درختچه ۴۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۸ مرداد ۱۳۹۴

معرفی یاس زرد

یاس زرد

نام انگلیسی

Forysthia

نام علمی

Forsythia × intermedia

فارسی رایج

یاس زرد

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

25000 الی 35000

از خانواده

Oleaceae

خاستگاه

شرق آسیا و یک گونه هم اروپا

سلام دوستان وقت بخیر.حالتون چطوره؟ امیدوارم برقرار باشید.امروز میخوام یاس زرد رو بهتون معرفی کنم که همیشه جز نقاط کانونی طرح ها محسوب میشه و جز گلهای مقاوم به خشکی و گرما بوده و توی طراحی های شهری خیلی کاربرد داره.در علم منظر سازی این گیاه به همراه یار همیشه باوفای خودش یعنی به ژاپنی کاشته میشه یکی به رنگ قرمز و یاس به رنگ زرد……و جالب اینکه هر دو هم در یک زمان روی گل میرن و تا یه زمان روی گل هستند.طبق تجربه ی خودم، ترکیب این دو گیاه در مثلا ورودی منزل به صورت پرچین یکی زرد و قرمز واقعا زیبا میشه.مخصوصا اگه همراه با اسپره و ترون باشند،این طوری میشه 4 رنگ  به صورت ترکیب و ایده جالبی هستش مخصوصا اینکه این گیاه و اسپیره هر دو معطر هم هستند….یه بار این طرح رو توی یکی از اجراها پیاده کردم و خیلی کار قشنگی شد.این گیاه هم مثل بقیه یاس ها ازخانواده ی زیتون سانان و اکثرا بومی شرق آسیا و یک گونه جنوب اروپا هستش.پس توی باغ های ژاپنی هم میشه استفاده کرد…….گیاهی خزان کننده و برگهای متقابل و مضرس و در اول بهار ابتدا گل های زرد رنگ ظاهر شده و بعد برگها ظهر میشوند.ارتفاع این درختچه نهایتا تا 3 متر میرسد…..امیدوارم از مقاله خوشتون بیاد.ارادتمند شما، سجادی….

یاس زرد6

یاس زرد

یاس زرد

ترکیب با به ژاپنی

ترکیب با به ژاپنی

نیازها:

نور: این درختچه به نور زیاد و مستقیم احتیاج داره ولی خب به سایه هم مقاوم هستش بنابراین امکان کاشت آن در حاشیه ها به صورت ترکیبی مهیاست.

آبیاری: بسته به خاک بسنر به آبیاری روزانه نیاز داره اگه خاکتون ترکیب ورمیکمپوست و ماسه باشه چون آب ذخیره میشه تو خاک خب باید یروز درمیون آب داده بشه در تابستان ولی اگه خاک زراعی یا نباتی باشه باید روزانه آبیاری بشه.در ضمن گیاهانی که تا بحال با آبیاری کرتی آبیاری میشدند رو یهو قطره ای نکنید جون شک میبینند و برگها میریزه و آداپته شدن زمان میبره.

دما: کلا گیاهی هستش که به دمای بالا مقاوم هستش ولی برای گلدهی باید حتما هوای خنک ببینه ،هرچی هوا خنک تر باشه طول عمر گلها بیشتر خواهند بود.همینطور روایت داریم با ریختن یخ در پای گیاه ،موجب گلدهی این گیاه میشه که بنده تکذیب میکنم. این درختچه ابتدا گل میده بعد برگ میده اونم به این خاط رهستش که نیاز سرمایی جوانه گلها زودتر برطرف میشه تا برگها برای همین ابتدا برگ میده.خلاصه به این شایعات توجهی نکنید…..

خاک: بهترین خاک ترکیب ورمیکمپوست با ماسه هستش.یا ترکیب کود حیوانی با خاک نباتی وزراعی.این البته عرض کردم گیاهی مقاومه و به انواع خاکها تحمل داره ولی خب این خاک براش بهتره….

رطوبت: اگه توی باغچه چمن کاری شده کاشته بشه بسیار با طراوت و با کیفیت خواهد بود چون رطوبت مورد نیازش برطرف میشه یادتون باشه این درختچه رو نمیتونید توی گلدون داخل منزل نگهداری کنید!!!!

تکثیر: ازونجایی که سیستم ریشه بندی قوی داره و حجم ریشه زیاد هستش پاجوش هم زیاد میده و یکی از روشها جدا کردن پاجوش هستش.در بهار!!

روش دیگه زدن قلمه در پایان فلش گلدهی در پاییز هستش که گیاه میره به خواب از چوب های یکساله به اندازه ۱۲ سانت میبرید و میزنید تو خاک یه جای سایه.ریشه دهیش آسونه همینطور میتونید آخر بهار از شاخه های سال جاری ببرید و بزنید تو خاک یا توی ماسه، تکثیر این گیاه از طریق بذر سخته و خیلی کند صورت میگیره.یه راه آسون تر اینه که بیاید یه شاخه ی بلند گیاه رو انتخاب کنید و مثل تصویر زیر، بخوابونید روی خاک و نقطه ی تماس رو با قمه زخم کنید و روش خاک بریزید توی آخر بهار دوباره.تا ریشه داد از مادر جداش کنید.به همین راحتی و خوشمزگی. &#۱۲۸۵۷۸;

خوابانیدن یاس زرد

خوابانیدن یاس زرد

قلمه یاس زرد

قلمه یاس زرد

هرس: دوستان این گیاه نیازی به هرس نداره،چون کلا زیبایی به اینه که به صورت افشان شاخه ها رو پخش کنه و کلا گلهاش همه جای ساقه درمیان ،پس اگه هرجای ساقه ببرید درواقع به همون اندازه از گلهاش رو دور انداختید.پس بزارید تا میتونه بلند و وحشی، هرس فقط زمانی انجام بشه که گیاه رو توی حاشیه های ماشین رو کاشتید و نباید از باغچه بیاد بیرون و زمانش هم باید حتما بعد از پایان گلدهی باشه.قبل گلدهی بشه دیگه از گل خبری نیست….

هرس یاس زرد

هرس یاس زرد

تغذیه: دوستان بهترین کودی که من برای این قبیل گیاهان توصیه میکنم که بدون دردسر هستش استفاده از کود کند رها شونده و ارگانیک هستش که به مرور زمان رها میشه و مواد غذایی رو دائما در اختیار گیاه قرار میده بدون اینکه با آبیاری آبشوئی بشه و از دست رس خارج بشه.برای تهیه این نوع کود اینجا کلیک کنید.

بیماریها و آفات:

گال: خب دوستان عزیز یکی از بیماریهای رایج این بابا، گال هستش، ک به خاطر حمله قارچ بیماری زا ایجاد میشه.برای همین هستش که همیشه توصیه میشه بعد از هرس درختان از چسب هرس استفاده بشه.قیچی یا هرس بی مورد باعث بروز و نفوذ آلودگی میشه. در صورت مشاهده ی نقاط متورم روی ساقه ابتدا خونسردی خودتون رو حفظ کنید  :mrgreen: از پایین اون بخش ببرید و بریزید دور گیاهان خیلی آلوده رو هم از بین ببرید کلا .یه محلول قارچ کش هم بزنید. و ابزارها رو ضدعفونی کنید.

گال

گال

بیماری بلایت:  اگه دیدید انتهای شاخه ها وسرشاخه ها داره همینوری میسوزه و میاد پایین اون هم یه جور بیماری قارچی هستش که باید از پایین حدود 10 سانت بریده بشه و با سم قارچ کش اسپری بشه.

بلایت یاس

بلایت یاس

آنتراکنوز و غیره: دوستان بروز نقاط دون دون قهوه های رنگ و زرد رنگ روی برگ ها نشونه ی بروز بیماری قارچی انواع مختلف هستش که باز هم باید از پایین هرس بشه و برگهای آلوده چیده شده و دور ریخته بشه. همینطور باید اگه شدت زیاده گیاه آلوده رو آتش بزنید.با قارچکش های محافظتی هم برای پیشگیری سنپاشی کتید.همنطور باید گیاهتون تقویت بشه تا مقاومتش در برابر بیماریها بیشتر بشه.

آنتراکنوز

آنتراکنوز

آفت : آفتهایی که ممکنه این گل بگیره یکی کنه هستش که در پایین گیاه سطح رویی برگها نقاط زرد یا قرمز رنگ ایجاد میشه وهمینطور تار عنکبوت یا یه سطح خاکی رو روی برگها میبینیم.برای مبارزه باید سم آبامکتین استفاده بشه.

یاس زرد

یاس زرد

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

از او بوی دزدیده کافور و عنبر

وز او گونه برده عقیق یمانی

بماند گل سرخ همواره تازه

اگر قطره ای زو به گل بر چکانی

دیدگاه های شما

41 پاسخ به "معرفی یاس زرد"

  1. پيام گفت:

    سلام دوست عزیز خیلی ممنون هستم بابت این سایت عالی با این همه اطلاعات مفید. لطفا اگه امکان داره شماره موبایلتون رو بدید که با شما تماس بگیرم

  2. حسن گفت:

    سلام دوست عزیز.ریشه هاش رشد زیاد دارن؟یعنی باعث خرابی میشه؟

  3. سید احمدرضا گفت:

    با سلام
    میزان تحمل حداکثر دمای بالای صفر و پایین صفر رو بفرمایید.
    با تشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بسیار به سرما مقاوم هستش و تا حدود -۱۰ الی ۱۵ درجه تحمل داره

  4. یاور گفت:

    استاد سلام تو خراسان میشه کاشت من به ژاپنی دارم می خوام کنارش بکارم مثل عکس شما گذاشتین مثل به ژاپنی هم میشه هرسش کرد که کوتاه بمونه ممنون حتما باید زیرش چمن کنم??

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      نه عزیزم نیازی نیست حتما چمن بشه اصلا ربطی نداره به چمن یاس زرد رو نباید هرس کنید باید بلند بشه و تا گلاش روی شاخه در بیاد و زیبا بشه

  5. خیلی زیبا هستن این یاس ها..مطالبی که در سایت به اشتراک میزارید بسیار جامع و مفید می باشد

  6. مرسی به خاطر مطالب مفیدی که میزارید موفق باشید

  7. کامران گفت:

    سلام و ممنون از اصلاعات بینظیرتون
    چطوری میتونم این گل تهیه کنم

  8. جوانی گفت:

    سلام من ساکن شیراز هستم ممنونم ازمطالب خوبتون.در یک باغچه ۳/۴۰×۲۵سانت بنظرتون چه تعدادبوته نیاز هست بکاریم تا فضای باغچه رو کامل کنه وگلدهیش به چشم بیاد.لازم میدونم عرض کنم این فضای باغچه قسمت بالای ورودی پارکینگ مجتمع هستش.

  9. مهدی گفت:

    سلام ، توی عکس آخر، اون درخت بنفش رنگ اسمش چیه؟

  10. محمد جعفری گفت:

    Attachment

    سلام این درختچه چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید