درختچه ۵۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ مهر ۱۳۹۲

معرفی ختمی درختی

ختمی درختی

نام انگلیسی

Hibiscus

نام علمی

Hibiscus syriacus

فارسی رایج

ختمی درختی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

100000

از خانواده

Malvaceae

خاستگاه

بیشترنقاط آسیا

درخشش گل های دلاویز تابستانیِ ختمیِ سوریِ صورتی، سفید، قرمزِ خونی و بنفشِ یاسی بسیار خیره کننده میباشد. این ختمیِ لطیف (که رُز سوری هم نامیده می شود) نوعی ختمی است که اگر در نواحی سرد زندگی می کنید قابل انتخاب شدن است. و گل سمبل کشور کره جنوبی است.

این ختمی نوعی ختمی با عمر طولانی است و خزان کننده است که تا ارتفاع حدود ۳ متر رشد می کند و در نخستین سال زندگی خود گل می دهد، اما ۵ تا ۱۰ سال طول می کشد تا بالغ شود.رُزِ سوری برای کاشت در مناطق حاره مناسب نیست،اما در مناطق گرم و خنک تا سرد بهترین نشو و نما را دارد.گلهای آن به صورت تک یا دو تایی می رویند و در رنگ های مختلف،از سفید،صورتی،ارغوانی روشن تا قرمز و دو رنگ دیده می شوند و بیشتر آنها حلقه ای جگری رنگ در مرکز خود دارند.این گیاه را بهتر است وقتی بخرید که در حال گلدهی است،زیرا گونه های مختلف با رنگ های گوناگون دارد.ختمی سوری را می توان به صورت پَرچین غیررسمی یا بوته ای منفرد در باغ و باغچه پرورش داد.

نیازها:

اقلیم:برای مناطق گرم و سرد کاملاً مناسب،اما برای مناطق حاره نامناسب است.

میزان نور و دما:آفتاب کامل را ترجیح می دهد.

خاک:به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد.اگر چه به خاک های ضعیف تحمل نشان می دهد،اما بهترین نتیجه در خاکی به دست می آید که با مواد آلی تقویت شده باشد.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:از طریق قمه های خشبیِ برگرفته از شاخه ی در حال خوابِ زمستانی به آسانی امکان پذیر است.

آبیاری:بوته ی نورُسته به آبیاری منظم محتاج است،اما بوته های جا اُفتاده به دوره های طولانیِ خشکی تحمل خیلی خوبی نشان می دهند اما اگر آب کم داده شود،هم برگ ها و هم گل ها خیلی کوچک خواهند بود.

کوددهی:غذای گیاهیِ همه منظوره رایک بار در بهار و بار دیگر در اواسط تابستان به کار برید.

مشکلات:ختمی سوری از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

گل دهی:

فصل:از اوایل تابستان تا پاییز.

هرس(پیرایش):

به طور کلی:در دو سه سال اول رشد خود به هرسی در حدود نصفِ طول شاخه ها نیاز دارد.بهترین پیرایش بوته های جا اُفتاده باقیماندن یک سوم شاخه ها است.شاخه های با رشد عرضی و متقاطع از جایی حدود وسط درختچه باید بریده شوند.هرس را در اواخر زمستان و وقتی که هنوز گیاه در خوابِ زمستانی است انجام دهید.

ختمی درختی

ختمی درختی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

در بهاران جوش بلبل دیده ئی

رستخیز غنچه و گل دیده ئی

چون عروسان غنچه ها آراسته

از زمین یک شهر انجم خاسته

دیدگاه های شما

57 پاسخ به "معرفی ختمی درختی"

  1. حسنا گفت:

    Attachment

    سلام ، روزتون به خیر ! عیدتون هم مبارک ! من یه سوال داشتم . از این سوال های معروف ! من چند روز پیش این گیاه رو گرفتم . اسم شو نمی‌دونم . اگه ممکنه اسم و شرایط نگهداری شو بهم بگید . ممنون ♥

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ عید شما هم مبارک باشه.ببین اسم این رو الان حضور ذهن ندارم ولی قول میدم پیداش میکنم و همینجا بهت میگم چیه

    • مهران گفت:

      سلام، ورنیا هست، جزء گیاهان اپارتمانی، به نور زیاد غیر مستقیم احتیاج داره، نیازی به آفتاب مستقیم نداره.
      ابیاری هفته ای دوبار، تا جایی آبیاری کنید که اب از ته گلدون خارج بشه. بین دو ابیاری اجازه بدید سطح خاک خشک بشه و دوباره آبیاری کنید.
      یک روز در میان اب روی گیاهتون اسپری کنید.
      از اب یک شب از قبل مانده برای ابیاری استفاده کنید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟اسم این گل رو همینطور که قول داده بودم پیداش کردم اسمش هست پیله آ میکروفیلا….این گل نور زیاد و محیطی مرطوب و بین دوابیاری هم باید خاکش خشک بشه…ببخشید دیرشد

  2. حسنا گفت:

    Attachment

    یه سوال دیگه هم داشتم . سر بعضی از برگ های کراسولا م خشک میشه . چرا ؟ باید چه کاری کنم ؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببین آفتاب مستقیم یا همینطور آسیب های فیزیکی میتونه باعث این سوختگی ها بشه همینطور گرمای خشک و خشکی خاک هم این مشکل رو ایجاد میکنند

  3. وحید گفت:

    سلام مهندس جان شب و روزت خوش
    یه سوال خدمتتون دارم
    این مگسهای سفید ریز بدجوری به گل گیاهام حمله کردند اولش هم از ختمی شروع شد وحالا حتی شاهپسندها هم دچار این آفت شدن هفته ای یک بار با سم دیازنون به نسبت یک میلی در یک لیتر سم پاشی کردم ولی پوست کلفت تر از این حرفها هستند، حالا اگر هر روز سم پاشی کنم و یا دوز سم را بالا ببرم برای گیاهام مشکلی پیش نمیاد؟ و یا بهتره سم را عوض کنم؟
    ممنون از راهنمایی تان

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اقا من خراب این ادبیاتت هستم :))))))))
      ببین این مگس سفید ها پوست کلفت هستند سم رو عوض کنید گلدونها رو ببرید توی حموم یا جای بسته، انگار دارید خفتشون میکنید….سم کونفیدور رو به زیر و روی برگ بزنید تا از بین برند! چند دقیق هم توی حموم بمونند.

  4. وحید گفت:

    سلامت باشی مهندس جان
    ملت هم خراب معرفتت هستند که بدون هیچ چشم داشتی وقت میذاری جواب سوال همه را میدی
    خدا حفظت کنه (همچین جواهری کم پیدا میشه)
    یه سوال دیگه جسارتاً
    این زنبورای کوچیک هستند که برگ درخت میبُرن ، گل رز و گل کاغذیمو لخت کردند چیکار کنم که دیگه دست از سرشون بردارن؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ خاهش میکنم…سایت خودتونه.عبادت جز خدمت به خلق نیست.
      این سم کونفیدور رو تهیه کنید با دیازینون ترکیبی به گلاتون اسپری کنید تا ایشالا درست بشه همشون…

  5. محمد گفت:

    باسلام.گل ختمی درختی من توی حیاطمون درمشهد سال پیش کاشتم والان غنچه هاش قبل از باز شدن می ریزه.برگ هاشم زرد میشه ومیریزه.لطفا کمکم کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما/ زیاد دارید ابیاری میکنید! زمانیکه روی گل و غنجه هستش نباید ابیاری بشه چون زرد میکنه و میریزه! درضمن این میتونه واسه ضعف خاک باشه!

  6. مجید گفت:

    سلام. خسته نباشید .چند تا درخت ختمی سوریه ای بزرگ و کوچک (حتی بزرگتر از ۳متر) در مازندران دارم. اوایل تابستان برگهای انها جمع و به صورت لول جمع شده وسپس بشکل تور درمیایند.مثل اینکه حشره ای درون برگها بوده واز ان تغذیه ویا زاد و ولد میکند تاحالا دوتا از درختانم را کاملا خشک کرده نمیدانم چه افتی است وچگونه میتوان جلوی خرابی انها را گرفت.با تشکر از وقتی که برای پاسخها میگذارید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ آفت برگخوار زده و باید سریعا با سم دیازینون سم پاشی میشد! چرا سم نزدید یا اینقدر دیر اقدام کردید!

  7. محمد گفت:

    سلام، خسته نباشی داداش. خیلی از سایتت خوشم میاد.

    ببین داداش من ۴ ساله ختمی درختی دارم، اونم از نوع سپید خالص که هیچ لکی تو گلبرگاش نیست، این ختمی در صنعت پزشکی و زیبایی کاربرد زیادی داره، اما من یک مشکل باهاش دارم، زیبایشو داره، رشد هم میکنه، گل های فراوان هم میده اما هیچوقت بذر تولید نمیکنه!!!

    میتونه مشکل از چی باشه؟

    درست بعد پژمردن گل تخمدان گل شروع به زرد شدن و افتادن میکنه!
    من تاحالا فقط از طریق کاشت قلمه تکثیرش کردم 🙁

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید باید گرده افشانی بشه و بعد بذر هم میده ، چرا نمیده ، اگه گرده افشانی کنید دستی بهتون بذر مخصوص خانواده پنیرک ها رو میده…

  8. مجتبی گفت:

    سلام
    ختمی درختی کوچکی داریم در حیاط که میخوایم امسال گل بده.برای تغذیه اینکه گفتید غذای کامل،میتونیم کود کامل گرین رو الان و تو تابستون ۱بار بهش بدیم؟ضمنا کنار اون یه ختمی چینیه که الان رو گل و غنچه هست.اگر ختمیدرختی رو کود بدیم به اون یکی هم میرسه.ایراد نداره؟از اهن و اسید هیومیک هم میتوانیم همراه کود کامل، برای چینیو درختی استفاده کنیم؟
    باتشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ترکیب کود کامل گرین و اسیدواهن بهترین ترکیب برای انواع ختمی هست ! حالا چینی یا درختی یا غیره ولی بهتره دو هفته یبار بدید

  9. م. ه. گفت:

    Attachment

    سلام و خسته نباشید، برگای زرد گل رز ودرختچه ختمی با کود اسید هیومیک+آهن گرین درست میشه؟
    بعد میشه راهنمایی کنید در هرنوبت به یک بوته نیم متری رز و یه درختچه یه متری ختمی چند لیتر باید کود رقیق شده رو داد که گیاه نسوزه و موثر هم باشه؟ (البته با هرس اینقدری موندن- بالای شش هفت سال عمرشونه)
    ممنون میشم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ این دوتا دقیقا مشکل کمبود اهن و اسید دارن باید با کود گرین اسید و اهن تغذیه بشن دو بار با فاصله ی دو هفته تا درست بشن ! هر بوته دو لیتر اب بخوره همراه کود براش کافیه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید