گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۴۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ انجیری

برگ انجیری

نام انگلیسی

Swiss cheese plant

نام علمی

Monstra Deliciosa

فارسی رایج

برگ انجیری

فارسی اصیل

اژبن(اژ=مار+بن=ریشه)(اشاره به ریشه های مار مانند ان است)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

45000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا

 

برگ انجیری گلی مناسب برای منازل و نا مناسب برای ادارا ت ودفاتر و شرکت ها  می باشد.چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن  وبریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه انها تحت نام برگ انجیری به فروش میرسند،ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهرا مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند،بر هر صورت ان گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند.هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست،تغییرات درجه حرارت را به راحتی میپذیرند،ریشه های هوایی انها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند،برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.

 

نیازها:

 

نور :نزدیک پنجره با نور غیرمستقیم نیم سایه،نیم افتاب نور دلخواه این گیاه است،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.نور کم باعث کم شدن بریدگیهای برگ شده و از زیبایی آن می کاهد

دما :اگرچه تا ۱۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد ولی کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد،در تابستان تا حدود ۳۰ درجه مقاومت میکند ولی در درجات بالاتر باید غبارپاشی مداوم نمود.

ابیاری :آبیاری زیاده از اندازه برای این گیاه مضر و سطح خاک در فاصله دو ابیاری باید خشک شود،همیشه قبل از ابیاری رطوبت سطح خاک را بازدید کنید.

رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.بهترین رطوبت ساخت جزیره در زیر گلدان است

تغذیه:  تغذیه بیش از اندازه باعث تجمع املاح در خاک میشود.در هر ماه یکبار تغذیه کنید.

خاک مناسب :خاک سبک و اماده کاشت یا کمپوست بهترین و مناسب ترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و  با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید،از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر :گرفتن قلمه در بهار،هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای ۲۳ درجه ریشه دار گردد.

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه متوقف شده است:نور کافی نیست،گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید.

لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها نمایان شده اند:در افتاب غبارپاشی کرده اید،عبور نور از قطرات اب به جای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه میزند،در سایه غبارپاشی کنید،برگهای صدمه دیده را با کارد تیز تا انتها قطع کنید.

بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند:کیاه از گونه ی دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها دیده میشوند:عامل ان حشره ی افت است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند که شدت ان در زمستان بیشتر است:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو ابیاری کاملا خشک شود سپس ابیاری را با مقدار کمتری انجام دهید،هر دو هفته یکبار ابیاری کافی است،زهکش را بازدید کنید.

برگها بدشکل و شکافدار میشوند:گیاه را از محل پر تردد خارج کنید،صدمات فیزیکی عامل ان است.

برگها خشک و چروک دار هستند:گیاه تشنه و هوا خشک است،فورا ابیاری نمایید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده اند:احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج میبرد،هر سه هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص گیاه را تغذیه کنید.

برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:عامل ان کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.غبارپاشی بهصوص  زیر سطح برگها در کاهاش افت موثر است.

نوک برکها قهوه ای رنگ میشود:گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید،همیشه خاک گلدان را بازدید کنید.بخصوص در تابستان که نیاز به اب بیشتر دارد.

ریشه های هوایی گیاه را هرگز قطع نکنید،بلکه با نصب قیم خزه دار  انها را وادار به فرورفتن در خزه مرطوب نمایید.
برگ انجیری

برگ انجیری

گونه ی دیگه  ی برگ انجیری ،به نام انجیری مینیاتور اصطلاحا که دقیقا شرایطی مثل برگ انجیری خودمون داره و به نور زیاد نیازمده…به نام Monstera.friedrichsthalii

 

برگ انجیری مینیاتور

برگ انجیری مینیاتور

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بر خاک کوی دوست گذاری نمی‌کنی

ترسم کز این چمن نبری آستین گل

کز گلشنش تحمل خاری نمی‌کنی

در آستین جان تو صد نافه مدرج است....

دیدگاه های شما

448 پاسخ به "معرفی گل برگ انجیری"

  1. فرزانه احمدی گفت:

    ممنون از پاسخگویی

  2. ملیکا گفت:

    سلام خوبید؟ میشه کمکم کنید؟😭 برگ انجیری من الان دو هفته است که کنار برگها زرد و قهوه‌ای میشه اما هم آب رو به موقع بهش میدم ینی چک میکنم تا دو سانت زیر خاک خشک بشه بعد آب میدم جاشم سرد نیست تو آفتابم غبارپاشی نمیکنم):
    ممکنه آفت زده باشه؟
    ممنون میشم جوابمو بدید):

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ملیکا جان خوبی؟ میشه یه عکس ازش بدید ببینم چی شده بهش؟

      • ملیکا گفت:

        Attachment

        اینجوری شده دوتا برگ دیگشم همینجوری شد مجبور شدم جداشون کنم الان اینم داره همونجوری میشه

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          ملیکا جان ترسوندی منو !! بابا این چیزی نیست که ! ابیاری چطوریه؟ تغذیه کردید؟ جنس گلدون ؟ یه عکس کلی بدید

          • ملیکا گفت:

            Attachment

            گناه داره خب ببینید چجوری شده بعد تو این عکس من ی ذره قسمتای آسیب دیده رو جدا کردم از برگ
            آبیاری معمولا هفته‌ای یک باره بستگی داره کی خاکش خشک بشه و غبار پاشیم یک بار در هفته انجام میدم جنس گلدون فلزیه و تقویتی تاحالا بهش ندادم ینی نمیدونم چجوری باید بدم و چی باید بگیرم

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            به به چقدر قشنگه و به خونتون میاد ! مونسترا کینگ هست و حتما توصیه میکنم اگه میخاید همینطور زیبا بمنه و برگهای تازه بزنه و مشکلش ردبشه از کودای گرین اپارتمانی بهش بدید توی فروشگاه ما موجوده.

      • الهام گفت:

        سلام روزبخیر برگ انجیری من همه جاش داره لکه های قهوه ای مثل سوختگی میفته..خونه ما کلا گرمه بخاطر همین هرروز غبارپاشی میکنم .خاکشم هروقت ۱سانت خشک میشه اب میدم .کنار پنجره هم هست نورش خوبه چرا اینجوری میشه؟؟

  3. ملیکا گفت:

    مرسیییی از پاسخگوییتون حتما این کاری که گفتید رو میکنم😍❤

  4. فرزانه احمدی گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس. روی چند تا برگهای جوان برگ انجیری من این لکه های زرد و در تعداد کمتر، نقاط قهوه ای سوخته مانندی ایجاد شده. دلیلش چی میتونه باشه؟ گلدان رو نزدیک پنجره جنوبی نگه میدارم، آبیاری با خشکی خاک و کود دهی هم مرتب انجام میشه.

  5. سپیده گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس عزیز
    من همونی هستم که دو هفته ی پیش درختچه های آزالیاش با کمک شما غنچه داد🤗🤗حالا برای برگ انجیریم مزاحمتون شدم🙈 حدود دو سه ماهی می شه که لبه ی برگ های گیاه برگ انجیری من در بعضی قسمت ها شروع به زرد شدن و سپس قهوه یی شدن می کنه و در بعضی قسمت ها به رنگ نقره یی درمیاد.‌من سوال جوابای سایت رو مطالعه کردم و فهمیدم باید اون قسمت ها رو با قیچی جدا کنم از کمی مونده به ته. ولی الان احساس می کنم این حالت بیشتر شده و حتی در برگ های جوانتر هم مشاهده می شه. به نظر شما با توجه به عکس ها امکان قارچی شدن هست؟ شما توصیه می کنید به عنوان پیشگیری از قارچ کش استفاده کنم؟ اگر بله مرحمت بفرمایید چه نوع قارچ کشی و به چه میزان؟
    بسیار سپاس گزارم🌸🌸

    • سپیده گفت:

      Attachment

      اینم عکس کامل گیاهم😊
      آب سرد جوشیده با خشک شدن خاک داده می شه، محل قرارگیری کنار پنجره ی جنوبی در معرض نور غیرمستقیم هست و از اول فروردین هم یکبار با کود کامل گرین تغذیه شده.

      • باغ شیشه‌ای گفت:

        سلام خوبی شما؟ به به عجب گیاهیه ماشالا …… این ربطی به قارچ نداره و مشکل از کمبود رطوبت اتاق هسات و یکی هم ابیاری با اب لوله کشی و درنتیجه شوری خاک ! بهتره اب کتری سرد شده بدید کمی هم توش اب لیمو صنعتی بریزید تا اسیدی بشه و دیگه ادامه دار نشه

      • تهمینه گفت:

        منم مشکلم همینه و مثل شما نگهداری میکنم اب جوشیده سرد هم میدم مشکل شما ببرطرف شد چیکار کردید ؟

  6. سپیده گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس
    شب بخیر
    حدود چند هفته ی گذشته عکس گیاهم رو براتون گذاشتم و فرمودید مشکل کم آبی و کن رطوبتی هست همچنین توصیه کردین از آب لیمو استفاده کنم این کارها رو انجام دادم ولی همونطور که در عکس جدید مشاهده می کنید، علاوه بر حفظ حالت قبل، اخیرا دانه هایی هم به شکل پایین، روی برگها مشاهده می شه. من فکر می کنم دچار قارچ شده.
    می شه خواهش کنم با دانش فراوانتون بنده رو راهنمایی بفرمایید برای حل مشکل گیاهم چه کنم؟ اگر لطف کنید به مریض من اورژانسی رسیدگی کنید ممنون می شم چون این حالت داره بین برگ های دیگه هم پخش می شه😔😔 اگر احتیاج به استفاده از قارچ کش هست خواهش می کنم نام قارچ کش و نحوه ی مصرفش رو هم بفرمایید. در این زمینه کاملا مبتدی و ناواردم🙏🌸

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ یه سم کاپتان تهیه کنید بهش بزنید و با خشکی خاک ابیاری بشه تا جلوی زردی گرفته بشه ! شرایط نگهداریش جطوریه درکل؟

      • سپیده گفت:

        بسیار ممنونم که پاسخگو بودید. اتفاقا کاملا خاکش خشک می شه و بعد آبیاری می کنم.کنار پنجره ی نورگیر و نور از پشت پرده می خوره. کمی رطوبت هوا کمه فقط. سم کاپتان از فروشگاهتون قابل خرید هست؟ نحوه ی مصرفشو می فرمایید اصلا بلد نیستم😔

  7. آرمین گفت:

    سلام مشکل من هم با برگ انجیری دقیقا مشکل دوستان هست. از هرکسیم راهنمایی گرفتم مشکلو از کم آبی و رطوبت کم گرفت در صورتی که من آب دهی منظم انجام میدادم جزیره درست کرده بودم براش غبار پاشی منظم هفته ای ۳ بار صبحای زود و اینکه آب هوای منطقمون هم رطوبتیه شمال هستیم
    ولی باز من این گیاهو از دست دادم با همه این مراقبت ها .خیلی هم ناراحت شدم چون واقعا علاقه مندم به برگاش
    در کل هرکاری کردم نتونستم نجاتش بدم آب جوشیده -کود-
    میترسم دوباره بگیرم با این مشکل ناشناخته روبرو بشم و دوباره از دستش بدم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام آرمین خوبی؟ ببین این گل اسونه نگهداریش فقط نور غیر مستقیم میخاد تغذیه مرتب میخاد که از همه چیز مهمتره ! شما تغذیه هم میکردید ؟

      • آرمین گفت:

        سلا مجدد ممنون از پاسخ گویتون
        الان یک چیز متوجه شدم که تو مطلب دراسنا کامپکت نوشته بودید که کود کریستال نباید داد
        من کود ۳ بیست مشکی میدادم .منظور از کریستال همون کودهای جامد هست که با آب حل میکنیم؟
        و اینکه آب لوله کشی رو ۱ شب میزاشتم بعد آب یاری میکردم
        ممکنه مشکل از این دو مورد بوده باشه
        الان سر کامپکت هم که تازه گرفتم داره همین بلا میاد نوک برگا سیاه میشه میخوام آب لیمو بریزم توی آبش انشالا که جلو نوک سوزیشو بگیره

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام ارمین خوبی؟ سه بیست مشکی ندیدم تاحالا ولی شاید منظورت حاوی اسیدهیومیک باشه ! اینطوری خوبه اسیدهیومیک براش خوبه این کودای کریستاون رو هم نصف غلظت باید بدید بهش. ابیاری رو کم کنید تا هفته ای یکبار فقط ! اب کم باید باشه تا برگ سیاه نشه ! سیاهی برگ نشونه ی ابه زیاده

  8. سپیده گفت:

    خیلی خیلی سپاسگزارم که پاسخگو بودید. اتفاقا کاملا خاکش خشک می شه و بعد آبیاری می کنم.کنار پنجره ی نورگیر و نور از پشت پرده می خوره. کمی رطوبت هوا کمه فقط. سم کاپتان از فروشگاهتون قابل خرید هست؟ نحوه ی مصرفشو می فرمایید اصلا بلد نیستم😔

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      بله سم قابل خرید هست بزنید پست پیشتاز که زودی به دستتون برسه ! بین دو ابیاری باید خاک خشک بشه !

  9. حسینی گفت:

    سلام جناب مهندس.واقعا ممنونم از پاسخگویتون و راهنماییهاتون.
    من ی قلمه سه گره انجیری تقریبا سه ماهی میشه کاشتم ولی اصلا تغییری نکرده و رشد نمیکنه تو گلدون کوچیک و کنار پنجره جنوبی با نور غیر مستقیم هست

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام حسینی جان خوبی؟ باید صبر کنید تا ریشه به حدنصاب برسه و بعد برگ بزنه ! الان توصیه میشه با کود گرین اپارتمانی تغذیه کنید تا ریشه سریعا پر بشه تا برگ دهی رو شروع کنه.

  10. اسما گفت:

    Attachment

    سلام ،میشه کمکم کنید؟
    من این برگ انجیلی رو تازه گرفتم و روی بعضی برگاش لکه های قهوه ای داره ودوربعضیاشم زردشده، وفکر میکنم بعضی برگاش خیلی بیحالن،من بایدچیکارکنم؟؟؟؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام اسما جان خوبی؟ ببین باید تغذیه کنید با کود گرین اپارتمانی تا برگ تازه بزنهو دربرابر بیماری ها مقاوم بشه

      • اسما گفت:

        مرسی که سوالمو جواب دادید،سلامت باشیدهمیشه

      • اسما گفت:

        فقط میشه بگیدبازه زمانی استفاده ازکود چقدرباشه،مثلا هرماه ؟؟؟ببخشیداگه سوالم خیلی ابتداییه اولین باره که ازیه گیاه اپارتمانی مراقبت میکنم میترسم بخاطرسهل انگاری من خراب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید