گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱۸۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۲

معرفی فیکوس لیراتا

فیکوس برگ ویلونی

نام انگلیسی

fiddle leaf fig

نام علمی

(Ficus lyrata (Ficus Pandurata

فارسی رایج

فیکوس برگ ویولونی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

از خانواده

Moraceae

خاستگاه

غرب آفریقا( از کامرون به سمت غرب تا سیرالئون)

 

فیکوس لیراتا یا همان فیکوس برگ ویولونی خودمان،گیاهی از خانواده انجیر ها و بومی مناطق گرمسیری غرب آفریقا.در واقع میتوان گفت به نوعی برادر فیکوس بنجامین خودمان است .اغلب در مغازه ها دیدم که تو مغازه هم میتوان ازین گیاه نگهداری کرد و این یعنی دارای نگهداری زیاد سختی نیست.گرچه روایت شده نیاز به هوای گرم و مرطوب داره ولی تجربه چیز دیگه ای میگه،ایشون میگه که این گیاه تا حدودی شرایط غیر آرمانی محیط رو میتونه تحمل کنه البته این شرایط نباید دائمی باشه!این درخت در محیط طبیعی خود تا ۱۲ منر قد میکشد ولی در گلدان و خانه و مغازه از آنجایی که ذاتا نسبت به بنجامین خواهر خود کند رشد تر است ،کوتاه تر میماند .دارای برگهای پهن و ویلونی شکل و رو به بالایی است برای همین به برگ ویولونی معروف شده است.به نظر من اگه دنبال یه گل خوب برای داخل مغازه نزدیک پنجره میخوای این گل گزینه ی مناسبیه چون فرم برگهاش و بزرگیش و ظرافتش برای داخل اتاق جالب نیست.البته این فقط نظر منه!

نیازها:

آبیاری: همانطور که گفتم این دارای برگهای پهن هستش .واگه کمی دقت کنید پهنی سطح برگ یعنی پهن . بیشتر بودن سطح تبخیر.آب و یعنی نیاز آبی بیشتر.ببینید دوستان اگر به این گل کم آب بدید برگهای جدید قهوه ای  میشن و میریزن اگه زیاد از حد آب بدی برگ های پایین و بزرگ قهوه ای میشن و میریزن!! پس اینها همه نشانه است برای آنان که فکر میکنند (:دی) برای آبیاری هر وقت دیدید سطح خاک خشک شد،میتوانید گیاه را سیر آب کنید

نور: همانطور که گفته شد این گیاه به خاطر برگهای درشت خرج بالایی دارد و برای امرار معاش خود نور زیاد میخواهد.نزدیک پنجره جنوبی یا پنجره رو به قبله (در ایران) بهترین نور برای این گل فراهم میشود.نور کم باعث ریزش سبز برگها میشود و بعد یک مدت چیزی جز یک آرشه ویولون ندارید :mrgreen: . هر هفته یکبار هم گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود.اگه مقدار نور کافی باشه گیاه سریع تر رشد میکند.

رطوبت: به خاطر سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی هم احتیاج دارد زیرا این گل بومی مناطق گرم و مرطوب هستش و در طول  تکامل خود  به هوای شرجی عادت کرده.البته با گذاشتن یک سینی پر از آب زیر گلدان طوری که با گلدان در تماس نباشد.میتوان رطوبت پایداری برای وی ایجاد کرد البته مثله بقیه فیکوس ها نیاز به غبار پاشی روزانه دارد.ترجیحا روزی 2 بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثله آب جوشیده یا معدنی غبار پاشی کنید اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا میماند و حال کدریشدن و کثیف شدن به برگها میدهد.

خاک: به خاکی با زهکشی خوب و دارای مواد آلی فراوان نیاز داره مثلا ترکیب نصف نصف پیت ماس و پرلیت دونه درشت ترکیب مناسبیه از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید.یادتان باشد آب باید به راحتی از خاک عبور کند.

تغذیه : در فصل رشد فعال یعنی در به طور کل در هواهای گرم سال  از فروردین تا مهر در کرج و تهرن،ماهی یکبار با کودها مایع و طبق دستور گیاه را تغذیه کنید.یادتان باشد بعد از کوددهی  سوختگی برگها به خاطر احتمال زیاد مقدار زیاد ازت میباشد.

دما:دمای متوسط اتاق یعنی ۱۶ تا ۲۵ درجه.این گیاه به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس میباشد اگر مثلا از سمت چپ درب باز شود و بادسردی به داخل بوزد برگهای سمت چپ خواهد ریخت .همانطور برای دیگر طرفین.

تکثیر: تکثیر این گیاه برای مبتدی ها کار راحتی نیست زیرا قلمه های انتهایی گیاه به خاطر سطح تبخیر بالا ریشه دار نمیشوند وبنابراین باید برگها را تا حد ممکن هرس کرد و ۲ برگ روی قلمه بماند سپس سطح آن دو برگ را با چاقو ببرید و کم کنید.و در یک محیط مرطوب قرار دهید.یا میتوانید از تکنیک های افکندن هوایی استفاده کنید.این گیاه در سطح تجاری به صورت قلمه و خوابانیدن هوایی تکثیر می شود.

ریشه زنی فیکوس درحالت خوابانیدن

ریشه زنی فیکوس درحالت خوابانیدن

آفات و بیماریها: کنه قرمز و شپشک آرد آلود معمولا به این گل حمله میکنند.کنه به خاطر هوای خشک محیط حمله میکند و پیشگیری از آن غبارپاشی برگها به طور روزانه میباشدو یا با سموم سیستمیک یا سم آبامکتین سم پاشی کنید.شپشک آردآلود هم با سم کونفیدور و دیازینون به طور ترکیبی از بین میرود.

عوارض و درمان :

نقاط سوخته روی برگ مشاهده میشود: میتواند از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد. یا میتوان از شکستگی فیزیکی برگها باشد همچنین شیره این گل در صورت مثلا شکستگی برگ ،و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها میشود.برگهای مرده روی خاک را دور بریزید.

برگها ناگهان ریزش میکند: به خاطر نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه در اتاق،شرایط محیط مثله نوسان دما ،خشکی هوا و قرار گیری ناگهانی جلو آفتاب داغ تابستان میباشد

زردی تدریجی وریزش برگها : به خاطر کمبود رطوبت هوا  یا هوای خنک  یا  خشکی  خاک میباشد.کمبود نور هم همین اثرات را دارد.

برگهای جدید سوخته میباشند: به خاطر کمی آب میباشد

نوک برگها خشک شده است: به خاطر خشکی میباشد یا هوا خشک است یا خاک!

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

عیش در عالم نبودی گر نبودی روی زیبا

گر نه  گل بودی نخواندی بلبلی بر شاخساری

بار بی اندازه دارم بر دل از سودای جانان...

دیدگاه های شما

189 پاسخ به "معرفی فیکوس لیراتا"

  1. مرجان مرادی گفت:

    Attachment

    فضای کلی

  2. مرجان مرادی گفت:

    Attachment

    فضای اتاق

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ به به چه گلای زیبایی دارید …. سعی کنید نورشونو زیاد کنید و با کود گرین اپارتمانی مرتب تغذیه کنید ، تهویه هم براشون خوبه

      • مرجان مرادی گفت:

        بله،خیلی ممنون از لطفتتون. از پوکون میتونم استفاده کنم یا کود گرین فرق داره؟
        برای تهویه چه کاری بکنم؟ پنجره همیشه بازه

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          فرقی نداره یکیشو استفاده کنید براش روزی چند دقیقه پنچره باز باشه تا تهویه درست بشه

          • مرجان مرادی گفت:

            سلام من از نکاتی که برای نگهداری فیکوس نوشته بودین متوجه شدم برای از بین بردن املاح سخت بهتره هر چند ماه یکبار گلدان با آب لیمو یا سرکه محلول در آب آبیاری بشه، برای همین امشب دو قاشق سرکه سیب رو در آب حل کردم و گلدانم دادم. میخوام بدونم امکانش هست که به فیکوسم آسیب زده باشم؟ و اگر اینکارو کرده باشم راه حلی برای درمانش هست؟ ممنون میشم بهم زودتر جواب بدین، خیلی استرس گرفتم ):

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ نهاصلا فکر اسیب نباشید عزیزم تازه دارین نجاتش میدید و پ هاش خاک اسیدی میشه و گلتون خوشش میاد و دعاتون میکنه

          • مرجان مرادی گفت:

            سوال من رو دیدین؟

  3. داوری گفت:

    با عرض سلام
    من یک گل فیکوس لیراتا دارم که حدود ۲ متر قدش هست والان ۳۰ ساله این گل را دارم ولی حدود دو سه ماه هست که اصلا حالش خوب نیست وتقریبا داره از بین می ره می تونم ازتون راهنمایی بگیرم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام داوری جان خوبی؟ سایز گلدون رو بزرگتر کنید و خاک تازه براش استفاده کنید و از مکمل ضداسترسروی برگاش اسپری کنید تا درست بشه

  4. داورب گفت:

    یک دنیا تشکر از راهنماییتون فقط اینکه آیا الان به ریشه صدمه نمی خوره اگر گلدون را عوض کنم در ضمن توضیح ندادم که آخرین برگهایی که داد از همیشه کوچکتر هستن و اصلا بزرگ نشدن از دو ماه پیش و بقیه برگها هم خیلی زرد و خشک هستن و اصلا سبز و براق نیستن و همینطور دونه دونه دارن می ریزن و البته به نظرم این اواخر هم مقدار آبی که البته هفته ای یک بار می دم کمتر بوده و احتمالا سیراب نمی شد

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ الان گلدون رو عوض نکنید ! بذارید هوا خنک تر بشه و ریشه پر کنه بجاش با تغذیه گلتون رو قوی تر کنید.

  5. داوری گفت:

    و در ضمن یک سال ونیم پیش خاکش را عوض کردم وتا چندماه پیش حالش خوب بود از یک ماه و نیم‌ پیش هم هر هفته کود مخصوص فیکوس میدم ولی حاش بد تر از قبل هست

  6. داوری گفت:

    سلام راستش من توضیحاتم را کامل ندادم وتازه امروز متوجه یک مسئله مهم دیگه هم شدم اول اینکه من یک سال و نیم پیش گلدون این گل را عوض کردم و تازه گلدونش را کوچکتر هم کردم که می دونم کار اشتباهی بود ولی چون تا چند ماه پیش حالش خوب بود فکر کردم صدمه ای به گل نزدم و حالا از اون بدتر دیروز متوجه شدم که سوراخ زیر گلدون جدید انقدر کوچک بوده که در این همه مدت زیر گلدونی تقریبا نو مونده و آب خارج نمی شده حالا امروز از زیر گلدون سوراخهای جدید باز کردم وحالا با توجه به این چند مورد که گفتم و حسابی این گل را اذیت کردم به نظرتون صبر کنم تا یه ماه دیگه بعد گلدونش را عوض کنم یا نه می ترسم تا اون موقع دیگه دوام نیاره چون سرعت خراب شدنش بیشتر شده تازه احتمالا کود مایعی هم که در آبش می دادم ویک پیمانه در یک لیتر آب هفته ای یک بار می دادم هم یه جورایی خوب نبوده و چون آب کم میدادم علارغم این آب خارج نمی شده تا الان زنده مونده. حالا که خودم نوشته هامو می خونم نمی دونم چه طور این همه بلا سر این گل آوردم و حواسم نبوده. حالا به نظرتون چه کنم که ریسکش کمتر باشه.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید هنوزم دیر نیست ،اول کاری که باید کرد اینه که زیر گلدون با دریل چندتا سوراخ بزنید ۵ تا مثلا که زهکشی خوب بشه و اب اضافی توش نمونه…ازین ببعد هم تا خاک خشک نشده کامل بهش اب ندید ! یه کود خوب گرین اپارتمانی تهیه کنید روی برگاش اسپری کنید تا مثه سرم سریع جذب بدنش بشه و حالشو بهتر کنه ، یه سم کاپتان هم تهیه کنید با ابیاری بهش بدید تا جلوی پوسیدگی ریشه رو بگیره…

  7. امین گفت:

    وقت خوش
    طبق معمول توضیح کامل و مفید
    یک سوالی برام پیش اومد ،من بعد از خرید لیراتا بعد از ابیاری منتظر خروج آب از زیر گلدان بودم که خبری نشد.با توجه به توضیحات شما باید خاک گلدان تعویض بشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ببینید اگه خارج نشد باید چک کنید ببنیید زیرش سوراخ هست یا نه ! اگه سوراخ هست که حتما اب کم دادید ! اینقدر اب بدید که از زیرش خارج بشه !

  8. مریم ر گفت:

    سلام،میشه لطفا در مورد سرزنی این گیاه اطلاعاتی بهم بدید؟
    از قسمت بریده شده آیا گیاه چند شاخه رشد میکنه یا نه؟واینکه اگر بخوایم اینکارو بکنیم چندسانت باید کوتاه شه؟
    ممنونم

  9. علیرضا گفت:

    Attachment

    طلام مهندس جان؟واقعا ممنونم از راهنماییهای خوبتون
    من یه فیکوس آفریقایی خریدم و برای اینکه بتونم ببرم تو پرواز و سالم بمونه مجبور شدم ریشه رو با خاکش از گلدون بیرون بیارم با کیسه و توکارتن بردم تو هواپیما.روز اول که آوردمش خونه خوب بود ولی داره خراب میشه و برگاش خشک شده و ساقه نرمش شل شده.ممنون میشن راهنماییم کنید.بسختی گیرش آوردم تا اینجا آوردمش.نمیخام از دستش بدم
    بازم ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام علیرضا جان خوبی؟ اولا نورشو بیشتر کن دوما تهویه براش تهیه کنید سوما اسیدهیومیک و اهن توی خاک بریزید یه نوبت، اسیدامینه اگه گیرتون اومد روی برگاش اسپری کنید تا برگرده !تهویه خیلی مهم براش الان.

      • علیرضا گفت:

        سلام مهندس جان.ممنون از راهنماییتون. متاسفانه همه برگاش خشک شد و ریخت ازش یه ساقه مونده فقط.امیدی به زنده بودنش هست؟اگه زنده نمیمونه از ساقه ش میتونم قلمه بگیرم؟واینکه شما فروش اینترنتی فیکوس آفریقایی دارین؟اگه دارین امکان ارسالش به کیش هست؟ببخشید خیلی سوال شد

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام علی جان فدا سرت که خشک شد.. با ناخن خراش بده ساقرو اگه سبزه هنوز زندست….نورزیاد بذارش مثلا توی حیاط اب بده تا دباره جوونه بزنه.

  10. علیرضا گفت:

    ببخشید سلام😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید