گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۱۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ تیر ۱۳۹۲

معرفی گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

نام انگلیسی

Jerusalem- cherry

نام علمی

Solanum Pseudocapsicum

فارسی رایج

گیلاس مجلسی

فارسی اصیل

تاجریزی

معیار زیبایی

میوه

رنج قیمت

10000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آفریقا

 

گیاهی است بومی آفریقا است. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چندساله بوده و می توان چندین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است، به صورت یکساله استفاده می شود. برگ های آن بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موج دار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها سمی است.

این گونه دارای انشعابات زیادی است. گل های آن کوچک وسفید رنگ است که در تابستان ظاهر شده و در پاییز به میوه تبدیل می شود. در تابستان می توان آن را خارج از خانه نگهداری کرد ولی در زمستان باید در محل گرمی قرار گیرد. این گیاه نباید با فلفل زینتی از همین تیره اشتباه شود. فلفل زینتی یکساله است و اغلب میوه های کشیده و باریک دارد.

 

گلدهی:این گیاه در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل ساختمان (آپارتمان) می توان با استفاده از برس زدن با قلمو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

 

نیازها:نیاز به نور کامل، دمای شبانه ۱۸ تا ۲۱ درجه و روزانه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و آبیاری متوسط دارد. چنانچه در محیط نور کم، دمای زیاد یا آلودگی هوا وجود داشته باشد، برگ ها و میوه های این گیاه ریزش می کند. در دمای کمتر از ۷ درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای ۱۰ منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه ۱۵ تا ۱۸ و روزانه ۱۸ تا ۲۴ درجه برای آن بهینه است. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیاه را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد. باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیاه حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

 

افزایش: اگر چه تاجریزی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای ۳۰-۱۳ قادر به تندش است ولی دمای بهینه برای کار ۲۳ است..

گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چشم دل بر رخ خوبان نگرانست هنوز  .......... پیر گردیده و در فکر جوانست  هنوز

گل بباغ آمد و بشکفت و فرو ریخت زشاخ.........بلبل دلشده . رسوای جهانست هنوز

دیدگاه های شما

118 پاسخ به "معرفی گیلاس مجلسی"

  1. هستی گفت:

    سلام ممنون ک ج دادید من عاشق گل و گیاهم ولی متاسفانه هر گلی ک میخرم اولش سر حال و قشنگه ولی بعد ک میارمش خونه ی ازبین میره ی رشد نمیکنه گل گیلاسی همیشه سبز بود ولی امسال اینجوری شده توحیاط گداشتمش افتاب میخوره خاکش خشک میشه اب میدم ساقشم خیلی جونه زده ولی رشد نمیکنه بزرگ نمیشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. هستی گفت:

    ببخشید ادرس ایمیلتون تو سایت نیس ؟!

  3. هستی گفت:

    سلام منتظر جوابتون هستم ؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟
      ببین گیاهت از کمبود مواد غذایی داره رنج میبره.حتما یه کود کامل یا کود آهن ترجیحا کامل طبق دستور بهش بدید ۲ بار در ماه فکر میکنم نورش هم غیر مستقیم کنی بهتره ینی نور زیاد منهای اشعه مستقیم آفتاب همین دوکار رو بکنی گلت خوبه خوب میشه.

  4. هستی گفت:

    سلام ممنون از راهنماییتون کود کامل ک میفرمایید ابی رنگ هس؟
    ببخشید اینقدر سوال میکنم و ممنون ک ج میدید.

  5. هستی گفت:

    وچقدر باید کود بهش بد بدم طوری ک از زیر گلدان خارج بشه؟؟؟

  6. هستی گفت:

    سلام خسته نباشید کارایی ک گفتید رو انجام دادم ولی گل هیچ تغییری نکرد امروز ب ساقش ک دس زدم دیدم ک شل شده و راحت از خاک اومد بیرون ریشش لیز شده بود و ریشش یکی دوتا بیشتر نبود گلدون و خالی کردم و دوباره گذاشتمش تو گلدون ب نظرتون گلم رو ب راه میشه ی از دس رفته و باید یکی دیگه بخرم ؟؟؟ممنون

  7. هستی گفت:

    علت پوسیدگی ریشش چیه ؟!!!!؟؟؟

  8. هستی گفت:

    سلام وخسته نباشید امروزگل گیلاسی خریدم ده تا گیلاس تپلی داره ریشه هاش از زیر گلدون اومده بیرون اقای سجادی بفرمایید کی گلدونشو عوض کنم ک شوک نبینه و گلم داغون نشه .ممنون .

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبید شما ببینید الان هم در شب میتونید عوض کنید گلدون رو فقط باید خاک رو با همون غالبه خودش بدون ریخت خاک و ریشه بزارید توی یک گلدون با یه سایز بزرگتر تا به گلتون شوک وارد نشه جند شب قبل از تعویض گلدون به گلتون آب ندید تا ریشه ها زخمی نشن بعد از تعویض به گلتون مثه سابق آب بدید

  9. هستی گفت:

    مرسی اقای سجادی من دفه قبل هم همین کارو کردم ولی گلم نابود شد؟؟؟؟؟؟شما خودتون فرمودید گلی ک روی میوه وگل هس رو تعویض گلدون نکنیم !!!!!؟؟؟؟؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      بله ترجیحا نباید عوض بشه ولی گل شما ریشه هاش زده بیرون و ممکنه همین عامل شک وارد کنه به گلتون که تعویض بشه بهتره اگه میترسید انرژی منفی رو منتقل نکنید عوضش نکنید تا اخر تابستون

  10. قاصدک گفت:

    Attachment

    سلام ,
    این درختچه ی من خیلی شبیه گیلاس مجلسیه , مخصوصا برگاش اما من فکر میکردم گوجه تزئینیه !
    واینکه سه – چهار تا از میوه هاشم جمع شده , تو عکسم معلومه , یعنی بخاطر گرمای زیاده ؟!
    ممنون میشم نظرتونو بگید …

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبید شما عزیزم؟بله این گیلاسمجلسیه و میوه هاش هم قرار نیست همیشه روش بمونند میتونه به خاطر کم آبی باشه یا اینکه باید چیده بشن البته بذارید کامل برسه خودش خشک بشه و ازش بذر بگیرید چون قابل خوردن نیستن میوه هاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید