گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی ۲۷۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی بگونیا رکس

بگونیا رکس

نام انگلیسی

بر گفته از نام Begon فرانسوی حامی گیاه شناسی

نام علمی

begonia rex

فارسی رایج

بگونیا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000

از خانواده

Begoniaceae

خاستگاه

هیمالیا

 

تنوع در رنگ های زیبای این گیاه علفی در برگها لذت و  ارامش خاصی به بیننده میبخشد،خانواده ان ((بگونیاسه)) و موطن اصلی ان هیمالیا،مخلوط با گیاهان برگی دیگر در گلدانها و فلاور باکسها کاشت میگردد،ساقه ها گوشتی و خزنده،برگها به شکل قلب و یک رگبرگ اصلی برگ را به دو قسمت نا مساوی تقسیم میکند،روی یک برگ انواع رنگ ها مشاهده میشود،استفاده از سبد های اویزان رایج است،سهولت در نگهداری و مقاومت بعضی از انواع ان در برابر خشکی و حرارت و امکان تکثیر ان در همه شرایط موجب توجه همگان است،واریته های زیاد و به دو دسته ریشه های سطحی و غده ای تقسیم میشود.

نیازها:

 

نور :در فصل تابستان اشعه مستقیم افتاب بخصوص از پشت شیشه برای ان مضر است،ولی منطقه پر نور احتیاجات نوری انرا برطرف میکند،چرخش گیاه برای استفاده هر چه بیشتر نور اتاق لازم است.

دما: بهترین درجه حرارت برای گیاه در زمستان ۱۳ درجه و در تابستان ۱۸ درجه است.این گل در کل خنک دوست  می باشد.

آبیاری: بهتر است ابیاری با اب سبک بدون املاح انجام شود،بین دو آبیاری باید خاک خشک شود.

رطوبت: رطوبت هوا را با تجمع گیاهان برگی و خزه مرطوب در اطراف ان تامین کنید، همینطور ساخت جزیره در زیر گلدان توصیه میشود.حتی الامکان از ابفشانی و غبارپاشی احتراز کنید.

تغذیه: هر ۱۴ روز یکبار با محلول غذایی طبق دستور کمبود مواد غذایی را برطرف کنید،فصل بهار و تابستان احتیاجات غذایی بیشتر است.

خاک مناسب: بهترین خاک خاک هلندی می باشد.

تعویض گلدان :در هنگام تعویض گلدان مواظب باشید به برگهای ترد و شکننده صدمه وارد نشود،در صورت متراکم بودن ریشه ها گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید،بهتر است تغییر گلدان ها در بهار انجام شود.

تمیز نمودن برگها: با اسفنج مرطوب برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده استفاده نکنید.

تکثیر: برگهایی با عمر متوسط را انتخاب و سطح زیرین انها را روی ماسسه شسته بخوابانید و مقداری ماسه نرم روی انها بریزید،پس از مدتی برگها ریشه دار شده و گیاهان جدیدی تولید می نماید،تقسیم بوته با ریشه در موقع تعویض گلدان هم یکی دیگر از روش های ازدیاد این گیاه است.

تکثیر بگونیا

تکثیر بگونیا

 

عوارض و درمان:

 

برگها رنگ پریده است و سقوط میکنند و ریشه ها غده ای هستند :کرم نماند عامل ان است،معالجه مقرون به صرفه نیست.

ساقه و یقه پوسیده است: ابیاری زیاده از حد بوده و هوا خیلی سرد است،ابیاری را متوقف کنید تا سطح خاک خشک شود و گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

ریشه ها سیاه شده اند و در حال پوسیدن است: ابیاری زیاد و قارچ عامل ان است،مبارزه مقرون به صرفه نیست.

لکه های خاکستری متمایل به قهوه ای روی برگها است: عامل این بیماری هم قارچ است،گیاه را با قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن دار منتقل کنید.

برگها خود را انداخته و گیاه در حال از بین رفتن است: گاز آشپزخانه باعث این است،گلدان را به محل مملو از اکسیژن هوا منتقل کنید.

برگهای جدید کوچک و کم رشد باقی مانده اند: تغذیه مصنوعی لازم است،در صورت متراکم بودن ریشه ها کم بودن جا برای رشد گیاه میتواند عامل این نارسائی باشد،گلدان را با یک درجه بزرگتر عوض کنید.

برگها در زمستان میافنتد: گلدان را به محل گرمتری با دمای 13 درجه منتقل کنید.

لکه های آردی مانند روی برگها به چشم میخورد :قارچ سفیدک باعث این بیماری است،با سم قارچ کش موجود در بازار طبق دستور فروشنده سمپاشی کنید،گلدان را به محلی با هوا خشک و اکسیژن بیشتر منتقل کنید.

برگهای جدید کمرنگ و تارهای عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود: کنه ریز قرمز عامل ان است،تا درمان کامل هر 14 روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.

برگ ها لوله میشوند و حاشیه ی انها خشک و چروکیده اند: گیاه تشنه است.فورا ابیاری نموده و در صورت امکان گلدان را به محل سردتری با درجه حرارت 19 درجه سانتی گراد منتقل نمایید.

برگها لوله ای و بد شکل هستند: لکه های زرد روی انها مشاهده میشود و حالت موزاییکی دارند:عامل ان ویروس است،در صورتی که گیاه همراه با گیاهان دیگر کاشت  گردیده است ان را از گلدان خارج کنید تا به بقیه گیاهان سرایت ننماید.

شکل زیبای برگها،تنوع رنگها در برگ،کنگره ها و دندانه های حاشیه برگها از مشخصاتی هستند که گیاه بدون ان ها شادی افرینی خود را از دست میدهد،در هنگام خرید دقت کنید برگها سالم باشند،لوله شده و حاشیه انها قهوه ای سوخته نباشد.

بگونیارکس

بگونیارکس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به بوی زلف و رخت می‌روند و می‌آیند

صبا به غالیه سایی و گل به جلوه گری

چو مستعد نظر نیستی وصال مجوی

که جام جم نکند سود وقت بی‌بصری.....

دیدگاه های شما

277 پاسخ به "معرفی بگونیا رکس"

  1. mohamad گفت:

    آیا بگونیا خالدار به غبار پاشی نیاز داره؟

  2. فریبا گفت:

    سلام بازم ممنون از سایت خوبتون.
    آقای سجادی عزیز لطف کنید به داد این بگونیای من برسید اصلا داغون شده دیگه رشد نمیکنه و روز به روزم بدتر میشه. لطف کنید راهنماییم کنید ممننون میشم.
    راستی میشه یه گل بهم معرفی کنید واسه داخل حمام. میخوام لب وان حمام رو باهاش تزئین کنم. نور اصلا نیست رطوبتم زیاد نیست. اگه بشه میخوام داخل این تنگهای شیشه ای بکارم. بازم ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببینید اولا این گل بگونیا نگهداریش رو به کمتر کسی توصیه میکنیم چون نیاز مند رطوبت بالایی هستش، نباید پاش خشک بشه و همیطنور نباید پاش زیاد خیس بمونه که ریشه بگنده به نور زیاد تو این فصل نیاز داره من کلا توصیه نمیکنم این گل علائم اب زیاد و و یا هوای خشک رو نشون میده!!! برای توی حموم بهترین گل سانسی وریا پاکوتاه هستش که میتونه این شرایط رو تحمل کنه البته تو حموم رطوبا بالا و خوبه!! ولی گل مصنوعی بزارید خیلی بهتره

      • فریبا گفت:

        مرسی از لطفتون. آخی پس صبر کنم که این گلمم خراب بشه؟؟!! راستی بخاطر صدفایی که واسه تزئین روی خاک گذاشتم نیست؟
        بابت گل داخل حمام هم ممنون اگه بتونم گیرش بیارم حتما میخرم. آخه عزیز من گل مصنوعی که حس نداره. گل طبیعی به آدم حس شادابی و طراوت میده. من عاشق گلم. انشااله سر یه فرصت مناسب عکس گلهایی که نگهداری میکنما واستون میزارم.
        راستی این گل سانسی وریا پاکوتاه نگهداریش چطوریه؟ من میخوام حتما توی حمام بذارما!!!

        • باغ شیشه ای گفت:

          خواهش میکنم نگهداری سانسی پاکوتاه همونه که شما میخوای!! سانسی پابلند هم همونه

  3. فریبا گفت:

    Attachment

    اینم عکس گلم

  4. فاطیما گفت:

    سلام بر پزشک دهکده گل و گیاه ! سوال زیاد دارم برای گلهام ولی اینبار خواستم فقط ازتون تشکر کنم خیلی نکات ریز را یادآوری میکنید که ارزشمندن هستن همون نکات کوزه گری هست .. ازت سپاسگزارم امیدوارم همیشه سرتون سبز باشه .

  5. فاطیما گفت:

    Attachment

    من گل بگونیا رکس را خیلی دوست دارم متاسفانه سه بار خریدم هر سه بار موفق نشدم شاداب نگهش دارم . جدیدا هر بار آبیاریش میکنم یه نایلون میکشم روش تا رطوبتش حفظ بشه .. تنها دو تابرگ ازش مونده به همین هم دلخوشم .سوال کلی ام این بود که در این فصل کوددهی به گیاهان داخل منزل مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

  6. احمد گفت:

    سلام، دو تا سوال داشتم :
    ۱. یکم مطالب ضد و نقیض در مورد غبارپاشی بگونیا تو نت خوندم. میشه بگونیا رکس رو غبارپاشی کرد؟

    ۲. بگونیا رکس رو میشه از طریق تقسیم بوته تقسیم کرد؟

    ممنونم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببینید غبار پاشی نکنید سعی کنید رطوبت رو با قرار دادن ظرف اب در کنارش یا روی شوفاژ تامین کنید یا بزارید توی گلخونه، غبار پاشی خطر الودگی قارچی رو زیاد میکنه

      • احمد گفت:

        Attachment

        اینم تراریوم بنده که بگونیای عزیزم هم کنجش خونه کرده. امروز درستش کردم.
        چه توصیه ای می فرمایید که این مجموعه انشالله به همین زیبایی و دلبربایی باقی بمونن؟

        • بهنام جعفریان گفت:

          سلام

          تبریک میگم ، خیلی تراریوم قشنگی شده فقط ای کاش کمی بزرگتر بود .

          به جز پپرومیا و بگونیا رکس از چه گیاه یا گیاهان دیگه ای استفاده کردین ؟

          درضمن ، سن این تراریوم چقده ؟؟

          • احمد گفت:

            Attachment

            سلام، ممنونم
            بجز پپرومیا و بگونیا از هلکسین استفاده کردم. البته تو گلخونه لیبل خورده بود خزه مرجانی که جایی ندیدم نشنیدم. به نظر خودم هلکسینه.
            سن گیاهان رو نمیدونم اما تراریومم یک روزه است. دیروز کاشتمشون.

            اینم یه عکس دیگه از تراریومم.

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام احمد جان . درود بر تو تراریوم زیبایی هستش هم از نظر ترکیب رنگ و هم از نظر انتخاب گیاه و هم از نظر پایین بودن سطح خاک.و ترکیب بسیار خوبی هم کار کردی. این بگونیا با بگونیا رکس فرق داره و روی برگاش اب نریزی بهتره، روی بقیه طوری نیست همون رطوبت رو تامین میکنه موقع خشک شدن سطح خاک با لیوان گلاتون رو ابیاری کنید غبارپاشی هم بکنید…..بقیه بازدیدکننده ها هم ازین تراریوم الگو برمیدارند.دوست دارم واسه خودم یه تراریوم درست کنم ولی هرسری درست کردم ، مشتری خورد فروختم :))

          • باغ شیشه ای گفت:

            این گل هلکسین نیست گلیه به نام پیله آ میکروفیلا….

        • احمد گفت:

          مرسی عزیز
          دمت گرم

      • احمد گفت:

        البته ضمن سلام و تشکر فراوان

        • احمد گفت:

          سلام، ممنون از لطفتون و مطالب مفیدتون

          فقط فرمودین غبارپاشی بکنم اونوقت برگ بگونیا خیس بشه ایراد نداره؟
          ضمنا فاصله و مقدار آبیاری چقدر باشه بهتره؟
          دو روز اول رو بهشون آب ندادم امروز که آب دادم احساس کردم خاک پیت یکم سخت آب جذب میکنه و پای بگونیا چندان خیس نشده (چون نخواستم برگش خیس بشه پاش آب ندادم) از طرفی هم ترسیدم زیاد آب بدم.
          انشاا.. یه تراریوم زیبا هم برای خودتون بسازید که پیشتون موندگار بشه. از قدیم گفتن کوزه گر از کوزه شکسته آب میخوره 🙂 راستی مگه همچین تراریومی چقدر قیمتشه؟

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام ببینید روی برگ این پرز وجود داره مثه بنفشه افریقایی اگه اب بریزه ممکنه سوختگی یا لکه ایجاد بشنه و برگ قارچ بزنه…..اب رو قشنگ بریزید پاش حتی شده با سرنگ این کارو بکنید و گلتون به هرحال سیراب بشه…این تراریوم دورو بر ۴۰ تومان اینطورا میخرن

        • احمد گفت:

          راستی بابت اسم اون گیاه هم ممنون، چقدر شبیه هلکسینه…

          • احمد گفت:

            Attachment

            عرض سلام و وقت بخیر
            این گل پیله آ میکروفیلای ما که تو تراریوم بود یکم غش و ضعف کرده. البته اونی که تو خود تراریوم کاشتم اوضاعش بهتره اما اون یکی که تو گلدون کاشتم اوضاعش نسبتا خرابه.
            برگ هاش از سمت دمبرگ سیاه میشن و میریزن. یکی از ساقه هاش که جوون تر بود هم سیاه شد افتاد.

            این علایم با شدت کمتر در اونی که تو تراریوم کاشتم هست.

  7. lord گفت:

    سلام.بگونیای ما روی برگ هایش سوراخ شده و پاره میشود.چه کاری باید انجام دهیم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببین روی خاکش یا زیر برگها حلزون ندیدی؟ حلزون میتونه سوراخ بکنه، یا پاشیدن اب روی برگ هم میتونه باعث سوراخی برگها بشه روی برگ اب نریزید رطوبت رو طور دیگه ای تامین کنید

  8. فاضلی گفت:

    سلام کدوم یک از گونه های بگونیا معطره؟

  9. sepid گفت:

    Attachment

    اقای سجادی به دادم برسید این گلم۱۰ تا برگ داره۶تاش سرش اینجوری شده.وقتی خریدم اینجوری بود ولی زیاد شدن و یه عالمه جوونه برگ جدید داره در میاره.میتونه از اب زیاد یا پاشیدن اب روی برگا باشه؟برگای خراب و بکنم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببین این سیاهی میتونه از اب زیاد! سردی هوا! نور مستقیم و جای با رطوبت خشک باشه…شرایط نگهداریت چطوریه؟

      • sepid گفت:

        اتاقم اگه هوا سرد باشه خیلی سرده اگه گرم باشه خیلی گرمه این گلم کنارپنجره ست رو زمین.چند روزیه ک هوام سرد شده قبل از اینام بهش اب دادم اونقدری ک از زیرش اب اومد بیرون قبل از اینم کود دادم.نور مستقیم هم نخورده ولی پرده اتاقم تمام طول روز کشیده است نور زیاده.رطوبتم فک نمیکنم کم باشه چون تعداد گلا زیاده

  10. احمد گفت:

    جناب سجادی جواب ما رو نمیدی؟
    با این زبون بسته چیکار کنم؟ کم کم داره به ساقه خالی تبدیل میشه
    با این سیاهی و ریزش برگ ها چی کنم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام احمد جان خوبی داداش؟ این گل نیاز رطوبتی بالایی داره توی تراریوم خوب میمونه چون رطوبت بالا هستش بیرون کمی مشکل داره یه سینی اب غیر مستقیم بزار زیرش تا هوا رو مرطوب کنه …خاکش نباید زیاد خیس باشه نور گلت رو زیاد کن یه سم بنومیل هم روش اسپری کن برای پیشگیری از قارچ

      • احمد گفت:

        سلام جناب سجادی، سال عیدتون مبارک
        همین پیله آ میکروفیلا که عکسش رو گذاشتم رو میفرمایید دیگه؟ این سیاهی و ریزش برگ علتش چیه؟ دما؟ آبیاری؟ رطوبت؟ نور؟
        تو تراریوم هم همچین سرحال سرحال نیست. اون دوتای دیگه (بگونیا و پپرومیا) میزوونن اما این خیلی میزوون نیست. عکس بیرون تراریومش هم که دیدید، حال نزاری داره…
        من به خیال هلکسین واسه این تراریوم انتخابش کردم وگرنه نمیکاشتمش تو این تراریوم…

        • باغ شیشه ای گفت:

          سلام سال نو مبارک بله این پیله ا گل سختیه! سیاهی دو علت داره اب زیاد یا هوای سرد! واسه شما از اب زیاد میاد. کلا این گل رو من به کسی توصیه نمیکنم همشون گوشت تلخ هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید