گل های بیرونی ۵۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل لادن

لادن

نام انگلیسی

Nasturtium

نام علمی

Tropaeolum spp

فارسی رایج

لادن

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

3000-5000

از خانواده

Tropaeolaceae

خاستگاه

آمریکای جنوبی/مرکزی( کوه های آند از بولیوی تا کلمبیا)

    مبدأ آن آمریکای جنوبی و مرکزی است. بسیار پر رشد بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. اغلب رقم های آن یک ساله اند ولی رقم های چندساله نیز دارد. دارای انواع مختلف بالارونده، نیمه بالا رونده، پیچنده، پا کوتاه و  پا بلند است که اقسام پیچنده آن با دمبرگ های خود به دور گیاهان مجاور خود می پیچند. برگ های گرد یا بیضی شکل آن سپر مانند بوده و دمبرگ به وسط پهنک وصل می شود. در بعضی انواع آن برگ ها ابلق است. گل ها ممکن است کم پر یا پر پر بوده و به رنگ های زرد، زرد کمرنگ، نارنجی و قرمز دیده می شوند. در برخی از انواع آن، گلبرگ ها با رنگ های دیگر منقوش شده است. گل ها از کنار برگ خارج شده و دارای دمگل به نسبت بلند هستند. هر گل دارای یک مهمیز است.

   برگ لادن طعم و مزه شاهی یا تره تیزک را دارد و به همین علت آن را شاهی هندی می نامند. در خارج، از برگ های جوان آن در تهیه سالاد استفاده می شود. میوه های سبز آن به عنوان چاشنی به ترشی اضافه می شود. در قدیم دم کرده آن را به عنوان داروی مدر مصرف می کردند. همچنین از خیسانده بذر و برگ تازه لادن در الکل برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود.

    برای کشت در گلخانه، سبدهای آویزان، کنار نرده ها و در حاشیه مناسب است. در مناطق جنوبی ایران که زمستان معتدل دارند به عنوان گل زمستانه یا بهاره در باغچه منازل کشت می شود.

گلدهی

    کشت آن در پائیز و نگهداری در گلخانه موجب گلدهی در طول زمستان می شود و برای اوایل بهار نیز گلدان های پر گلی می توان داشت. در هوای آزاد تمام ماه های بهار، تابستان و پائیز گل می دهد.

نیازها

    لادن از گیاهانی است که طاقت آفتاب سوزان و هوای خشک را ندارد. به آب زیاد نیاز دارد و می تواند در خاک های ضعیف و کم کود هم رشد کند. برای گلدهی زیاد خاک آن باید به نسبت خشک باشد. اگر به لادن کود زیادی داده شود یا در خاک های قوی و حاصلخیز کشت شود باعث رشد زیاد برگ ها شده و هیچ گاه گل نمی دهد و یا گل بسیار کمی تولید می کند که آن هم در زیر برگ ها مخفی می ماند. اگر در باغچه کشت شود نباید خطر یخبندان وجود داشته باشد. این گیاه آفتاب دوست است ولی چند ساعت در روز سایه را تحمل می کند.

افزایش

    با بذر و قلمه قابل افزایش است و بهترین راه افزایش آن، کاشت مستقیم بذر در خرداد ماه در هوای آزاد است. بذرهای لادن درشت است (به اندازه یک نخود) و می توان آن را مستقیم در زمین کشت کرد. به انتقال حساس است، بنابراین کمتر به صورت نشایی کشت می شود. در مناطق سرد، بذر آن در اواخر زمستان در گلدان کشت می شود و پس از مساعد شدن هوا گیاه را با خاک اطراف ریشه به زمین منتقل می کنند و در این حالت گل زیادی در بهار تولید می شود. بذر لادن نباید زیاد در انبار بماند چون زیوایی خود را به سرعت از دست می دهد. رقم های پر پر با قلمه نیز افزایش می یابند و روش کار به این صورت است که شاخه های سفت آن را انتخاب کرده، برگ های آن را حذف می کنند و فقط چند برگ کوچک بالای ساقه را نگه داشته آن را در ظرف آب قرار می دهند و در جایی که آفاب ملایمی دارد قرار می دهند و در جایی که آفتاب ملایمی دارد قرار می دهند که به زودی ریشه تولید می کند. قلمه ریشه دار شده را به آرامی در گلدان قرار داده و روی ریشه ها را با خاک می پوشانند.

لادن

لادن

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بخت باز آمد و طالع در دولت بگشاد

مدعی رفت و مرا کار به سامان آمد

می بیارید که ایام طرب روی نمود

گل بریزید که آن سرو خرامان آمد

دیدگاه های شما

55 پاسخ به "معرفی گل لادن"

  1. قثس گفت:

    سلام من درختچه زیر را برای خرید لازم دارم:
    لاذن‏
    این گیاه را به فرانسوى‏Ciste de crete و به انگلیسى‏Rock rose گویند. این گیاه درختچه‏اى است از خانواده‏Cistaceae داراى گونه‏هاى مختلفى است که معروف‏ترین آنها به نامهاى علمى‏Cistus certicus وCistus ladaniferus وCistus lauriflorus وCistus incanus یاCistus villosus نامگذارى شده‏اند که همه آنها منبع تولید صمغ معطّر لاذن هستند که در صنعت عطرسازى کاربرد دارد.
    مشخصات گیاه‏
    درختچه لادن به بلندى درخت انار و برخى از آنها ۱۰۰- ۵۰ سانتى‏متر ارتفاع دارند. این درختچه همیشه سبز است. برگهاى آن کمى بزرگتر از برگهاى انار، باریک و دراز و متقابل بدون دمبرگ است. گلهاى آن درشت سفید یا گلى ارغوانى که در وسط آنها تعداد زیادى آلات نر گل به رنگ زرد روشن دیده مى‏شود. میوه آن کروى مانند زیتون است. گلهاى آن در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر مى‏شود.
    تکثیر آن از طریق کاشت بذر در جعبه و یا با کاشت قلمه آن است که پس از گل کردن‏
    معارف گیاهى، ج‏۶، ص: ۹۳
    شاخه‏اى از درختچه لادن عنبرى‏
    گرفته مى‏شود.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سیستوس هرجایی برای فروش نیست ! توی خارج زیاد هست ولی ایران کمه ! توی سایت ماهم معرفی کردیم…

  2. فاطیما گفت:

    سلام گل لادن رونده بگیرم برای بالکن که افتابش تابستان زیاده مشکلی نداره؟؟؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شماا؟ لادن باید سایه داشته باشه ! افتاب شدید خرابش میکنه ! یکم سایه براش درست کنید.

  3. حسين گفت:

    آقای مهندس این گل رو تو باغچه تو شمال میشه کاشت یا حتما باید تو گلدون باشه؟
    بعدش چقد عمر میکنه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اتفاقا شمال براش بهتره به خاطر هوای مرطوب! هم گلدونیه و هم باغچه ای ، توی باغچه رشدش بیشتره

  4. جوادزاده گفت:

    سلام و عرض ادب
    زمان مناسب کاشت بذر لادن رونده در تهران، چه زمانیست؟ چه شرایط و خاکی؟

  5. نگار گفت:

    Attachment

    سلام روز به خیر
    این گل لادن را بهار خریدم و پس از مدتی به باغچه(جنوبی) منتقل کردم موقع خرید هم برگ زرد داشت از آن موقع تا به حال یک یا دو گل بیشتر نداده رشد چندانی نداشته زیر برگها هم همین رنگ ودر قسمت لکه به شکل کاغذی هست اهن وکود گلدهی هم دادم حشره ای نداره اما یکبار سم اکسی توسین که کلخانه دار برای نعناع به من داد بهش زدم اما هیچ تغییری نکرده وهمجنان یرگها زرده مشکل از کجاست ؟
    از عنایت وتوجه شما بسیارسپاسگزارم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      نگار جان این گل سایه دوسته و توی باغچه جنوبی نباید باشه باید زیر سایه درخت باشه ک افتاب بهش نزنه بسوزه اینطوری افتاب اذیتش کرده باغچه جنوبی باید گلهای افتاب دوست بکارید

  6. نگار گفت:

    سلام
    باغچه را از دو طرف دیوار احاطه کرده وگل در زیر یک درخت که حدود دو ونیم متره کنار بوته سلوی که سایه دوست هست قرار داره دریک مقاله به آفتی که با چشم دیده نمیشه (مام عنکبوتی؟؟یه همچین نامی)اشاره کرده بود اما با ذره بین نگاه کردم که چیزی نبود
    بسیار ممنون ومتشکر سلامتی روزی هرروز شما

  7. مینا گفت:

    سلام
    ھمین متن بالا نوشته یید لادن آفتاب دوستھ اما چند ساعت سایه رو تحمل میکنه.ولی در جواب بھ سوالى گفتھ یید لادن سایه دوستھ. کدام درسته؟ من لادنم رو تازه با بذر کاشته ام.گلدانش در سایه ست،ولى ساقه ھا تا حدود ۱۰ آفتاب خواھند داشت.البته تا پاىان تابستان (بالکن شمالی ).مرسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید