درختچه ۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۹ شهریور ۱۳۹۲

معرفی درختچه دافنه

دافنه

نام انگلیسی

Daphne

نام علمی

Daphne sp

فارسی رایج

دافنه(درخت هفت برگ،مازریون)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

از خانواده

Thymelaeaceae

خاستگاه

شمال آفریقا،آسیا و اروپا

دسته های گلهای کوچکِ صورتی و سفیدِ دافنه رایحه ی روح انگیزی از خود می پراکنند. برگ ها ممکن است مرکب و رنگارنگ یا ساده باشند.

بوته های دافنه به خاطر طرح و حالتِ طبیعی معتدلِ خود شهرت دارند. فراهم کردن شرایطِ نشو نمای این گل بسیار آسان است.

دافنه ها بیشتر به این خاطر کاشته می شوند که تا عطرِ دلپذیرشان خوش آیندِ افرادِ نزدیک و رهگذران باشد.این گیاه را می توان در ظرف نیز پرورش داد.گل منفردِ آن به شکل ستاره و غالباً به رنگِ صورتی و سفید است.خوشه ها در انتهای ساقه ها یا در بغل برگ ها ظاهر می شوند.گونه های بورک وودی (D.x burkwoodii) و اودورا (D.odora) تا ارتفاعِ ۱ متر قد می کشند،حال آنکه کنئوروم (D.cneorum) به ندرت تا ۵۰ سانتی متر ارتفاع می گیرد،البته عرض آن ممکن است به ۱ متر برسد.بوته های این گیاهان بعد از ۵ تا ۱۰ سال بع بلوغ می رسند و می توانند تا ۲۰ سال و حتی بیشتر عمر کنند،البته اگر شرایط ایده آل باشد.

نیازها:

اقلیم:برای مناطق حارّه مناسب نیستند.گونه های بورک وودی و کنئوروم آب و هوای سرد را ترجیح می دهند،ولی اودورا به آب و هوای گرم نیاز دارد.

میزان نور و دما:ترجیح می دهد که آفتابِ صبح و سایه ی بعدازظهر را در زیر سایه بانی دریافت دارد و از بادهای خشک کننده و شدید در امان باشد.نوری که از لابه لای شاخ و برگ درختان میتابد برایش مناسب است.

خاک:خاکش باید کاملاً زهکشی شده و حاوی مقادیر زیادی مواد آلی باشد و ریشه هایش لازم است با خاک و برگ یا کودِ دامیِ کاملاً پوسیده از گرما حفظ شود.دقت کنید که مالچ یا کودهای پاشیدنی کاملاً جدا از بوته های دافنه ریخته شود.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:تکثیر از طریقِ قلمه های نُک نرم،که اوایل تابستان گرفته می شوند،موفقیت آمیز به نظر می رسد.

آبیاری:در ماهای گرم نیازمند آبیاری منظم و عمیق است،ولی خاک آنها نباید هیچگاه خیس بماند.خیس ماندن خاک،حتی کوتاه مدت،می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

کوددهی:در اوایل بهار از آرد استخوان یا غذای مخصوص آزالیا و کاملیا استفاده کنید.

مشکلات:مرگِ ناگهانی دافنه عموماً نتیجه ی گندیدگی ریشه است.ممکن است موردِ حمله ی حشرات سپردار واقع شود.می توان با پارچه ای نم دار آنها را برداشت یا با روغنِ زمستانه سمپاشی و نابودشان کرد.دافنه های دچارِ چند بیماری ویروسی نیز می شوند که هیچ معالجه ای ندارند.علائمِ این بیماری ها شامل پیچیدن برگ ها،از رشد ماندگیِ بوته و علامت ها یا لکه های زرد روی برگ ها و سیاه شدن جوانه ها است.

گل دهی:

فصل:گونه ی اودورا اصولاً در سراسرِ زمستان و گاهی تا اوایلِ بهار گل می دهد،ولی گونه های بورکوودی و کنئوروم از اوایل تا اواسطِ بهار گل می دهند.

هرس(پیرایش):

به طورِ کلی:قطعِ گل بوته های دافنه برای تزیینِ خانه شاید همه ی پیرایشی باشد که برای دافنه ها لازم می آید.

دافنه

دافنه

و

دافنه

دافنه

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

قوم با ضبط آشنا گرداندش

نرم رو مثل صبا گرداندش

پا به گل مانند شمشادش کند

دست و پا بندد که آزادش کند

دیدگاه های شما

5 پاسخ به "معرفی درختچه دافنه"

  1. مینا گفت:

    وای من عاشق اینم ولی تو بازارهای گل ندیدم!
    کجا می‌شه پیداش کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید