کاکتوس ها, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۵۳۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

معرفی گل مرجان

مرجان/شیرسگ

نام انگلیسی

Milk weed/Crown of thorns

نام علمی

Euphorbia milii

فارسی رایج

مرجان / شیرسگ

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

10000

از خانواده

Euphorbiaceae

خاستگاه

جزیره ماداگاسکار

مرجان بومی منطقه همیشه در صحنه ی *ماداگاسکار* میباشد این منطقه از نظر فلور گیاهی منطقه ی بسیار قدرتمندی است و دارای گونه های خیلی خاصی است این گیاه مثل بنت القنسول از گیاهان گلدار این خانواده ی صمیمی است البته با تیغ های فراوان و با شاخه های منشعب و برگ هایی شبیه به برگ زرشک و گل هایی قرمز رنگ که یکی از زیباترین بخش های  این گیاهان است.در این گیاه،قسمت قرمز رنگ در واقع دوبراکته کلیوی شکل است که در زیر گلها ظاهر میشود.در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی اغلب در زمستان به گل میرود.این گیاه نیمه گوشتی است که در قسمت زیرین چوبی شده است.به دلیل شیر زیاد و سفیدی که از ساقه تراوش می شود اصطلاحا به آن شیر سگ میگویند.

مرجان

مرجان

و اینک داستان:

نور: به نور زیاد غیر مستقیم  احتیاج دارد  اگه نور مستقیم یا شدید باشه برگ ها زرد میشن ! داخل منزل پنجره ی روبه قبله یاهمان جنوبی  پشت پرده سفید مکان مناسبی برای نگهداری آن است. البته داخل منزل باید حتما تهویه داشته باشه اگه تهویه نداشته باشه گل نمیده ! مثلا اتاق پذیرایی بزرگ یا پنجره اشپزخونه خوبه براش ولی درکل راه پله روشن از همه بهتره.

سایه رشد شدن در اثر نور کم

سایه رشد شدن در اثر نور کم

سرخ شدن برگ دراثر نور شدید

سرخ شدن برگ دراثر نور شدید

آبیاری:بین دو آبیاری حتما باید خاک خشک شده باشد بر عکس کاکتوس ها این گیاهان سوخت و ساز زیادی دارندو نباید هر ۱۰ روز یکبار آبیاری شود البته جای نگرانی نیست اگر روزی فراموش کردید آبیاری کنید چون گیاه مقاومی است

رطوبت: به خاطر نوع متابولیسم و تکامل خود به کمبود رطوبت مقاوم هستند ولی خب جای مرطوب برای آنها یک امتیاز محسوب میشود مثل شمال ایران که بسیار خوب رشد میکنند!! سعی کنید روی بوته اب ریخته نشه چون اصلا جنبه نداره و یهو قارچ میزنه روی برگ ها !

افزایش:بسته به گونه،با بذر،قلمه و تقسیم بوته افزایش می یابد.در استفاده از قلمه برای جلوگیری از ترشح شیره در انتهای برش خورده،باید انتهای آنرا در خاک ذغال و یا آب گرم فرو برد . پس از آن در محیط کشت قرار داد.یا اینکه بعد از برش بذارید جایی تاریک مثه کمد یکی دور روز بمونه بعد بیارید بزنید توی ماسه ، و تا یک روز بهش آب ندید بعد ابش بدید

قلمه زنی مرجان

قلمه زنی مرجان

دما:بهترین رنج دمایی ۱۶ الی ۲۴ درجه میباشداین دما یعنی هوای معمولی داخل اتاق یعنی نباید جایش گرم باشد هوای گرم تابستان باعث زرد شدن برگ میشه دما بالای ۳۰ درجه بره باید ابیاری هم بیشتر بشه وگرنه زرد میکنه ولی هوای گرم برای گلدهیش خوب نیست و بهترین گلدهی رو توی هوای خنک داره !

خاک : بهترین ترکیب ترکیب خاک کاکتوس یعنی ۳ قسمت ماسه ۲ قسمت خاک برگ و ۲ قسمت خاک باغچه است تا آب را از خود رد کند و خدای نکرده باعث پوسیدگی نشود موقع کاشت توصیه میشه با قارچکش کاربندازیم که سیستمیک و مناسب ضدعفونی خاک هست خاک رو ابیاری کنید تا جلوی پوسیدگی های بعدی گرفته بشه !

هرس: برگ های زرد و خشک شده را بچینید اگر گیاه شما خیلی بلند شده میتوانید ساقه ی آن را از بالا بچینید و قلمه بزنید و ساقه قبلی هم از کنار جوانه میزند و گیاه گرد خواهد شد هرس شاخه های مختلف باعث گرد و پرگل تر شدن گیاه میشه.

لزوم هرس

هرس در مرجان

تغذیه: از بهار تا آخر پاییز دوهفته یبار یکبار با کود آهن و کودهای گرین آپارتمانی تغذیه کنید گیاه خودتون رو.  همینطور که گفتم این گل عاشق آهنه و دوهفته یبار بهش آهن بدید. داخل اتاقی که تهویه نداره گیاه ساقه هاش نازک میشن چون خوب کلسیم جذب نمیشه و خوب ریشه ها رشد نمیکنن !

گلدهی : این گیاه روز کوتاه اختیاری است یعنی اگر شرایط مهیا باشد در طول سال گل میدهد ولی در نمیه دوم سال گلدهی بیشتر است تغذیه با آهن هم باعث افزایش گلدهی در گیاه خواهد شد  !

بیماری و آفت:

به شپشک آردآلود ، تریپس و شته روی گلها ، حساس است همینطور در تابستان ممکن است دچار بیماری قارچی شود که با مشاوره از سایت ما سم مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.

بیماری قانقاریا

بیماری قانقاریا

بیماری قارچی سفیدک

بیماری قارچی سفیدک

گونه های مهم :

E.tirucallii(Milk Bushدرخت مانند و دارای یک شاخه گوشتی ضخیم است که عمودی رشد میکند و شاخه هایی نازک تر،صاف و سبز رنگ و بدون برگ به ضخامت یک مداد در اطراف آن پراکنده اند.دارای شیرابه سفید شیر مانند سمی است.

افوربیا

افوربیا بدون برگ(جون من برگ بده)

افوربیا بدون برگ(جون من برگ بده)

افوربیا کاکتوس یا اوبسا

افوربیا کاکتوس یا اوبسا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

خرم آن روز که چون گل به چمن بازآیی

یا به بستان به در حجره من بازآیی

گلبن عیش من آن روز شکفتن گیرد

که تو چون سرو خرامان به چمن بازآیی.....

دیدگاه های شما

534 پاسخ به "معرفی گل مرجان"

  1. سنا گفت:

    سلام من دوهفته اس که مرجان هلندی گرفتم خیلی خوش رنگو و گل های زیبایی داشت ولی طی این دوهفته کم کم برگاش داره زرد میشه گل هاشم خشک میشه نور و ابیاری هم طبق دستوره گلدانشم گلخونه عوض کردن برام … چکارکنم که نذادم برگا زرد بشه و گل هاش بریزه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام سنا جان خوبی؟ توی اتاق که نبرید ؟ اگه توی اتاق رفته باید بیاد بیرون سریعا چون تهویه هواش کمه داخل و باعث خرابیش میشه ! تغذیه با کود اهن فراموش نشه !

  2. فاطمه جلالی گفت:

    Attachment

    سلام ووقت
    سه ساله یه گیاه مرجان دارم که به نظر خودم حالش خوبه و از دوطرف دو تاشاخه تازه هم دراورده که هنوز قوی نشدن ولی قدش هم داره دراز میشه وکج میشه
    میشه راهنمایی کنید چکارش کنم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام فاطمه جان خوبی؟ نورش کمه ، نورشو زیاد کنید تا ساقه ها سفت و محکم بشن.. ضمنا خیلی دراز شده بهتره تیکه تیکه کنید و قلمه بشه !

  3. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر و ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار ما میذارید
    من چند تا بنفشه دارم دو تا از گلدونها برگ‌ها جمع و چروک شده ،بقیه خوبن و شرایطشان هم مثل هم هسته
    میتونید راهنمایی کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      با سلام بنفشه معمولا وقتی اینطوری میشه یا گرمشه یا تشنه هست یا کنه زده لدفا توی بخش مربوطه عکس بدید ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید