درخت میوه ۹۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۶ دی ۱۳۹۲

معرفی درخت زردآلو

زردآلو

نام انگلیسی

Apricot

نام علمی

Prunus armeniaca

فارسی رایج

زردالو

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Rosaceae

خاستگاه

احتمالا ارمنستان

 

 

    این گیاه بومی مناطق چین و سیبری می‌باشد. زردآلو از لحاظ احتیاجات به آب و هوایی شبیه هلو بوده و از درختان مناطق معتدل گرم بشمار می‌آید و سرماهای شدید زمستان را نمی‌تواند تحمل کند.

    نیاز سرمایی زردآلو، کمتر از هلو بوده و برای خاتمه استراحت جوانه‌ها به 900-300 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. زمستان‌های نسبتاً سرد و تابستان‌های گرم و خشک برای رشد و باروری زردآلو مناسب است. مقاومت زردآلو به سرمای زمستانه در حدود 25- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. گل‌های زردآلو همانند هلو قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند. اما در مناطقی که زمستان‌های گرم دارند، جوانه‌های زردآلو در معرض ریزش قرار می‌گیرند. گل‌های باز شده زردآلو نسبت به سرمای دیررس بهاره حساس بوده و باید در مناطقی که خطر سرمای دیررس بهاره وجود ندارد، اقدام به کشت این درخت نمود. زیرا زردآلو زودتر از درختان میوه دیگر گل‌های خود را باز می‌کند. گرده‌افشانی زردآلو توسط حشرات انجام می‌گیرد. اکثر میوه‌های زردآلو در جانب سیخک‌های دوساله تشکیل می‌شوند و هر سیخک پس از 3 سال باروری خشک می‌شود. بنابراین با هرس سبک باید تحریک به تولید شاخه‌های بارور جدید نمود.

    شکل مناسب تربیت برای درختان زردآلو، شلجمی می‌باشد و نهال‌های کشت شده در حدود 5-4 سال بعد شروع به محصول‌دهی می‌کنند. اکثر ارقام زردآلو خودبارور بوده و نیاز به رقم گرده‌زا ندارند. خاک‌های سبک لومی‌شنی با زهکشی کامل برای کشت زردآلو مناسب بوده و ریشه‌های آن در برابر غرقاب شدن حساس می‌باشند. برای تکثیر زردآلو از روش پیوند، روی پایه‌های مختلف استفاده به عمل می‌آید. پایه‌های بذری زردآلو در خاک‌های عمیق و زهکشی شده، مناسب هستند و فاصله کشت درختان در روی پایه‌های بذری 7-5 متر در نظر گرفته می‌شود. در ضمن در خاک‌های خشک، آهکی و آلوده به نماتد از پایه‌های زدآلو استفاده می‌شود. در زمین‌های سنگلاخ و خشک پایه‌های بادام مناسب است. پایه‌های هلو برای پاکوتاه کردن زردآلو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما احتمال ناسازگاری و عدم جوش خوردن محل پیوند همچون عدم اتصال بافت‌های چوب و پوست و شکستگی در محل پیوند ظاهر می‌شود.

    آلوی میروبالان که توسط قلمه ریشه‌دار می‌گردد، به عنوان پایه در زمین‌های سنگین و مرطوب برای زردآلو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این پایه به ورتیسیلیوم حساس می‌باشد.

    معمولاً در برخی مناطق بر روی پایه میروبالان از میان پایه دگزی استفاده می‌کنند و زردآلوی پیوند شده بر روی این میان پایه، شاخه‌های تاج آویزان حاصل می‌کند اما در چند سال بعدی دوباره شاخه‌ها حالت عمودی به خود می‌گیرند. زردآلو از میوه‌های هسته‌دار بشمار می‌آید و از ارقام مهم زردآلو که در ایران کشت و کار می‌شود می‌توان به زردآلوی شکرپاره و نخجوان اشاره کرد و از ارقام زردآلوی بذری که میوه مناسب ندارند در تهیه برگه (زردآلوی خشک شده) استفاده به عمل می‌آید.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

91 پاسخ به "معرفی درخت زردآلو"

  1. somayeh گفت:

    سلام خسته نباشید مهندس
    میخواستم ببینم چطوری میشه درخت زردآلو رو توسط هسته کاشت کرد؟

  2. قریشی زاده گفت:

    با سلام و خسته نباشید، اگه زمینی سنگلاخی با خاک سنگین داشته باشیم میتوانیم درخت زردالو بکاریم، اگه نتوانستیم، از چه درخت هایی به عنوان پایه به عنوان پایه درخت زردآلو به عنوان پایه استفاده بکنیم تا بتوانیم در زمین هایی با خاک سنگین بکاریم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ از پایه بادام برای زردالو استفاده کنید برای خاکای سنگلاخی عالیه…

  3. کارولین گفت:

    مهندس عزیز شب بخیر
    درخت زردآلو دارم حدود ۵ سالشه توی این چند سال یکی و دوبار گل داده اما هیچ گلی تبدیل به میوه نشده.
    پارسال اسفند توسط یکی از دوستان هرس سنگین شد و باز هم گل و میوه ای نداد.
    امسال بهمن ماه یک هرس سبک انجام دادم باز هم متاسفانه امسال بهار فقط برگ داره میده و فقط ۳ تا ۴ دونه گل داد به نظر تون علت چیه؟ کنار این درخت چندین مرغ نگهداری میشه و کود و فضولات مرغی بصورت اجتناب ناپذیر میریزه پاش.
    میتونه از این باشه یا مربوط به هرس یا چیزی دیگه ای هست؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ببینید هرعاملی که باعث بشه درخت رشد رویشی زیاد بکنه ، بلوغ درخت و درنتیجه گلدهی و میوه دهی رو به تاخیر میندازه ! همون مرغ ها که گفتین باعث رشد رویشی زیاد میشن پس بهتره دیگه کود مرغی رو پای این بدبختا نریزید !!!

  4. متین گفت:

    سلام
    ببخشید یک درخت زردآلو داخل باغ داریم و جدیدا برگ های جوانش به همدیگر میپیچن و ناقص هم در میان چیکار کنیم.
    خیلی ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ کمبود کلسیم داره ! باید تغذیه بشه ! ضمنا روی برگ شیره چسبناک نیست ؟

  5. مژگان گفت:

    درود
    درخت زردالوی حیاط ما هر سال کرم ساقه خوار میزنه و مجبوریم دائم سرشو بزنیم متاسفانه دو ساله اصلا شکوفه هم نمیده، چکارش کنم؟ مشکلش چیه؟ من اصفهانم، آیا متخصصی باید ببینتش؟ شما کسی رو می‌شناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید