مطالب جالب ۱۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۴

چند نکته درباره نگهداری گلها در منزل….

نکات مهم
با عرض سلام و احوال پرسی، اين مطالب به صورت كلي براي كم شدن مشكلات خرابي گل و گياه در منازل بود و خيلي كلي نوشتم و البته مطمئن هم هستم ٩٥٪ رعايت نميكنند و متاسفانه روزها بعد عكس گياهان خودشون رو با دهها برگ زرد و هزاران افت در مطالب مختلف مي گذارند و دنبال چاره و نهايتا دستور تعويض خاك جديد (كه در ايران مد شده) و از بين بردن گياه خواهند شد .
اميدوارم با اهميت دادن به اين موارد هم گياهانتون رو به امنيت سلامت برسونيد و هم خودتون رو كمتر اذيت كنيد .
چند نكته أساسي و كلي در مورد نگهداري گياهان در منزل . 
١- هميشه در منزل چهار نوع كود و سم رو داشته باشيد
الف) يك سم سيستماتيك يا تماسي حشرات مثل ديازينون يا مالاتيون يا كونفيدور يا پيريپروكسي فن و يا غيره كه البته ديازينون براي مصارف خانگي بهتر هست .
ب) هميشه يك قارچ كش داشته باشيد . مثل بنوميل ، مانكوزب يا توپسين يا هگزاكونازول يا تبوكونازول يا كوپراكسي كلرايد يا هر نوع ديگه .
ج) هميشه يك نوع كود كامل ان پي كا ٢٠/٢٠/٢٠ جهت تقويت داشته باشيد و همچنين كود اهن مثل سكوسترين
د) اب پاش و قيچي باغباني و لوازم أوليه قلمه زدن .
٢–  به خاطر داشته باشيد بهترين روش نگهداري از گياهانتون پيشگيري هست نه درمان …!
متاسفانه فرهنگ استفاده صحيح و منطقي سموم كشاورزي در ايران در بين عموم جا نيفتاده و مردم از استفاده از اين سموم به جهت پيشگيري دريغ مي كنند و به همين دليل مرتب به مشكلاتي در زمينه نگهداري گياهانشون مي خورن ، و هميشه بين بد و بدتر ، بدتر رو انتخاب مي كنند .
اگر اين سموم با دز پايين و در وقت به جا به جهت پيشگيري استفاده بشه نه تنها مشكلي نداره بلكه زيان ناشي از خرابي گياهانتون در اثر قارچ گرفتگي و خرابي بيشتر از زيان استفاده از سموم خواهد بود ، چون در زمان درمان مجبور به استفاده مكرر و با دز بالا خواهيد بود كه همه طرفه زيان بار خواهد بود . پس بهتره با پيشگيري به گياهانتون كمك كنيد نه با درمان .
اگر اواخر اسفند ماه در باغچه منازلتون سم پاشي كنيد از وجود شته در بهار راحت خواهيد بود ، اگر از سم خاك استفاده كنيد از وجود هزاران حشرات و كرم ها در خاك راحت خواهيد بود ، اگر از سموم قارچ كش استفاده كنيد از پيدا شدن هر گونه قارچ مثل گنديدگي ها روي برگها و ساقه و غيره راحت خواهيد بود .
٣– گياه مثل انسان يك جاندار هست و نياز به مراقبت دارد همونطور كه ما نياز به واكسن براي پيشگيري و در زمان ديدن كوچكترين علائم مريضي به دكتر مراجعه مي كنيم و از دست دادن و نزديك شدن به نزديكانمون به جهت احتمال واگير بيماري رعايت ميكنيم در مورد گياه هم همينطور هست و بايد با ديدن اولين نشانه هاي بيماري احتمالي از بقيه جدا كنيد تا به بقيه گياهان سرايت نكند .
٤–  برگهاي سوخته و گنديده و زرد شده و خراب شده هرگز ترميم نميشوند موندن اونها روي گياه باعث اسيب ديدن بقيه ميشود پس   در صورت مشاهده بلافاصله بايد انها را قطع كنيم . تا مانع از زرد شدن بقيه شود.
٥– خاك گياه رو حتي الإمكان عوض نكنيم ، با تعويض خاك باعث شوك وارد كردن به ريشه و در نتيجه خرابي احتمالي گياه خواهيم شد . به جاي تعويض مي تونيم خاك رو تقويت يا در صورت افت سم پاشي و پاكسازي كنيم . تعويض خاك بايد در شرايط ايده ال و در فصل مخصوص به خودش اون هم در زمان نياز مبرم انجام بشه . ضمنا منظور از تعويض خاك تعويض گلدان نيست ، در صورت هوا نخوردن ريشه و قالبي در اوردن گياه از گلدان و انتقال به گلدان ديگر مشكلي پيش نخواهد امد و فصل خاصي هم نداره.
٦–  موقع خريد گياه تحقيق كنيد متناسب با محلي كه گياه رو مي خواين قرار بديد نوع گياه رو انتخاب كنيد تا به مشكلات نگهداري بر نخوريد .
٧– پس از خريد هر گياه از هر كجا و ورود به منزل ابتدا با سم قارچ كش و با چند روز فاصله با سم حشرات سم پاشي كنيد بعد به جمع گياهان قديمي ببريد تا در صورت وجود بيماري باعث انتقال بيماري به بقيه نشه .
٨–  با ديدن كوچكترين لكه سوختگي يا گنديدگي يا پيچيدگي يا زردي يا شته يا شپشك يا نقطه سياهي يا هر نوع تغييرات جديد بلافاصله به فكر حل چاره أساسي  باشيد نه اينكه صبر كنيد تا اين بيماري اينقدر زياد بشه تا تمام گياه رو فرا بگيره بعد به فكر درمان ، قبل از حاد شدن بيماري رفع مشكل خيلي راحت و سريع تَر انجام ميشه .
٩– اين مطالب مهم در مورد همه گياهان بيروني و اپارتماني و كاكتوس و غيره صدق پيدا ميكنه .
يادتون باشه پيشگيري بهتر از درمان هست .
با تشكر و احترام فراوان . سجادی…..????
باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

148 پاسخ به "چند نکته درباره نگهداری گلها در منزل…."

  1. میرزایی گفت:

    سلام من چندتا گیاه کنار هم دارم چندروزیه پشه سیاه ریز دور گیاها میچرخه رفتم سم گرفتم با اب مخلوط کردم ریختم پای گیاهام امروز دیدم باز یه پشه میشه بگین چیکار کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ تهویه هوا رو زیاد کنین محیط بسته باشه این پشه ها جمع میشن ! ضمناارطوبت زیاد خاک این پشه ها رو جمع میکنه

  2. نرگس گفت:

    سلام.وقت بخیر.من یک فیکوس جنگلی دارم،متاسفانه متوجه شدم برگاش داره سیاه میشه و روی یکی از شاخه هاش شپشک دیدم.از گلخانه به توصیه خودشون قارچ کش مانکوزب گرفتم.گفتن ۱ماه یا ۲ماه یکبار با ۱.۵ لیتر آب قاطی کنم بدم بهش،و گفتن اسپری حشره کش هم بزنم.هفته ی پیش این کار رو کردم ولی باز میبینم برگای دیگه درگیر میشن.از طرفی هم برگ جدید میده متعجب میشم.البته اینم بگم که تک و توک ریزش برگ هم داره.به نظرتون چیکار باید بکنم؟ممنون میشم کمکم کنین🥺

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام نرگس خوبی؟ مانکوزب ربطی نداره به این باید سم کاپتان استفاده بشه ضمنا تا خاک زیرش کامل خشک نشده اب ندید !!۱ این مشکل از اب زیاده و نور کم ! سم کاپتان رو از سایت ما تهیه کنین و بهش بدید.

  3. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر
    بعد از قلمه زدن گیاه موقع کاشت قلمه باید از چه قارچ کشی استفاده کرد
    منظورم اینهکه قلمه داخل اب ریشه دار شد بعد خواستم داخل خاک بکارم
    از چه قارچ کشی برای خاک ایتفاده کنم خوبه
    طریقه مصرف قارچ کش به چه صورت هستش
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سمانه گفت:

    سلام اقای سجادی
    وقتتون بخیر اخیر متوجه شدم تو گلدونم حشرات ریزی وجود داره که سفید رنگن و میدونم شپشک اردالو نیست چیکار کنم؟ایا روش طبیعی برای ازبین بردنشون وجود داره اگه خیر چه سمی باید بزنم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببین روش طبیعی نداره چون زبون خوش سرشون نمیشه اونا ! باید با سم کلریپرفوس ابیاری کنین گلتونو تا این افات از بین برن.

  5. سرو سبز گفت:

    سلام
    من یه فیکوس الاستیکا و دو تا شامادورا کنار هم داشتم
    نمیدونم از کجا قارچ گرفتن برگاشون زرد و سیاه شد و تو یه هفته ۶ تا برگ ریخت
    به سفارش گلخونه قارچ کش کاپتان ٣ روز یه بار تا ٣ مرتبه زدم
    مرتبه چهارم فقط اب اسپرى کردم
    حالا گیاهام کلا رشدشون متوقف شده
    برگ نمیریزن
    ولى برگ هم باز نمیکنن
    ایا لازم هست اقدامى انجام بگیره؟
    یا کارى نکنم ؟

  6. ارکیده گفت:

    سلام من چنتا گل دارم تو خونه نگهداری میکنم تازگی ها پشه سیاه زن دیازینون زدم جواب نداد اگه خاکشو کلا عوض کنم درست میشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ ببین تهویه کم هوا و رطوبت بالای خاک باعث این پشه ها میشه تهویه رو بهتر کنین و یک چسب زرد بذارید یا اینکه یه پیف پاف بهش بزنین روی خاک تا همشون از بین برن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید