گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برونفلزیا

برونفلزیا

نام انگلیسی

Yesterday-today-tommorow

نام علمی

Brunfelsia Calycina

فارسی رایج

برونفلزیا

فارسی اصیل

زمبوژنه(زم=زمستان + بوژنه=شکوفه) اشاره به زمان گلدهی ان در زمستان

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

درایران موجود نیست

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آندومیک برزیل(یعنی فقط در برزیل سبزمیشود)

 

سلام دوستان وقت بخیر این گل توی ایران نیست و تاحالا ندیدمش! ولی خوب با توجه به خانوادش میشه فهمدید چه نیازهایی داره ، گیاهی است از خانواده ی گوجه فرنگی(سولانه)،گلهای ان با ۵ گلبرگ و ۵ برگ کاسبرگ در بهار و تابستان  ظاهر میشوند.در طول فصل چند بار به گل مینشینند،پس از خشک شدن گل ها در اولین گلدهی میتوان با سرمادهی گیاه را به گلدهی دوم برد،گلها از سال دوم به بعد کیفیت بهتری دارند،بعد از اتمام دوران گلدهی جوانه های انتهایی را قطع کنید تا بوته حالت پرپشت و توپی به خود گرفته و برای سال اینده اماده گردد.

 

نیازها:

 

نور :نیم سایه را بهتر از نور کامل دوست دارد،تا قبل از گلدهی نیم سایه،نیم افتاب را بهتر و بیشتر دوست دارد،ولی بعد از گلدهی به نور بیشتری محتاج است.

دما: درجه حرارت را در بهار و تابستان حدود ۲۰ درجه تنظیم کنید،بعد از اولین گلدهی درجه حرارت را تقلیل دهید و به ۱۳ درجه برسانید،این کاهش درجه حرارت گیاه را تشویق به گلدهی مجدد میکند،بعد از گلدهی دوم درجه حرارت را باز هم کاهش و به ۹ درجه  برسانید،این کاهش درجه حرارت دوم باعث سفت شدن ساقه های سبز علفی میشود.

آبیاری :در بهار و تابستان هفته ای دوبار  ابیاری نمایید و در پائیز و زمستان اجازه دهید خاک های سطحی گلدان در حد فاصل بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری کنید.

رطوبت:  در بهار و تابستان به رطوبت زیادتری احتیاج دارد،اما بعد از گلدهی اول غبارپاشی را قطع کنید و جهت تامین رطوبت پایدار به زیر  گلدانی سنگریزه دار اب اضافه کنید،ولی اجازه ندهید ته گلدان با اب در ارتباط باشد.

تغذیه :در بهار با زرد شدن برگها کود ازت دار را طبق دستور به گیاه بدهید،هر ماه با کودهای کمکی مخصوص گلهای زینتی طبق دستور و نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده تغذیه نمایید.

خاک مناسب: مخلوطی از یک قسمت لوم و دو قسمت پیت خاک مناسبی برای این گیاه است.

تعویض گلدان :در پائیز با تمام شدن دوران گلدهی پس از هرس سبک گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.

تمیز نمودن برگها: از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید،از غبارپاشی با اب سبک به جز در زمستان و زمانی که گیاه در حال گلدادن است استفاده نمایید.

تکثیر :انتخاب قلمه و ریشه دار نمودن انها در تابستان از شاخه هایی که چوب انها سخت شده است.

 

عوارض و درمان:

 

سطح زیرین برگها مملو از تار عنبکوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،با پارچه یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگها را تمیز نموده و هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید.

کپک خاکستری روی برگها و ساقه ها مشاهده میشود و رشد گیاه متوقف است:ابیاری بیش از اندازه انجام شده است،در فاصله بین دو ابیاری اول اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود.

تابستان است و برگ ها رنگ پریده و به طرف پائین خم میشوند:نور زیاد است،گیاه را به سایه منتقل کنید،اگر علایم در زمستان مشاهده گردد،مربوط به کمبود نور است،در این حالت گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.

برگها سیاه میشوند:مواد براق کننده عامل ان است،از انها استفاده نکنید.

برگها خشک میشود:هوا خیلی گرم و خشک است،گیاه را به محل خنک تر با جریان ملایم هوا منتقل کنید،در زیر گلدانی حاوی سنگریزه اب بریزید.

برگها در زمستان قهوه ای شده و سقوط میکنند:هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل سردتر با جریان ملایم هوا منتقل کنید،غبارپاشی را فراموش نکنید.

شاخه ها رشد سریع دارند،ولی از گل خبری نیست:تغذیه زیاد از اندازه انجام شده است،هر ماه یکبار و با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده گیاه را تغذیه کنید.

تابستان است و گیاه خود را انداخته است:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اب زیر گلدانی را خارج و در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود.سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید نمایید،تشنگی مفرط هم همین علائم را ایجاد میکند.

در بهار شاخه ها دراز و منحرف هستند:گیاه احتیاج به هرس بهاره دارد،شاخه ها را حدود ۱۵ سانتیمتر قطع کنید.

برگها در بهار رنگ پریده هستند:کمبود ازت عامل ان است،با کود ازت دار و نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده هر ماه یکبار گیاه را تغذیه کنید.

گلها قهوه ای شده و میریزند،سپس برگها سقوط میکنند:گیاه خیلی تشنه است،گلدانها را برای مدت ۱۵ دقیقه درون تشت و یا سطل پر از اب قرار دهید و سپس خارج کنید،در تابستان سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید،در دمای بالا غبارپاشی را فراموش نکنید،در هنگام غبارپاشی مواظب باشید گلها خیس نشوند،گیاه را به محل کم نورتری منتقل کنید.

 

قلمه گیری:

 

از انتهای شاخه های سالم و رسیده قلمه هایی با دو جفت برگ انتخاب و یک جفت برگ پائینی را حذف و درون گلدانها با مخلوطی از شن و خاک برگ طوری کاشت نمایید که سطح زیرین جفت بالایی برگ باقیمانده در سطح خاک قرار گیرد،گلدانها را ابیاری کنید و با چادر پلاستیکی بپوشانید و هر روز ۵ دقیقه چادر را بردارید،بهترین درجه حرارت برای ریشه دار شدن قلمه ها ۲۰ درجه سانتیگراد برای مدت ۲۰ روز است.
انتخاب نام دیروز،امروز،فردا برای این گیاه به دلیل تغییر رنگ در گلهای ان است،گلها وقتی باز میشوند ارغوانی رنگ و روز دیگر بنفش کمرنگ و روز سوم سفید میشوند.
برونفلزیا

برونفلزیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

گر اجازت دهی ای سرو روان بنشانم

عشق من برگل رخسار تو امروزی نیست

دیر سالست که من بلبل این بستانم

به سرت کز سر پیمان محبت نروم....

دیدگاه های شما

2 پاسخ به "معرفی گل برونفلزیا"

  1. نفيسه گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بذر این گل از کجا میتونم تهیه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید