درختچه ۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۲

معرفی لازیان درا

تیبوچینیا

نام انگلیسی

glory bushes

نام علمی

Tibouchina sp

فارسی رایج

لازیان درا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

از خانواده

Melastomataceae

خاستگاه

مکزیک و اطراف دریای کارائیب و بخشی از برزیل

گلهای شکوهمند لازیان دِرا هنگامه ای از رنگهای پاییزی برپا می کنند. رنگ آنها معمولاً ارغوانی است، اما این دورگه ی صورتی هم دل انگیز است. گلهای زینتی لازیان دِرا در اقالیم گرم شاد و شادی بخش و ارتفاع بوته ی آن از پاکوتاهِ گلدانی تا درخت کوچک متغیر است.

لازیان دِرا، که ((بوته ی خوشبخت)) هم نامیده می شود، با گلهای ارغوانی پررنگ خود، در اواخر تابستان و پاییز سیمایی تماشایی دارد.گونه های این گیاه در حال حاضر متعددند. آنها عمر طولانی دارند و در ۵ تا ۱۰ سالگی بالغ می شوند،اما از سال اول عمر گل می دهند. ارتفاع آنها، بین گونه ی پا کوتاه ژول (Jules)، که تا حدود 8/0 متر بلند می شود، تا اَلستونویلِ (Alstonville) معروف، که به ۳ تا ۴ متر می رسد، متغیّر است. بعضی نژادهای لاسیاندرا، مانند گرانولوسا (T.granulosa)، ممکن است تا حد یک درخت رشد کنند. دورگه های متعددی هم با گلهای صورتی و سفید هست،اما گونه های ارغوانی در نزد باغبان بسیار متداول تر است. ژول برای گلدان بسیار خوب است. سایر گونه ها را می توان منفرداً یا به صورت زمینه یا آمیخته در مرزهای مختلط گیاهی به کار برد. لاسیاندراها عموماً بومی آمریکای مرکزی و جنوبی اند.

نیازها:

اقلیم:برای نواحی سرد مناسب نیست،هوای گرم تا داغ می طلبد.

میزان نور و دما:لاسیاندراها در آفتاب کامل تمام روز،به شرطی که در محافظت از بادهای شدید و سرد باشد،بهترین نشو و نما را خواهد داشت.

خاک:باید خوب زهکشی شود و مواد آلی زیاد داشته باشد.مدتها پیش از زمان کاشت،باید کود دامی پوسیده با خاک بیامیزید و از مواد آلی برای مالچ پاشی نیز استفاده کنید.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:می توانید قلمه های نُک را در سراسر بهار و تابستان و پاییز بگیرید.ضروری است که اطراف قلمه های نوکاشته،تا جاافتادن آنها،رطوبت زیادی موجود باشد.

آبیاری:در طول تابستان آبیاری منظم و عمیق لازم است.آب غیر کافی به کوچک شدن برگها و کوچک و ضعیف شدن گلها خواهد انجامید.

کوددهی:باید غذای کامل گیاهی را در اوایل بهار و مجدداً در اواسط تابستان به کار برید.

مشکلات:آفت و بیماری خاصی ندارد.

گل دهی:

فصل:به نوع انتخابی شما بستگی دارد،اما غالباً از اواخر تابستان  و در بعضی نواحی از پاییز تا اوایل زمستان گل می دهند،لذا لاسیاندرا می تواند یکی از جلوه های وسیع و چشمگیر پاییزی باغ باشد.

هرس(پیرایش)

به طور کلی:

اول بهار برای متراکم نگه داشتن بوته انجام می گیرد.هیچ گاه در هوای سرد آن را هرس نکنید،حتی اگر بعضی شاخه ها در زمستان صدمه دیده باشند.زیرا همین شاخه های صدمه دیده می توانند ساقه های پایین تر را محافظت کنند.

 گونه ی granulosa

لازیان درا

لازیان درا

گونه ی Alstonville

لازیان درا

لازیان درا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

سر شاخ گل طایری یک سحر

همی گفت با طایران دگر

«ندادند بال آدمی زاده را

زمین گیر کردند این ساده را»

دیدگاه های شما

2 پاسخ به "معرفی لازیان درا"

  1. مجتبی گفت:

    سال گذشته یک پیچ اناری و یک کلماتیس خریدم هر دو در بهار سبز شدن و تا کنون پایان تیر ماه گل ندادن برگهای کلماتیس از پایین زرد شدن کود هم دادم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این کلماتیس باید بره توی خاک و نور مستقیم هم میخاد! نورش کم باشه گل نمیده! اون انار گل هم نور مستقیم میخاد و اب خوب کودشیمیایی خوب هم باید بهشون بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید