گل های آپارتمانی ۶۱۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل یوکا

یوکا

نام انگلیسی

Spineless yucca

نام علمی

Yucca elephantipes

فارسی رایج

یوکا-خنجری

فارسی اصیل

زنگوله ای(اشاره به گلهای زنگ مانند و وارونه ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000

از خانواده

Agavaceae/Liliaceae

خاستگاه

مکزیک و آمریکای لاتین

 

 

سلام دوستان عزیز درخدمتم با یک گل دیگه ، یوکا گیاهی مناسب برای مغازه ها بانک ها دفاتر که دارای نور متوسط هستند ، می باشد.کمتر خانواده است که با نام و شکل این گیاه آشنا نباشند،گیاهی است از خانواده آگاواسه و به قول بعضی از منابع از خانواده لیلیاسه،برگها بزرگ و کشیده و خنجری،نوک تیز و به رنگ سبز،در کاشت گروهی مورد استفاده قرار میگیرد،ممکن است یک یا چند گیاه داخل یک گلدان کاشت شوند،با حذف جوانه انتهایی گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد،به ابیاری کمتری نیازمند است،ساقه گل دهنده هر چند سال یکبار نمودار شده و گلهای سفید کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک  و واژگون ظاهر میشوند ولی در اپارتمان کمتر به گل مینشیند

 

نیازها:

 

نور: به نور کافی نیاز دارد،از نور وسط روز به خصوص از پشت شیشه بیزار است،۴ تا ۵ هفته در سایه مقاومت میکند.

دما: درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی گراد و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق و در بالکن است

آبیاری :همیشه بین دو آبیاری باید خاک خشک شود.

رطوبت: در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر ماه یکبار غبارپاشی توصیه میشود.

تغذیه:  در بهار و تابستان گلدان را با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده تغذیه کنید.

خاک مناسب: خاک کمپوست مناسب ترین محیط رشد برای ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان: در 4 سال اول رشد نیاز به تعویض گلدان سالیانه دارد ولی با گذشت سه سال تعویض خاک های سطحی ان با خاک نو کافی به نظر میرسد،در هنگام تعویض گلدان توجه کنید که خاک کاملا پرس شود.

تمیز نمودن برگها:جهت تمیز نمودن برگها از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده نکنید.

هرس و تکثیر:جدا کردن پا گیاه در بهار، کاشت قلمه در شن و ریشه دار نمودن ان راحت ترین روش تکثیر یوکا می باشد. همینطور مطابق شکل میتوانید از انتهای شاخه های آن ببرید به عنوان تکثیر، و پایین ساقه هم دوباره جوونه میزنه و چند شاخه میشه و گلتون زیبا تر میشه ، قلمه ها رو در آب یا خاک بزنید تا ریشه دار شوند.

 

هرس یوکا

هرس یوکا

قلمه یوکا

قلمه یوکا

 

عوارض و درمان:

 

لکه های قهوه ای روی ساقه و زیر برگها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،سطح زیرین برگ را با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی خیس و یا گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگها در زمستان خشک میشوند:هوا گرم است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.غبارپاشی را فراموش نکنید.

برگهای زیرین زرد میشوند:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنور تری منتقل کنید.

برگهای جدید فاقد ریشه هستند:به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد،اگر تغذیه به طور منظم انجام میشود ممکن است سردی هوا عامل ان باشد،شرایط را بازدید و نارسایی را رفع کنید.

برگها رنگ پریده اند:نور مستقیم زیاد است،گیاه به نور کافی نیاز دارد،ولی اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر به برگهای ان صدمه میزند.

نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده میشوند:از مواد براق کننده استفاده شده است،برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید.

کپک خاکستری روی برگها مشاهده میشود:عامل ان قارچ بوتری تیس که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است،گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی کنید و به محل گرم منتقل کنید،غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف کنید.آبیاری را کاهش دهید

گیاه خود را انداخته است:ریشه ها توسعه نیافته اند،گیاه را  به گلدان کوچکتری منتقل کنید و کمپوست اطراف ریشه را کاملا متراکم نمایید،گلدان را به محل پرنورتری ببرید

زخم های پنبه ای سفید رنگ در وسط برگها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

کلیه برگهای یک شاخه سیاه رنگ شده و میپوسند:ابیاری زیاد است،خاک های سطحی گلدان باید در فاصله بین دو ابیاری خشک شوند،زهکش را بازدید و اب زیر گلدانی را خارج نمایید.

 

باغچه ای با یوکا:

 

گلدانی تهیه نمایید که گنجایش حجم ریشه ۳ گیاه یوکا را دارا باشد.۳ گیاه یوکا را از گلدان خارج و در ۳ نقطه گلدان جدید و برحسب جهت شاخه ها و با فاصله مناسب کاشت کنید،دو روز اول از ابیاری خود داری و گلدان را به سایه منتقل کنید.

در صورت حذف جوانه انتهایی ممکن است چندین جوانه در محل قطع شروع به رشد نمایند،بر حسب قطر شاخه تعداد شاخه های مورد نیاز در جهات مختلف نگهدارید و بقیه را حذف کنید.

یوکا

یوکا

 

نکته برای دانشجویان و علاقه مندان!!

 

یوکا بومی مکزیک و آمریکای لاتین میباشد.در طبیعت این گیاه در هوای خنک ۲ بار درسال ،یکی در اردیبهشت و یکی در پاییز به گل می نشیند.پس از پایان گلدهی اول باید ساقه گل دهنده را  قطع کرد.این گیاه در ایران و سایر مناطق غیر بومی بذر نخواهد داد زیرا در منطقه بومی خود حشره ای به نام (پرونووا) که مسئول گرده افشانی این گیاه میباشد زندگی میکند به همین دلیل پراکنش این گیاه محدود و تکثیر آن با قلمه و تقسیم بوته میباشد!!

حشره پرونوبا

حشره پرونوبا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

عاقلی باید که پای اندر شکیبایی کشد

سروبالای منا گر چون گل آیی در چمن

خاک پایت نرگس اندر چشم بینایی کشد

روی تاجیکانه‌ات بنمای تا داغ حبش....

دیدگاه های شما

619 پاسخ به "معرفی گل یوکا"

  1. امین گفت:

    سلام
    یه دو سالیه که گل یوکا دارم رشد خوبی داره حتی زمستونم برگ های جدید میده مشکلش اینه که برگ های جدید بعد یکی دو هفته از نوکشون خشک میشه و از بین میره برا همین هیچ وقت بزرگ نمیشه و همون سایز دو سال پیش مونده
    ماهی یه بار کود سه بیست و اسید هیومیک میدم نزدیک روشنایی هست ولی آفتاب روش نمیوفته آب هم وقتی میدم که خاک خشک شده
    به نظرتون گلدون کوچیک شده یا ایراد دیگه داره

    • میم گفت:

      یوکا به کود خیلی حساسه من انواع کود رو تست مردم اکثرشون تاثیر منفی گذاشتن هر دفعه که برگ میده زود خشک میشه و گیاه کچل به نظر میاد. اول از همه کلا باید خاکشو عوض کنی گلدونشم بشور خاکشم خیلی بادقت که ریشه هاش آسیب نبینه جدا کن و ریشه ها رو بشور جوری که اثری از خاک قبلی روش نمونه بعد از خاک کوکوپیت گلبان استفاده کن و خاک رو کم کم تو گلدون بریز و هر دفه فشرده کن که هوا توش نمونه و اصلا از هیچ کودی استفاده نکن بعد از ۲ ماه ترکیب این سه کود مایع: اکسین، جیبرلین و سیتوکینین (من از پروتکت نیچر استفاده کردم عالی بود کود گرین گروت هم داره تست نکردم شاید خوب باشه. این کود ها بیرنگن قبل از استفاد باید ظرفشو خوب تکون بدی) از هر کدوم ۲ سی سی (با قطره چکان مدرج ۳L) تو نیم لیتر آب بریز ماهی ۱ بار از این روش آبیاری کن وسطا که سطح خاک خشک شد لازم نیست از این کود استفاده کنی آب خالی بده

  2. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام .خدا قوت.ببخشید ما یک یوکای بزرگ داریم.حدود یک ماهه خریدیم.ولی متاسفانه داره برگهاش یکی یکی خشک میشه.هر هشت روز یکبار آبیاری میشه و توی سالن خونه قرار گرفته.نور زیادی نداره.نور متوسط.مشکلش چیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ اسن یوکا نیست اسمش پاندانوس هست اب زیاد دادید و تغذیه هم نکردید ! حتما بین دو اب روی خاک خشک بشه و کود هم دو هفته یبار به گلاتون بدید

  3. زهرا گفت:

    سلام .خدا قوت.ببخشید ما یک یوکای بزرگ داریم.حدود یک ماهه خریدیم.ولی متاسفانه داره برگهاش یکی یکی خشک میشه.هر هشت روز یکبار آبیاری میشه و توی سالن خونه قرار گرفته.نور زیادی نداره.نور متوسط.مشکلش چیه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  4. مستانه گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس عزیز. میفرمایید مشکل یوکای من چیه؟ کنار پنجره شمالی هستش و هفته ای دو بار آب میدم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ ببخشید دیر جواب دادم
      این قارچ زده باید سم کاپتان تهیه کنید بهش بزنید تهویه هوا رو زیاد کنید و روی برگاش اب ریخته نشه ! دوبار سم رو تکرار کنید تا از بین بره

  5. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام
    تقریبا ۳ سال هست این گلدان رو دارم، قبلا از کناره هاش، میخواست جوانه بزنه ولی رشد جوانه متوقف شد و برگ تازه از بالا درآورده، روی برگ های تازه ، انگار کمی پودر یا پرز داره، نمیدونم شایدهم خاک باشه، ولی برگهاش داره اینطوری خشک میشه، راهنمایی کنید ممنونم

  6. آزاده گفت:

    Attachment

    سلام و قتتون بخیر گیاه من چند سالی هست که توی ظرف آب در اداره مون هست از لحاظ نور جای خوبی داره . چند وقتی هست که لکه زرد روی برگهاش زده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید . قارچ داره یا به خاطر اینکه در فضای بسته و در آبه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      این لکه های کناری میتونه لکه قارچی باشه ک باید سم کاپتان بهش بزنین تا جلوی مریضی رو بگیره .تهویه هوا درست کنید براش نبود تهویه مناسب باعث رشد این قارچ ها میشه.

  7. سحر گفت:

    سلام
    میخوام از یه گل یوکا قلمه بزنم ولی تحقیق که کردم بعضیا گفتن ریشه دادن یوکا خیلی طول میکشه گاهی تا ۶ ماه باید حالت گلخونه ایی هم براش درست کنی واقعا اینطوریه؟
    بجای قلمه زدن برم یه گل یوکا بخرم بهتر نیست؟

  8. مستانه گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس. روی چندتا برگ یوکا لکه های سیاه افتاده که از پشت برگ هم مشخصه. چه نوع قارچ کشی استفاده کنم و روش اسپری کنم یا آبیاری؟
    داخل خونه ست پشت پنجره شمالی

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      با سلام و ارادات دوست عزیز این قارچ زده و باید سم کاپتان بزنید روش تا از بین ببره. روی بوته اب ریخته نشه تغذیه و تهویه هوا هم یادتون نره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید