درختچه ۴۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۲

معرفی یاس خوشه ای

یاس خوشه ای

نام انگلیسی

Lilac

نام علمی

Syringa vulgaris

فارسی رایج

یاس خوشه ای(یاس بنفش درختی،یاس خوشه ای بنفش،یاس کبود شیروانی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

30000 الی 100000

از خانواده

Oleaceae

خاستگاه

شبه جزیره بالکان

خوشه ای معطر از یاس بنفش درختی، از دلخوشی های بزرگِ ایام بهار در نواحی خنک، علاوه بر رایحه ی دل انگیز، منظره ی چشم نوازی هم پدید آورده است.

برای کاشت در مناطق خنک مناسب است. گلهای یاس درختی عطری دلپذیر با رنگهای سفید،صورتی،ارغوانی روشن، بنفش، قرمز جگری و سایه های بین این رنگ ها دارد. گلها ممکن است ساده، کم پَر یا پُرپَر باشد و اقلام زیبای بسیار متعدد و متفاوت دارد. این گیاه خزان کننده است و تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر رشد می کند. اگر باغ به قدر کافی وسیع باشد می توان آن را به صورت انفرادی یا انبوه و به منظور ایجاد حریم و حایلِ گیاهی پرورش داد.گیاه پُرعمری است و در ۵ تا ۱۰ سالگی به بلوغ می رسد.

نیازها:

اقلیم:فقط برای نواحی خنک و مرطوب مناسب است،چون بسیاری از یاس های درختی گل تولید نمی کنند مگر اینکه در طول زمستان سرمای شدیدی ببینند.اگر در ناحیه ای معتدل زندگی می کنید شایسته است که در مورد گونه های مناسب و مطلوبی که در آن ناحیه گل دهی دارند کاوش کنید.

میزان نور و دما:نیاز به آفتاب کامل دارد،اما باید از بادهای شدید و خشک در امان باشد.

خاک:به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد.همچنین مقدار زیادی مواد آلی می طلبد که باید قبل از کاشت به زمین افزود.مالچ پاشی زمین هم از ضروریات است.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:در اواخر بهار و تابستان می توان از قلمه های سرِشاخه ها استفاده کرد،اما این قلمه ها به آسانی تولیدِ ریشه نمی کنند.بسیاری از اقلام یاس درختی در روی ساقه ی زیر زمینی یا پایه ی برگ بو (privet) پیوند شکمی می شوند،اگرچه امروزه بیشتر گونه ها در روی ریشه ی خودشان نشو و نما می کنند.برای انتخابی سنجیده،گیاهان خود را هنگام گلدار بودن برگزینید یا به کتابهای مصور گلکاری مراجعه کنید.

آبیاری:نباید در ماههای گرم سال دچار کم آبی شود، آبیاری کاملاً عمیق و منظم ضروری است.آبیاری عمیق را زمانی آغاز کنید که جوانه ها در بهار آماس کرده باشند.

کوددهی:اوایل بهار و اواسط تابستان غذای کامل گیاهی بدهید.

مشکلات:مشکل خاصی از لحاظ آفت ندارد،اما بیماری باکتریاییِ لکه برگی،گاهی،مخصوصاً در فصول خیلی مرطوب،مشکل ساز می شود.ساقه های آلوده را ببرید یا،به ضرورت،بوته ها را با اکسی کلراید مس سمپاشی کنید.

گل دهی:

فصل:یکی از لطایف بهاری در مناطق خنک است.

هرس(پیرایش)

دنباله ها را به محض ناپدید شدن گلها قطع کنید. پاجوشها را با بیلچه ی تیزی می توان قطع کرد.

یاس خوشه ای

یاس خوشه ای

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

هنوز همنفسی در چمن نمی بینم

بهار می رسد و من گل نخستینم

به آب جو نگرم خویش را نظاره کنم

به این بهانه مگر روی دیگری بینم

دیدگاه های شما

43 پاسخ به "معرفی یاس خوشه ای"

  1. naser گفت:

    سلام در بسیاری از توضیحات گیاهان متن با زبان شاعرانه و احساسی شروع میشود که در آوردن اصل مطلب از درون آن زمانبر است ، نظیر متن زیر یاس خوشه ای .

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم وقتی داری تو باغ قدم میزنی یا با گل سر و کار دای باید احساس شاعرانه هم داشته باشی

  2. پارسا گفت:

    سلام مهندس جان، تحمل به سرمای یاس بنفش چقدره؟ میشه تو همدان کاشت؟

  3. ستاره گفت:

    سلام ـ
    آقای مهندس دوره نونهالی یاس طبق نوشته شما ۵تا ۱۰ساله.
    من برای کاهش این دوره چه کاری میتونم انجام بدم؟یاس من ۳ساله ست…
    هرس کردن موثره؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خبوی شما؟ هرعاملی که رشد رویش یگیاه رو تسریع کنه دوره نونهالی رو کمتر میکنه ، دادن کود های کامل سریعتر به بلوغ میرسونه !

      • ستاره گفت:

        بله درسته.از طرفی هرس شدید بلوغش رو به تاخیر میاندازه ولی هرس به جا و به موقع میتونه سرعت رویشی رو افزایش بده و زودتر به زایش بره.
        اما من نمیدونم بهترین زمان هرسش چه موقعیه؟ و شدت هرسش چقدر باشه بهتره…؟با توجه به این که سه ساله ست.
        ممنون میشم پاسخ بدین

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام ببینید هرس شدید روی بلوغ اثر منفی داره و هرس درست و به اندازه تعداد شاخه های گلدهنده رو بیشتر میکنه ، چون روی شاخه های یکساله گل میده ! پس عملا هرس نمیتونه بلوغ رو جلو بندازه ! این گل بهترین زمان هرسش آخر بهار هستش و باید شاخه رو به اندازه ی سی سانتی متر هرس کنید.

  4. مسعود رحیمی گفت:

    سلام مهندس جان. وقتت بخیر باشه
    من ۳ سال پیش یه درخت یاس خوشه ای بنفش از گلفروشی به قیمت ۳۰ تومان خریداری کردم. هنگام خرید حداقل ۲ متر ارتفاع داشت و چندین شاخه داشت. یه گل خشک شده هم داشت که فکر میکنم مربوط سال گذشته بوده.
    متاسفانه با گذشت این سه سال تا الان یکبار هم گل نداده و احساس میکنم رشدش هم کمتر شده و ضعیفه. الا سه متر ارتفاع داره و برگهاش کوچیکه.
    برگ های دو سال پیش هم داره که اونا سبز پررنگ هستن.
    لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم گل بده و قدرت گیاه بیشتر بشه.
    لازم به توضیح که من در کرمانشاه هستم و آبیاری و سم پاشی و کوددهی رو براش انجام دادم ولی نتیجه نگرفتم.
    لطفا راهنماییم کنید. این گیاه خیلی برام با ارزشه و یه یادگاری از یه خاطره است.

  5. میلاد گفت:

    سلام برای کاشتن درختجه و گیاه در یک خاک معمولی اگر بخواهین آن خاک را تقویت کنیم داخل گودالی که کنده ایم و گیاه را می خواهیم بکاریم چه عناصری اضافه کنیم که ریشه را نسوزاند ؟
    آیا اضافه نمودن زیاد ورمی کموست به نزدیکی ریشه گیاه همانند کود گوسفندی مضر می باشد برای ریشه؟
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی باغچه هم نباید مستقیم به ریشه بخورن موقع کاشت. زیر گودال یه بیل ورمی کمپوست بریزید و روی ورمی یک بیل خاک بریزید و بعد گل رو بذارید روش و بکارید. توی زمستون هم چالکود کنید کودهای ساچمه ای رو کناره هاش در دو طرف تی سایه انداز درخت.

  6. فرهاد گفت:

    سلام.یاس خوشه ای چه زمانی به برگ بو پیوند میزنن

  7. فرشته گفت:

    باسلام من نام یک گل که در کودکی در حیاط منزلمان بود نمانم خیلی سرچ کردم همین گل یاس خوشه ای رو پیدا کردم اما گل ما برگهای ضخیم سبز پر رنگ نیزه مانند و دادی رگ برگهای زیاد بود و ساقه گل ضخیم و قهوه ای و گل خوشه ای بنفش با بوی عسل یک عکس بالای مطلبی ازش پیدا کردم که تزیینی بود ومطلب ربطی به گل مورد نظر من نداشت شما میکنید کمک کنید

  8. اشکان گفت:

    سلام مهندس. دیدم که یاس خوشه ای رو میشه بنسای کرد. حالا چه بنسای چه حالت عادی، میشه این گل خوشکل رو تو خونه نگهداری کرد؟

  9. حسین گفت:

    سلام مهندس جان.. ممنون از مطالب مفیدتون..

  10. باران گفت:

    با عرض سلام و خدا قوت سایت بسیار خوبی دارید بیشتر وقتم توی سایت شما میگذرونم چون عاشق گل و گیاهم یه سوال خدمتتون داشتم میخواستم بدونم یاس خوشه ای قابل نگهداری در گلدان هست ؟؟؟وشرایط نگهداری در گلدان به چه صورته. یاس خوشه ای جاذب پروانه است و همراه با عطر خوبش حس عالی به ادم منتقل میکنه سپاس

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟سایت خودتونه 🙂 بله یاس میشه توی گلون داخل تراس یا بالکن یه خوبی رشد میکنه و گل هم میده تازه ! فقط باید توی تراس یا بالکن بمونه نه توی منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید