گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

معرفی گل کودونانته

گل کودونانته

نام انگلیسی

Ant Plant

نام علمی

Codonanthe

فارسی رایج

کودونانته

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

50000 الی 100000

از خانواده

Gesneriaceae

خاستگاه

آمریکای جنوبی

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز باغ شیشه ای. با یه مقاله ی دیگه درخدمت شما عزیزان هستم . دوستان همیشه توی دنیای گلها سورپرایزهای زیادی وجود داره. هرگلی که رویش میکنه یه عالمه اسرار با خودش به این دنیا اضافه میکنه و  کشف اونا خیلی لذت بخشه.  این اسرار میتونه در زمینه ی گرده افشانی باشه یا خواص دارویی یا تعامل گیاه با محیط اطراف و جانوران دیگه. یکی ازین گیاهان اسرارآمیز همین کودونانته هست !!  دوستان گیاه کودونانته بومی آمریکای جنوبی هست و معمولا بر روی لانه ی مورچه ها و یا تنه ی درختها رویش داره و به نوعی اپیفیت هست دقیقا مثه ارکیده ها 🙂 و با مورچه ها همزیستی دو طرفه داره 🙂 مثه ارکیده زنبور که با زنبور عسل این رابطه رو داره و یا ارکیده های دیگه که با جانواران مختلف رابطه ی عاشقانه دارن این گیاه هم روی لانه های مورچه رویش میکنه وریشه های این گیاه به عنوان استحکامات و یا آرماتوربندی لانه استفاده میشه و  همینطور  در قسمت گلها و پشت برگهای  خودش شیره ی پرورده ترشح میکنه که مورچه ها ازش تغذیه میکنند  و به این صورت مورچه ها  در ازای این شهد عمل گرده افشانی رو انجام میدن و وقتی گیاه به بذر بشینه بذرش شبیه به تخم مورچه هست و مورچه ها تخم رو میبرن توی لونه ازش مراقبت میکنن و ازین طریق سبز میشه و به این ترتیب نسل گیاه ادامه پیدا میکنه!  همینطور مورچه ها ازین گیاه در برابر آفات حفاظت میکنن، تخم علف های هرز اطراف گیاه رو از بین میبرن  ، گیاه تمایل به پخش  شدن و بوته ای شدن و شاخه زنی زیادی داره برای همین به عنوان گیاه آویز و آبشاری بسیار مناسب هست. به این گیاهان با این سیستم  Myrmecophyte  گفته میشه. امیدوارم خوشتون بیاد.

کودونانته

کودونانته

و اینک داستان:

 

آبیاری: خب ببینید این گیاه رو میشه از همه لحاط با ارکیده ها مقایسه کرد. ازونجایی که این گیاه روی تنه ی درخت رویش داره و سیستم ریشه بندیش ضعیفه ، روی تنه ی درخت به وسیله ی باران آبیاری میشه و تا باران بعدی حتما اون بسترش خشک میشه ، توی منزل یا گلخونه هم باید حتما تا خاک خشک نشده اب ندید و از اب باران یا اب سبک برای ابیاری استفاده کنید. به هرحال این طوری دوست داره &#۱۲۸۵۷۸;

نور: وقتی روی درخت آویزون باشه نور مستقیم بهش نمیخوره همیشه نور فیلتر شده میتابه بهش. توی منزل هم کنار پنجره غربی یا شرقی بذارید یا پنجره جنوبی وبا نور فیلتر شده ! سعی کنید اصلا از لامپ های گرو لایت استفاده  کنید براش که دارای دو تا طیف نوری افتابی و مهتابی هست ! 12 ساعت ازین نور در روز براش استفاده کنید. اینطوری کنترل شده تر و موثر تر هستش

دما: دوستان این گیاه به سرما حساسه ! به سرمای شدید البته ، ولی در زمستون کمی احساس خنکی و سرما براش لازمه که اون چرخه ی طبیعی گیاه برطرف بشه ! و این به گلدهیش کمک میکنه ! مثلا ببرید توی راه پله روشن تا این نیاز برطرف بشه در طول بهار و پاییز رشد زیادی داره و در کل به محیط گرم و مرطوب احتیاج داره ، میشه ازین نظر با اپیشیا مقایسش کرد که عاشق گرما هستش. در کل هرگیاهیی هر بیشتر به شرایط طبیعیش نزدیک تر کنید بهتره میمونه.

خاک: این گیاه توی محیط طبیعی خودش توی خاک نیست و توی تنه ی درخت یا نهایتا لانه ی مورچه ها رویش داره. بستر ارکیده ۲۰ درصد، پیت ماس مشکی ۵۰ درصد و ۳۰ درصد پرلیت برای این گل عالیه چون خاکش نباید سفت باشه ریشه باید بتونه تنفس داشته باشه. ازین نظر میشه با آنتوریوم مقایسه کرد ! پس خاکش رو دقت کنید سبک باشه و غنی.

خاک کودونانته

خاک کودونانته

رطوبت : دوستان این گیاه به رطوبت متوسط به بالا نیاز داره ، رطوبت متوسط یعنی ۴۰ الی ۵۰ درصد توی اتاق رطوبت ایجاد کنید از طریق قرار دادن ظرف اب روی شوفاژ ، گذاشتن ظرف اب درکنار گلدان ،اب پاشی به برگها روزی دوبار ،  بخور سرد هم خیلی خوبه ، گذاشتن گلدون درکنار دیگر گلدان ها و چیزی که از همه بهتره ، اونایی که حموم بزرگ و نورگیر داره بهترین نقطه برای نگهداری این گل رو دارن 🙂 لبه ی پنجره حموم آویز میشه و خیلی منظره ی زیبایی رو درست میکنه. اگه رطوبت توی اتاق کم باشه میشه از خشکی نوک برگهای گیاه و همینطور عدم گلدهی دهی متوجه این موضوع شد .

تکثیر: اولا دوستان هردوسال باید گلدونش عوض بشه و  یکی از روش های تکثیر این گل ، قلمه ریشه هست که باید حین تعویض ریشه ها رو قیچی کرد و زد توی خاک به صورت افقی تا به زودی ریشه جوانه بزنه ، ازین نظر هم شبیه به کوهلریا هستش ، یه راه دیگه هم قلمه ی ساقه هاش هست که از شاخه های جانبی و کمی سفت شده قلمه زنی میکنید و توی پیت ماس میزنید تا ریشه بزنه !

قلمه های کودونانته

قلمه های کودونانته

گلدهی: دوستان آسانی در نگهداری این گیاه و گلدهی آسانتر نسبت به بقیه گیاهان این خانواده مثه نماتانتوس، آشیانتوس  و کلومنیا ک اونا هم دست بر قضا آویز هستند باعث شهرت این گل شده. این گیاه نزدیک ژنتیکی زیادی با نماتانتوس یا گل کریسمس داره ! یکی از عوامل مهم گلدهی این گل رطوبت هست که نباید کمتر از 50 درصد بشه ! همینطور نور کافی و تغذیه نقش مهمی در گلدهی ایفا میکنند.در کل نسبت به بقیه هم خانواده ها راحت تر گل میده.

گلدهی کودونانته

گلدهی کودونانته

تغذیه: دوستان در دو فاز یکی  کودهای مخصوص رشد با فرمول سه 18 که حاوی عناصر میکرو بیشتری هست براش خیلی خوبه ، باعث رشد و شاخه زنی بهتر گیاه میشه در فصل بهار داده بشه و توی تابستون بهتر با کودهای گلدهی با فسفر و پتاس بیشتر تغذیه بشه که گلهای بیشتری بده . تاکید میکنم با کود سه 18 هم گل میده ولی با کود گلدهی گلهای بیشتری میده!!  کودهایی که دارای هورمون سایتوکنین باشن باعث شاخه زنی بهتر گیاه میشه ،  کودهای رشد ارکیده هم براش خیلی خوبه چون توی یه درخت ممکنه هم ارکیده باشه و هم کودونانته زندگی کنه که همون بارون و همون مواد غذایی به جفتشون یکسان میرسه 🙂

انواع کودونانته:

C.crassifolia

این گونه نسبت به بقیه برگ های باریک و کشیده و فرم آبشاری تری داره و گلهاش سفید و جام ستاره ای شکل و ظاهرش شبیه به آشیانتوس هست ، درواقع زیبا ترین گونه ی این جنس هستش.

گونه ی کراسیفولیا

گونه ی کراسیفولیا

C.cordifolia:

این گونه دارای برگهای گرد تری نسبت به قبلی هست و گلهای اون به رنگ قرمز و جام گل شیپوری هست

گل گونه ی کوردیفولیا

گل گونه ی کوردیفولیا

C.carnosa:

این گونه دارای برگهای گرد و گلهای سفید و بسیار درشتی نسبت به بقیه هست.

گلهای گونه کارنوسا

گلهای گونه کارنوسا

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

قیمت گل برود چون تو به گلزار آیی

و آب شیرین چو تو در خنده و گفتار آیی

این همه جلوه طاووس و خرامیدن او

بار دیگر نکند گر تو به رفتار آیی

چند بار آخرت ای دل به نصیحت گفتم

دیده بردوز نباید که گرفتار آیی

 

 

دیدگاه های شما

19 پاسخ به "معرفی گل کودونانته"

  1. نعمت الهی گفت:

    Attachment

    سلام
    می خواستم بدونم اسم این گل چیه ؟
    شرایط نگهداری چطور است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید