درختچه ۲۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

معرفی کاج بودا

کاج بودا

نام انگلیسی

Indoor yew

نام علمی

Podocarpus macrophyllus

فارسی رایج

پودوکارپوس (کاج بودا)

فارسی اصیل

بَرپادی(بر=میوه + پاد=پا + یاء نسبت)اشاره به ته ساقه گوشتی و برجسته ان

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

از خانواده

Podocarpaceae

خاستگاه

ژاپن و چین

مقایسه رنگ سبز براق برگ با رنگ قهوه ای تیره ساقه در کاج بودا علت تمایل خانواده ها به نگهداری این گیاه همیشه سبز در منازل است، برگها باریک و کشیده با طول حدود ۸ سانتی متر، ساقه ها قهوه ای و خشبی است، جوانه های انتهایی در این گیاه آپارتمانی غالب بوده و تمایل به رشد طولی دارد و در صورت عدم حذف ان ارتفاع گیاه گاه به حدود ۲ متر هم میرسد که مرتبا احتیاج به هرس و حذف جوانه های انتهایی دارد، نسبت به گاز اشپزخانه و هوای فاقد اکسیژن حساس است،زیر گلدانی این گیاه عاری از اب اضافی باشد.چون اب ان به داخل گلدان کشیده میشود و خاک را باتلاقی میکند و ریشه ها را میپوساند،هوای مرطوب ایده آل این گیاه است،خانواده ان پودوکاریاسه است.

نیاز ها:

نور:  احتیاج به نور کافی دارد،سایه ساقه ها را دراز،منحرف و بد شکل میکند.قطرات اب نباید روی برگها به جا بماند.چون با تابش مستقیم نور افتاب لکه های سوختگی روی انها ظاهر میشوند.

دما: جداقل درجه حرارت در زمستان ۷ درجه و حداکثر ان در تابستان ۲۴ درجه است.در صورت بالا رفتن درجه حرارت جریان ملایم هوا در اطاق لازم است.

آبیاری :سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید،در تابستان هر هفته دو بار و در زمستان یکبار در هفته کافی است،اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شود.

رطوبت :هفته ای دو بار در تابستان(صبح ترجیح دارد) و هفته یکبار در زمستان غبارپاشی نمایید،در نور افتاب غبارپاشی نکنید.

تغذیه :عناصر غذایی موجود در خاک گلدان برای تغذیه دائم کافی نیست،کمبود انها را با اضافه کردن کودهای مایع و جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار جبران نمایید.

تعویض گلدان: تا زمانی که گلدان قابل حمل است و گیاه در حال رشد،تعویض سالیانه ان ضروری است،ولی با سنگین شدن گلدان و عدم امکان جابجایی،به تعویض خاک های سطحی با خاک های نو و غنی اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگها :غبارپاشی جهت تامین رطوبت،برگهای گیاه را نیز تمیز مینماید،در صورت لزوم میتوانید هر ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید.

تکثیر :گرفتن قلمه از شاخه های جوان در تابستان و ریشه دار کردن انها در دمای ۱۶-۲۱ درجه سانتی گراد.

عوارض و درمان:

برگها کمرنگ شده و میریزند:نور کم است،گلدان را به روشنایی ببرید.

برگها قهوه ای شده،خشک میشوند و سقوط میکنند :درجه حرارت بالا است،گیاه را به محل خنک تر انتقال دهید،غبارپاشی هم کمک موثری در بهبود گیاه میکند.

برگها زرد میشوند و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است:حمله کنه ریز قرمز عامل ان است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید،با پنبه آغشته به سم و خیس نمودن پشت برگها هم میتوان افت را از بین برد.

زخم های پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها مشاهده میشود:علت ان حمله حشره افت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی ظبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم از بین بروند.

رشد گیاه متوقف شده است: ریشه ها را باز کنید.در صورت متراکم بودن آنها تعویض گلدان لازم است،تغذیه مصنوعی هم اثر مثبت دارد (توجه نمایید که تغدیه مصنوعی بیش از اندازه به علت تجمع املاح در خاک مضر است).

برگها در حالیکه سبز هستند میریزند و خاک همیشه مرطوب به نظر میرسد :زهکش را بازدید و در صورت لزوم با میله ای باز نمایید،آبیاری را قطع کنید تا سطح خاک خشک شود،آبیاری بعدی را با میزان کمتری انجام دهید.

نحوه ی هرس:

جهت پر پشت شدن و متراکم شدن انها انتهای جوانه های جانبی را در بهار و تابستان قطع کنید،محل قطع شدن را با گرد گوگرد ضد عفونی کنید و با مالش وازلین راه خروج شیره گیاهی را مسدود نمایید.

در هنگام انتخاب گیاه دقت کنید که جوانه های انتهایی ان حذف و گیاه پر پشت و توپی باشد،از خرید گیاهان که قاعده ساقه انها لخت و عاری از برگ است،خودداری کنید.

کاج بودا

کاج بودا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

خنده را سرمایه ی صد ناله ساز

اشک خونین را جگر پرکاله ساز

تا بکی چون غنچه می باشی خموش

نکهت خود را چو گل ارزان فروش

دیدگاه های شما

20 پاسخ به "معرفی کاج بودا"

  1. کلک گفت:

    Attachment

    درود
    داداش این کاج ها آیا اسمش همون کاج مشهدیه ؟؟؟کجا میشه اینارو پیدا کرد
    نه شهرداری میده
    نه توگلخونه ها دیدم
    اگه هم باشه از اون کاج هایی که قد میکشنه
    من میخوام اینارو برا حیاط بزارم چون توپیی رشد میکنن و خیلی خوشگلن

  2. فرزانه گفت:

    Attachment

    سلام بر آقای مهندس خسته نباشی وقتتون هم بخیر بخیر
    این کاج برای یه بنده خداست
    آیا امیدی بهش هست به نظرتون مشکلش چیه
    وسط کاج خشک شده ولی سر شاخه هاش سبزه
    یه وقت قانقاریا نگرفته؟
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید این باید بره توی خاک باغچه ، ممکنه گلدون براش تنگ شده باشه ! همینطور ممکنه قارچ باشه و یا افت باشه ، هر دواین عوامل از ضعف گیاه ناشی میشن ، گلتون رو توی خاک بکارید تا قوی بشن !تغذیه هم بکنید ، این سرو لاوسون هستش

  3. شیوا گفت:

    Attachment

    سلام دوست عزیز
    وقتتون بخیر
    من دیروز یک گیاه از بازار گل خریدم بنام ” کاج دریایی”
    ازونجا که طبق تجربه بهم ثابت شده گلفروشا اسم بیشتر گیاهارو درست نمیدونن و اشتباه میگن، تو نت کلی سرچ کردم. چه با اسمش چه یا عکسهای متعددی که ازش گرفتم. اما متاسفانه هیچ ردی ازین نوع گیاه نتونستم پیدا کنم.بهم گفتن شرایط نگهداریش ۲-۳ روز یکبار آب دادن هست و خاکش هم کوکوپیت فشرده. افتاب نمیخاد و روشنایی کافی براش بسته. شما میتونید راهنمایی کنید که این گیاه خوشگل اسمش چیه و شرایطش درسته ایا یا نه؟
    ممنونم

  4. شیوا گفت:

    Attachment

    اینم یه عکس واضحتر

  5. علی خانی گفت:

    Attachment

    سلامم بازم وقتتون بخیر این کاج من رفتم سفر امدم ابشم ۱هفته عقب افتاد انگار خشک داره میشه نورشم خوبه اسپری میکنم روبرگاش بازم خشکه چیکار کنم درست شه

  6. رضا گفت:

    سلام مهندس
    کاج کونیکام داره پژمرده میشه انگار داره خشک میشه .قطره آهن دادم افاقه نکرد .سبز بود سر حال اصلا فک نمیدن این طوری بشه
    چه کنم عزیز؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ اب لیمو بریزید توی خاکش و روی بوته اب ریخته نشه و با قارچکش بنومیل سمپاشی کنید داره میپوسه ، اب زیاد هم بهش ندید بذارید خاک خشک بشه اب لیمو حتما داده بشه…

  7. رضا برابری گفت:

    مهندس متشکرم
    لطف فرمودید

  8. مونا گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید. من یک بنسای کاج ژآنویه دارم که مدتی است موجودات ریز سیاهی به شکل عنکبوت به همراه تار روی آن می بینم. تعدادشون خیلی زیاد شده لطفا راهنمایی کنید از چه سمی باید استفاده کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مونا جان خوبی؟ کنه زده باید با سم کنه کش سمپاشی بشه این سم توی فروشگاه دمبرگ موجوده..

  9. احسان گفت:

    سلام وقت به خیر
    من یه نهال سرو الوود دارم که تو سطله تو بالکن نگهداری می کنم. جوریه که آفتاب بهش می خوره.
    خیلی سرحاله و سر شاخه هاش سوزن های جدید زده اما جدیداً یه قسمتی از گیاه همونطوری سبز خشک شده یعنی خیلی ترد و شکننده شده ولی رنگش تغییر نکرده.
    هر دو هفته کود سه بیست هم بهش می دم. دوز یک در هزار
    یک بار هم چون تو خاک قارچ دیدم با همون دوز قارچ کش مانکوزب ۸۰ ریختم.
    می خواستم بپرسم این علتش چیه و کاری میشه کرد؟
    خیلی ممنون از توجهتون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام احسان خوبی؟ ببین داداش این از اب زیاد داره اینطوری میشه بهتره که اب رو تا خشکی و سبکی گلدان کم کنین تا دیگه اینطوری نشه یه قارچکش کاربندازیم هم توی خاک بدید تا جلوی پوسیدگی ریشه رو بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید