گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۱۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ تیر ۱۳۹۲

معرفی گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

نام انگلیسی

Jerusalem- cherry

نام علمی

Solanum Pseudocapsicum

فارسی رایج

گیلاس مجلسی

فارسی اصیل

تاجریزی

معیار زیبایی

میوه

رنج قیمت

10000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آفریقا

 

گیاهی است بومی آفریقا است. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چندساله بوده و می توان چندین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است، به صورت یکساله استفاده می شود. برگ های آن بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موج دار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها سمی است.

این گونه دارای انشعابات زیادی است. گل های آن کوچک وسفید رنگ است که در تابستان ظاهر شده و در پاییز به میوه تبدیل می شود. در تابستان می توان آن را خارج از خانه نگهداری کرد ولی در زمستان باید در محل گرمی قرار گیرد. این گیاه نباید با فلفل زینتی از همین تیره اشتباه شود. فلفل زینتی یکساله است و اغلب میوه های کشیده و باریک دارد.

 

گلدهی:این گیاه در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل ساختمان (آپارتمان) می توان با استفاده از برس زدن با قلمو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

 

نیازها:نیاز به نور کامل، دمای شبانه ۱۸ تا ۲۱ درجه و روزانه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و آبیاری متوسط دارد. چنانچه در محیط نور کم، دمای زیاد یا آلودگی هوا وجود داشته باشد، برگ ها و میوه های این گیاه ریزش می کند. در دمای کمتر از ۷ درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای ۱۰ منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه ۱۵ تا ۱۸ و روزانه ۱۸ تا ۲۴ درجه برای آن بهینه است. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیاه را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد. باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیاه حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

 

افزایش: اگر چه تاجریزی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای ۳۰-۱۳ قادر به تندش است ولی دمای بهینه برای کار ۲۳ است..

گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چشم دل بر رخ خوبان نگرانست هنوز  .......... پیر گردیده و در فکر جوانست  هنوز

گل بباغ آمد و بشکفت و فرو ریخت زشاخ.........بلبل دلشده . رسوای جهانست هنوز

دیدگاه های شما

118 پاسخ به "معرفی گیلاس مجلسی"

  1. Maryam گفت:

    Attachment

    با عرض سلام و خسته نباشید. ممنون از مطالب خوبتون. ببخشید گیاه ما واسه خودش گل میده و میوه هاشم بزرگ و قرمز میشن. ولی نوک برگا زرد شده و خشک میشه جدیدا. عکس میزارم براتون. اگر محبت کنید کمک کنید کلی ممنون میشم. الان که توجه میکنم گلها هم خشک شدن…

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مریم جان خوبی؟ روی خاکت رو دیدی؟ شوره زده و سفت شده بهتره گلدونش رو و خاکش رو عوض کنین تا درست بشه مشکلش برطرف بشهاین سوختگی نتیجه همین شوریه ..ضمنا تغذیه هم میکنین؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید