گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی ۵۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل سیسوس

سیسوس

نام انگلیسی

Kangaroo vine

نام علمی

Cissus antorctica

فارسی رایج

سیسوس

فارسی اصیل

سَیان (اشاره به بالاروندگی ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

10000

از خانواده

Vitaceae (انگور )

خاستگاه

استرالیا

 

گیاهی است بالارونده و علفی از خانواده ویتاسه یا انگور سانان و زادگاهش استرالیاست،علاوه بر استفاده از ان به عنوان گیاه آپارتمانی در سایبانها و الاچیقها نیز مورد استفاده دارد.بسیار مناسب برای دفاتر اداری و بانکها با نور متوسط و نور مصنوعی می باشد. در برابر سایه مقاوم بوده و گیاهی کم توقع و مناسب برای افراد مبتدی است،در گلدان احتیاج به قیم دارد و جهت جلوگیری از رشد طولی و دراز شدن ساقه ها حذف گهگاه جوانه های انتهایی لازم است،برگها بزرگ و دندانه دار،سبز روشن و محکم و انبوه است،در سبد های اویزان از ان استفاده میکنند و فاقد گل و میوه است.

 

نیازها:

 

نور: به نور فراوان نزدیک پنجره احتیاج دارد،ولی از تابش مستقیم افتاب بیزار است.

دما :در زمستان درجه حرارت ۱۵ و در تابستان در ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید،اگر درجه حرارت بالاتر از ۲۰ باشد غبارپاشی ضروری به نظر میرسد.

آبیاری: بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت در تابستان بالای ۲۰ درجه است،غبارپاشی روزانه و گرنه هفته ای یکبار کافی است.

تغذیه: جهت مصنوعی از کودهای مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی هر دو هفته یکبار طبق دستور استفاده کنید.

خاک مناسب: بهترین خاک همان خاک کمپوست می باشد.

تعویض گلدان :هنگامی که گیاه جوان و در حال رشد است هر دو سال یکبار تعویض کنید و زمانی که دیدید ریشه از زیر گلدان بیرون زده باید اقدام به تعویض گلدان بکنید وگرنه برگها ه مرور زرد شده و رشد گل متوقف می شود.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز نگهداشتن گیاه کافی است.در صورت نیاز میتوانید هر ۲ ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید،توجه کنید که استفاده مداوم از ان برای گیاه ضرر دارد.

تکثیر: گرفتن قلمه ی چوب در تابستان(قلمه بین چوبی و علفی باشد).قلمه ها را در دمای ۲۱ تا ۲۷ درحه ریشه دار کنید.

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه کند شده و برگها رنگ پریده هستند:گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج میبرد،هر دو هفته یکبار طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

فاصله بین برگها زیاد و رشد گیاه کند شده است:نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید ولی مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

لکه های قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:ابیاری بیش از اندازه صورت گرفته است،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،ابیاری را تنظیم کنید.

برگ ها سست شده و در نهایت میریزند:هوا سرد و خشک است،گیاه را به محل گرمتر منتقل نموده و ابیاری کنید.

رنگ برگها زرد میشوند و تار عنکبوتی پشت برگها وجود دارند:کنه قرمز ریز عامل ان است،گیاه به سم خیلی حساس است،با پنبه اغشته به سم پشت برگها مالیده،غبارپاشی در کاهش افت موثر است

برگها بد شکل و چسبناک هستند و حشرات سبز رنگی روی انها مشاهده میشود:با سم حشره کش نفوذی گیاه را هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا عارضه بر طرف شود.

برگها نازک چروک خورده و سقوط میکنند:درجه حرارت خیلی بالا است،گیاه را به محل خنک تری و با حریان ملایم هوا منتقل کنید،رطوبت را با غبارپاشی افزایش دهید.

رشد متوقف است و  برگهای پائینی میریزند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

نحوه ی نصب قیم:

 

سیسوس گیاهی است بالارونده  و احتیاج به قیم دارد،قیم را داخل گلدان قرار داده و با نخ نرم مثل نخ کاموا ساقه را به قیم متصل کنید،توجه کنید که گره باید در تماس با قیم باشد نه ساقه،حد فاصل بین ساقه و نخ یک قطعه کوچک لاستیک قرار دهید.

برگهای سیسوس به طور طبیعی براق هستند،استفاده از مواد براق کننده شیمیایی برای تمیز کردن برگها روزنه های تنفسی برگها را مسدود میکند،غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است.

سیسوس

سیسوس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

منم امروز و تویی وامق و عذرای دگر

وقت آنست که صحراگل و سنبل گیرد

خلق بیرون شده هر قوم به صحرای دگر

بامدادان به تماشای چمن بیرون آی....

دیدگاه های شما

53 پاسخ به "معرفی گل سیسوس"

  1. سنا گفت:

    سلام اقای مهندس
    ممنون که صبورانه جواب سوالات رو میدید.
    میشه گلهایی رو که مثل پتوس مقام به نور کم هستش بهم معرفی کنید.توی خونه ما فقط پتوس شادابه.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خواهش میکنم…بهترین گل برای خونه ی شما زاموفیلیا هستش و یکی هم برگ عبایی و دیگری سانسی وریا.

  2. امیر گفت:

    Attachment

    سلام عزیز،نمیدونم اسم این گل چیه، مثل سیسوسه تا حدی اما ساقش پرز نداره و رونده هم هست یعنی گیره داره، خانم فروشنده میگفت گل حناست و گلهای سفید خوشبو میده، منم تعجب کردم حنا این شکلی نیست و گلی هم تا حالا نداده،اگر میشه بهم بگید اسم این گل یا گیاه چیه،ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ به این گل میگن موچسب شاه بلوط یا tetrastigma توی سایت ما در موردش نوشتم

  3. امیر گفت:

    واقعا ممنون ،آیا این گیاه گل هم میده؟، فروشنده میگفت گلش معطره

  4. محبوبه گفت:

    Attachment

    با سلام و خسته نباشید.ممنون از سایت خوب و مفیدتون.من یک گلدان سیسوس دارم.در فاصله یک متری پنجره است.آفتاب مستقیم نمیخوره.چهار روز یکبار آب میدم(سطح خاک که خشک شد).زیر گلدانی هم سنگریزه ریختم که پای گلدان آب جمع‌ نشه.دستگاه بخور هم گذاشتم که رطوبتشو تامین کنه.اما تعدادی از برگهاش لکه های قهوه ای و خشک شده زدند.جوانه ها هم گاهی بدون بزرگ شدن قهوه ای شده و می افتند.امیدوارم بتونید کمکم کنید..خیلی این گیاهمو دوست دارم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این نورش کمه و ابش هم زیاده ابیاری رو کمتر کنید تا هر وقت زیر خاکش خشک شد اب بدیدنیازی به رطوبت نداره این اب و رطوبت بالا باعث میشه برگاش اینطوری بشن

      • محبوبه گفت:

        بسیار ممنونم از پاسخگوییتون.حقیقتش من گیاهمو تقریبا از دست دادم??.انقدر ناراحتم که همش خواب گلدونمو میبینم.با اینکه غبارپاشی رو قطع و آبیاری رو کم کردم اما برگهاش کم کم ریختن.من الان سرشاخه های بدون برگ رو قطع کردمو فقط به اندازه یک یا دوبند از گیاه رو باقی گذاشتم.امیدی هست که دوباره جوانه بزنه و برگ بده؟؟

        • باغ شیشه ای گفت:

          سلام بله خاکش رو عوض کنید تا ایشالا دوباره درست بشه بزارید جای روشنتر خاک بهتر تا ایشالا بهتر بشه

  5. لیلا گفت:

    سلام خسته نباشید شرمنده من۵ روز مسافرت بودم الان برگشتم سیسوس من کلا پژمرده شده و داره خشک میشه آب هم دادم ولی انگار فایده نداره چیکارش کنم داره نابود میشه

  6. معصومه گفت:

    Attachment

    سلام باغ شیشه ای محترم.خستع نباشید از سایت خوبتون ممنون.من این گل رو دارم.وقتی خریدم برگهاشو به چیزی خورده بود.گفتم شاید توی گلفروشی هزارپایی چیزی خورده.ولی بعد چندتا هزار پا دیدم توی خونه.تا اینکه دیدم خورده شدن برگها قطع نشدو امروز زیر گلدونی رو برداشتم دیدم یا خدا پره از هزارپا.?
    چه جوری میشه هزار پاهارو از بین برد؟گلدون عوض کنم یا سمی چیزی بریزم توی گلدون؟ممنون میشم راهنمایی کنید چون قبلا ها چندتا گلهام با همین هزارپاهای لعنتی از بین رفتن.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ یه سم سوین تهیه کنید از فروشگاه ما یا اینکه روغن کرچک بریزید توی ابش بریزید پای گلتون تا از بین برن ، این موجودات ریشه گل رو میخورن….این گلتونرو تهویه هواشو بیشتر کنید و هروقتا خاکش خشک شد اب بدید ! با تهویه هوای ناقص برگها سیاه میشن و خشک میشن…جایی کنار پنجره باز عالیه.

      • معصومه گفت:

        سلام.خیلی ممنوووون.باشه حتما کنار پنجره باز میگذارم و راههایی که گفتین رو انجام میدم.بازم ممنون.
        پاینده باشید

  7. معصومه گفت:

    سلام وقتتون بخیر.سرتون شلوغ شده دیگه جواب توی سایتو نمیدیناااا
    خاستم بگم من هزارپاهای گلدون سیسوسم رو از بین بردم.الان یکهفتس دارم توی بعضی از شاخه هاش میبینم که ساقه بیحال شده و یه حالت شلو وارفته ای داره . ولی باقیه شاخه ها سرحالن.یکی دوتا شاخه اینجوری شده از ابتدای ساقه هم رنگ ساقه تغییر کرده قهوه ای شده و خشک میشه میشکنه. عاملش چیه چه کنم اینجور نشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام سوالات سایت زیاده از قلم میوفته ، اون شاخه های قهوه ای رو از زیرش ببرید و تهویه و گردش هوا رو زیاد کنید تا قارچ نگیره گلتون !

      • معصومه گفت:

        ممنون.پس به خاطر تهویه نداشتن اینجور شده؟ اون شاخه بیحالو چیدم اون قسمت قهوه ای ازس جدا کردم.حالا ساقه رو بذارم توی آب ریشه میده؟؟؟

  8. بهار گفت:

    سلااام دوست گل گلی
    میشه بگید چرا سویس من سیاه میشه و بعدشم خشک؟؟؟؟؟؟؟
    توروخدا ج بدین شما اصلا جواب کامنت های منت نمیدیم ????

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ داخل اتاق گذاشتید حتما و اب زیاده و تهویه هم کمه ! بین دو ابیاری خاکش خشک بشه و حتما سم کاپتان رو توی خاکش بدید

  9. فرشته گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر
    من امروز برای اولین بار سیسوس خریدم و تو تراریوم کار کردم نمیدونم مناسب تراریوم هست یا نه؟ لازمه غبار پاشی کنم؟

  10. فرشته گفت:

    ااا ولی ظاهرا رشدش کمه درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید