درختچه ۷۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۲

معرفی پیچ گلیسین

پیچ گلیسین

نام انگلیسی

Wisteria

نام علمی

Wisteria sp

فارسی رایج

پیچ گلیسین

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

20000 الی 35000

از خانواده

Fabaceae

خاستگاه

شرق آمریکا،کره،ژاپن،چین

این جنس دارای حدود ۶ گونه گیاهی پیچنده، بومی آسیای شرقی و آمریکای شمالی است. زیباترین گیاه در بین بالا رونده ها است. خوشه ها آویزان و طویل، گل بسته به گونه و واریته به رنگ سفید، صورتی، آبی، یاسی میباشد و در اواخر بهار و یا اوایل تابستان (بسته به دمای هوا ولی درکرج و تهران از اسفند گل دارد) همزمان یا پیش از باز شدن برگها روی گیاه ظاهر می شوند. برگ های شانه ای آن نیز جذاب بوده و در پاییز به زرد طلایی تغییر رنگ می دهند که به زیبایی آن می افزاید. ساقه های آن زمانی که به دور یک درخت به عنوان تکیه گاه می پیچند به مرور زمان قوی شده و گاهی مانع از رشد آن درخت میگردد و تنه آن را از شکل عادی خارج میکند.دوگونه ی مهم به شرح زیر است:

Wisteria floribunda(گلایسین ژاپنی):

بومی ژاپن و گیاهی بالارونده به طول ۴ متر یا بیشتر با برگهای شانه ای با ۱۴-۱۹ برگچه و گل های معطر به رنگ آبی متمایل به بنفش و ارغوانی متمایل به آبی است.گلها در خوشه هایی به طول ۱۳-۲۵ سانتی متر همزمان با برگها در بهار ظاهر شده و خوشه از پایین به سمت نوک آن باز می شوند.ساقه های گیاه در جهت عقربه های ساعت به دور تکیه گاه میپیچند.

پیچ گلیسین ژاپنی

پیچ گلیسین ژاپنی

Wisteria sinensis(گلاسین چینی):

بومی چین است و شاید رایج ترین گلایسین باشد ویکی از بهترین گیاهان بالارونده است که طول آن به ۱۸-۳۰ متر می رسدوبرگها دارای ۹-۱۳ برگچه بیضوی تا بیضوی متمایل به مستطیلی است.گلهای یاسی تیره یا ارغوانی روشن و معطر به طول ۲.۵ سانتی متر،پیش از ظهور برگها در بهار ظاهر میشود این گلها در خوشه هایی به طول ۲۰-۳۰ سانتی متر یا بیشتر تشکیل و به طور همزمان باز میشوند و در نهایت به تشکیل غلاف بذر نرم و مخملی می انجامد ساقه ها در خلاف جهت عقربه  ساعت به دور قیم میپیچند.برخلاف گونه ژاپنی اغلب در تابستان جست کوچکی از گلها را تشکیل میدهد.

پیچ گلیسین چینی

پیچ گلیسین چینی

نیازها: در نور کامل تا سایه-آفتاب رشد میکند در بیشتر خاکهای زراعی قادر به رشد است به علت پر رشد بودن نیاز به هرس دارد و هرس باعث تشدید رشد در فصل بعد میشود.

افزایش:از طریق کاشت بذر،خوابانیدن و پیوند قابل افزایش است از آنجا که تا زمان ظهور گل ها مدتی  زمان میبرد و ممکن است در گیاهان حاصل از بذر رنگ مورد نظر حاصل نشود،بهتر است با پیوند افزایش یابد.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

در کلیسا اسقف رضوان فروش

بهر این صید زبون دامی بدوش

برهمن گل از خیابانش ببرد

خرمنش مغ زاده با آتش سپرد

دیدگاه های شما

79 پاسخ به "معرفی پیچ گلیسین"

  1. م بیابان نورد گفت:

    سلام وقت بخیر ۵سال پیش پیچ گلیسینو خریدم توی گلدون بزرگ باچندشاخه گل دوسال بعدرواصلا گلندادپارسالتوی باغچه ای کوچک که نیممتر دریک متر دریک مترارتفاع کاشتم هم پارسال هم امسال فقطرشد طولی داشته وپرازبرگ اماگل نمیده رنگ برگهاهم خیلی کمرنگه احساس میکنم یه چیزی کم داره پارسال که توبنایی بودیم ویک باغچه کوچیک درست کردیم یه باغبون باغچه روپرازخاکوکود ازباغ خودش کرد ولی بازم فکرمیکنم کود میخواد ولی ننمیدونم چی وچه مقدار البته پارسال کمی کود مایع که گفتن گیاه گلمیده دوسه باردادم ولی فایده نداره چه کنم راستی ازقم هستم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلتون کمبود عمومی داره با کودهای کامل گرین تغذیه کنید حتما تا رنگش سبز بشه و بتونه گل بده

  2. حسام گفت:

    سالام چند وقته ویسترا دارم تو تراس.رشدش خیلی زیاده ولی برگ کم میده و بیشتر ساقه بلنتر میشه آیا عادیه؟

  3. عاطفه گفت:

    سلام قیمت نهال گل ویستریا چنده میخوام واسه حیاط خونه بخرم؟

  4. مریم گفت:

    سلام .من از سایت خوبتون استفاده کردم و چند تا گلدان زیبا خریدم .الان میخوام برای تراس منزلم که جنوبیه و خیلی آفتابگیر گل بخرم.پیچ گلیسین برای این تراس مناسبه .میشه داخل گلدان کاشت و فصل کاشتش چه زمانیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ببینید این گلایسین برای توی تراس مناسب هست ولی باید سایز گلدونش بزرگ باشه ، من گل ساعتی یا کلماتیس رو توصیه میکنم بهتون. بهار بکارید که روی گل باشه بهتره

  5. مریم گفت:

    ممنونم.

  6. وحید گفت:

    سلام
    من گل کلماتیس میخوام هرجارفتم پیدانکردم راهنمایی کنید از کجا میتونم تهیه کنم ممنون میشم

  7. علی گفت:

    با سلام. مهندس جان، بنده پیچ گلیسین را دوساله که در حیاط منزل در شهر کاشان، کاشته ام. اسفند ۹۵ که خریداری کرده بودم دارای گل بود ولی از آن زمان تا بحال گل نداده و بخشهایی که به حفاظ نرده ای دور ساختمان پیچیده شده اند در فصل گرما بیرنگ شده و دچار سوختگی شده اند. بنده زا در این زمینه راهنمایی فرمایید. با سپاس فراوان

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ باید بهش تغذیه کامل گرین بدید تا رنگش درست بشه و کمی قوی بشه و بتونه گل بده بهتون همینطوری دیگه جون نداره گل بده..

  8. یاور گفت:

    سلام عیدتون مبارک سال خوبی داشته باشین لین گیاه تومناطق گرم وخشک خراسان میشه کاشت وآیا بصورت درخچه هم میشه نگه داشت رونده نشه

  9. زهرا گفت:

    سلام. یه راهنمایی می خواستم. ما چند تا همسایه میخواهیم جلوی در تو کوچه تو پیاده رو، درخت بکاریم که آلودگی هوا و صوتی رو کم کنه، و همینطور زیبا هم باشه شما چه درختایی رو پیشنهاد میکنید ممنون.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیززم خوبی شما؟ درختان اقاقیا و زبان گنجشک و تبریزی و پالونیا و غیره درختان خوبی هستند

    • سهبلا گفت:

      سلام.
      بر اساس تحقیقی که در انگلستان انجام شده، توس نقره ای حدود پنجاه درصد آلودگی هوا را جذب میکند.

  10. فاطی گفت:

    Attachment

    سلام مهندس وقتتون بخیر ?
    پیچ گلیسین من توی باغچه و نیم سایه هم هست. .. ولی الان خیلی ریز و کوچک هست و تقریبا توی این ۱سال هیچ رشدی که نداشته هیچ برگ هاش هم اینجوری شده… بنظرتون چیکار کنم؟

    • فاطی گفت:

      Attachment

      اینم ی عکس دیگه… کلا اندازش اینقدره?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ میشه یه عکس از بوته نشونم بدید ؟ابیاری چطوره؟زیر خاک چی بود وقتی میکندید ؟

      • فاطی گفت:

        عکس آخری خود بوته هست…اینقدر کوچیک هست مجبور شدم اینجوری عکس بگیرم…برگ های خیلی بیرنگی هم داره.آبیاری هم تقریبا ۲ تا ۳ بار در هفته اونم توی تابستون…گفتم شاید داره ریشه زیاد میکنه بخاطر همین رشدش متوقف شده اما الان خیلی میگذره توی همین وضعه… زیر خاک از قدیم کود حیوانی بوده. خودم ی مدت با هیومیک گرین هم تغذیه کردم اما هیچ تغییری اتفاق نیافتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید