گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل موچسب

موچسب

نام انگلیسی

Chestnut vine

نام علمی

Tetrastigma voinierianum

فارسی رایج

مو شاه بلوط رونده

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

درایران موجود نیست

از خانواده

Vitaceae

خاستگاه

مالزی و استرالیا

 

اولین بار این گل رو توی دفتر نگهبانی دانشکده کشاورزی امام خمینی کرج دیدم ، بنده خدا نگهبان نمیدونست این چیه ، دانشجوهام هم ازم سوال میکردن این گل اسمش چیه ، کلا توی اون دانشگاه کسی این گل رو نمیشناخت &#۱۲۸۵۱۸; مشخصات و شرایط نگهداری در این گونه موچسب هم مانند گونه رهوئی سیوس است،بر گچه ها در هر برگ پنج عدد و ساقه های هادی یا تاندریل ها در این گونه رشد و زیبایی فوق العاده ای داشته و به شکل فنر در امده اند،احتیاج به قیم دارد و در صورت عدم حذف گهگاه جوانه های انتهایی،طول گیاه به حدود ۲ متر می رسد،در صورت شکستن شاخه از محل شکستن شاخه جدید شروع به رشد مینماید،نسبت به ابیاری زیاد از اندازه حساس است و این امر باعث پوسیدگی ریشه ها میشود.

 

نیازها:

 

نور:   در تابستان نیم سایه و در زمستان نور کامل را ترجیح میدهد

دما: حداقل ان در زمستان ۱۰ درجه و حداکثر ان در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای ان کافی است،در صورتی که درجه حرار بالا رود غبارپاشی الزامی است.

آبیاری :در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود،سپس ابیاری کنید،در تابستان 2 بار در هفته و در زمستان هر ده روز یکبار کافی است،در صورتی که درجه حرارت زیر 10 درجه باشد،آبیاری را متوقف کنید.

رطوبت: در تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هر ۲ هفته یکبار غبارپاشی الزامی است

تغذیه :در فصل رشد هر ده روز یکبار کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کودهای شیمیایی مخصوص گلهای زینتی طبق دستور جبران کنید.

خاک مناسب:  خاک برگ با کمپوست

تعویض گلدان: هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد.ولی با سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض ان به تعویض خاک های سطحی با خاک نو و غنی اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز نگهداشتن برگها کافی است،در صورت لزوم میتوانید از برس های مخصوص برای پاک کردن برگها استفاده کنید،مواظب باشید ساقه ها آسیب نبیند،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه در بهار

 

عوارض و دزمان:

 

گیاه پژمرده و در حال افتادن است:تشنگی مفرط عامل ان است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،آبیاری را تنظیم نمایید.

برگها بی رنگ شده اند و لکه های سوخته روی انها مشاهده میشود:اشعه متسقیم افتاب در تابستان عامل ان است،گیاه را به محلی با نر غیر مستقیم افتاب منتقل نمایید.

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و در قاعده ساقه ها ظاهر شده اند:عامل ان حشره افت است،با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا عر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.

برگهای روی ساقه های مسن رو به زردی میروند:گیاه از کمبود مواد غذایی رنج میبرد،با کودهای مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی هر ده روز یکبار تغذیه کنید.

برگها میریزند:نور کافی نیست،گیاه  در زمستان به نور کامل و تابستان به نور غیر مستقیم احتیاج دارد.

ساقه های هادی و فنری شکل خیلی ریز و شکننده شده اند:احتیاج به تعویض گلدان دارد و در غیر اینصورت خاک های سطحی گلدان را با خاک نو عوض کنید،تغذیه مصنوعی هم در این امر مثبت تاثیر دارد.

برگها لوله و خشک میشوند:هوا گرم و خشک است،گلدان را به محل خنک تر انتقال دهید و غبارپاشی نمایید،غبارپاشی باید در سایه انجام شود.

برگها زرد و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:عارضه در اثر حمله کنه ریز قرمز است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید،غبارپاشی هم در رفع علائم اثر مثبت دارد.

لکه های سوخته روی برگها مشاهده میشود:چنانچه از مواد براق کننده برگها استفاده نموده اید آن را قطع و فقط به غبارپاشی در سایه اکتفا نمایید،گیاه را از معرض اشعه مستقیم افتاب دور نگه دارید.

برگها روی ساقه خم شده و میریزند:هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتر منتقل نمایید،تاریکی هم میتواند عامل این نارسایی باشد.

آبیاری:

گیاه نسبت به ابیاری بیش از اندازه حساس است،تا سطح گلدان کاملا خشک نشود آبیاری نکنید،اجازه ندهید در زیر گلدانی اب جمع گردد،زهکش را همیشه بازدید کنید.

گروه موچسب ها اصولا در سر درب منزل و یا برای پوشاندن دیوارها مورد استفاده قرار میگیرد،در صورت پیر شدن گیاه گلدانی میتواند نوع استفاده از ان را تغییر داده و برای سبز نمودن دیوار و یا تنه لخت درختان موجود در حیاط استفاده کنید.

موچسب شاه بلوط

موچسب شاه بلوط

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

عروس بخت در آن حجله با هزاران ناز

شکسته کسمه و بر برگ گل گلاب زده

گرفته ساغر عشرت فرشته رحمت

ز جرعه بر رخ حور و پری گلاب زده....

دیدگاه های شما

13 پاسخ به "معرفی گل موچسب"

  1. بهار گفت:

    سلام خوب هستید؟ میشه یه لطفی درحقم بکنید.
    من تو بندر ماهشهر (خوزستان) زندگی میکنم و عاشق گل و گیاه. ولی متاسفانه آب و هوا بده اینجا.ما یه تراس نسبتا بزرگ داریم
    میخوام سرسبزش کنم. میتونی چندتا پیچک. چندتا گل و گیاه که تو گلدون میمونن همه فصل هستن بهم معرفی کنی؟؟؟
    من گل کاغذی تو تراس تو گلدون کاشتم ولی زیاد رشد نکرده. دوست دارم خونمون سبز باشه با پیچک و گل. ممنون میشم کمکم کنی. اگه میشه اسما گیاهها رو بهم ایمیل بزن. بازم ممنونم ازت

  2. مریم بانو گفت:

    سلام
    نام گیاه رونده ای که برگ هایی سبز رنگ با ۵ تا ۷ برگچه به شکل پنجه ای دارد، چیست؟ در فضای بیرون کشت می شود و مانند عشقه روی دیوار بالا می رود. می توان آن را قلمه زد. برگ ها به طور زوجی روی ساقه هستند. لطفا اگر نام آن را می دانید بهم بگویید. ممنون

  3. هما گفت:

    سلام خوبین خسته نباشید یک گیاه رونده و گل که بیشتر اوقات سبز باشه برای تو حیاط که به سرمای زیاد و گرمای زیاد سازگار باشه نام ببرید ممنون میشم من ساکن قوچان در خراسان هستم

  4. تقوی گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    تقوی هستم کارشناس کشاورزی ساکن کرج.
    با دارا بودن سابقه اجرائی و عملی تجهیزات کامل و حرفه ای (در حد پیمانکار فضای سبز)در امر فضای سبز و باغبانی و نیز سمپاشی گیاه و منزل و شرکت و انبار و… آماده همکاری هستم در صورت تمایل همکاری هستم.
    موفق باشید
    تقوی
    ۰۹۱۹۷۳۳۲۷۴۹

  5. ساناز گفت:

    سلام
    من به تازگی یه موچسب گرفتمگلدونشو عوض کردم ،اصلا رشد نمیکنه جوونه هم نمیزنه…ولی عین اولش مونده،ایا داره میمیره؟؟؟

  6. ساناز معمارزاده گفت:

    سلام
    من به تازگی یه موچسب گرفتمگلدونشو عوض کردم ،اصلا رشد نمیکنه جوونه هم نمیزنه…ولی عین اولش مونده،ایا داره میمیره؟؟؟

  7. علی گفت:

    Attachment

    سلام این گل رو دقیقا نمی دونم اسمش چیه ولی برگ های پایینش دارن زرد وبعضی قهوه ای میشن بعضی برگ ها هم به داخل لوله میشن

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این پاپیتال ابلق هست که نباید توی اتاق باشه باید توی فضای باز باشه تا زرد نکنه و هروقت خاکش خشک شد اب بدید

  8. الهه گفت:

    مهندس سلام وقت به خیر
    یک گیاه موچسب دارم توی بالکن
    می خواستم بدونم تا کی میشه گلدونش رو تعویض کرد و اینکه چن تا قلمه از پاپیتال ابلق تو باغچه هم زدم میشه با این چسب دیواری تو یه گلدان مثلا توی یو باکس کاشت ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام الهه جان خوبی؟ بله میشه باهم بزنین توی یک گلدون زمانی که دیدید دیگه گیاهتون رشد نداره اون وقت باید گلدونشو عوض کنین شاید مثلا دوسال یا س سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید