درختچه ۳۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ تیر ۱۳۹۲

معرفی درختچه افرا

نام انگلیسی

Japanese maple

نام علمی

Acer sp

فارسی رایج

افرا

فارسی اصیل

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

80000 الی 250000

از خانواده

Aceracea

خاستگاه

ژاپن

درخت افرا یا آفرین به جرات میتوان گفت یکی از زیباترین درختان موجود در جهان میباشد. این درخت با آن شاخ و برگ های ظریف و رویایی انسان را به ناگاه یاد شعر معروف (ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی/عیش بی یار مهیا نشود یار کجاست) می اندازد. داشتن این درخت زیبا برای اهالی دنیای گل و گیاه به سان داشتن یک فرش یا تابلو فرش ابریشم در خانه برای خانه دار می باشد. این گیاه برای تهیه بنسای بسیار مناسب بوده و بنسای های گران قیمت با آن تهیه می شود.

افرا بومی مناطق شرق آسیا خصوصا ژاپن است.واقعا اجرای باغ های ژاپنی بدون این درخت معنی ندارد چرا که این درخت به تنهایی هنر و سرمایه های مشرق زمین را به رخ میکشد.البته حساس به یخ بندان و آفتاب سوختگی و باد های شدید است و ارتفاع آن از نیم متر تا ۷ مترمتغیر است و برگهای آن تنوعی در حدود سبز تا قرمز را دارا می باشد.و تاکنون ۳۰۰ گونه از آن شناسایی شده است.در مناطق بومی خود در حاشیه جنگل ها و زیر سایه درخت های بزرگتر رشد کرده و به شرایط آب و هوایی معتدل عادت دارد.همچنین ازین گیاه شربتی تهیه میشود به نام شربت افرا که دارای خاصیت دارویی شگرفی میباشد

مهمترين خاصيت شربت تهيه شده از افرا خاصيت ضد اكسيداني و ضد التهابي آن است كه تاثير مستقيم آن مبارزه با سرطان و ديابت است.
يكي ديگر از خواص شگفت‌انگيز اين درخت درماني ترميم سلول هاي عصبي و درمان بيماري آلزايمر است؛ علاوه بر آن افرا به حفظ سلامت ماهيچه هاي قلب نيز كمك مي‌كند.
شربت افرا توسط تركيب شيره افرا با مقدار لازم آب تهيه مي‌شود. برخي از تركيبات مفيد افرا در چاي، بذر كتان و ميوه ها و سبزيجات ديگر يافت مي شود ولي شربت افرا همه اين تركيبات را به تنهايي در بر دارد.
انجمن سلامت آمريكا درنظر دارد كه از اين ماده غذايي سودمند در مواد خوراكي مختلف به خصوص چاشني ها به طور گسترده استفاده كند.

نیازها:

نور: ازآنجا که این گیاه در منطقه ی بومی خود در شرایط سایه آفتاب رشد کرده و در تابستان آفتاب باعث سوزش برگهای طریف آن شده پس باید آن را در محلی کاشت که در عین سایه آفتاب بودن (باغ شیشه ای توصیه میکندمثلا کنار دیوار شمالی یا شرقی کاشته شود)از بادهای خشک و شدید هم در امان باشد

آبیاری: درختان خصوصا در فصل های گرم سال به آبیاری درست و اندازه نیاز دارند مثلا هفته ای ۳ بار آبیاری در تابستان برای این درخت کافی است ولی به یاد داشته باشد هرگز روی برگهای آن آب نریزید زیرا برگهای ظریف آن به آفتاب سوختگی ویخ زدگی در تابستان و زمستان حساس است

خاک: افرا به خاک های کمی اسیدی و زهکشی خوب نیازدارد برای کاشت در باغچه تلفیقی از خاک باغچه و کودپوسیده دامی مناسب است ولی در گل جا خاک کمپوست با خاک برگ و خاک باغچه(لوم) مناسب است

تغذیه: نیاز به تغذیه نیست ولی برای رشد بهتر در بهار از کود های کند رها شونده ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید

هرس:بطورکلی نیازی به هرس نیست و هرم خود گیاه زیبا است در اواخر پاییز و هنگام خواب گیاه شاخه های شکسته و مرده را قطع کنید

تکثیر: با استفاده از قلمه های چوب نرم یا نیمه خشبی در بهار و تابستان ،آغشته کردن به هورمون ریشه زایی و زخم زنی در پایین قلمه نهایتا  قرار دادن آنها در بستر کشت یا کاشت بذردر بهار یا پاییز (بذر ها را باید بلافاصله کاشت)ویا پیوند شکمی روی پایه ی افرای بذری میتوان این گیاه را تکثیر کرد.

افرا

افرا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

با تو می گویم حدیث بوعلی

در سواد هند نام او جلی

آن نوا پیرای گلزار کهن

گفت با ما از گل رعنا سخن

دیدگاه های شما

348 پاسخ به "معرفی درختچه افرا"

  1. صادق گفت:

    سلام و عرض وقت بخیر در گلخانه میشه افرا رو نگه داری کرد ؟ و اینکه ابپاشی روی برگ ها انجام بشه یا نه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله میشه توی گلخونه خیلی هم عالی میشه به خاطر رطوب ، ابپاشی روی برگ نیازی نیست

  2. احسان گفت:

    سلام وقت بخیر، من یه افرا سبز چینی خریداری کردم، بعد از چند روز متوجه لکه های سفید رنگی روی تنه شدم که در قسمت گره های گیاه بیشتر دیده میشوند، آیا نشانه آفات یا قارچ هستش؟ برای از بین بردنشون باید چی کار کنم؟ میتونم از دیازینون یا موارد مشابه استفاده کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

  3. اسماعیل گفت:

    سلام مهندس عزیز
    من یه افرا قرمز سلطنتی (برگ چناری) توی حیاط خونه م در لاهیجان کاشتم. از صبح تا ساعت ۳ بعازظهر هم افتاب مستقیم میخوره و بعد از اون هم نورداره . الان حدود سه متره و سه ساله. ولی رنگ برگاش داره به سبزی میره، پشت برگاش ۷۰ درصد سبزه. رشدش هم خیلی کنده. اوایل که برگاش درمیومد و کوچک بود کاملا قرمز و خشگل ولی بزرگ که میشن رنگش ارغوانی وتیره میشه. چیکار کنم؟ خاکش چیزی کم داره؟ فقر آهن نداره؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم حال شما؟ طبیعی هست الان توی این فصل از سال برای منم اینطوریه ، گرما باعث مصرف انتوسیانین و قند توی برگ میشه و درنتیحه برگ به سبزی میزنه

  4. هدی گفت:

    سلام افرا من خشک شده چیکار کنم دوباره برگ بده

  5. Ahmad گفت:

    سلام، من میخواستم جلوی خونه، پیاده رو افرای سرخ بکارم، مطالب بالا رو خوندم مردد شدم، که آیا بکارم یا نه، چون خونه من جنوبی و رو به آفتابه مسقیم…. البته نظرم رو درخت نوروز هم هست ولی افرا رو ترجیح میدم.
    ایلام هستم، آب و هواش تقزیبا مثله تهرانه.
    به نظرتون راه داره با توجه شرایط مذکور و بخصوص آفتاب‌گیر بودن خونه، افرا بکارم.
    افرای سرخ کارولینایی مد نظرم هست، با تشکر فراوان.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم چطوری شما؟ ببینید بکارید فق بدونید که توی تابستون برگاش میسوزه ولی بعدا درست میشه توصیه میکنم گوچه قرمز بکارید

  6. شهال گفت:

    دورود استاد.در گیلان و باغات اطراف شهر من لاهیجان،یکسری درخت بومی هست که به نظر من افرا و بومی همینجا ها باید باشه.پنج برگچه ای و بیش از ۱۰متری ارتفاع دارن.میشه لطفا یک مطلب در مورد افراهای بومی گیلان و صد البته با تصویر از تک تکشون بذارید.واقعا سپاسگزار خواهم شد.چون تمام سایتها با فرمول کپی کاری یک مطلب رو متشر میکنن و خوب هیچ تصویری از انواع افراها به خصوص انواع بومی ندیدم تا کنون.در ادامه ایا میشه افراهای قرمز رو روی این افرای بومی پیوند زد.؟؟بسیار سپاسگزارم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ من عاشق اون افرا هستم . اونا توی شمال به افرا پلت یا acer velutinum معروفه بهش افرا حنگلی میگنن ! چشم مطلب میذارم به زودی

      • شهال گفت:

        درست فرمودین. میگن پلت دار.ولی نگفتین میشه افرای قرمز رو رو اون پیوند زد؟یه جا دیدم گفتین افرای سیاه.لطفا اسم انگلیسی اونم بگید.منطور اون افرایی هست که به عنوان پایه اف ای ابلق استفاده میشه؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام ببینید میشه روش پیوند زد ولی به دلایلی این کارو نمیکنن یکی اینکه به کم ابی و خشکی حساسه و رطوبت دوسته درحالی که acer negundo به خشکی و کم ابی مقاومه برای همین ترجیح میدن روی افرا سیاه پیوند بزنن.

          • شهال گفت:

            سپاس فراوان استاد.خب اینجا رطوبت به میزان کافی هست ،پیوند میزنم ببینم چی میشه.ضمنا استاد آیا maple با acer فرق داره؟ایا از یک خانواده و قابل پیوند بر روی هم هستن.خیلی خیلی ممنونم که جواب میدین.

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            ببینید maple همون نام عامیانه انگلیسی این گیاه هست مثه نام خرزهره که عامیانه ما هست . یا گل سه پستان :)) ولی acer نام علمی هست

  7. پرنیان گفت:

    Attachment

    سلام، روزتون بخیر
    من این افرای قرمز رو تو نمایشگاه گل تو اردیبهشت خریدم.گذاشتمش کنار دیواری که آفتاب‌ مستقیم هم بهش نمیخوره ولی بعد یه مدتی اینجوری رنگش عوض شد و دیگه هم رشد نکرد. به نظر شما گیاهم خشک شده و اینکه من چی کار میتونم براش بکنم؟!

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید گرما باعث میشه برگاش رنگ پریده بشه و ضمنا نباید توی اتاق نگهداری بشه ازین گیاه ! باید بیرون توی تراس ببرید تهویه داشته باشه..

  8. حسین گفت:

    سلام جناب مهندس ارادت
    افرا توی گلدون توی بالکن دارم داره خزون میکنه توی زمستون سرمای بالکن خراب نمیشه؟و ایا توی گلدون در طول پاییز وزمستون که بدونه برگه ابیاری باید به چه صورت باشه؟ ایا نیاز داره؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام حسین جان خوبی؟ توی زمستون که برگ نداره ده روز یبار اب بدید تا ریشه خشک نشه ! همین کارو بکنید زمستون رو بسلامت میگذرونه…

  9. kia_kosar گفت:

    سلام مهندس.
    بهترین پایه برای پیوند افرا کدوم رقم افرا هست؟ اسم علمی و یا اسم انگلیسی ش رو میتونین بگین. برا کار پایان نامه م میخوام روش کار کنم.

  10. سمیرا گفت:

    سلام افرای قرمز در آب و هوای مشهد دوام میاره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید