گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۴۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ انجیری

برگ انجیری

نام انگلیسی

Swiss cheese plant

نام علمی

Monstra Deliciosa

فارسی رایج

برگ انجیری

فارسی اصیل

اژبن(اژ=مار+بن=ریشه)(اشاره به ریشه های مار مانند ان است)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

45000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا

 

برگ انجیری گلی مناسب برای منازل و نا مناسب برای ادارا ت ودفاتر و شرکت ها  می باشد.چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن  وبریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه انها تحت نام برگ انجیری به فروش میرسند،ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهرا مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند،بر هر صورت ان گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند.هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست،تغییرات درجه حرارت را به راحتی میپذیرند،ریشه های هوایی انها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند،برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.

 

نیازها:

 

نور :نزدیک پنجره با نور غیرمستقیم نیم سایه،نیم افتاب نور دلخواه این گیاه است،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.نور کم باعث کم شدن بریدگیهای برگ شده و از زیبایی آن می کاهد

دما :اگرچه تا ۱۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد ولی کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد،در تابستان تا حدود ۳۰ درجه مقاومت میکند ولی در درجات بالاتر باید غبارپاشی مداوم نمود.

ابیاری :آبیاری زیاده از اندازه برای این گیاه مضر و سطح خاک در فاصله دو ابیاری باید خشک شود،همیشه قبل از ابیاری رطوبت سطح خاک را بازدید کنید.

رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.بهترین رطوبت ساخت جزیره در زیر گلدان است

تغذیه:  تغذیه بیش از اندازه باعث تجمع املاح در خاک میشود.در هر ماه یکبار تغذیه کنید.

خاک مناسب :خاک سبک و اماده کاشت یا کمپوست بهترین و مناسب ترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و  با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید،از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر :گرفتن قلمه در بهار،هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای ۲۳ درجه ریشه دار گردد.

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه متوقف شده است:نور کافی نیست،گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید.

لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها نمایان شده اند:در افتاب غبارپاشی کرده اید،عبور نور از قطرات اب به جای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه میزند،در سایه غبارپاشی کنید،برگهای صدمه دیده را با کارد تیز تا انتها قطع کنید.

بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند:کیاه از گونه ی دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها دیده میشوند:عامل ان حشره ی افت است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند که شدت ان در زمستان بیشتر است:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو ابیاری کاملا خشک شود سپس ابیاری را با مقدار کمتری انجام دهید،هر دو هفته یکبار ابیاری کافی است،زهکش را بازدید کنید.

برگها بدشکل و شکافدار میشوند:گیاه را از محل پر تردد خارج کنید،صدمات فیزیکی عامل ان است.

برگها خشک و چروک دار هستند:گیاه تشنه و هوا خشک است،فورا ابیاری نمایید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده اند:احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج میبرد،هر سه هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص گیاه را تغذیه کنید.

برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:عامل ان کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.غبارپاشی بهصوص  زیر سطح برگها در کاهاش افت موثر است.

نوک برکها قهوه ای رنگ میشود:گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید،همیشه خاک گلدان را بازدید کنید.بخصوص در تابستان که نیاز به اب بیشتر دارد.

ریشه های هوایی گیاه را هرگز قطع نکنید،بلکه با نصب قیم خزه دار  انها را وادار به فرورفتن در خزه مرطوب نمایید.
برگ انجیری

برگ انجیری

گونه ی دیگه  ی برگ انجیری ،به نام انجیری مینیاتور اصطلاحا که دقیقا شرایطی مثل برگ انجیری خودمون داره و به نور زیاد نیازمده…به نام Monstera.friedrichsthalii

 

برگ انجیری مینیاتور

برگ انجیری مینیاتور

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بر خاک کوی دوست گذاری نمی‌کنی

ترسم کز این چمن نبری آستین گل

کز گلشنش تحمل خاری نمی‌کنی

در آستین جان تو صد نافه مدرج است....

دیدگاه های شما

448 پاسخ به "معرفی گل برگ انجیری"

  1. شمیم گفت:

    سلام من از دوستم یه قلمه برگ انجیری ابلق گرفتم.و وقتی کاشتم حدود شش ماه پیش حالا نه شکاف طبیعیش رو داره و نه ابلق هست.میشه بگید علتش چی هست

  2. ندا گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس
    بسیار بسیار ممنونم از راهنمایی ها ومطالب مفیدتون.من هم مثل بسیاری از دوستان برگهای گیاه برگ انجیریم از نوک شروع به سیاه شدن می کرد و کم کم حاشیه هاش هم زرد و خشک میشن.بسیار حواسم به آبیاریش بوده تا به امروز و با خطکش ۱۰سانت از خاک رو چک می کردم ولی از توضیحاتتون به دیگر دوستان متوجه شدم گیاه من هم بخاطر آبیاری زیاد ظاهراً حالش بد شده.عکس هم خدمتتون ارسال می کنم.فقط یک مورد دیگه، برگ جدیدی که در حال باز شدنه بنظرم نقطه های تیره ای روش هست که تا بحال ندیده بودم.ممنونم پیشاپیش از راهنمایی شما.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ندا حان خوبی؟ این گل مشکل نورش کم هست که باعث میشه اب اضافی دفع نشه ! نورشو زیاد کنید تا هم برگها چاکدار بشن و هم اب دفع بشه و سیاه نشه ! تهویه هم یادتون نره

  3. ندا گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من پارسال یک مونسترا مینیاتوری خریدم و توی این سال هیچ برگی نداده و جوونه ش هم نصفه سیاه شده. میشه براش کاری کرد ایا؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ندا جان خوبی؟ ریشش ضعیفه و باید با کودای فسفر بالا ریشه رو تحریک به رشد کنین سیاه شدنش هم مربوط به پوسیدن ریشه هست حالا اگه برات مهمه یه سم قارچکش توی خاک بزن تا جلوی پوسید رهیشه رو بگیره و تغذیه کنید و تهویه ایجاد کنید تا گیاه کمی کار کنه

  4. ناهید گفت:

    سلام،وقت بخیر.
    کود مناسب برای گیاه برگ انجیری چیست؟
    مقدارش و شرایط مصرف رو لطف میکنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ کود اپارتمانی گرین بهش بدید هردوهفته یبار تا خوب رشد کنه البته نور زیاد هم نیاز داره تا برگها چاکدار بشن

      • ناهید گفت:

        Attachment

        سلام.ممنون از پاسخگویی تون.واقعا به هیچ کس جز شما در زمینه ی گل و گیاه اعتماد ندارم.
        گیاه برگ انجیری من ارتفاعش بلند تر از قیم شده با توجه به اینکه دوست ندارم ارتفاعش رو با کوتاه کردن برگهای بالایی کم کنم چه کاری میتونم انجام دهم که مشکلی برای گیاهم پیش نیاد؟و اینکه ایا نیاز هست که گلدان ان را عوض کنم؟(عکس گیاه را پیوست کردم)

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام ناهید جان خوبی؟ ببین این گیاه بسیار ارتفاع زیادی میگیره ! بهتره نورش زیا د باشه تا ارتفاع گرفت کچل نشه ! الانم ماشالا حالش خوبه. فقط یکم خاکشرفته پایین که باید پرکنین خاکشو و یک کود اپارتمانی گرین ایتالیا بهش بزنید تا برگهاش زیاد بشن و پهنتر بشن ! نورشو زیاد کنی بریدگی های برگ زیاد تر و زیباتر میشن…. الان نیازی به قیمت نداره با نخ سبز پایینشو ببندید کافیه

  5. علی گفت:

    Attachment

    سلام مهندس گل وقتت بخیر و شادی
    مهندس من یه گل برگ انجیری دارم نور غیر مستقیم میخوره ولی سر برگاش میسوزه و خشک میشه. عکسشو فرستادم. ممنون میشم راهنماییم کنی

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام علی خوبی؟ببین ابیاری چندروز یباره؟ با اب لوله کشی اب میدید یا کتری سرد شده ؟ ضمنا رطوبت چطوره؟

  6. مینا گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر. من حدود ۲ ماه پیش گلدون این برگ انجیریرو عوض کردم الان دیدم یه ریشه از زیرشزده بیرون. به نظرتون چیکار کنم ربشه رو بزارم بمونه یا قطعش کنم؟ گلدونش هم بزرگه اینجوری نیست که بگم گلدونش تنگ شده براش. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام بذارید بمونه اون ریشه اومده بیرون فضولی ببینه چه خبره 😂😂 درمجموع مشخصه گل زیبایی دارین مبارک باشه تغذیه یادتون نره

  7. ناهید گفت:

    Attachment

    سلام،وقت بخیر.
    داخل پیج اینستاگرامتون ازتون سوال پرسیوم متاسفانه پاسخ ندادید.
    جناب مهندس
    بهمن ماه گلدون برگ انجیریم رو عوض کردم،قبل از اینکه عوض کنم چند تا برگ کوچیک داده بود،تو این مدت ۳ماه اصلا اندازه ی برگ ها تغییری نکرده،گیاهم شروع کرده به زرد شدن،برگاش میریزه.
    با اینکه دو هفته یکبار کود بهش میدم ولی برگهاش اصلا شاداب نمیشه.لطف میکنید راهنماییم کنید
    درضمن قبلا یه چوب کوتاه تو گلدون بود که گیاه رو نگه داره، جایی که برای تعویض گلدان بردم اون چوب رو دراورد و با این لوله عوض کرد.

  8. مجید برزگری گفت:

    سلام مهندس سجادی عزیز. امروز برگ انجیری چوبدار که از فروشگاه خریدم دستم رسید. خیلی بالاتر از انتظارم بود و واقعا گل با ارزشیه. خیلی خیلی متشکرم از شما و از تیمی که تشکیل دادید. سلامت شاد موفق و پر روزی باشد.

  9. محمدحسن گفت:

    سلام وقتتون بخیر

    من برای آبیاری برگ انجیری یه مشکلی دارم، همه جا نوشته که بین ۲ آبیاری باید سطح گلدون خشک بشه و حدودا در هوای گرم، میشه ۵-۷ روز یکبار.. ولی گلدون های من با اینکه زهکشی مناسبی هم داره ولی بعد از آبیاری، تا ۱۰ روز (حتی بیشتر) هنوز سطحش رطوبت داره و خشک نشده. این مشکل رو با گل های دیگه هم دارم.. مثل کروتون که به آب زیادی نیاز داره ولی تا یک هفته بعد از آبیاری هنوز رطوبت داره..

    چکار باید کنم؟ حتما صبر کنم تا سطح گلدون خشک بشه کامل؟

    ممنون

  10. شیوا گفت:

    Attachment

    سلام و خسته نباشد. من برگ انجیری مانسترا دارم. و چند تا از برگ هاش دچار این مشکل شدن. چه اتفاقی افتاده براش؟ خیلی نگرانش هستم. الان گلدوش رو عوض کردم و سیرابش کردم و گذاشتمش کنار دستگاه بخور سرد

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام شیوا جان خوبی؟ عزیزم تهویه هواش چطوره ؟ علایم افت کنه هم من روش میبینم !! با ذره بین زیر برگ رو خوب تماشا کنین موجودات ریز ک دارن راه میرن باید باشه !! بمن بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید