گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۱۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ تیر ۱۳۹۲

معرفی گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

نام انگلیسی

Jerusalem- cherry

نام علمی

Solanum Pseudocapsicum

فارسی رایج

گیلاس مجلسی

فارسی اصیل

تاجریزی

معیار زیبایی

میوه

رنج قیمت

10000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آفریقا

 

گیاهی است بومی آفریقا است. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چندساله بوده و می توان چندین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است، به صورت یکساله استفاده می شود. برگ های آن بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موج دار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها سمی است.

این گونه دارای انشعابات زیادی است. گل های آن کوچک وسفید رنگ است که در تابستان ظاهر شده و در پاییز به میوه تبدیل می شود. در تابستان می توان آن را خارج از خانه نگهداری کرد ولی در زمستان باید در محل گرمی قرار گیرد. این گیاه نباید با فلفل زینتی از همین تیره اشتباه شود. فلفل زینتی یکساله است و اغلب میوه های کشیده و باریک دارد.

 

گلدهی:این گیاه در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل ساختمان (آپارتمان) می توان با استفاده از برس زدن با قلمو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

 

نیازها:نیاز به نور کامل، دمای شبانه ۱۸ تا ۲۱ درجه و روزانه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و آبیاری متوسط دارد. چنانچه در محیط نور کم، دمای زیاد یا آلودگی هوا وجود داشته باشد، برگ ها و میوه های این گیاه ریزش می کند. در دمای کمتر از ۷ درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای ۱۰ منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه ۱۵ تا ۱۸ و روزانه ۱۸ تا ۲۴ درجه برای آن بهینه است. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیاه را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد. باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیاه حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

 

افزایش: اگر چه تاجریزی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای ۳۰-۱۳ قادر به تندش است ولی دمای بهینه برای کار ۲۳ است..

گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چشم دل بر رخ خوبان نگرانست هنوز  .......... پیر گردیده و در فکر جوانست  هنوز

گل بباغ آمد و بشکفت و فرو ریخت زشاخ.........بلبل دلشده . رسوای جهانست هنوز

دیدگاه های شما

118 پاسخ به "معرفی گیلاس مجلسی"

  1. مصطفی گفت:

    Attachment

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من یک هفته ای هست که این گل رو خریدم و بعد از آوردن به خونه برگهاش از پایین شروع به زرد شدن و ریختن کردن . دیدم که ریشه هاش از ته گلدان زدن بیرون احتمال دادم شاید برای کوچک بودن گلدان باشه گلدانشو عوض کردم ولی باز هم فرقی نکرد .
    و باید اضافه کنم از لحاظ نور، نور پشت پنجره و نور نسبتا خوبی داره و همیشه سعی کردم خاکشو مرطوب نگه دارم( نه خیس باطلاقی) و هر روز هم غبار پاشی میکنم .
    ممنون میشم راهنمایی کنید چرا اینطوری شده؟ و چکاری باید انجام بدم

    • خانم صابری گفت:

      سلام دوست عزیز.خوبی شما؟
      گیاه وقتی جاش عوض میشه تا چند روز شوکه هستش و علایمی اینچنینی براش طبیعیه و تعویض گلدون کار درستی نبوده.
      آبیاری رو کم کنید خاصه الان تو سرما.سعی کنید داخل خونه نباشه.با کود اهن تغذیه کنید گیاه رو.

  2. sahar گفت:

    سلام خوب هستین.من وقتی این گیاه رو خریدم میوه هاش سبز بود.والان بعد یه ماه هنوزم سبز هست.ممنون میشم بگین علتش چیه

  3. الهه گفت:

    Attachment

    سلام ، من یه گیلاسی مجلسی دارم که خیلی دختر خوبیه همش گل میده چن تا هم میوه داره . یه سری دونه ها زرد رنگ هر چند وقت یک بار روی برگاش ظاهر میشه من شست و شو میدم و برگاشو خشک میکنم . شبیه آفت نیست شبیه دونه گیاه هم نیست نمیدونم چیه . عکسشو میفرستم میشه لطفا توضیح بدین چیه ؟ آخه گلدونمو بردم تو قرنطینه از ترس آفت 🙁

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سم حشره کش کونفیدور تهیه کنید از فروشگاه دمبرگ بهش بزنید زیرو روی برگ رو تا خوب افات از بین برن و همینطور با کود با کود کامل گرین تغذیه کنید تا دیگه افات نگیره..

  4. فرشته گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    عذر میخوام فلفل من خیلی خوب داشت پیش میرفت هم گل میکرد هم میوه فقط فلفلام سبز میموند.بهش اهن دادم برگاش تا مرز خشک شدن رفت که گلشو عوض کردم برگاش خشک نشد ولی پژمرده و بی جونه و در عوض فقط یکی از فلفلا نارنجی شد.
    خیلی ناراحتم چطور میتونم برگاشو شاداب و سرحال کنم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اهن در صورت نیاز و مشاهده کمبود باید بدید بهش داده بشه الانم تغذیه با کود مخصوص صیفی جات انجام بشه ، نور درست باشه و بررسی بشه که ایا افت داره یا خیر !

  5. شعله گفت:

    سلام
    امیدوارم خوب باشید
    گیلاس مجلسی من خیلی خوب میوه داده ولی برگهاش دارن زرد میشن، چرا؟ برای اینکه ساقه هاش محکمتر و پر بشن و افتاده نباشن چیکار کنم؟ چون هم باریک و تُنک هستن و هم آویزون شدن

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام شعله جان خوبی؟ گیلاس مجلسی به نور کم مقاومه و تهویه کم باشه یعنی توی خونه و اتاق باشه همین مشکل پیش میاد البته هرچی نور و تهویش (گردش هوای تازه) ساقه ها قوی تر میشن.

  6. آیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر گیلاس من خیلی خوب بود الان چند روزه داره برگاش خشک میشه اما میوه هاش بزرگ شدن و از سبز ب قرمز رسیدن میتونین کمکم کنین چیکارش کنم؟

  7. مهسا گفت:

    با عرض سلام و ادب
    من حدود یک ماهه این گیلاسو خریدم. اولش ۳تا گیلاس سبز داشت که به مرور سیاه و خشک شدن و ریختن، ولی ۴ تای دیگه که از اول نارنجی بودن همچنان سلامتن خداروشکر. یک هفته بعد از خرید گلدان پلاستیکی رو با گلدان سرامیکی به همون سایز عوض کردم چون گلدونش شکسته بود. توی گلدون اصلی هیچ پوک سنگی نبود ولی من تو گلدون جدید به مقدار خیلی کم پوکه ریختم. از طرفی هم چون ساقه ها خیلی ترد و باریک هستن تا حالا جرات نکردم برگاشو تمیز کنم واسه همین روش لکه سفید هست ولی هرازگاهی آب بهشون از فاصله دور اسپری میکنم.
    تقریبا هر ۳ روز یکبار گلدون رو آب میدم در حدی که کمی آب از زیر گلدان خارج بشه. در مورد محل نگهداری، به خاطر گرمای شدید تهران، از ساعت ۶-۷ بعدظهر تا ۱۰-۱۱ ظهر فرداش توی تراس جنوبی میذارم که هوا بخورن (تراس با یه پرده پوشیده شده و آفتاب مستقیم نمیخوره) و باقی روز که آفتاب شدیده توی خونه پشت پنجره همون تراس جنوبی میذارم. حدود یک هفته س که نوک برگاش دارن زرد میشن و چندتا از برگاش ریخته و شکوفه گلهایی هم که داشت تقریبا همه ریختن. بسیار ممنون میشم راهنماییم کنید که مشکل از کجاس و بتونم حالشو خوب کنم.
    http://uupload.ir/files/hx7v_img_0877.jpg

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مهسا جان خوبی؟ ببینید عزیز نباید جاشو عوض کنید هر روز بذارید توی همون تراس بمونه فقط جاش باید سایه باشه و افتاب بهش نتابه ! اینطوری میوش بیشتر میشه ! تغذیه کنید با کود اهن و هیومیک اسید گرین و درکنار کود کامل گرین هردوهفت یبار تا جلوی زردی برگ رو بگیره وو حال گلتون هر روز بهتر بشه.

      • مهسا گفت:

        سلام مجدد و یک دنیا سپاس از جواب سریعتون دوست عزیز. حتما از کودهایی که فرمودین استفاده میکنم. فقط یک مسئله ای، گرمای ۴۰ درجه به گل آسیبی نمیزنه اگر بذارم همیشه تو تراس بمونه؟ یا گرمای مرداد و شهریور که تا ۵۰ درجه هم میرسه.
        اگر تو تراس دوام بیاره که عالی میشه، چون توی تراس یه باغچه کوچیک درست کردم و ترجیحم بر اینه که گلامو تو تراس نگهداری کنم و نه در داخل اتاق. بازم صمیمانه ممنونم از راهنماییتون

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام مهسا جان خوبی؟ توی تراس سایه بمونه و روزانه ابیاری بشه طوریش نمیشه به گرما مقاومه ! تغذیه هم با اسیدهیومیک توصیه میشه تاب اوردیشو زیاد میکنه

  8. fatemeh گفت:

    خسته نباشید
    میشه لطفا من رو راهنمایی کنید؟
    این گیاه رو چند وقته خریدیم
    کنار پنجره هستش تهویه هوا و نور خوبی هم داره آبیاری هم هر وقت ک خاک خشک بشه انجام میشه و هفته ای یک بار هم غبارپاش میشه
    برگ های پایینش آویزون و کمی زرد شدن
    دلیلش چیه؟

  9. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر من مدت کمیه این گیاه رو خریدم بعد از چند روز دیدم داره خشک میشه هرکار کردم درست نشد الان تقریبا برگ ها خشک شدن دیگه امکان درست شدنش نیست؟

  10. حانی گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    میشه بگید علت ریزش شکوفه های این گل چیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ کمبود اهن یکی از علت ها هست و ضمنا کمبود تهویه هوا هم یکی دیگه از علت هاش هست این دومورد رو باید بررسی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید