گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۱۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ تیر ۱۳۹۲

معرفی گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

نام انگلیسی

Jerusalem- cherry

نام علمی

Solanum Pseudocapsicum

فارسی رایج

گیلاس مجلسی

فارسی اصیل

تاجریزی

معیار زیبایی

میوه

رنج قیمت

10000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آفریقا

 

گیاهی است بومی آفریقا است. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چندساله بوده و می توان چندین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است، به صورت یکساله استفاده می شود. برگ های آن بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موج دار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها سمی است.

این گونه دارای انشعابات زیادی است. گل های آن کوچک وسفید رنگ است که در تابستان ظاهر شده و در پاییز به میوه تبدیل می شود. در تابستان می توان آن را خارج از خانه نگهداری کرد ولی در زمستان باید در محل گرمی قرار گیرد. این گیاه نباید با فلفل زینتی از همین تیره اشتباه شود. فلفل زینتی یکساله است و اغلب میوه های کشیده و باریک دارد.

 

گلدهی:این گیاه در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل ساختمان (آپارتمان) می توان با استفاده از برس زدن با قلمو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

 

نیازها:نیاز به نور کامل، دمای شبانه ۱۸ تا ۲۱ درجه و روزانه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و آبیاری متوسط دارد. چنانچه در محیط نور کم، دمای زیاد یا آلودگی هوا وجود داشته باشد، برگ ها و میوه های این گیاه ریزش می کند. در دمای کمتر از ۷ درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای ۱۰ منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه ۱۵ تا ۱۸ و روزانه ۱۸ تا ۲۴ درجه برای آن بهینه است. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیاه را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد. باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیاه حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

 

افزایش: اگر چه تاجریزی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای ۳۰-۱۳ قادر به تندش است ولی دمای بهینه برای کار ۲۳ است..

گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چشم دل بر رخ خوبان نگرانست هنوز  .......... پیر گردیده و در فکر جوانست  هنوز

گل بباغ آمد و بشکفت و فرو ریخت زشاخ.........بلبل دلشده . رسوای جهانست هنوز

دیدگاه های شما

118 پاسخ به "معرفی گیلاس مجلسی"

  1. ستایش گفت:

    Attachment

    سلام
    خسته نباشید
    ممنون از مطالب آموزنده تون
    آقای سجادی اگه یادتون باشه چند وقت پیش گل حسن یوسف من شپشک گرفته بود به من سمی را معرفی کردید
    موقع خرید سم فروشنده گفت برای اینکه بقیه گلهاتون مشکل پیدا نکنه این سم را روی بقیه گلهاتون اسپری کنید وما هم این کار را کردیم
    اینا روگفتم که شاید مشکل گلی که عکسشو گذاشتم مال اون باشه
    میشه لطف کنید
    ۱.نام این گل را بگید
    ۲.این گل تا قبل از سم پاشی خوب بود مشکلی نداشت ولی حالا این شکلی شده
    ممکنه مال سم پاشی باشه
    میشه راهنماییم کنید
    ممنون میشم
    راستی این گل آیا امیدی به خوب شدنش هست
    اگه هست چکار کنم که خوب بشه

  2. ستایش گفت:

    ببخشید از اینکه من اینقدر مزاحم شما میشم
    در مورد گیلاس مجلسی
    من اونو پشت پنجره جنوبی ساختمان گذاشتم
    آفتاب زیادی نداره ولی نورش خوبه
    هر ۳یا۴ روز یکبار بعد از اینکه سطح روی خاک را بررسی میکنم ومیبینم خشکه آبیاریش میکنم
    آقای سجادی آیا این گیلاس مجلسی های من خوب میشن
    آخه اون دوتای دیگه هر چند وقت یکبار چندتایی برگ میده چند روزی هست بعد زرد میشه میفته
    الان هم شدن مثل عکسی که گذاشتم
    امیدی به اونها هست یا اینکه دوباره گیاهشو خریداری کنم
    اگه امکان داره راهنماییم کنید که چکار کنم خوب بشن
    تقویتی یا کود خاصی باید بهشون بدم
    البته اگه امیدی هست
    راستی بااینکه برگهاشون ریخته گیلاسهاش همچنان سر زنده هستن
    ببخشید که من اینقدر زیاد تایپ میکنم ووقتتون را میگیرم
    پیشاپیش از پاسخ تون سپاسگزارم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خواهش میکنم ببینید با کود اهن تغذیه کنید گلتون رو ضمنا با انگشت زیر خاک رو باید بررسی کنید نه روی خاک رو زیر خشک شد ابش بدید ضمنا گلتون رو جابجا نکنید همش بعد از آهن با کود کامل هم تغذیش کنید…زیر گلدون رو ببینید که جاش تنک نشده باشه!

  3. زینب گفت:

    سلام خسته نباشید گیلاس مجلسی من یکی دو هفته هست که گل داده ولی همه گلاشو میریزه پشت پنجره گذاشتمش و خاکش خشک میشه بهش آب میدم و گاهی از صبح تا ظهر پنجره رو باز میکنم برای گرده افشانی ولی باز هم گل هاش میفته.ممنون میشم راهنماییم کنید؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ گلدونش رو تازه عوض کردید؟؟ بهش کود دادید؟ ریزش گل واسه کمبود رطوبت محیط هست یه سینی اب غیر مستقیم بزارید زیرش تا محیطش مرطوب بشه

  4. زینب گفت:

    سلام.گلدونش رو عوض نکردم .فقط یمقدار کریستالیوم سبز دادم بهش.
    میبخشید یک سوال دیگه دارم.شندیم از پوست برنج میشه به عنوان کود خانگی برای گیاه استفاده کرد و زهکشی خاک رو بهتر میکنه آیا این درسته ؟من هم میتونم برای گلهام از پوست برنج استفاده کنم تارشد بهتری داشته باشه؟ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این سری موقع ابیاری یکم کود آهن تو ابش جل کن و بهش بده تا درست بشه همینطور رطوبت محیطت رو ببر بالا تا درست بشه واسه همیشه..شلتوک برنج فقط باعث بهبود زهکشی و سبکی خاک میشه همین.

  5. مجتبی گفت:

    Attachment

    با سلام.من بذر گیلاس مجلسی رو تو زمستون کاشتم و الان رشد کرده ولی از قسمتهای پایینی نوک برگها داره شروع به زرد شدن و خشک شدن میکنه(طبق عکس)!!!البته توی آپارتمان و پشت پنجره نگهداریش میکنم.هر ۴ روز هم که آبیاریش میکنم.

  6. پانی گفت:

    سلام خسته نباشید گیلاس مجلسی من زمانی که با آبپاش روی برگ هاش آب میپاشم پشه های خیلی ریز سفیدخیلی هم هستن روی گل و مدتی هست که برگ هاش زرد شده و ریزش داره مشکل چیه و چیکار باید بکنم خواهش میکنم کمکم کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلت افت مگس سفید گرفته ببر گل رو توی حموم یه سم کونفیدور بهش بزن تا از بین برن دو بار تکرار کن قشنگ، زردی هم میتونه واسه همین افت ها باشه یا شرایط نگهداریش!!

  7. میکائل پاتایرانیک گفت:

    Attachment

    سلام خوبین مهندس؟ این گیلاسم تا اوایل اردیبهشت خوب بود داشت رشد میکرد و میوه داشت ولی نمیدونم چرا یهو اینجوری شده رنگ برگهاش پریده گل میده ولی میریزه و میوه نمیده تو حیاط گذاشتم پر نور ولی آفتاب مستقیم زیاد نداره فقط اول صبح یذره آفتاب میخوره آب منظم بهش میدم از وقتی گرفتم خاکشو عوض نکردم فقط یکم کود حیوانی روش ریختم ولی تاثیری نداشته هرروز داره بدتر میشه باید چکارش کنم؟
    احتیاج هست خاکشو کلا عوض کنم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ واسه تار عنکبوت و گرد و خاک برگ چک کنید یه وقت کنه نداشته باشه!! یه سم کونفیدور بهش بزنید و یه کود آهن هم بهش بدید…به ویروس مشکوک میزنه!!

      • میکائل پاتایرانیک گفت:

        Attachment

        سلام مرسی ممنون از جوابتون. والا همون اوایل اردیبهشت یه شپشکهای سفیدی رو برگهاش بود از دوستم یه آفت کش نمدونم چیچی داشت واس گیاهان آپارتمانی گرفتم زدم روش بعد یه مدتی هم دیگه خبری ازشون نبود الان گفتین رفتم قشنگ نگاه کردم ازون شپشکها روش بود که همه مرده بودن عکسشم میذارم ببینین. کود آهن و عناصر میکرو گرفتم امرو بهش دادم من حشره ای روش ندیدم واجبه سم بزنم؟ ویروس چیه دیگه منو نترسون توروخدا؟ راستی چرا میوه نمیده؟

  8. میکائل پاتایرانیک گفت:

    Attachment

    سلام خوبی مهندس؟ این گیلاس من اوضاعش خیلی خراب شد ?
    هرروز پژمرده تر میشه و همه برگهاش داره میریزه من رفتم خاکشو دیگه عوض کنم توش هر آشغلی بگی بود گلخونه داره محترم از چیزی دریغ نکرده بود یه هزارپای خیلی گنده هم تو خاکش بود خلاصه تمیز کردم تو یه خاک سبک از شن و ماسه و پیت ماس و کود ورمیو حیوانی کاشتمش ولی بهتر نشده بدترم شده امیدی بهش هست مهندس؟ خیلی دلم سوخت ?
    احتمال داره واسه گرمیه هوا باشه؟ نمیدونم اگر میشه کاری براش انجام داد بهم بگین ممنونم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این خیلی اوضاش خرابه…برگاش بکنید خشکارو سرشاخه هارو هرس کنید تا پایین بزارید خاکش خشک بشه بعد اب بدید توی سایه دیوار هم بزارید تا دوباره جوونه بزنه اگه زنده باشه

  9. میکائل پاتایرانیک گفت:

    Attachment

    سلام مرسی از راهنمایی ببخشید سوالهام زیاد شد ولی خیلی دلم براش سوخته ممنون میشم جواب این سوالمم بدین. من شاخه هاشو اینجوری هرس کردم کافیه یا کلا شاخه های سبزشو از بیخ بزنم؟ چوبش که هنو تازست اگر نمیره و خشک نشه. با توصیفاتی که در مورد خاکش دادم(شن ماسه کوکوپیت کود حیوانی و ورمی) نیاز هست چیزی بعنوان تغذیه بهش بدم؟ کود سه بیست و آهن و عناصر میکرو دارم. جاشم تو حیاط زیر درخت گذاشتم اینجا هوا گرمه بهتر نیست بذارم تو حیاط خلوت یا همونجا تو سایه جاش خوبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید