گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۵۸۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی یاس رازقی

یاس رازقی

نام انگلیسی

Arabian jasmine

نام علمی

Jasminum Sambac

فارسی رایج

یاس رازقی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

10000

از خانواده

Oleaceae

خاستگاه

هندوستان

 

یک گل بسیار معطر و زیبا ، مخصوص راه پله ها یا بالکن ها در فصل رشد ، برخی به اشتباه این گل را در داخل منزل نگهداری میکنند که باعث عدم گلدهی این گیاه می شود.یاس رازقی بومی هندوستان و سمبل کشور فیلیپین بوده و درختچه ای کوتاه با برگهای متقابل با حاشیه  موجدار و به تقریب بدون دمبرگ است.میتواند به صورت گیاه بالارونده کوتاه رشد کند.گلهای سفید و بسیار معطر آن که پس از غروب آفتاب و اوایل صبح عطرافشانی میکنند،به تعداد ۳ الی ۱۲ عدد درهر خوشه ظاهر میشوند و میتوانند کم پر نیمه پرپر، یا پرپر باشند( مثل رازقی عمامه ای یا بغدادی). گلهای اغلب در بهار و تابستان و اوایل پاییز که هوا خنک است ظاهر میشوند. این گل ابتدا به وسیله ی عرب ها به اروپا برده شد در هند و فیلیپین  زنان از گل ان روی کلاه های خود استفاده میکنند  و برای تحریک جنسی وعطر و طعم آنرا داخل چای میرختند.

 

دمنوش یاس رازقی

دمنوش یاس رازقی

 

و اما داستان…

 

آبیاری:از آنجایی که باید در بیرون از منزل نگهداری شود ، به ابیاری روزانه در تابستان نیاز دارد ، یا به طور کلی باید سطخ خاک آن موقع آبیاری خشک باشد. .میتوانید روی خاک مالچ یا پلاستیک سیاه بکشید تا هم علف هرز سبز نشود و هم نیاز آبی گیاه کمتر شود سعی کنید با اب کتری سرد شده ابیاری کنید تا سختی آب خاک را خراب نکند.

نور: به نور زیاد غیر مستقیم نیاز دارد مثلا بالکن شمالی برای این گل بسیار مناسب است ، افتاب مستقیم بیذار هستش وبرگاش میسوزه ، داخل منزل با نور کم ساقه ها دراز و بلند می شوند که باید برید و انداخت دور.

دما: این گیاه همیشه سبز است ولی تحمل سرما و یخبندان را ندارد پس در فصول سرما گلدان آنرا داخل بیاورید یا اینکه یک مشما به دور آن بکشید و زیر افتاب بگذارید تا سرما آنرا خراب نکند.

تغذیه: دوستان این گل عاشق آهن هستش و اسید هیومیک ، در فصول رشد یعنی بهار و تابستان دوهفته یکبار با آهن همراه با اسید هیومیک توصیه شده در انتهای این متن گیاه را تغذیه کنیدتا همیشه پر گل باشد و برگهای ان زردنشود در اثر ابیاری با اب لوله کشی.

گلدهی: پس از یک استراحت کافی در فصل خواب گیاهان یعنی پاییز و زمستان،گیاه در بهار و تابستان به گل میرود و یک فلش گلدهی در اول پاییز هم قبل از خواب دارد در آن زمان مشما را باز کرده و گل را یک کود اساسی بدهید اول بهار.

هرس: پس از گلدهی شاخه ها را هرس کنید تا هم گیاه گردی داشته باشید و هم تعداد گلدها بیشتر شود

تکثیر:به راحتی با قلمه و یا خوابانیدن قابل تکثیر است ساقه های بلند را به راحتی توی یک گلدان در کنار مادر بخوابانید روی آن خاک بریزید تا به راحتی بعد از دو هفته ریشه بدهد.

قلمه یاس رازقی

قلمه یاس رازقی

خاک:نیاز به خاک غنی از پیت ماس یا کومپوست دارد

یاس رازقی

یاس رازقی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

589 پاسخ به "معرفی یاس رازقی"

  1. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید. من یه گلدان یاس رازقی دارم که همش کود برگ هست اصلا هیچ خاکی بهش اضافه نکردم. چون گفته بودن خاک آهکی براش بد هست منم ترسیدم دیگه هیچی خاک نریختم. سوالم اینه که آیا مشکلی هست؟ اگه هست چکار کنم خاک بهش اضاف کنم؟
    ممنون که راهنمایی میکنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مهدی جان خوبی؟ ببینید مشکلی نداره فقط سعی کنید با اسیدهیومیک و اهن تغذیه کنید ,کود گرین اپارتمانی هم یادتون نره !

  2. مريم رضايي گفت:

    Attachment

    سلام وقت تون بخیر مهندس این یاس رازقی که در موردش با هاتون صحبت کردم دیروز رفتم یه مقدار هرس ش کنم متوجه شدم زیر برگها و شاخه های پایین ش اینطوری شده در عکس هست بالاهاش رو بررسی کردم نداشت چیزی/ برگها و ساقه هایی که اینطوری بودند رو هرس کردم /لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم ممنون

  3. مهدی گفت:

    سلام آقای مهندس سجادی. خسته نباشید خدا قوت. یه خبر خوب بدم اول صحبتم که گل رازقی رو بنا به دستور شما رسیدگی کردم عالی شد. هر روز دعات میکنم کلی گل داده سرزنده و شاداب. خیلی خیلی خیلی سپاسگذارم. فقط یه سوال , در مورد گل ناز یخی و ناز گوشتی مطلبی دارید؟ اخه واسه من برگهاش زرد شده. مرسی از توجه و راهنمایی های ارزشمندتون

  4. عباس گفت:

    بهتره با اب و صابون شسته بشه تا افت کشته بشن بخاطر شیرینی گیاه افت میزنه

  5. فایزه گفت:

    سلام میشه در مورد سایر گلها هم سوال پرسید؟من یک گلدون بنجامین دارم که چند روز قبل از سال تحویل گلدون و خاکش رو عوض کردم و همزمان محل نگهداری گل رو هم عوض کردم چون داخل آپارتمان محل نورده مناسبی نداشتم و حس کردم حال گلم توی آپارتمان خوب نیست.اینه که همزمان با تعویض گلدون و خاک،گلدون جدید و به راه پله منتقل کردم که نور مناسبی به گیاه برسه که متأسفانه چند روز بعد متوجه شدم برگهای گلم رو پایین رفته و حس کردم سرمای خفیف راه پله علت این امره.بخاطر همین گیاه و بجای قبلی برگردوندم ولی هنوز بهبودی ظاهری تو گلم ندیدم و نگرانم گلم از بین رفته باشه.راه حلی برای احیای گل دارین؟ممنون میشم.

  6. نگار گفت:

    سلام مهندس،وقتتون بخیر
    من یه گلدون یاس رازقی و یه عمامه ای رو توی گلدون کاشتم ‌‌تو حیاط قسمت سایه آفتاب گذاشتم ولی برگهای یاس عمامه ای سبز خشک میشه و میریزه و یاس رازقی هم برگهاش لکه زده مشکلشون چیه؟

  7. میرکاظمی گفت:

    سلام گل یاس من هرس شده و در بالکن که جلو آن شیشه شده نگهداری میشه هر روز نور مستقیم دریافت میکنه و یک روز درمیان با آب جوشیده سر شده آبیاری میشه ولی هنوز شروع به گلدهی نکرده.ممکنه راهنمایی کنید.
    کود کامل هم در اوایل فروردین گرفته.

  8. معینی گفت:

    سلام وقت شما بخیر.
    من سال گذشته یه یاس رازقی گرفتم، تو بالکن جنوبیه، ولی مشمع کشیدیم بالکن رو و نور از پشت مشمع بهش می ‌تابه، در این حد هم براش مضره؟

    گل می‌ده ولی گلهاش تا باز می‌شن ، یک روز بعد میفتن، طبیعیه؟

    کود آهن و اسید هیومیک گرین گرفتم و بهش می‌دم، البته قبلا با کود مخصوص گل اپارتمانی تغذیش می‌کردم، این یکی رو تازه مدتیه گرفتم. یه کود گرین هم دارم برای گلدهی، این چطوره براش؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام معینی جان خوبی؟ باید داداش اسیدهیومیک و اهن بهش بدید تا گلاش ریزش نکنه اون کود گلدهی رو یکی درمیون با کود اپارتمانی بدید و اسیدو اهن هم باجفتشون ترکیب کنید ! سعی کنید تهویه درست کنید براش ببرید توی راه پله روشن یا تراس

  9. hasan گفت:

    سلام. وخسته نباشد. سوال داشتم که کی میشه یه قلمه از گیاه جدا کرد برا تکثیر فصل خاصی داره یا هر زمان میشه .ممنون

  10. maryam گفت:

    Attachment

    سلام روز بخیر.
    این گیاه که عکسش رو گذاشتم نوعی یاس هست؟ چون اسمش رو دقیقا نمی‌دونم نتونستم خوب ازش نگهداری کنم. دو سالی هست که خونه ماست ولی فقط سال اول گل داده و الان هم برگ هاش کوچکتر و تنک‌تر از حالت اولیه است. خاکش هم توی گلدان بسیار کم شده، ورمی کمپوست خاک مناسبی براش هست؟ بنظرتون باید تعویض گلدان انجام بدم، یا روی سطح همین گلدان خاک بریزم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مریم جان خوبی؟ این گل اسمش هست Stephanotis نوعی یاسمن هست نیاز به اسیدهیومیک و اهن و کود گرین ایتالیا داره باید گلدونشو بزرگتر کنید خاک تازه برزید و نورشو زیاد کنید تا دوباره بهتون گل بده..

      • maryam گفت:

        خیلی ممنونم از شما. گلدون رو عوض کردم و خاک تازه ریختم. خوشحال شد این گیاه من. (یاسمن=یاس هست؟)
        ولی در مورد کوددهی سوال داشتم. کود دهی رو سر زمان آبیاری گیاه باید انجام داد؟ یعنی جای آبیاریش رو میگیره؟یا باید چند روز بعد آبیاری بهشون کود داد؟ همه گیاه ها همینطورن؟
        من تا حالا از کود برای گیاه هام استفاده نکرده‌ام. برای همین یکم گنگم توی نحوه استفاده کردن ازشون.

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام مریم خوبی؟ یاسمن یاس نیست !
          کوددهی بله جای ابیاری رو میگیره ! همزمان با ابیاری باید کود هم توش حل بشه و داده بشه… برای این گیاه ترکیب اسیدهیومیک اهن گرین و کود کامل گرین متناوب باهم دوهفته یبار باید بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید