سبزی و صیفی کاری ۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ بهمن ۱۳۹۴

کاشت کلم گل

گل کلم

نام انگلیسی

Cauliflower

نام علمی

Brassica oleracea. Var. botrytis

فارسی رایج

کلم گل

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Brassicaceae

خاستگاه

سواحل جنوبی و غربی اروپا

 

سلام عرض میشود خدمت همه دوستان امیدروارم از مقاله پیش رو نهایت استفاده رو ببرید.این نوع کلم ،از  همون گونه کلمی هستش که توی فضای سبز هم کاشته میشه به عنوان گیاهی مقاوم به سرما،   اندام مورد استفاده در این کلم غنچه‌های نارس باز نشده آن است. تعداد زیادی غنچه روی طبقی قرار دارد که به آن کورد Curd می گویند و همین قسمت و دم‌گل‌های آن قسمت خوراکی سبزی را تشکیل می‌دهد. به صورت خام در سالاد و یا پخته و سرخ کرده و در تهیه ترشی نیز مورد استفاده دارد. این گیاه تقریباً جدید است و از چند قرن تجاوز نمی‌کند.

 

کلم گل

کلم گل

 

آب و هوا

 

کلم گل سبزی فصل خنک است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد و نسبت به گرما و خشکی شدیداً حساس است، رطوبت بالا را دوست دارد و سرما و یخ‌بندان به آن صدمه وارد می‌کند. با گرم شدن هوا غنچه‌های سفید متراکم آن شروع به باز شدن می‌کنند و رنگ سفید آن به زرد کرمی تا قهوه‌ای تبدیل می‌گردد و بازارپسندی خود را از دست می‌دهد.

 

خاک

 

اصولاً هر گیاهی که از گل یا میوه آن استفاده می‌گردد املاح و عناصر زیادتری را طالب است، خاک باید دارای مقدار زیادی هرموس و مواد آلی باشد، از انواع دیگر کلم‌ها ازت و فسفر زیادتری برای قوی شدن گل‌ها لازم دارد، چند روز قبل از انتقال نشاء به زمین اصلی در هر 10 متر مربع زمین یک کیلو کود کامل N.P.K که شامل هر سه عنصر است لازم دارد.

PH خاک باید نزدیک به خنثی باشد و بهترین درجه اسیدی خاک است، چنانچه خاک اسیدی‌تر است باید با آهک دادن PH آن را تنظیم نمود وگرنه با کمبود عنصر مولیبدن روبرو می‌گردد. دقت برای کاشت کلم گل رعایت تناوب وآیش لازم است و در صورتی که برای چندین سال پی در پی در یک زمین کلم گل کاشت گردد کمبود منیزیم به صورت زرد شدن برگ‌‌‌ها خودنمایی می‌کند اضافه کردن کود حیوانی خصوصاً کود گوسفندی در این گونه موارد عناصر غذایی خاک را به حال تعادل در می‌آورد.

کمبود مواد غذایی خاک خصوصاً پتاسیم کوچک ماندن طبق گل را همراه دارد پتاسیم خاک با نیم کیلوگرم کود سولفات پتاسیم در ۱۰ متر مربع تأمین می‌گردد. در تولید در سطوح زیاد خاک مزرعه باید از نظر میزان عناصر مورد آزمایش قرار گیرد زیرا زیاد بودن عنصری ممکن است مانع از جذب عنصر دیگر شود.

 

زمان و طرز کاشت

 

برحسب واریته و درجه حرارت محیط و زمان برداشت آن تاریخ کاشت متفاوت است. چنانچه منطقه سردسیر باشد زمان کاشت بهار و درست بعد از برطرف شدن خطر سرمای کشنده بهاره است. در این گونه مناطق که سرمای بهاره طولنی و خطر سرمازدگی حتمی است با کاشت در شاسی و گلخانه و خزانه که حدود ۸ هفته طول می‌کشد و با مساعد شدن هوا نشاءها را به زمین اصلی منتقل می‌کنند. سفت کردن نشاء و سرما دادن به آن باید کاملاً رعایت گردد زیرا چنانچه نشاء علفی و نرم و آبکی باشد به محض انتقال با سرمای شبانه مزرعه صدمه خواهند دید، حتی‌‌الامکان باید مقداری خاک همراه با نشاء باشد. نشاءها کرک‌‌دار و ظریف هستند و با دست‌‌مالی کردن آن‌ها امکان تشکیل نشدن تاج کلم وجود دارد.

 

بذر کلم گل

بذر کلم گل

 

واریته‌های پیشنهادی کلم گل
زمستانهتابستانهپاییزهبنفش
آسترا   ‘Astra’بیوتی   ‘Beauty’باریر ریف   ‘Barrier Reef’گرافیتی   ‘Graffiti’
پندوک   ‘Penduick’فارگر   ‘Fargro’کسترل   ‘Kestrel’پورپل کیپ   ‘Purple Cape’
ویلنا   ‘Vilna’ایدول   ‘Idol’پلانا   ‘Plana’ویولت   ‘Violet Queen’
والچرن   ‘Walcheren’پرفکشن   ‘Perfection’والابی   ‘Wallaby’

 

فاصله بوته‌ها و تاریخ کاشت و داشت در جدول زیر ذکر شده است. خطوط کاشت حدود 75 سانتی‌‌متر فاصله دارند، در مناطق گرمسیری خزانه را در پاییز کاشت می‌کنند که در صورت دقت و مراقبت به طور مستقیم نیز کاشت می‌گردد. با ظاهرشدن اولین آثار ظاهر شدن گل باید به طریقی روی گل پوشیده شود که بهترین طریقه جمع کردن برگ‌ها بر روی گل است. خاک دادن پای بوته در تابستان در کج شدن آن‌ها توسط باد جلوگیری می‌کند.

 

مزرعه کلم

مزرعه کلم

 

انواع کل گل
گروهزمان خزانه‌گیریزمان کاشتفاصله کاشتزمان برداشت
زمستانه (عاری از یخ‌بندان)اواخر بهارتابستان۷۰ سانتی‌مترزمستان یا اوایل بهار به فوریت
زمستانهاواخر بهارتابستان۶۵ سانتی‌متراوایل بهار
تابستانهاوایل پاییز یا بهار(درگلخانه یا شاسی کاشت شود)بهار۵۰ سانتی‌متراوایل تا وسط تابستان
پاییزهاواسط تا اواخر بهاراوایل تابستان۶۰ سانتی‌‌متراواخر تابستان تا اواخر پاییز

 

پوشیدن طبق گل

 

  1. تشکیل طبق گل و محافظت از سرمای زمستانه و سفید ماندن آن احتیاج به پوشیدن و محافظت دارد.
  2. برگ‌ها را به طرف بالا جمع کنید وبا نخ، کش و یا هر وسیله ظریف دیگر آن‌ها را ببندید. مواظب باشید برگ‌ها صدمه نبینند.

 

برداشت

 

در زمان برداشت گل باید کاملاً سفید و فشرده و سفت باشد و با چاقوی تیز گل را در حالی که دو یا سه جفت برگ به همراه دارد قطع کرد. با تأخیر در برداشت گل‌ها باز شده و رنگ آن به طرف قهوه‌ای و کرمی می‌رود و مزه آن تلخ می‌گردد.

 

کلم گل

کلم گل

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

5 پاسخ به "کاشت کلم گل"

  1. الهام گفت:

    باسلام…ممنون از مطلب مفید و جالبتون…ببخشید میخواستم بدونم که میشه در باغچه هم کاشت؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خواهش میکنم بله میشه کاشت ولی نه تو این فصل دیگه دیره..باید توی باغچه تو شهریور بکارید الان بکارید یه ماه دیگه میره رو گل بدرد نمیخوره

  2. گل طلا گفت:

    سلام،ممنون. آیا اسفند میتونم بکارم یا اوایل بهار،شمال هستیم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام بله توی همین فصلم اگه سرما شدید نیست بکارید تا خرداد اینا که گرم میشه به گل میره بچینید.

  3. بهروز گفت:

    مایلم تعدادی پیاز زنبق سفارش بدهم. لطفا راهنماعی بفرماعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید