سبزی و صیفی کاری ۲۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۵ اسفند ۱۳۹۴

کاشت کلم بروکسل

کلم بروکسل

نام انگلیسی

Brussels sprouts

نام علمی

Brassica oleracea. Var. Gemmifera

فارسی رایج

کلم بروکسل

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Brassicaceae

خاستگاه

قاره ی اروپا (احتمالا بلژیک)

 

 

این نوع کلم به خاطر جوانه‌های فندقی یا دکمه‌ای که در طول ساقه تشکیل می‌شود کاشت می‌نمایند و گرفتن نام دکمه‌ای هم به همین علت است. چون برای مدت طولانی در بروکسل پایتخت بلژیک کاشت می‌شده به همین نام هم مشهور است.

جوانه‌ها ابتدا در بغل برگ‌ها بیرون می‌آیند و به تدریج بزرگ می‌شوند و قطر آن‌ها بین 5-2 سانتی‌متر است. با بزرگ شدن آن‌ها حالت کلم‌پیچ کوچک و زیبایی به خود می‌گیرند که به صورت پخته مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول بوته در بعضی از واریته‌ها به یک متر هم می‌رسد اصولاً بعد از حدود 3 ماه بعد از نشاء کردن این جوانه‌های متورم آماده برداشت است. در صورتی که دیرتر برداشت شود ممکن است پیچ آن‌ها شروع به باز شدن نماید که از ارزش آن کاسته می‌گردد.

 

کلم بروکسل

کلم بروکسل

 

آب و هوا

 

نسبت به سایر کلم‌ها مقاومت آن در برابر سرما بیشتر است و تا 10- درجه نیز مقاومت می‌کند اما بهترین درجه حرارت برای آن بین 15-10 درجه سانتی‌گراد است درجه رطوبت مانند بقیه کلم‌ها و رطوبت‌دوست است و به علت سطحی بودن ریشه‌ها، خاک هیچ‌وقت نباید خشک شود و باید در آبیاری آن نهایت دقت به عمل آید.

 

گیاه بروکسل

گیاه بروکسل

 

خاک

 

ذکر شد که ریشه‌های آن سطحی است و باید با اضافه کردن کودهای آلی مانند کود حیوانی پوسیده و کود گیاهی یا کود سبز قدرت نگهداری آب در خاک را بالا برد. مسئله مهم در کود دادن به این کلم این است که ازت زیادی باعث باز شدن پیچ‌های دکمه‌ها می‌گردد و به همین علت بیشتر از کود فسفره فسفات آمونیوم هر 10 متر مربع 1 کیلوگرم در پاییز و سولفات پتاسیم 1 کیلوگرم در هر 10 متر مربع استفاده می‌گردد.

خاک کلم بروکسل

نشا کلم بروکسل

 

کاشت

بذر کلم بروکسل

بذر کلم بروکسل

 

در اوایل اسفند در خزانه یا شاسی سرد نسبت به ایجاد خزانه و کاشت یک کیلوگرم بذر در هر متر مربع اقدام می‌کنند و پس از 6 برگی شدن نشاءها در اواسط فروردین آمادگی انتقال به بستر اصلی دارند. طرز کاشت آن به این طریق است که نشاءها را به فاصله 50 سانتی‌متر در کف جوی کاشت می‌گردند و پس از 3 آبیاری دو جوی به موازی و به فاصله 40 سانتی‌متر از گیاه حفر کرده و جوی گیاه را پر می‌کنند و این جوی‌های مجاور محل آبیاری گیاه است که به طور غیرمستقیم به گیاه رطوبت می‌رساند.

 

نشا بروکسل

نشا بروکسل

 

واریته‌های کلم دکمه‌ای
زودرسمتوسطدیررس
‘Braveheart’‘Evesham Special’‘Cascade’
‘Diablo’‘Roger’‘wellington’
‘Oliver’‘Romulus’
‘Peer Gynt’

 

 

 

برداشت

 

برداشت در کلم بروکسل تدریجی است و حدود یک ماه و نیم تا ۴ ماه به طول می‌انجامد اما اخیراً با پاشیدن هورمونی به نام آلار رسیدن دکمه‌ها را یکنواخت کرده و با همدیگر برداشت می‌کنند، برداشت از پایین ساقه شروع می‌شود و مرتباً با بزرگ شدن دکمه‌های بالاتر برگ‌های زرد زیرین گیاه قطع می‌گردد.

 

برداشت میوه کلم بروکسل

برداشت میوه کلم بروکسل

 

خاک دادن به بوته

 

در روش کاشت ذکر گردید که باید کاشت در جوی انجام گیرد سپس بعد از ۳ آبیاری جوی پر شود و دو جوی دیگر به موازی آن حفر گردد و از این پس آبیاری در آن صورت گیرد. اگر روش کاشت به این صورت نباشد بعد از یک ماه نسبت به خاک دادن اطراف بوته‌ها اقدام کرد.

 

 

مقایسه واریته دورگ با محلی

 

در واریته‌های هیبرید دکمه‌ها کاملاً از نظر اندازه یکنواخت و در طول ساقه به صورت فشرده ظاهر می‌گردند اما در واریته‌های محلی دکمه‌ها با اندازه‌‌های مختلف هستند و به صورت مناطق پر و خالی ظاهر می‌شوند.

حذف برگ‌های زرد پایین گیاه علاوه بر اینکه رسیدن دکمه‌ها را سریع‌تر می‌کند از قارچ‌های ساپروفیت روی برگ‌های با بافت مرده و زرد و در نتیجه آلوده شدن مزرعه جلوگیری می‌کند.

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

24 پاسخ به "کاشت کلم بروکسل"

  1. نیلوفر گلچهره گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس وقتتون بخیر
    من این گل را هدیه گرفتم ولی نه اسمش رو میدونم و نه هیچ اطلاعاتی ازش دارم و شاخه هاش از ریشه خشک میشه و شل روی خاک میفته
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  2. sadegh گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    نحوه ی کاشت کلم بروکسل به چه صورت می باشد ؟ همچون کاشت در زمین است؟
    سپاس گزارم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام صادق چطوری؟ توی مرداد ماه نشا میکنن و بعد منتقل میکنن بیرون یا توی گلخونه اگه داری ! الان فقط میتونی توی گلخونه بذرش رو بکاری بیرون دیگه جواب نمیده !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید