزمینی به خواص بیننظیر دانه هاش پی بردن :)))) (بهتون نمیگم خاصیتش چیه )  همینطور دوستان ما در شهرداری تهران دیدن برای تنوع میشه ازش استفاده کردن و  هم اولین بار چندتا از اتوبان های بالاشهر  مثه صیاد ، زین الدین و یا پارک طالقانی رو باهاش البته یه بخش هایی رو درخت کاری کردن و بعدازون دیگه پخش شد و کل تهران ازین درخت میتونید پیدا کنید. خواهر ته تقاری زیتون تلخ خودمون هست ، مقاومتش شبیه به زیتون تلخه ولی زیباییش اصلا به برادرش نکشیده :)) بخار ویژگی های ممتازش  به باران طلایی میشه گفت درخت تک ! به خاطر اینکه هم به خاطر مقاومت به خشکی و آفات و بیماری ها مورد پسند پیمانکاران شهرداریه و هم به خاطر زیبایی چشمیگیرش و سایه اندازش مطبوعش مورد پسند مشتری خانه دار بوده و هست. میوه های زیبای این درخت شبیه به فیسالیس یا همون عروسک پشت پرده هست ودرتابستان  گل های طلایی و خوشه ایش  تبدیل میشه به این میوه های زیبا و به مرور اپیدرم این میوه محو میشه و شبیه به توری یا آبکش میشه و اون دونه های زیباش نمایان میشه و کلا تابستون و پاییز زیبایی رو براتون به ارمغان میاره……امیدوارم از مقاله امروز خوشتون بیاد ،ارادتمند سجادی 

درخت باران طلایی سطح شهر

درخت باران طلایی سطح شهر

و اینک داستان:

 

نور: دوستان اگه دنبال یه تک درخت خوشگل با سایه انداز وسیع  و خنک، ارتفاع کوتاه و کنترل شده که ریشه هاش هم کاشی های حیاط یا چمن رو خراب نکنه برای حیاط و یا ویلاتون هستید باران طلایی انتخاب خیلی خوبیه ! شرایط نوریش خیلی شبیه به زیتون تلخ هستش و آفتاب کامل رو نیاز داره. این درخت گلدار هست و نیاز به نور کافی داره ، اگه درخت زیتون تلخ در بهار گلهاش و در پاییز میوه هاش حیاطتونو زیبا میکنه ، باران طلایی گلهاش در بهار و میوه هاش در تابستون به حیاطتتون صفا و صمیمیت میده. کلا خانواده ی اسفند سانان مثه خانواده های روس فرزندان زیبایی دارن :))

آبیاری: دوستان اونایی که برای توی مزار یا قبرستان به دنبال یه درخت مقاوم و سایه دار ! و فانتزی هستند (فکر نکنم کسی توی قبرستون دنبال این چیزا باشه  :))))))  )باران طلایی رو معرفی میکنم. یکی از خوبی های این درخت اینه که به کم آبی خیلی مقاومه ! و برای اونایی که میخان یه درخت زیبا و خیلی زیبا توی حیاطشون باشه با کمترین نیاز آبی و مراقبت و دردسر من باران طلایی رو معرفی میکنم ، هفته ای یکبار سیراب بشه تا آخر هفته مثه پسرای خوب براتون سایه خنک درست میکنه.

برگ های باران طلایی

برگ های باران طلایی

دما: ببینید من خودم چند سری خواستم توی پروژه هام این درخت رو کار کنم ولی به دلایلی نشد و بجاش زیتون تلخ کاشتم. الان ازین بابت پشیمون هستم و شما اشتباه منو نکنید ، این درخت مدل آرایش و بزک کرده زیتون تلخه &#۱۲۸۵۷۸; به نظرم از نظر مقاومت دست کمی از زیتون تلخ نداره فقط چون خوشگلتر بوده اومده توی خونه ها.  باران طلایی به سرما گرماهایی مثل کرج و تهران مقاوم هست و به این ترتیب توی خیلی از نقاط کشور میشه کاشته بشه. به گرماهای مناطقی مثل بهشت زهرا ها و مناطق صنعتی هم مقاوم هست.

خاک: یکی از ویژگی های بارز این درخت مقاومتش به انواع خاک هست ، سنگلاخی، ماسه ای ، رسی، در کل توی هرخاکی میتونید بکارید حتی توی کارخونه های صنعتی مثه منیزیم ، سیمان ها هم که خاک خیلی شور و قلیایی هست عالی میشه. البته اینا که گفتم منظور این نیست که دق مرگش کنید ، اگه توی ویلا یا حیاط میکارید بهش احترام بذارید و خاک عالی استفاده کنید  تا گلهاش زیاد تر بشه.

رطوبت: اعتقادی به این سوسول بازیا نداره اصلا و ساخته شده برای شرایط خشک و سخت ! نه اینکه بدش بیاد توی ویلا که چمن باشه محیط مرطوب میشه و براش کافیه ، استخر و آبنما هم که دیگه هیچی…

تکثیر:

بذر:

بذر این درخت به خاطر پوست ضخیمی که داره بهتره اول کمی با چاقو خراش بدید و توی آب بمونه به مدت ۲۴ ساعت وقتی بذرها از آب ورم کردن باید دربیارید و توی ترکیبی از پیت ماس و پرلیت و ماسه بکارید در عمق ۲ سانتی متر بکارید. سپس روی ظرف کاشت یه مشمای شفاف بکشید که توش مرطوب بشه و رطوبت بره بالا ، با قارچکش اوبین آبیاری رو انجام بدید تا خاک ضدعفونی بشه و سپس  بذارید جایی روشن تا بعد از یه ماه جوونه بزنه.

قلمه ریشه:

دوستان توی فصل زمستون که درخت خوابه یا قبل از بهار با بیل خاک دورش رو بدید کنار و ریشه هایی که قطر ۲ سانت دارند رو به طول ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر ببرید و توی خاک یا ماسه به صورت افقی بخوابونید و با قارچکش ابیاری کنید و منتظر جوانه زنی باشید 

پاجوش:

توی زمستون که درخت خوابه یا اوایل بهار که هوا خنک درختی که پاش پاچوش درومده رو با بیلچه بزنید دور خاکشو باز کنید  این پاجوش هارو با احتیاط که به ریشه اسیب نرسه بکنید و بزنید توی خاک گلدون .

 

 

 

بذر و غلاف باران طلایی

بذر و غلاف باران طلایی

گل های زرد باران طلایی

گل های زرد باران طلایی

تغذیه: گرچه کسی به درختان فضای سبز کود شیمیایی و قوی نمیده ولی اگه این درخت رو توی حیاط کاشتید توی زمستون حتما با کود حیوونی چالکود کنید و توی اون چاله کود فسفاته یا ساچمه ای هم ببریزید تا دربهار گلهای زیادی بده همینطور یه نوبت هم در بهار با کود سه بیست تغذیه برگی بکنید تا موتورش استارت بخوره. گلهاش روی شاخه های یکساله  رشد میکنه پس هرس مداوم شاخه های خشک شده و حتی گلدار در سالهای اول رشد باعث تحریک رشد شاخه های بیشتری شده و درنتیجه در سال های بعدی درخت زیباتر و گردتری خواهید داشت.

آفات  و بیماری:  درمورد بیماری دوستان کمتر از زیتون تلخ در معرض بیماری هست ، یکی از سرقفلی های همیشگی درختان بیماری خطرناک  ورتیسیلیوم هست که همیشه باعث خشکی سرشاخه ها و برگهای انتهایی گیاه میشه. و حفظش خیلی سخته ، که باید با هرس قسمت های الوده و سمپاشی با قارچکش های خفن مثه توپسین و یا پرویکور درمونش کرد.

ورتیسیلیوم باران طلایی

ورتیسیلیوم باران طلایی

یکی دیگه از بیماری های شایع در درختان بیماری شانکر هست که معمولا روی پوست تنه ی درخت علائمی عجیب غریب به جا میذاره و میشه بهش پی برد درمونش هم سمپاشی با سموم مسی هست در زمستون و تابستان باید باهاش درمون کرد درخت رو ! 

شانکر در درخت باران طلایی

شانکر در درخت باران طلایی

یکی از آفات مهم این درخت سوسک های چوب خوار هستند که نفوذ میکنن داخل پوست درخت و شیره ی پرورده رو در میارن روی پوست درخت مثه خون جاری میشه.  مبارزه باهاشو واقععا سخته چون رفتن داخل درخت و باید توی سوراخ هاش مفتول همراه با پنبه اغشته به سم فرو کرد تا کرم ها از بین برن و با سم گوزایتون سمپاشی کرد.

الودگی درخت به سوسک پپوست خوار

الودگی درخت به سوسک پپوست خوار

یکییکی دیگه از آفات این درخت سوخت شانه قرمز هست که معمولا میاد و دانه های این درخت رو میخوره و باعث میشه دانه ها یا همون بذرهای درخت از بین برن و به این ترتیب درخت عقیم میشه و نسلش ادامه دار نمیشه

سوسک شانه قرمز

سوسک شانه قرمز

آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه میشه و نشونش سیاهی حاشیه ی برگ ها همراه با زردی در مرکز برگ هستش

گونه های مختلف:

گونه ی Paniculata:

 این گونه  در ایران زیاد پیدا میشه و  دارای میوه های طلایی رنگ هست  .

گونه ی Paniculata

گونه ی Paniculata

گونه ی Bipinnata:

دوستان اگه یه روز یه جا این گونه رو با میوه ها یا غلاف های صورتی رنگ رو دیدید سریع بخریدش چون خیلی کمیابه 

غلاف های صورتی نشانه ی این گونه است

غلاف های صورتی نشانه ی این گونه است

گونه های .ٍElegance  . و Chinensis . هم همین رنگ صورتی دارند فقط ارتفاع بیشتری پیدا میکنن.

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چه فتنه بود که حسن تو در جهان انداخت

که یک دم از تو نظر بر نمی‌توان انداخت

بلای غمزه نامهربان خون خوارت

چه خون که در دل یاران مهربان انداخت

دیدگاه های شما

3 پاسخ به "معرفی درخت باران طلایی(کوئلروتریا)"

  1. یاور گفت:

    سلام مهندس گل سوالی داشتم گل یخ و گل فردوسی(مرجان)رو میشه تو مناطق گرم وخشک مثل مشهد کاشت با ابیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید