گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱۸۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۲

معرفی فیکوس لیراتا

فیکوس برگ ویلونی

نام انگلیسی

fiddle leaf fig

نام علمی

(Ficus lyrata (Ficus Pandurata

فارسی رایج

فیکوس برگ ویولونی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

از خانواده

Moraceae

خاستگاه

غرب آفریقا( از کامرون به سمت غرب تا سیرالئون)

 

فیکوس لیراتا یا همان فیکوس برگ ویولونی خودمان،گیاهی از خانواده انجیر ها و بومی مناطق گرمسیری غرب آفریقا.در واقع میتوان گفت به نوعی برادر فیکوس بنجامین خودمان است .اغلب در مغازه ها دیدم که تو مغازه هم میتوان ازین گیاه نگهداری کرد و این یعنی دارای نگهداری زیاد سختی نیست.گرچه روایت شده نیاز به هوای گرم و مرطوب داره ولی تجربه چیز دیگه ای میگه،ایشون میگه که این گیاه تا حدودی شرایط غیر آرمانی محیط رو میتونه تحمل کنه البته این شرایط نباید دائمی باشه!این درخت در محیط طبیعی خود تا ۱۲ منر قد میکشد ولی در گلدان و خانه و مغازه از آنجایی که ذاتا نسبت به بنجامین خواهر خود کند رشد تر است ،کوتاه تر میماند .دارای برگهای پهن و ویلونی شکل و رو به بالایی است برای همین به برگ ویولونی معروف شده است.به نظر من اگه دنبال یه گل خوب برای داخل مغازه نزدیک پنجره میخوای این گل گزینه ی مناسبیه چون فرم برگهاش و بزرگیش و ظرافتش برای داخل اتاق جالب نیست.البته این فقط نظر منه!

نیازها:

آبیاری: همانطور که گفتم این دارای برگهای پهن هستش .واگه کمی دقت کنید پهنی سطح برگ یعنی پهن . بیشتر بودن سطح تبخیر.آب و یعنی نیاز آبی بیشتر.ببینید دوستان اگر به این گل کم آب بدید برگهای جدید قهوه ای  میشن و میریزن اگه زیاد از حد آب بدی برگ های پایین و بزرگ قهوه ای میشن و میریزن!! پس اینها همه نشانه است برای آنان که فکر میکنند (:دی) برای آبیاری هر وقت دیدید سطح خاک خشک شد،میتوانید گیاه را سیر آب کنید

نور: همانطور که گفته شد این گیاه به خاطر برگهای درشت خرج بالایی دارد و برای امرار معاش خود نور زیاد میخواهد.نزدیک پنجره جنوبی یا پنجره رو به قبله (در ایران) بهترین نور برای این گل فراهم میشود.نور کم باعث ریزش سبز برگها میشود و بعد یک مدت چیزی جز یک آرشه ویولون ندارید :mrgreen: . هر هفته یکبار هم گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود.اگه مقدار نور کافی باشه گیاه سریع تر رشد میکند.

رطوبت: به خاطر سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی هم احتیاج دارد زیرا این گل بومی مناطق گرم و مرطوب هستش و در طول  تکامل خود  به هوای شرجی عادت کرده.البته با گذاشتن یک سینی پر از آب زیر گلدان طوری که با گلدان در تماس نباشد.میتوان رطوبت پایداری برای وی ایجاد کرد البته مثله بقیه فیکوس ها نیاز به غبار پاشی روزانه دارد.ترجیحا روزی 2 بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثله آب جوشیده یا معدنی غبار پاشی کنید اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا میماند و حال کدریشدن و کثیف شدن به برگها میدهد.

خاک: به خاکی با زهکشی خوب و دارای مواد آلی فراوان نیاز داره مثلا ترکیب نصف نصف پیت ماس و پرلیت دونه درشت ترکیب مناسبیه از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید.یادتان باشد آب باید به راحتی از خاک عبور کند.

تغذیه : در فصل رشد فعال یعنی در به طور کل در هواهای گرم سال  از فروردین تا مهر در کرج و تهرن،ماهی یکبار با کودها مایع و طبق دستور گیاه را تغذیه کنید.یادتان باشد بعد از کوددهی  سوختگی برگها به خاطر احتمال زیاد مقدار زیاد ازت میباشد.

دما:دمای متوسط اتاق یعنی ۱۶ تا ۲۵ درجه.این گیاه به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس میباشد اگر مثلا از سمت چپ درب باز شود و بادسردی به داخل بوزد برگهای سمت چپ خواهد ریخت .همانطور برای دیگر طرفین.

تکثیر: تکثیر این گیاه برای مبتدی ها کار راحتی نیست زیرا قلمه های انتهایی گیاه به خاطر سطح تبخیر بالا ریشه دار نمیشوند وبنابراین باید برگها را تا حد ممکن هرس کرد و ۲ برگ روی قلمه بماند سپس سطح آن دو برگ را با چاقو ببرید و کم کنید.و در یک محیط مرطوب قرار دهید.یا میتوانید از تکنیک های افکندن هوایی استفاده کنید.این گیاه در سطح تجاری به صورت قلمه و خوابانیدن هوایی تکثیر می شود.

ریشه زنی فیکوس درحالت خوابانیدن

ریشه زنی فیکوس درحالت خوابانیدن

آفات و بیماریها: کنه قرمز و شپشک آرد آلود معمولا به این گل حمله میکنند.کنه به خاطر هوای خشک محیط حمله میکند و پیشگیری از آن غبارپاشی برگها به طور روزانه میباشدو یا با سموم سیستمیک یا سم آبامکتین سم پاشی کنید.شپشک آردآلود هم با سم کونفیدور و دیازینون به طور ترکیبی از بین میرود.

عوارض و درمان :

نقاط سوخته روی برگ مشاهده میشود: میتواند از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد. یا میتوان از شکستگی فیزیکی برگها باشد همچنین شیره این گل در صورت مثلا شکستگی برگ ،و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها میشود.برگهای مرده روی خاک را دور بریزید.

برگها ناگهان ریزش میکند: به خاطر نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه در اتاق،شرایط محیط مثله نوسان دما ،خشکی هوا و قرار گیری ناگهانی جلو آفتاب داغ تابستان میباشد

زردی تدریجی وریزش برگها : به خاطر کمبود رطوبت هوا  یا هوای خنک  یا  خشکی  خاک میباشد.کمبود نور هم همین اثرات را دارد.

برگهای جدید سوخته میباشند: به خاطر کمی آب میباشد

نوک برگها خشک شده است: به خاطر خشکی میباشد یا هوا خشک است یا خاک!

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

عیش در عالم نبودی گر نبودی روی زیبا

گر نه  گل بودی نخواندی بلبلی بر شاخساری

بار بی اندازه دارم بر دل از سودای جانان...

دیدگاه های شما

189 پاسخ به "معرفی فیکوس لیراتا"

  1. صبا گفت:

    Attachment

    اینم نمای کلی گیاهه خیلی نسبت به روز اول لخت شده:(

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      نورش کمه ببرید سمت چپ روبروی شیشه تا نور بیشتر ببینه ، برگ خراب رو بکنید از ته ، اسیدهیومیک بدید ، روی بوته اب ریخته نشه .سم بزنید تا درست بشه…

  2. صبا گفت:

    Attachment

    سلام من گل فیکوسم داره داغون میشه به قول شما ازش چیزی جز آرشه ویولون نمونده 🙂 اول که خریدمش توی گلدون پلاستیکی بود بعد از اون با گلدون پلاستیکی گذاشتمش توی گلدون سنگی بزرگ بعد از یک مدت دیدم برگاش داره از پایین خشک میشه و میریزه و روی همه ی برگاش لک سیاه افتاده (آبیاریشم هفته ای دوباره)

    وقتی دیدم اینطوری شده چند روزپیش از توی گلدون پلاستیکی درش آوردم و با خاک جدید قرارش دادم توی گلد.ن سنگی اصلی بعلاوه
    روبروی پنجره غربی بود که الان آوردمش کنار پنجره جنوبی ولی نمیدونم با همه ی اینا مشکلش رفع میشه یا نه 🙁

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ یه کود مخصوص فیکوس توی فروشگاه دمبرگ هست بهش بدید تا جلوی ریزش رو بگیره ! توی خاکش سم کاپتان بدید همراه ابش تا جلوی پوسیدگی ریشه رو بگیره ! حتما سم کاپتان توی خاک بدید و روی بوته هم اسپری بشه.

      • امیر گفت:

        سلام روی بسته سم کاپتان نوشته بود ۲گرم من یک قاشق چایخوری دادم زیاد نباشه؟؟ سم رو محلول در آب توی خاک ریختم فرداش کود روی لیراتا اسپری کنم یا نه ؟ اسیدهیومیک چطور میشه یک روز بعد از سم دادن بصورت محلول پای گیاه بریزم؟

  3. لادن گفت:

    Attachment

    سلام جناب آقای سجادی و ممنون از توضیحات خوب و کامل جنابعالی.
    به کمکتان بشدت نیازمندم . فیکوس افریقایی نازنینم داره خراب میشه. از تابستون شروع کرده روی برگهاش لکه های زرد شدن و کم کم از پایین هم داره برگهاش میریزه . روزی دو بار غبار پاشی میکنم .تابستان هفته ای دو بار و زمستان هفته ای بکبار سیرابش میکنم. الان دو ماه هم هست که اصلا برگ نداده. جایش هم پنجره جنوبی است که روزی حدود ٣ ساعت در زمستان افتاب میگیرد( قبلا هم همینجا بود و سرحال). خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید. ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اولا روی بوته اب ریخته نشه دیگه ! باعث تشدید این مشکل میشه ! تغذیه کی بوده اخرین بار و چی دادین؟ سم زدین روی برگ یا کو دادین روش؟ روی برگ یا زیر برگ رو با ذره بین ببینید چیزی شبیه به حشرات یا عنکبوت های ریز راه میرن؟

  4. لادن گفت:

    سلام مجدد و تشکر از پاسخ گویی شما.
    آخرین بار ۳ هفته پیش کود مایع پوکون ( عمومی که برای همه گیاهان آپارتمانی است ) به گلدان دادم. اصلا سم نزدم و بجز آب چیزی روی برگها نپاشیدم. با ذره بین هم نگاه کردم ، هیچ نوع حشره ای نداشت .
    یک گلفروشی سم مانکوزب ۸۰% توصیه کرد که هنوز نزدم .
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید .

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید این قارچ نیست ، شما یه سم مخصوص کنه به برگاش بزنید ، این برگ رو هم بکنید از ته معدوم کنید ، تغذیه با کود مخصوص فیکوس یا همونی که دادید خوبه ، انجام بدید تا این افت از بین بره، سعی کنید حتما زیر و روی برگ رو سم بزنید دو بار با فاصله ی ۷ روز بزنید بهش…. البته اگه این مشکل ادامه دار شد این کارو بکنید اگه همین برگه که مهم نیست ولش کنید

  5. حسین گفت:

    سلام جناب مهندس خسته نباشید،میشه در مورد استفاده قرص اسپرین و ال دی برای گیاهان راهنماییی بفرمایید،سپاسگزارم

  6. گلناز گفت:

    Attachment

    سلام خسته نباشید،
    فیکوس من برگاش داره اینطوری میشه از زیر، غبار پاشی میکنم و خاک خشک میشه اب میدم معمولا هفته ای ۲ بار، یه مدت پشه زده بود که با سم پشه ابیاری کردم و درست شد. ولی نمیدونم چرا اینطوری شده…

  7. نازنین گفت:

    Attachment

    سلام روزتون بخیر
    من یکامه پیش گل فیکوس خریدم
    خیلی عالی بود دو تا برگ داد
    اما ده روزه خراب شده کلی لک قوه ای زده
    قارچ کش هم دو روز پیش زدم
    خیلی دوسش دااارم …. داره خراااب میشه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اولا ابیاری با اب لوله کشی نباید باشه برای این گل! و با اب تصفیه شده اب بدید ، این مشکل از پوسیدگی ریشه اومده و باید سم کاربندازیم همراه اب ابیاری توی خاک بدید تا جلوی پوسیدگی رو بگیرید و سپس همراه با ابیاری بعدی هم کود گرین اپارتمانی حاوی اسیدهیومیک به گلتون بدید تا مشکل پوسیدگی برطرف شه.

      • نازنین گفت:

        من با آب شب مونده بهش آب میدم تقریبا بدون کلر ، چطوری این مشکل اومده گلدونش خیلی هواخوری داره آب از زیرش میاد بسته نیست . باشه من این سم ها رو میخرم خدا کنه خوب بشن

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنید مورد شما پوسیدگی ریشه هست تا املاح اب ! سعی کنید سموم قارچکش رو بزنید تا جلوی پیشرفتش رو بگیره …تا خاک خشک نشده اب ندید.

  8. فرشته گفت:

    سلام. خسته نباشین.سپاس از راهنمایی های ارزنده شما. حدود ۶ ماهه که برگ ویولونی خریدم ولی اصلا رشد نکرده و برگ جدید نداده. دلیلش چی میتونه باشه؟

  9. مرجان مرادی گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر،
    من حدود ۲ هفته هست که فیکوسم رو خریدم، روی بعضی برگها مخصوصا برگهای پایینتر نقاطی مثل سوختگی یا آسیب دیدگی بود که میخواستم ازتون بپرسم که علتش چی هست و روش درمانش چی هست؟
    روش نگهداریم به این صورت هست که من لامپ رشد گیاه دارم که ۷ ساعت هر روز روشنه که برای همه گلدونهام که نور میخوان مثل فیلودندرونهام، آگلونماها و پوتوس هام استفاده میکنم، حال همشون خوبه، از کود مایع برگ سبز پوکون هر هفته استفاده میکنم، هر شب دو تا ۳ دفعه هر دو ساعت یکبار با آب جوشیده اسپری میکنم.
    ممنون میشم برای سوختگیهای فیکوس راهنماییم کنین.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید ۷ ساعت براشون کمه بهتره در کل روز ۱۲ ساعت نور داشته باشن و روشن باشه اگه صرفا ازهمین نورمصنوعی دارید استفاده میکنید ! کود پوکون عالیه براشون فقط به این فیکوس زیاد کود ندید این ماهی یبار براش بسه ! اب لوله کشی بهش ندید اب کتری سرد شده بدید برای پیشگیری یه سم کاربندزایم توی خاک و روی بوته بزنید ضرر نداره ! اسپری کردن اب روی برگ ها یکبار اسپری بشه در روز براشون کافیه…..

  10. مرجان مرادی گفت:

    Attachment

    نمای کلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید