درخت میوه ۲۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۲

معرفی درخت گوجه

آلو

نام انگلیسی

blackthorn

نام علمی

Prunus sp

فارسی رایج

آلو

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Rosaceae

خاستگاه

اروپا،غرب آسیا،شمال آفریقا

    گوجه و نوع دیگر آن آلو، گونه‌های زیادی دارند و از گونه‌های مهم می‌توان به آلوی آمریکایی، آلوی اروپایی و آلوی شرقی اشاره کرد. میوه آلوهای آمریکای شمالی دارای گوشت زرد طلایی با پوست خشن بوده و مقاوم به سرما می‌باشند. آلوهای اروپایی از گونه‌های مهم آلو بشمار می‌آیند و برخی از ارقام آن برای مصرف خشکبار، کمپوت‌سازی و تازه‌خوری مورد مصرف قرار می‌گیرند. آلوهای شرقی که به آلوی ژاپنی نیز معروف هستند دارای میوه‌هایی با پوست خشن، مخروطی شکل و درختان این گونه آلوها سیخک فراوان تولید می‌کنند. انواع گوجه و آلو همچون سیب و آلبالو به سرمای شدید تا 35- درجه سانتی‌گراد مقاوم بوده و از درختان مناطق معتدل سرد بشمار می‌آیند. اما ارقام آلوهای شرقی به سرما مقاومت کمتری نشان می‌دهند. گل‌های گوجه و آلو قبل از برگ‌ها ظاهر می شوند. جوانه‌های بارور گوجه به صورت 3-2 عددی در جانب سیخک‌ها و شاخه‌های یک‌ساله قرار می‌گیرند. گوجه و آلو نیز دارای شاخه‌های کاذب می‌باشند. هر جوانه گل بین 1 الی 3 عدد گل حاصل می‌کند. برخی از ارقام آسیایی، آمریکایی و اروپایی خودناسازگار بوده و به ارقام گرده‌دهنده نیاز دارند.

    پوسیدگی قهوه‌ای در ارقام آلوهای آمریکایی و اروپایی در مرحله گلدهی و رسیدن میوه و برای ارقام آسیایی در حین رسیدن میوه مشکل جدی ایجاد می‌کند. نیاز سرمایی جوانه‌های آلو و گوجه‌ در حدود 1600-1000 ساعت بوده اما آلوهای شرقی نیاز سرمایی کمتر نسبت به گونه‌های دیگر دارند و تحت تأثیر سرماهای دیررس بهاره نیز قرار می‌گیرند.

    فاصله کشت ارقام مختلف گوجه و آلو بر روی پایه‌های بذری در حدود 6-5 متر می‌باشد. گوجه، خاک‌های لومی‌شنی را دوست دارد و بیشتر از بقیه میوه‌های هسته‌دار، خاک‌های سنگین و مرطوب را تحمل می‌کند. از پایه‌های مختلف برای تکثیر آلو استفاده می‌شود. در خاک‌های سنگین و مرطوب از پایه‌های بذری آلو استفاده به عمل می‌آيد. پایه‌های آلوی میروبالان نیز در خاک‌های مرطوب مقاوم می‌باشند. در خاک‌های آهکی از پایه‌های ‌GF557‌ (بادام×شلیل)‌ و GF677 (بادام×هلو) استفاده می‌شود. در خاک‌های زهکشی شده از پایه‌های بذری هلو بویژه از نماگارد استفاده می‌شود. در خاک‌های خشک می‌توان از پایه‌ بادام استفاده کرد اما احتمال ناسازگاری با گوجه را دارد. پایه زردآلو در خاک‌های آهکی و خشک که آلوده به نماتد هستند، قابل استفاده می‌باشد. اما در اکثر موارد پایه‌های زردآلو با گوجه ناسازگاری پیوندی نشان می‌دهند. شکل مناسب برای هدایت و پرورش گوجه و آلو جامی بوده و تا سن 12 سالگی نیاز به هرس ندارند. اما بعد از آن به دلیل تولید شاخه و برگ بیشتر که موجب تراکم در تاج می‌شوند، عمل هرس ضروری می باشد.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

22 پاسخ به "معرفی درخت گوجه"

  1. علی اکبر گفت:

    سلام اقای مهندس سجادی وقت بخیرخوب هستید؟عکس درخت روفرستادم ازنزدیک لطف کنیدبگیدچه درختی هست ممنونم ازشما

  2. کارولین گفت:

    سلام جناب آقای مهندس سجادی
    یکه درخت حدودا ۴ ساله آلو دارم پیارسال تقریبا ۷ تا ۸ عدد آلو داد پارسال خبری از میوه نبود و گلها تبدیل به میوه نشد! امسال در بهمن ماه کلیه شاخه های بزرگ و کوچک را سر برداری کردم (تاپ آف) بعلاوه یک هرس سبک ؛ الان که بهاره فقط داره برگ میده و دریغ از یکدونه گل! علت چیه؟در کنار این درخت چندین مرغ نگهداری می کنم که فضولات آنها در کل سال مرتبا به پای درخت میریزه آیا اشکالی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید