گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی ۲۷۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی بگونیا رکس

بگونیا رکس

نام انگلیسی

بر گفته از نام Begon فرانسوی حامی گیاه شناسی

نام علمی

begonia rex

فارسی رایج

بگونیا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000

از خانواده

Begoniaceae

خاستگاه

هیمالیا

 

تنوع در رنگ های زیبای این گیاه علفی در برگها لذت و  ارامش خاصی به بیننده میبخشد،خانواده ان ((بگونیاسه)) و موطن اصلی ان هیمالیا،مخلوط با گیاهان برگی دیگر در گلدانها و فلاور باکسها کاشت میگردد،ساقه ها گوشتی و خزنده،برگها به شکل قلب و یک رگبرگ اصلی برگ را به دو قسمت نا مساوی تقسیم میکند،روی یک برگ انواع رنگ ها مشاهده میشود،استفاده از سبد های اویزان رایج است،سهولت در نگهداری و مقاومت بعضی از انواع ان در برابر خشکی و حرارت و امکان تکثیر ان در همه شرایط موجب توجه همگان است،واریته های زیاد و به دو دسته ریشه های سطحی و غده ای تقسیم میشود.

نیازها:

 

نور :در فصل تابستان اشعه مستقیم افتاب بخصوص از پشت شیشه برای ان مضر است،ولی منطقه پر نور احتیاجات نوری انرا برطرف میکند،چرخش گیاه برای استفاده هر چه بیشتر نور اتاق لازم است.

دما: بهترین درجه حرارت برای گیاه در زمستان ۱۳ درجه و در تابستان ۱۸ درجه است.این گل در کل خنک دوست  می باشد.

آبیاری: بهتر است ابیاری با اب سبک بدون املاح انجام شود،بین دو آبیاری باید خاک خشک شود.

رطوبت: رطوبت هوا را با تجمع گیاهان برگی و خزه مرطوب در اطراف ان تامین کنید، همینطور ساخت جزیره در زیر گلدان توصیه میشود.حتی الامکان از ابفشانی و غبارپاشی احتراز کنید.

تغذیه: هر ۱۴ روز یکبار با محلول غذایی طبق دستور کمبود مواد غذایی را برطرف کنید،فصل بهار و تابستان احتیاجات غذایی بیشتر است.

خاک مناسب: بهترین خاک خاک هلندی می باشد.

تعویض گلدان :در هنگام تعویض گلدان مواظب باشید به برگهای ترد و شکننده صدمه وارد نشود،در صورت متراکم بودن ریشه ها گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید،بهتر است تغییر گلدان ها در بهار انجام شود.

تمیز نمودن برگها: با اسفنج مرطوب برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده استفاده نکنید.

تکثیر: برگهایی با عمر متوسط را انتخاب و سطح زیرین انها را روی ماسسه شسته بخوابانید و مقداری ماسه نرم روی انها بریزید،پس از مدتی برگها ریشه دار شده و گیاهان جدیدی تولید می نماید،تقسیم بوته با ریشه در موقع تعویض گلدان هم یکی دیگر از روش های ازدیاد این گیاه است.

تکثیر بگونیا

تکثیر بگونیا

 

عوارض و درمان:

 

برگها رنگ پریده است و سقوط میکنند و ریشه ها غده ای هستند :کرم نماند عامل ان است،معالجه مقرون به صرفه نیست.

ساقه و یقه پوسیده است: ابیاری زیاده از حد بوده و هوا خیلی سرد است،ابیاری را متوقف کنید تا سطح خاک خشک شود و گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

ریشه ها سیاه شده اند و در حال پوسیدن است: ابیاری زیاد و قارچ عامل ان است،مبارزه مقرون به صرفه نیست.

لکه های خاکستری متمایل به قهوه ای روی برگها است: عامل این بیماری هم قارچ است،گیاه را با قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن دار منتقل کنید.

برگها خود را انداخته و گیاه در حال از بین رفتن است: گاز آشپزخانه باعث این است،گلدان را به محل مملو از اکسیژن هوا منتقل کنید.

برگهای جدید کوچک و کم رشد باقی مانده اند: تغذیه مصنوعی لازم است،در صورت متراکم بودن ریشه ها کم بودن جا برای رشد گیاه میتواند عامل این نارسائی باشد،گلدان را با یک درجه بزرگتر عوض کنید.

برگها در زمستان میافنتد: گلدان را به محل گرمتری با دمای 13 درجه منتقل کنید.

لکه های آردی مانند روی برگها به چشم میخورد :قارچ سفیدک باعث این بیماری است،با سم قارچ کش موجود در بازار طبق دستور فروشنده سمپاشی کنید،گلدان را به محلی با هوا خشک و اکسیژن بیشتر منتقل کنید.

برگهای جدید کمرنگ و تارهای عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود: کنه ریز قرمز عامل ان است،تا درمان کامل هر 14 روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.

برگ ها لوله میشوند و حاشیه ی انها خشک و چروکیده اند: گیاه تشنه است.فورا ابیاری نموده و در صورت امکان گلدان را به محل سردتری با درجه حرارت 19 درجه سانتی گراد منتقل نمایید.

برگها لوله ای و بد شکل هستند: لکه های زرد روی انها مشاهده میشود و حالت موزاییکی دارند:عامل ان ویروس است،در صورتی که گیاه همراه با گیاهان دیگر کاشت  گردیده است ان را از گلدان خارج کنید تا به بقیه گیاهان سرایت ننماید.

شکل زیبای برگها،تنوع رنگها در برگ،کنگره ها و دندانه های حاشیه برگها از مشخصاتی هستند که گیاه بدون ان ها شادی افرینی خود را از دست میدهد،در هنگام خرید دقت کنید برگها سالم باشند،لوله شده و حاشیه انها قهوه ای سوخته نباشد.

بگونیارکس

بگونیارکس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به بوی زلف و رخت می‌روند و می‌آیند

صبا به غالیه سایی و گل به جلوه گری

چو مستعد نظر نیستی وصال مجوی

که جام جم نکند سود وقت بی‌بصری.....

دیدگاه های شما

277 پاسخ به "معرفی بگونیا رکس"

  1. محمد گفت:

    Attachment

    نور از پنجره جنوبی هست البته از پشت شیشه مات کن ابیاری هم همینطور که گفتین ولی چون تازه خریدم ابیاری نیاز نداشت رطوبت هم یه زیرگلدانی با آب گذاشتم و اینکه برگا دورشون قهوهای میشه و شل میشن و از بین میره احتمال اینکه قارچ باشه هست؟

    • محمد گفت:

      Attachment

      یه عکس دیگه از لکه هایی که وسط برگ داره و بیشتر شده اندازش

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اب زیاد برگارو اینطوری کرده ، شاید از زیرگلدونی اب کشیده بالا و خراب کرده ؟! این قارچه باید سم کاپتان رو توی خاک و بوته بزنید، از نور شدید دورش کنید ، پنجره جنوبی براش زیاده نورش باید پنجره شمالی بذارید ! نور و گرما هم میتونه دلیل این سیاهی باشن

  2. نوروزی گفت:

    سلام وقتتون بخیر آقای سجادی
    من یه گلدون بگونیا خالدار دارم که اصلا رشد نمیکنه.
    گذاشتمش پایین پنجره جنوبی .این پنجره یه طاقچه به بلندی ۷۰سانت داره که همه گلدونهام رو گذاشتم اونجا کنار هم . هفته ای دو بار بهش آب جوشیده سرد شده میدم البته الان که تابستونه.برگهاش همه ریخته و یه ساقه بلند موند ازش. منم ازش قلمه گرفتم و داخل آب گذاشتم.
    با این تفاسیر چند تا سوال دارم
    ۱-آیا قلمه ای که توی آب گذاشتم می گیره یا باید تغییر استراتژی بدم درباره اش
    ۲-چکار کنم این گلدون پایه جون بگیره.اینطوری اگه پیش بره به زودی به فنا خواهد رفت.
    ۳-به طور کلی با اینکه خیلی دور و بر گلدونهام تاب می خورم و بهشون میرسم انگار حالشون خوب نیست.
    نور خوب غیر مستقیم و ابیاری رو مرتب براشون انجام میدم. حداقل در طول شبانه روز ۸ ساعت پنجره بزرگ جنوبی بازه و جریان هوا به خوبی اتفاق میافته وماهی یکبار هم کود سه بیست (اگه اشتباه نکرده باشم) بهشون میدم ولی ناراحتن.برگهاشون گوچیک و ساقه هاشون علفی و رشدشون کمه. به طور کلی شاداب نیستن.
    راستی یه سوال دیگه.روی خاک گلدون بعد از یه مدتی انگار آهک جمع میشه یا شوره یا یه چیزی شبیه این.در حالیکه من از خاک استریل و بسته بندی استفاده میکنم برای گلدونها. دلیلش چی میتونه باشه و راه حل این مشکل هم اگه بفرمایید ممنون میشم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید صبر کنید تا قلمه ها بگیره به زودی و بعد بزنید توی خاک ، نور زیاد برای این گل خالدار خوب نیست و بهتره نور ملایم و فیلتر شده تر بشه ! الان اون گیاه پایه رو بذارید جایی که تهویه هوا هست ، مثه راه پله روشن و یکم سم قارچکش با کود قاطی بکنید بهش بدید تا ایشالا درست بشه یه عکس هم نشون ما بدید ببینیم چطوره

  3. سعید گفت:

    Attachment

    این لکه ها و خشک شدن برگها زیرشو گلخونه ایی کردم سنگ ریزه و اب هر شب هم کمی با اب پاشی به صورت پودری روش میپاشم چه کاری دیگه ایی باید انجام بدم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ به به ماشاال عجب زیباست ، ببینید خشکی هوا و نور شدید باعث این مشکل شده ، بهتره روزانه روی برگ ابپاشی بشه یا ظرف اب کنارش باشه که رطوبت دایم فراهم کنه براش! همینطور با خشکی خاک باید ابیاری بشه و با کود گرین اپارتمانی تغذیه کنید تا سریعتر برگ بزنه و سازگار بشه…

  4. سمانه گفت:

    سلام ، میشه علت ریزش گل های بگونیا رو بگید لطفا

  5. هنگامه زارع گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من به تازگی یه گلدون بگونیا رکس خریدم که هرروز یکی دوتا از برگهاش خشک و لوله میشه و مجبورم اونها رو یکی یکی بچینم و بندازم دور،طوری که احساس میکنم گیاهم داره کم پشت میشه.
    میشه بفرمایین دلیلش چی میتونه باشه؟
    ممنونم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اولا نور شدید نخوره بهش! دوما بین دو ابیاری خاک کامل خشک نشه ! به محض دیدید خاک داره خشک میشه سیراب کنید طوری که همیشه کمی رطوبت توی خاک باشه ! ظرف اب کنارش باشه و سم کاپتان رو روی خاک و برگاش اسپری کنید.

  6. مرجان گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر
    من این بگونیا رو دوماهه دارم، لبه برگهاش زرد میشه و برگهای جدیدش خراب میشن.
    تو محل کارم ازش نگه داری میکنم، نور غیر مستقیم خوب داره، آبیاریش هفته ای دوباره و هر هفته کود پوکون برگ سبز میدم
    ممنونم اگه راهنمایی کنین.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم حال شما؟ چرا اینقدر گلدونای شما خوشگله ؟؟؟
      ببینید یه سم کاپتان با ابیاری توی خاکش بدید این گل به محیط گرم و خشک حساسه همینطور مستعد قارچه ! کود رو کمتر کنید مثلا دوفهته یبار بشه ! و یبار کاپتان توی خاک بدید تا برگ جدیدش سیاه نشه..

  7. نوروزی گفت:

    Attachment

    سلام جناب سجادی روزتون خوش.این عکس بگونیای پایه ام هست که داره نابود میشه.اون قلمه های داخل اب هم به دلیل گندیدگی ساقه از دست دادم.اصلا نمیدونم امیدی به احیای این گل هست یا نه.😔
    میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم چطوری شما؟ اون ساقه قهوا ای رو باید زودتر قیچی میکردید که پوسیدگی به پایین ساریت نمیکرد . کارخوبی کردید قلمه زدید چون دیر به دادش دارید میرسید ، ولی یه سم کاربندازیم بهش بزنید بد نیست

      • نوروزی گفت:

        تشکر از راهنمایی تون.
        الان اون ساقه قهوره ای یه رو از گلدون خارج کنم؟
        احتمال اینکه دوباره احیا بشه هست یا کلا بندازم دور؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          بله حتما خارج کنید تا به بقیه سرایت نکنه… دور نندازید تهویه درست کنید سم قارچکش بزنید بهش ابیاری رو تنظیم کنید روی بوته اب ریخته نشه تا ایشالا درست بشه.

  8. مریم گفت:

    سلام مهندس عزیز خسته نباشید یک بگونیا رکس دارم و یک قلمه بود که از دوستم گرفتم و الان گل داده سوالم اینه که میشه بعد از اتمام گلدهی هرسش کنم که ساقه جانبی بده چون الان فقط یک ساقه داره که بلند میشه و اون قسمت رو که بریدم میتونم تو آب ریشه دار کنم و بکارم؟

  9. عطیه گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر.این سایتتون انقد خوبه من هی ترغیب میشم بیام سوال بپرسم…حالا نکته اینجاس…من یه دراسنا داشتم که دادم خاکشو برام عوض کردن و بعد مدت ها دیدم یه موجودی داره کنار خاکش میزنه بیرون گفتم شاید علف هرزه ولی نکندمش..‌.حالا بزرگ شده و خوشحالم که نکندمش 😐 شبیه بگونیاس ولی یه غده داشت شبیه سیب زمینی وقتی جداش کردم دیدم…میشه ببینید آیا میدونید این چه گیاهیه..‌خیلی ام دوسش دارم نومه 🙂

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عطیه جان خوبی ؟ این که عالیه !!! این سیکلامن هست 🙂 خیلی شما خوش شانس هستین
      این حالا گلهای زیبایی میده بهتون فقط توی جای سرد دوست داره زندگی کنه توی اتاق گرم زرد میشه برگاش.

  10. سینا گفت:

    سلام خسته نباشید
    اون مقاله‌تون که راجبع به بگونیا خالدار بود رو پاک کردید ؟! چرا دیگه نیستش؟
    بگونیا خالدار من برگاش زخم میشه و بعضی از برگای قدیمیش حاشیه‌اش خشک شده، یه بار هم کاپیتان بهش زدم ولی خوب نشد ، هفته ای یکبار هم غبار پاشی میکنم
    ممنونم از راهنمایی شما

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام سینا جان خوبی؟ مقاله درباره بگونیا خالدار مقاله نداریم ۵ تا بگونیا دیگه داریم بجاش.عکس بدبد ببینم چی شده ولی ممکنه از هوای خشک داخل منزل یا گرمای اتاق باشه خشکی لبه هاش نیازی به کاپتان نبوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید