کاکتوس ها ۵۹۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳

معرفی آلوئه ورا

آلوئه ورا

نام انگلیسی

Aloe vera

نام علمی

Aloe sp

فارسی رایج

آلوئه ورا

فارسی اصیل

صبرزرد

معیار زیبایی

رنج قیمت

5000

از خانواده

Xanthorrhoeaceae(دسته بندی جدید)

خاستگاه

جنوب آفریقا

 

سلام دوستان عزیز خیلی خوش اومدین به سایت باغ شیشه ای صفا آوردین من سجادی هستم کارشناس گیاهان زینتی و فضای سبز.امروز میخوام بهتون یک گیاه محبوب آلوئه ورا رو معرفی کنم گیاهی که بیشتر به خاطر خاصیت داروییش و بعد زینتیش نگهداری میشه گیاه خیلی خیلی مقاوم و سخت جون.اولا بومی آفریقاجزو گیاهان گوشتی و آبدار هستش، برگ‌های ضخیم، نیزه‌ای و بزرگ داره و پشت سر هم به‌صورت طوقه‌ای قرار دارند. در بعض گونه‌ها برگ ابلق بوده یا به نقاط یا نوارهایی با رنگ متفاوت تزیین شده است. گل‌های آن به رنگ قرمز، نارنجی و زرد و استوانه تا سه‌گوش، زنگوله‌ای و یا لوله‌ای شکل است که در اکثر گونه‌ها به‌صورت واژگون روی ساقه گل‌دهنده قرار دارند.یک گونه ی زینتی هم به نام شاخ بزی داره که نباید با این اشتباه گرفت. آلوئه را نظیر کاکتوس باید همیشه در آفتاب نگهداری کرد.اسم دیگه این گل صبر زرد هستش که به خاطر اینکه این گل نماد وگل مخصوص خیلی ببخشید بهشت زهرا برای روی قبور استفاده میشه به این نام شهرت پیدا کرده و در مصر قدیم هم خیلی مورد ستایش و پرستش بوده!! در ایران ده‌ها گونه آن کشت و کار می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

الوئه ورا در طبیعت

الوئه ورا در طبیعت

syn. A. perfoliata var. arborescence) A. arborescence) (آلوئه درختی): ارتفاع آن زیاد و دارای برگ‌های ظریف و کشیده است.بومی جنوب آفریقا هستش که فکر میکنم همون شاخ بزی هستش من به مشتری درباره ی نگهداری این گل سوال میکنند میگم اصلا نیاز به نگهداری نداره هر وقت خودتون تشنتون شد یه لیوانم پای این بریزید.:))))))

شاخ بزی

شاخ بزی

 

A. mitriformis: کوتاه و برگ‌های آن در وسط شیاردار است.

 

 

A. saponaria: اندازه متوسط، برگ‌ها سبز رنگ پریده با رگبرگ‌های به رنگ روشن یا کرم که به شکل خطوط باریک یا نقطه‌چین روشن در متن سبز رنگ مشاهده می‌شوند.

 

Aloe_saponaria_ latifolia_810

 

A. variegate (صبر زرد): برگ‌های آن دارای نوارهای سفید و سبز تیره عرضی است و لبه آن‌ها دندانه‌دار است. در اوایل بهار گل می‌دهد. باید در مورد صبر زرد دقت کرد که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و نباید قطرات آب روی برگ‌ها ریخته شود، چون باعث پوسیدگی می‌شود.

 

aloe_variegata_young_810

 

syn. A. Arabica) A. barbadensis): برگ‌ها سبز خاکستری با لبه‌های صورتی و دندانه‌دار است. گل‌های لوله‌ای زرد رنگ روی خوشه انتهایی در تابستان ظاهر می‌شود. به علت ویژگی دارویی بخش ژله مانند وسط برگ کشت و پرورش آن مورد توجه قرار گرفته است.یعنی همون آلوئه ای که باید مالید به صورت

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا

 

نیازها

 

در مناطق عاری از یخبندان می‌توان آن را در فضای آزاد استفاده کرد. در عین حال باید از گرمای زیاد نیز محافظت شود، چون باعث گرایش رنگ آن به رنگی متمایل قرمز می‌شود. در زمان فعالیت ریشه‌ها و رشد و نمو و گلدهی نیاز به آبیاری مرتب دارد و در زمستان، نیاز آبی آن کم می‌شود. خاک مناسب آن 3 قسمت خاک لومی، یک قسمت کود دامی پوسیده و یک قسمت شن ریز است. این خاک باید زه‌کشی کامل داشته باشد. در بعضی گونه‌های آلوئه در خاک فقیر با شرایط خشکی برگ‌ها قرمز رنگ می‌شود. آلوئه نباید در معرض باران قرار گیرد، چون بین برگ‌های آن آب جمع شده و باعث پوسیدگی گیاه می‌شود.

 

 

دما: این گیاه به هوای گرم نیاز داره در صورت گرما و خشکی زیاد به رنگ قرمز متمایل میشه.

 

 نیاز آبی: دوستان گیاه مقاومیه چون توی خودش آب نگه میداره بنابراین هر جمعه آبش بدید بهتره ولی اگه دیدید برگهاش قهوه ای یا سرخ شده آبیاریشو بیشتر کنید.  اصلا ،هیچی ولش کن.

 

خاک: ترکیب معمولی با زه‌کشی کامل مثلا خاک کاکتوس رو من به همه واسه این بابا توصیه میکنم.

 

نور: این گیاه به نور کامل احتیاج داره و زیر ضل آفتاب هم همچنان داره میخنده اینطوری  :mrgreen:

 

 

رطوبت: جانم؟ سوالتون رو تکرار کنید؟؟!؟! رطوبت؟؟؟؟؟؟؟؟ ولمون کن بابا.

 

 تعویض گلدان: درصورتی که دیدید ریشه از سوراخ های زیر گلدان اومده بیرون یعنی وقته تعویض گلدون هر دوسال سه سال یکبار این کارو بکنید.

 

تعویض گلدان

تعویض گلدان

 

کود: بهترین کود یا خاک ورمی کمپوسته یا میتونید آب آکواریوم رو ماهی یکبار بریزید پاش یا آب کولر آبی یا کولر گازی!

 

افزایش

 

با پاگیاه در تابستان و کاشت بذر در بهارو قلمه برگ افزایش می‌یابد. نوع درختی با قلمه نیز افزایش می‌یابد و در زمان ریشه‌دهی نیازی به آبیاری ندارد. بستر کاشت قلمه‌ها و پاگیاه‌ نظیر بستر کاشت کاکتوس‌ها است.

 

قلمه برگ آلوئه ورا

قلمه برگ آلوئه ورا

 

بذر آلوئه ورا

بذر آلوئه ورا

 

جدا کردن پاجوش ها

جدا کردن پاجوش ها

 

جداکردن پاجوش ها

جداکردن پاجوش ها

 

 

مشکلات:

 

اگه دیدید برگ ها قهوه ای یا قرمز شده و حالت مردگی گرفته به خاطر آفتاب شدید هستش باید بزارید جایی با آفتاب کمتر یادتون باشه تو منطقه ی جنوب آفریقا آفتاب با زاویه بیشتری میتابه تا ایران که به استوا نزدیک تره ! پس زور آفتاب تو ایران بیشتره!

 

IMG_0549

 

اگه دیدید برگهای گیاه وا رفته و دیگه سرببالا نیستش به خاطر نور کم و هستش بزارید یه جا با آفتاب متعدل نه اونقدر زیاد نه اونقدر کم.

اگه دیدید برگها لاغر و پریشون شده  به خاطر کم ابی هستش خاک رو چک کنید و در صورت خشکی آب بدید.

اگه دیدی گیاهتون رشد نمیکنه یا رشدش کمه احتمال زیاد خاکتون خیلی قلیایی هستش و گیاه نمیتونه از همه عناصر استفاده کنه.باید حام رو عوض کنید ولی حرفه ای ها میان اسید یا کودهای اسیدی کننده میدن به گلشون شما همون خاک رو عوض کنید.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

هرگز نستانند دل ما که تو داری

بسیار بود سرو روان وگل خندان

لیکن نه بدین صورت و بالا که تو داری

پیداست که سرپنجه ما را چه بود زور...

دیدگاه های شما

590 پاسخ به "معرفی آلوئه ورا"

  1. مری گفت:

    منم از این دارم
    گل قشنگیه. تو یه گلدان ده تا پاجوش زده نمیشه بهش نزدیک شد. از دور باید بهش سلام داد.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ چرا تقسیمش نمیکنی؟ میتونید درش بیارید همرو بزنین توی گلدونای کوچیک هم مادره یه نفسی بکشه و هم بچه ها بتونن بزرگ بشن

  2. امیر گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان
    این آلوورا من خیلی حالش خوب بود و کلی پاجوش زده بود ولی گلدونش تنگ شده بود من گلدونشو عوض کردم کل خاکشو با خاک کاکتوس عوض کردم ریشه ها هم همه سالم بودن حالا اینطوری برگ های پایینش وا رفتن
    شرایط نگهداریشم پشت پنجره جنوبیه قبلا که خاک برگ داشت ۴ روز یکبار آب میدادم حالا که خاک کاکتوس ریختم لامصب سطح خاکش خشک نمیشه الان ۹ روزه هنوز رطوبت داره

  3. مریم حسینی میلانی گفت:

    سلام روز بخیر
    ممکنه لطفا فرق بین aloe و aloe vera رو بفرمایید برای یه کار پژوهشی می‌خوام
    ممنون می‌شم

  4. اکرم گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر
    من زیاد از نگهداری گل و گیاه سر در نمیارم.
    چند وقت پیش این گلدون رو خریدم و اون موقع خوب رشد می‌کرد و خیلی خوب بود
    ولی چون جاش تنگ شده بود دادم کسی برام گلدون رو عوض کرد بعد اون دیگه خیلی کم رشد کرد و هر برگش خیلی نازک شده
    میشه بگید باید چیکار کنم؟؟ چه جوری نگهش دارم که براش خوب باشه
    آب دادنش.. تو آفتاب بزارم یا نه؟
    البته اون کسی که گلدون رو عوض کرد کلا کارش گل و گیاه هست برا همین نمیدونم مشکل از اون هست یا چیز دیگه
    ممنون میشم راهنماییم کنید. خیلی ناراحتم که اینطوری شده

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام اکرم جان خوبی؟ ببین وقتی یهو گلدان رو بزرگ کنی رشدش متوقف و ب تاخر میوفته ! مثه اینکه تن یه بچه کوچک لباس دو ایکس لارج بپوشی ! باید با کود مخصوص کاکتوس تغذیه کنین تا رشد کنه ضمنا نور و تهویه هوا رو هم براش زیاد کنین و هفته ای یبار سیراب کن که از زیرش بزنه بیرون اب اضافی !

  5. عشق گل گفت:

    Attachment

    سلام مهندس عزیز،
    این شاخ بزی من خیلی قد کشیده. میترسم ساقه رو بِبُرم بزنم توی خاک خراب بشه. راهی پیشنهاد میدید؟
    ممنون 🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید