مطالب جالب ۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸

معرفی گیاهان آبزی، زیر آبی

گیاهان آبزی زیر آبی

با سلام خدمت همه دوستان عزیزم بلاخره نوبت به گلهای ابزی زیر ابی رسید . این گلهای زیر ابی جز زیباترین گلهای ابزی هستند و  این گیاهان مثل گیاهان آپارتمانی دارای ریشه هستند و رشد خوبی دارند و زیبایی فوق العادی ای به محیط ماهی ها میبخشند . از مواد آلی و مدفوع ماهی  موجود در بستر آکواریوم بعنوان کود و خاک تغذیه و استفاده میکنند و با جذب این مواد باعث زلال شدن آب و بهینه سازی محیط آکواریوم میشوند . درادامه مقاله برخی از مهمترین گیاهان رو که همکارم خانم مهندس پورسلطان تهیه کردن رو معرفی  میکنم خدمتتون.

واینک داستان:

کریپتوکورین  بالانسا  Cryptocoryne balansae

جزو زیبا ترین و با دوام ترین گیاهان آکواریوم هستند . متاسفانه در ایران گیاهان آکواریومی تنوع چندانی ندارند و به چند نوع خاص محدود می شوند . در ایران فقط چند نوع با دوام از این گیاهان فروخته میشود . این گیاهان مثل گیاهان آپارتمانی دارای ریشه هستند و رشد خوبی دارند و زیبایی فوق العادی ای به محیط ماهی ها میبخشند . از مواد آلی موجود در بستر آکواریوم بعنوان کود و خاک تغذیه و استفاده میکنند و با جذب این مواد باعث زلال شدن آب و بهینه سازی محیط آکواریوم میشوند .

کریپتوکورین

کریپتوکورین

 کریپتوکورین بکتی آی  Cryptocoryne beckettii petchii

این گیاه متعلق به آسیا (سریلانکا) می باشد .این گیاه به نور چندان زیادی نیاز ندارد و در محدوده نور کم – زیاد رشد مناسبی دارد.سرعت رشد این گیاه کند است و همانند اکثر اعضای خانواده کریپتوکورین شرایط نگهداری سختی ندارد.

کریپتوکورین

کریپتوکورین

کریپتوکورین پاروا Cryptocoryne parva

این گیاه متعلق به آسیا (سریلانکا) می باشد سرعت رشد این گیاه کند است و میتوانید در جلوی تانکتون این گیاه زیبا رو بکارید. این گیاه برخلاف دیگر اعضای خانواده کریپتوکورین نگهداری آسانی ندارد و دارای سطح نگهداری متوسط می باشد. کریپتوکورین پاروا کوچکترین عضو خانواده کریپتوکورین است. این گونه نیاز به نور بیشتری نسبت به دیگر اعضای خانواده دارد و برگهای پایینی گیاه بعلت نبود نورکافی ازبین می روند. این گیاه در جلوی یا درمکانی کاشته شود که سایه دیگر گیاهان مانع نور نشود. برای کاشت این گیاه هر ریشه مجزا از گیاه به فاصله چند سانتی متری ازهم کاشته شود حدوداً بعد از ۶ ماه گروه های کوچکی از این گیاه در تانک شما پدید می آیند. تکثیر این گیاه توسط ریشه های رونده صورت می گیرد.

کریپتوکورین پاروا

کریپتوکورین پاروا

کریپتوکورین ویلیسی Cryptocoryne willisii

این گیاه متعلق به آسیا (سریلانکا) می باشد.این گیاه در محدوده نور کم – زیاد رشد مناسبی دارد.سرعت رشد کند است. کریپتوکورین ویلیسی مثل اکثر اعضای خانواده کریپتوکورین شرایط نگهداری سختی ندارد و دارای سطح نگهداری آسان و متوسط می باشد.نام های متعددی برای این گیاه مطرح شده است برای نمونه به اشتباه به این گیاه کریپتوکورین نویلی (Cryptocoryne nevillii) هم می گویند.که این در واقع گونه ای است که در آکواریوم استفاده نمی شود. مانند دیگر اعضای خانواده یک ماه اول تغییر چندانی در گیاه دیده نمی شود وبه مرور زمان این گیاه شروع به رشد نموده و به بوته انبوهی تبدیل می گردد. با فراهم شدن شرایط این گیاه اعم از بستر مغذی و نور و Co2 گاهی این گونه اقدام به گل دهی نیز می نماید. تکثیر این گیاه با پاجوش از گیاه مادر انجام می گیرد.

کریپتوکورین ویلسی

کریپتوکورین ویلسی

گياه روتالا Rotala nanjenshan

اين گياه زيبا متعلق به آسياي جنوب شرقي (تايوان) مي باشد به نور زياد–  خيلي زياد نياز دارد. بعلاوه اين گياه به Co2 بالايي هم نياز دارد. سرعت رشد اين گياه متوسط است و شما ميتونيد دروسط يا در عقب تانک اين گياه رو بکاريد.  اين گياه نگهداري آساني نداره و سطح نگهداري اين گياه سخت مي باشد و براي افراد تازه کار توصيه نمي گردد.

گلاسو Glossostigma Elatinoides

دوستان این گیاه نقش چمن رای آکوایوم ها رو داره ،  متعلق استرالیا و نیوزلند می باشد و بیشترین تقاضای آن در آکواریوم های گیاهی ژاپن می باشد. این گیاه به نور متوسط تا زیادی نیاز دارد , بعلاوه به Co2 بالایی هم نیاز دارد. سرعت رشد این گیاه سریع است و میتوان برای پوشش دادن بستر از این گیاه استفاده کرد، محل کاشت این گیاه در جلوی آکواریوم شما می باشد.  این گیاه نگهداری چندان راحتی نداره و دارای سطح نگهداری سخت می باشد  این گیاه زیبا یکی از کوچکترین گیاهان آکواریومی می باشد در صورت ضعیف بودن شرایط نور رشد آن به سمت بالا می باشد.  تکثیر این گیاه بوسیله ریشه های رونده صورت می پذیرد.

چمن آکواریوم گلوسوتیگما

چمن آکواریوم گلوسوتیگما

ساژیتریا پا کوتاه Sagittaria subulata

این گیاه زیبا و مقاوم متعلق به آمریکا (شمال آمریکا) می باشد  شباهت زیادی به آکروس یا فالاریس در فضای سبز داره ، این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و در محدوده نورمتوسط – زیاد رشد مناسبی دارد. سرعت رشد این گیاه سریع است و شما میتونید در وسط یا جلوی تانک این گیاه رو بکارید. این گیاه نگهداری چندان سختی نداره و دارای سطح نگهداری آسان می باشد. این گیاه زیبا می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پوشش دادن کف تانک شما باشد تکثیر این گیاه توسط گیاه مادر و بواسطه ریشه رونده صورت می پذیرد. در صورت فراهم کردن شرایط ایده آل این گیاه زیبا اقدام به گل دهی بر سطح آب نیز می نماید. برای رشد بهینه تر این گیاه استفاده از دی اکسید کربن و کود محتوی آهن نیز پیشنهاد شده است.

ساگیتاریا

ساگیتاریا

قدح مریم برزیلی  Hydrocotyle leucocephala

این گیاه زیبا متعلق به آمریکا جنوبی می باشد.   به نور متوسط – زیاد نیاز دارد. بالطبع هر چقدر نور این گیاه بیشتر باشد زیبایی و رشد بهتری را به همراه خواهد داشت.  سرعت رشد این گیاه سریع است و شما میتونید دروسط یا در عقب تانکتون این گیاه زیبا رو رو بکارید.  این گیاه نگهداری چندان سختی نداره و سطح نگهداری این گیاه ساده – متوسط است. اگر شرایط ایده آل برای این گیاه فراهم شود امکان گل دهی نیز برای این گیاه زیبا پدید می آید.

قدح مریم یا هیدروکوتیل

قدح مریم یا هیدروکوتیل

علف مرواريد Hemianthus  Micranthemoides

اين گياه هم یکی از گیاهان رونده و پر کننده ی اکواریم هست که ماهای های زنده زا میتونن بچه هاشونو لای برگاش پنهون کنن. گیاه فوق العاده زيبا متعلق به آمريکاي شمالي مي باشد به نور متوسط نياز داره اليته تو بعضي از منابع و فرم ها خارجي نور متوسط تا زياد رو پيشنهاد کردند. سرعت رشد اين گياه متوسط است و شما ميتونيد تو هر جاي تانکتون جلوي يا وسط، يا حتي عقب تانک اون رو بکاريد البته هر چقدر اين گياه نزديک تر به شيشه جلوي تانک باشه زيبايي منحصر بفرد اين گياه بيشتر به چشم شما مياد.  اين گياه نگهداري چندان ساده اي نداره و سطح نگهداري متوسط رو دارا مي باشد. بعلاوه اين گياه به Co2 چندان زيادي هم نياز ندارد.  در بعض فرم ها به اين گياه اشک کودک نيز گفته مي شود.

مرواریدی اکواریوم

مرواریدی اکواریوم

ماداگاسکار توری شکل    Aponogeton madagascariensis

این گیاه فوق العاده زیبا یه چیزی توی مایه های برگ انجیری خودمون هست و میشه حدس زد که به نور زیادی نیاز داشته باشه و متعلق به غرب آفریقا می باشد.  سرعت رشد این گیاه سریع است و شما میتونید در وسط تانک تانکتون این گیاه رو بکارید.این گیاه نگهداری بسیار سختی داره و برای افراد تازه کار به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. همچنین این گیاه به Co2 کم -متوسط نیاز دارد. این گیاه به بستر کاملاً مغذی نیاز داره، به پارامتر های آب اعم از نیتریت و نیترات حساس می باشد بنابراین برای نگهداری این گیاه به تعویض مکرر آب نیاز دارید.

ماداگاسکار توری

ماداگاسکار توری

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

خوش آنکه نشینیم میان گل و لاله

ماه و تو به کف شیشه و در دست پیاله

در طرف چمن ساقی دوران می عشرت

در ساغر گل کرده و پیمانهٔ لاله.....

دیدگاه های شما

7 پاسخ به "معرفی گیاهان آبزی، زیر آبی"

  1. محمد جعفری گفت:

    با این مقاله حجت تمام شد

  2. مازیار گفت:

    Attachment

    با سلام خدمت مهندس عزیز. ببخشید تو این صفحه دارم سوالمو مطرح میکنم. اسم این کاج رو میخواستم بدونم.

  3. مازیار گفت:

    Attachment

    با سلام مجدد و تشکر از راهنماییهاتون. اسم این گل رو میخواستم بدونم. خودم حدس میزنم بوداغ باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید