مطالب جالب ۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ اسفند ۱۳۹۸

معرفی گیاهان آبزی میان آبی

گیاهان آبزی میان آبی

سلام دوستان عزیزم حااتون چطوره ؟ با  حمایت شما باغ شیشه ای سایت اول گل و گیاه ایران شد 🙂 این مقاله در ادامه ی مقاله ی قبلی هست در مورد گیاهان آبزی که سعی کردیم آبزی هارو توی سایت داشته باشیم ، آبزی های میان آبی گیاهانی هستند که ریشه آنها چندان عمیق نیست و بیشتر در لایه های میانی آب معلق هستند و تا سطح آب رشد میکنند . نیاز به مواد آلی مغذی برای تغذیه ندارند و این مواد رو توسط ریشه هایشان از خود آب دریافت میکنند و نیاز به بستر مناسب ندارند.  از نظر جذب مواد آلی و غیر آلی محلول در آب بسیار اهمیت دارند. عمل جذب مواد از طریق سطح زیرین برگ‌ها انجام می شود و اب اکواریوم را تمیز و شفاف می کنند. ریشه بدون انشعاب نازک فقط جهت محکم نمودن گیاه است. برگ‌های آن‌ها نازک و قرینه هم دیگرند. این گیاهان نور خورشید را گرفته و آب را تصفیه می کنند.

و اینک داستان :

الودئا کانادنسیس Elodea canadensis

دوستان اولین گیاه ابزی بود که من خودم خریدم و باهاش یه ویواریوم درست کردم &#۱۲۸۵۷۸; این گیاه بصورت ساقه ای تُرد با برگهای ریز و فر خورده و زیباست . خیلی سریع رشد میکند و تکثیر میشود و کافی است وقتی رشد کرد و طویل شد؛  قطعش کنیم و دوباره بکاریم . نکته ی مهم مخصوصا در آکواریوم ها این گیاه باعث شفاف شدن سریع آب آکواریوم میشود و ذرات معلق در آب را به سرعت جذب میکند .در شرایط مناسب از گیاه ریشه های درازی تا سطح آکواریوم رشد میکند و آن را زیباتر میکند و در فصل تابستان هم گل میدهد. 

گیاه الودیا داری رشد زیادی می باشد

الودیا

کابومبا کارولینیانا cabomba caroliniana

در کشور ما به شویدی  معروف است. دورنگ قرمز و سبز داره و وقتی در کنار هم کاشته میشن محیط ویواریوم یا اکواریوم رو جذاب میکنن. وقتی به صورت گروهی کاشت می شود، بیش‌ترین زیبایی و جذابیت را دارد. قدرت اکسیژن دهی بالا دارد. رنگ برگ‌های آن سبز تیره است.

شویدی سبز

شویدی سبز

شویدی قرمز cabomba furcata

دوستان توی ابزی ها هم یسری گیاهان هستند که نگهداریشون سخته ! مثه همین شویدی قرمز &#۱۲۸۵۷۸; این گیاه فوق العاده زیبا متعلق به آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و در محدوده نور زیاد رشد مناسبی دارد. در صورت ناکافی بودن نور رنگ این گیاه زیبا بصورت سبز در می آید. همچنین برای نگهداری این گیاه به Co2  سطح بالایی نیز نیاز است. این گیاه زیبا نگهداری فوق العاده سختی دارد و برای افراد تازه کار پیشنهاد نمی شود. اگه دسته ای کاشته بشه و نور به پایینش نرسه برگای پایین ریزش میکنند این قوانین توی آبزی ها هم وجود داره 🙂

شویدی قرمز

شویدی قرمز

هيگروفيلا  Hygrophila polysperma

اين گياه زيبا متعلق به جنوب شرقي آسيا (هند) مي باشد به نور کم – متوسط نياز دارد. در کشور ما به برگ سیوی معروف است. نیاز به مراقبت چندانی ندارد. رشد سریعی دارد و مقاوم است. اگر هرس نشود به حدی رشد می کند که در بالای سطح آب قرار می گیرد و گل‌های آبی زیبایی نمایان می شود. به همین علت گیاه مناسبی برای تزئین آکواریوم‌های  بزرگ و سرباز است.

برگ سیبی

برگ سیبی

هیگروفیلا دیفورمیس Hygrophila difformis

به برگ انجیری آکواریوم معروف است ! و نور کم مانند برگ انجیری بریدگی های آن را کمتر میکند. این گیاه را می توانید در حالی که بصورت افقی یا عمودی است در زیستگاههای باتلاقی در جنوب آسیا ، پیدا کنید . در زیر نور متوسط بخوبی رشد می کند ، ولی نور زیاد باعث تقویت و رشد بیشتر آن می شود.  تکثیر این گیاه بدین صورت است که نیمی از بلندی یک ساقه قوی را بریده و دوباره بکارید و قسمت پایینی بسرعت رشد خواهد کرد و جوانه خواهد زد . با توجه به اینکه این گیاه از نظر اندازه بزرگ است برای نگهداری در آکواریوم های کوچک مناسب نیست.

برگ انجیری ابی

برگ انجیری ابی

هیگروفیلا کوریمبوسا Hygriphila Cirymbosa

دارای برگهای پهن و زیبا و به شکل گلهای اپارتمانی میباشد ، اين گياه زيبا متعلق به آسياي جنوب شرقي (تايلند) مي باشد .  اگر سر شاخه های آن هرس نشود به آسانی در بالای سطح آب رشد می نماید و دربالای آب برگهای آن به شکل سبز تیره و گلهای آبی زیبا نمایان می گردد.  اغلب در آکواریوم ها به صورت دسته های زیبا در کنار همدیگر قرار میگیرند . ولی شما نباید شاخه های تازه و نورس را در کنار و نزدیک هم قرار دهید . زیرا از رسیدن نور به قسمت های پایین برگها جلوگیری مینماید . تکثیر آن با بریدن شاخه های جانبی و کاشتن آنها امکان پذیر است .

سیوی برگ پهن

سیوی برگ پهن

پرطاووسی قرمز Myriophyllum

mattogrossense

برگ های قرمز و منشعب ظریف آن، این گیاه را به عنوان یکی از زیباترین گیاهان آکواریومی مطرح می سازد. اما در رابطه با نور و روشنایی نیازمندی های بیشتری را مطالبه می کند و فقط در تعداد کمی بهترین گیاه اکسیژن دهنده است. نه تنها در مقابل نور بلکه در تاریکی نیز تولید اکسیژن می کند. این خاصیت به واسطه ذخیره مقداری گاز تحت فشار در بافت‌ها در هنگام روز است که به آهستگی تا شب خارج می شود. تکثیر آن بوسیله قلمه زدن است.

میریوفیلوم

میریوفیلوم

پر طاووسی سبز  Myriophyllum spicatum

بومی اروپا , آسیا و شمال آفریقا است . این گیاه در آب دارای حرکت آهسته می باشد . این گیاه در شرایط محیطی گوناگون به خوبی رشد می کند و گسترش می یابددرواقع نگهداری از ان بسیار اسان است.

پرطاووسی سبز

پرطاووسی سبز

سرخس جاوه Microsorium pteropus

این گیاه سرخس رو حتما دیدید تو اکواریوم فروشی ها ،گیاه سرخس نیازی به بستر ماسه و شن برای رشد ندارد . کشت آن بسیار ساده است طوریکه می توان آنها را در آکواریومی  که بهره اندکی از نور,مواد مغذی وCo2 است  پرورش داد. رشد کندی دارند اما اگر از کود و Co2 استفاده شود رشد سریع تر میشود. این گیاه را می توان درآکوایومی که دارای ماهیان گیاهخواراست، نگهداری کرد چرا که عموماً به آنها صدمه نمی زنند,  در واقع بسیاری از ماهی ها آنها را نمی خورند. این گیاه به هیچوجه نباید در شن کاشته شود بلکه باید بر سطح صخره ها یا تنه های چوبی محکم کرد و ریشه هایش را آزاد گذاشت. سرانجام ریشه ها به سنگ ها و چوب ها خواهند چسبید

سرخس ابی یا جاوه

سرخس ابی یا جاوه

 

 

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

من پر از نورم و شن و پر از دار و درخت پرم از راه، از پل، از رود، از موج پرم از سایه برگی در آب چه درونم تنهاست.......

دیدگاه های شما

6 پاسخ به "معرفی گیاهان آبزی میان آبی"

  1. شیما گفت:

    سلام وقت بخیر مهندس
    لطفا روش هرس وروش کاشت صحیح گیاهان آبزی را تصویر بگذارید.
    من بارها برای آکواریومم گیاه خریدم واز بین رفته مثل گیاه سرخس که تو ماسه میکاشتم والان متوجه شدم اصلا نیازی به ماسه وخاک نداشته
    با تشکر فراوان

  2. Mazyar گفت:

    سلام ،وقتتون بخیر
    همه گیاهان آبزی باعث تسویه و زلال شدن آب میشوند و دیگر نیاز به عوض کردن آب اکواریوم نیست،و منظور از شرایط نوری ،نور طبیعی یا نور خود آکواریوم هست؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مازیار خوبی؟ منظورم نور طبیعی هست اکواریوم نور مهتابی داره که کارهمون نور طبیعی رو میکنه

  3. مازیار گفت:

    Attachment

    با سلام. مهندس جان اسم این درخت رو میخواستم بدونم.

  4. مازیار گفت:

    ممنون مهندس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید