گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی بدون دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل بواردیا

روئلیا

نام انگلیسی

Trompetilla

نام علمی

Bouvardia sp

فارسی رایج

بواردیا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

درایران موجود نیست

از خانواده

Rubiaceae (خانواده ی قهوه)

خاستگاه

آمریکای لاتین

دوستان  آبادانی ما توی شهرشون یه محله ای دارن به نام بوارده 🙂 قدیما یا زمان شاه انگلسی ها اسم اون محله رو به نام بوارده گذاشتن چون ظاهرا توش گل بوارده کاشته بودن 🙂 گیاه بوارده در اصل درختچه حساس به سرما و مناسب برای حیاط بوده که در منزل هم قابلیت کاشت و نگهداری  دارد. ولی توقع گلدهی ازان نباید داشت ! گیاهی با برگها و شاخه های پرپشت و گلهای متنوع در رنگ و آویزان،مقایسه برگها و وضع گلها در کاشت گروهی گیاهان گلدار دیگر کاملا روشن است.گرچه در آپارتمان ها به عنوان گیاه خانگی مورد استفاده قرار میگیرد ولی در بهار و تابستان در خارج از اتاق نگهداری میشود.موطن اصلی ان مکزیک و نام ان برگرفته از Charles Bouvard مدیر باغهای سلطنتی پاریس در قرن هفدهم و خانواده ی ان روبیاسه است.

نیازها:

 

نور :نور کافی غیر مستقیم را بر سایر نورها ترجیح میدهد.گیاه را در معرض نور مسقیم آفتاب قرار ندهید.

دما :در تابستان حداکثر ۲۹ درحه و در زمستان حداقل ۱۳ درجه است،و در تابستان جریان ملایم هوا را دوست دارد،در زمستان گیاه را نزدیک شوفاژ قرار ندهید.

آبیاری: در هر فصل بین دو آبباری خاک خشک شود و با اب کتری سرد شده آبیاری کنید..در زمستان اجازه دهید قبل از ابیاری سطح خاک خشک شود،زهکش را بازدید و هرگز اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شود.

رطوبت: جهت تامین رطوبت پایدار به زیر گلدانی سنگریزه دار اب اضافه کنید.ولی اجازه ندهید ته گلدان با اب در ارتباط باشد.در زمستان غبارپاشی لازم نیست و سطح زیر گلدانی باید خشک باشد.

تغذیه: در تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی  فرمایید(نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی به نظر می رسد.)موقع گلدهی کود دادن را کمتر کنید.

خاک مناسب:  خاک اماده کاشت برای این گیاه خوب است.

تعویض گلدان: در اواخر بهارزمانی که ریشه از زیر گلدان بیرون زده بود ، گیاه را به گلدان جدید منتقل  و شاخه های خشک را حذف کنید.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی جهت تامین رطوبت برگها را تمیز میکند.از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر :انتخاب قلمه و ریشه دار نمودن انها و تقسیم بوته ها در بهار.

عوارض و درمان:

گلها ظاهر نمیشوند:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتر و دور  اشعه مستقیم افتاب منتقل کنید.

سطح زیرین برگها مملو از تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،سطح زیرین برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

برگهای جدید ریز هستند:گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است،در فصل رشد هر هفته طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

برگها نرم و آبکی هستند:هوا سرد و مرطوب است،با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی نموده و به محل گرمتر و خشک تری منتقل نمایید.مواظب ابیاری بیش از اندازه باشید.

برگها خشک میشوند:هوا خیلی گرم و اشعه مستقیم افتاب عامل ان است،گیاه را به محل سرد با جریان ملایم هوا و دور از اشعه ی متسقیم افتاب منتقل کنید.

ساقه ها دراز و منحرف،گیاه بدفرم و گلها ظاهر نمیشوند:نوک شاخه های بلند را قطع نموده تا گیاه به گل دهی برود و حالت توپی و پر پشت به خود بگیرد.

لکه های سیاه رنگ روی برگها مشاهده میشود:یا هوا سرد است و یا مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،گیاه را به محل گرمتر منتقل نموده و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

گیاه در تابستان خود را انداخته است:یا احتیاج به آبیاری فوری دارد و یا هوا سرد است،شرایط را بازدید کنید،با قرار دادن گلدانها درون سطل یا تشت اب به مدت ۱۵ دقیقه گیاه را کاملا سیراب نمایید.در صورتی که این علائم در زمستان مشاهده شد،علت ان ابیاری زیاد است.در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود و پس ابیاری کنید.

حشراتی روی غنچه ها و گلهای باز شده مشاهده میشوند:گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

زخم های سفید پنبه مانند در قاعده برگها تشکیل شده است:دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

هرس:در صورتی که جوانه های انتهایی هرس نشوند شاخه ها دراز و منحرف میشوند و گلدهی به تاخیر می افتد،هر دو ماه یکبار نوک جوانه های انتهایی را با ناخن قطع کنید تا با رشد جوانه ها جانبی گیاه شما حالت پرپشت و توپی به خود بگیرد.

گلهای خوشه ای و قرمز رنگ ان در اوایل تابستان ظاهر و تا اواخر پائیز غرق در گل است.جهت پرپشت و توپی نگهداشتن این گیاه هر چند وقت یکبار جوانه های انتهایی را حذف کنید.

بواردیا

بواردیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

وان جا به نیک نامی پیراهنی دریدن

گه چون نسیم باگل راز نهفته گفتن

گه سر عشقبازی از بلبلان شنیدن

بوسیدن لب یار اول ز دست مگذار....

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید