گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۸۲۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل کالانکوئه

کالانکوئه

نام انگلیسی

Kalanchoe

نام علمی

Kalanchoe spp

فارسی رایج

کالانکوئه

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

15000

از خانواده

Crassulaceae

خاستگاه

ماداگاسکار

 

سلام دوستان عزیز با گل زیبای کالانکوئه در خدمتتون هستم میخواستم یک گل محبوب رو بهتون معرفی کنم.این جنس دارای حدود ۱۲۰ گونه مختلف بوده که شامل گیاهان چندساله گلخانه ای است.گونه ای از این گل هرسال درشروع هوای خنک پاییز وارد بازار میشه و به خاطر طول عمر گل و مقاومت به خشکی و سرما ، تنوع گل بسیار محبوب  هستش…. و بقیه گونه ها به خاطر ظاهر و مقاومت به خشکی به عنوان گیاهی گوشتی به فروش می رسد.گونه های این جنس به علت سهولت پرورش آنها و برگ های گوشتی و گل های زیبا، مورد توجه می باشد. چند گونه مهم این گیاه به شرح زیر است:

۱-   K. tomentosa( کالانکوئه کرک دار): برگ های آن به طور متراکم با کرک های سفید کوتاهی پوشانده شده و کناره های آن نیز دارای لکه های قموه ای رنگ است. گل های این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

کالانکوئه کرکدار

کالانکوئه کرکدار

۲-   K. blossfeldiana: این همان گونه ی معروف کالانکوئه هستش که هوای خنک وارد بازار میشود ! بومی ماداگاسکار است. ارتفاع و گسترش آن حدود ۳۰ سانتی متر. برگ ها سبز روشن و گوشتی به شکل تخم مرغی پهن که لبه آنها به سمت بالا برگشته است. کاسه گل، ارغوانی مایل به سبز و جام گل ارغوانی است. گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد. در شرایط روز کوتاه به گل می رود و به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است.متاسفانه  این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه بشه گلهاش زود میریزن وگل نمیده اصلا ، باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز ، تراس، بالکن و پشت پنجره و فلاور باکس مناسبه …

کلانکوئه

کلانکوئه

۳-   (K. daigremontiana(syn. Bryophyllum daigremontiana: این گونه زنده زا است و قدیمیا بهش اشک تمساح میگن،و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ های آن تشکیل می شود افزایش می یابد.

گل اشک تمساح

گل اشک تمساح

K. pinnataوK. daigaraiاز دیگر گونه های کالانکوئه هستند که زنده زا می باشند. گیاهان زند زا گیاهانی هستند که از طریق غیرجنسی به خودی خود افزایش می یابند. روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. رویان ها پس از پراکنده می شوندو در آنجا شروع به رشد و نمو می کنند.

 

گلدهی:گلدهی کالانکوئه (K. blossfeldiana) از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند. کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد. افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل آذین می شود.پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد.ولی اکثر ملت چون این قضیه رو بلد نیستن نمیتونن توی خونه به گل بیارن این گل زیبا رو ، و مجبورن دوباره برن بخرن، خوب عزیزم یاد بگیر این چیز ها رو دیگه …..

 

دما : دمای مناسب برای رشد کالانکوئه ۲۰-۱۸ است. در دماهای کمتر از 16 گلدهی به تأخیر می افتد و در دماهای بالاتر از 22 سرعت رشد در بعضی رقم ها کاهش و در برخی افزایش می یابد. در دمای 27 در همه رقم ها گلدهی به تأخیر می افتد.

آبیاری: بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ولی به علت گلدار بودن و بیرون کاشتن متوسط روزانه آبیاری می شود. بهتر است قبل از آبیاری خاک رو چک کنید تا از ریزش گلها به خاطر اب زیاد جلوگیری بشه.

در تحریک گلدهی، از پوشش چادری تیره استفاده می شود. از آنجا که اگر این عمل در بعدازظهر شروع شود در زیر پوشش دما زیاد بالا می رود، بهتر است این عمل از ساعت ۷ بهداز ظهر شروع و در ساعت ۱۰-۹ صبح پوشش برداشته شود. در تابستان باید با پوشاندن سطح گلخانه شدت نور کاسته شود. نوسانات رطوبت خاک برای کالانکوئه باید کم باشد و خاک به طور یکنواخت مرطوب باشد. اگر در محیط کشت لکه هایی خشک باقی بماند رشد غیریکنواخت و گلدهی درهم و نامنظم خواهد بود. خاک باید ۵۰ درصد ماده آلی داشته باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد، چون ریشه این گیاه افشان است. PHخاک باید 5/6-5/8 باشد. از کاربرد فسفر بیش از حد باید خودداری شود، چون باعث کاهش جذب عنصر روی می شود که مشکلات جدی را به دنبال دارد.

افزایش :افزایش کالانکوئه با قلمه ساقه و بذر به آسانی امکان پذیر است. گیاهان مادری که از آنها قلمه گرفته می شود باید در شرایط طول روز بلند پرورش یابند تا به حال رویشی باقی بمانند. قلمه انتهایی ساقه را که دارای چند جفت برگ بالغ است جهت افزایش بکار می برند. قلمه ها را پس از تهیه، به مدت ۳-۲ روز در گوشه ای قرار می دهند تا در محل بریدگی پینه تشکیل شود. سپس آنها را در محیط کشتی که دارای زه کشی و تهویه خوب باشد کشت می کنند. جهت ریشه دهی استفاده از تنظیم کننده رشد لازم نیست. کمترین رطوبت برای بستر کاشت لازم است و نباید زیاد آب داده شود. دمای مناسب برای بستر ۲۵-۲۱ است. در شرایط مناسب، از زمان کاشت قلمه تا گلدهی ۱۷-۱۳ هفته زمان لازم است. کاشت بذر در مورد برخی رقم ها که تفرقه صفات کمتری از خود نشان می دهند عملی است. بذر ها بسیار ریز هستند و از دی ماه تا تیر ماه کاشته می شود ولی برخی پرورش دهندگان در طول سال به تدریج بذرها را کشت می کنند تا قابلیت تولید در تمام طول سال را داشته باشند. بذر برای تندش نیاز به نور دارد، بنابر این نباید روی بذر پوشانیده شود. گونه های دیگر کالانکوئه از طریق پاگیاه و گیاهکهای اطراف برگ قابل افزایش است.راه بهتر برای برخی گونه ها استفاده از پیازچه هاییه که کنار برگ ها درمیاد و میوفته رو خاک و خودش همونجا سبز میشه.

قلمه کالانکوئه

قلمه کالانکوئه

جوانه زنی پیازچه ها

جوانه زنی پیازچه ها

پیازچه های کالانکوئه

پیازچه های کالانکوئه

 

ناهنجاری های فیزیولوژکی

 

دوستان عزیز ناتوانی در گلدهی، گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گل آذین، در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود. نور زیاد باعث ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش یافته و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند. اگر تعداد روز های کوتاه ناکافی باشد، گل آذین غیر عادی خواهد بود و براکته های پوسته ای کوچک، در گل بزرگ شده و مشابه برگ می شوند. این پدیده به نام فیلودی ( برگسانی) معروف است.

کالانکوئه

کالانکوئه

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

صبر بر جور رقیبت چه کنم گر نکنم

همه دانند که در صحبت گل خاری هست

نه من خام طمع عشق تو می‌ورزم و بس

که چو من سوخته در خیل تو بسیاری هست...

دیدگاه های شما

828 پاسخ به "معرفی گل کالانکوئه"

  1. نعیمه گفت:

    سلام آقای مهندس عزیز
    مرسی خوبم. اگه گلام خوب باشن خوبترم می شم. :))
    تو صفحه سدوم نگاه کردم، مشابه این برگ رو ندیدم. آیا گل می ده؟
    آب دهی چطور باید باشه؟
    سپاس از مهرتون

  2. جوادزاده گفت:

    سلام و روز خوش
    لابه لا و پشت برگهای کالانکوئه، یاس رازقی، رز ها و شمعدانی اژدرم حشرات ریز و سفید دیدم. عکس پشت برگ یاس رو می فرستم. سم فن پروپاترین که از سایت سما خریده بودم رو اسپری کردم و روی لبه بالکن گذاشتم که تهویه بیشتری از پایین دیوار داره. دیگه چی کار کنم؟

  3. جوادزاده گفت:

    Attachment

    اینم عکس برگ یاس

  4. نعیمه گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس عزیز
    روزتون شاد و زیبا
    راهنمایی می فرمایید این گل اسمش چیه؟
    سپاسگزارم

  5. سحر گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس روزتون به خیر
    این گل شبیه کالانوکلوئه است و ریشه هوایی داره
    قلمه هاش تو آب یه عالمه ریشه میده ولی میزارم تو خاک فوری ریشه ها می پوسند
    متشکرم از وقتی که میزارید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ ببینید وقتی توی اب ریشه بدن و بعد منتقل بشن تو خاک ریشه میگنده و خراب میشه ولی وقتی اینطوری ریشه میده نشونه ی کمبود مواد غذایی هست ک باید کود بخوره و حتی میتونین همین رو به راحتی ببرید و بزنین توی خاک بدون نیاز به توی اب زدن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید