گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱۹۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل فیلودندرون گوش گرگی،بالارونده

نام انگلیسی

Climbing philodendron

نام علمی

Philodendron erubescens

فارسی رایج

فیلودندرون بالارونده،گوش گرگی

فارسی اصیل

ونافار (ون=درخت+فار=پسند)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000 الی 30000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

کلمبیا

 

این گونه از فیلودندرون بالارونده و احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در ان رشد کند،خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا ابیاری از بالا مرطوب نگه داشت،رنگ برگها سبز تیره و در قسمت زیرین متمایل به ارغوانی است،شکل برگها متغیر و در هنگام جوانی بیضی کشیده و به تدریج با ظهور پیچ و خم هایی در انها به شکل ویلن به خود میگیرند،نحوه مراقبت از انها مانند سایر فیلودندرون ها و خانواده اش آراسه است.

 

نیازها:

 

نور :بهترین مکان از نظر احتیاجات نوری کنار پنجره و نور غیر مستقیم است،گیاه نیم سایه نیم افتاب را ترجیح میدهد،اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر و از پشت شیشه به برگهای صدمه وارد میکند.

دما:  حداکثر درجه حرارت در تابستان 24 و حداقل در زمستان 13 درجه است.

آبیاری :در هر حال ، بین دو آبیاری باید خاک خشک شود.ابیاری زیادی زردی برگهارادر پی دارد.

رطوبت: در تمام طول سال هفته ای ۲ بار غبارپاشی کنید.از اب ولرم استفاده گردد.

تغذیه: گیاه را هر دو هفته یکبار و طبق دستور سازنده و یا فروشنده با کودهای مایع و یا جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب:بهترین خاک برای این خانواده خاک کمپوست بوده که هم تخلخل کافی و  هم اسیدیته مناسبی دارد.

تعویض گلدان:گیاه جوان در حال رشد نیاز به تعویض گلدان سالیانه ندارد در صورت بزرگ شدن گلدان و عدم امکان تعویض اقدام به خارج نمودن ۵-۷ سانتی متر سطح خاک و تعویض ان با خاک نو و غنی نمایید،تغذیه مصنوعی در این حالت ضروری است.

تمیز نمودن برگها:در این مورد از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید،از مواد براق کننده شیمیایی برگها استفاده نکنید،در صورت لزوم هر ماه یکبار

تکثیر :گرفتن قلمه پاشنه دار در تابستان

 

عوارض و درمان:

 

برگهای جدید فاقد رشد بوده و ریز هستند:گیاه از کمبود عناصر غذایی در گلدان رنج میبرد،این کمبود را هر دو هفته یکبار با تغذیه مصنوعی طبق دستور جبران کنید.

برگها تغییر رنگ میدهند و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:کنه قرمز ریز عامل این نارسایی است.گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است

برگها سقوط میکنند:گیاه به شدت تشنه،هوا خشک و یا گرم است.شرایط را بازدید و در صورت لزوم گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت اب قرار دهید و یا غبارپاشی را شروع کنید و گلدان را به محل سردتری منتقل کنید.

ساقه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد است:یا نور کافی نیست و یا نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،گلدان را به محل روشنتر انتقال دهید و هر دو هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص تغذیه مصنوعی کنید.

برگها پژمرده و از جوانه های بهاری خبری نیست:هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها ظاهر میگردند:حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند و یا با برس مخصوص و یا پنبه اغشته به محلول سم لکه ها را مسموم کنید.

برگها زرد میشوند و سقوط میکنند:خاک گلدان باتلاقی شده است،اب زیر گلدانی را خارج کنید و زهکشی را بازدید کنید،اجازه دهید خاک سطحی گلدان در فاصله بین دو ابیاری کاملا خشک شود و سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

لکه های سوخته روی برگها ظاهر میشوند:در افتاب غبارپاشی کرده اید،مواظب باشید این عمل در صبح یا عصر در سایه انجام شود،چون نور عبور داده شده از قطرات اب به جای مانده روی سطح برگها،مانند عبور نور از شیشه است که به برگها صدمات شدیدی وارد میکند.

 

طریقه تهیه قیّم خزه دار:

 

الف)یک قطعه نی یا لوله پلاستیکی به قطر حداکثر دو سانتی متر و به ارتفاع نهایی گیاه،نخ پلاستیکی و مقداری خزه تهیه کنید.

ب)خزه ها را اطراف نی یا لوله پیچیده و با نخ ببندید.

ارتفاع فیلودندرون بالارونده پس از یکسال به حدود یک متر میرسد و تغذیه ریشه های هوایی و نا به جا از خزه مرطوب تکیه گاه از نیازهای اساسی است،ریشه های هوایی را هرگز قطع نکنید.

فیلودندرون گوش گرگی

فیلودندرون گوش گرگی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

گر اجازت دهی ای سرو روان بنشانم

عشق من برگل رخسار تو امروزی نیست

دیر سالست که من بلبل این بستانم

به سرت کز سر پیمان محبت نروم...

دیدگاه های شما

191 پاسخ به "معرفی گل فیلودندرون گوش گرگی،بالارونده"

  1. رویا گفت:

    Attachment

    سلام و خسته نباشید، اسم این گیاه نمیدونم چیه ولی فکر کنم از خانواده فیلودندرون گوش گرگی باشه، از موقعیکه خریدم و آوردم توی خونه برگهاش یکی یکی زرد میشه و میفته، روند زردشدنش هم سریعه هر سه روز یک برگ کاملا زرد میشه، برای آبیاری از آب تصفیه شده و کلرش خارج شده استفاده می کنم اون هم موقعی که سطح خاک خشک میشه، نورش هم نور غیرمستقیم داره، موقع تعویض گلدان تعداد خرخاکی داخل خاک بود که سم دیازینون زدم، یه روز در میون هم غبارپاشی میشه. لطفا راهنمایی کنید چرا برگهاش داره زرد میشه

  2. آرش گفت:

    سلام بر مدیر سایتی برای باکلاس ها?
    پنجره های خونه ی ما پشت به قبله هست یعنی اصلا آفتابگیر نیست.و دارای نور سفید هست.
    سوال من از شما اینه که به این نور تو اصطلاح شما گیاه شناس ها چی می گن؟نور فیلتر شده یا سایه یا…
    و سوال دومم اینه که توی این نور آیا می شه فیلودندرون ویلونی نگهداشت؟شرایط نگهداری این نوع فیلودندرون چیه؟
    ممنونم ازتون

  3. رضا گفت:

    سلام یک عدد فیلو دارم که الان ارتفاعش به سقف داره میرسه حالشم خوبه خوبه . حالا مشکل اینه که چجوری باید هرس شه که دیگه بالا تر نره؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ از ارتفاعات مختلف قیچی کنید تا به ارتفاع دلخواه برسه گلتون. بعد قلمه هارو در اندازه های ۱۵ سانتی و بزنید توی اب تا ریشه بده و بعد بزنید توی پرلیت!

  4. من گفت:

    Attachment

    سلام ایا گل زیر هم گوش گرگی هست؟

  5. من گفت:

    Attachment

    ببخشید زیاد سوال میکنم گل زیر هم میشه اسمشو بگید ونیاز نوری وابیش چیه؟

  6. کسرا گفت:

    سلام خسته نباشید .ببخشید من یه گلدون از این گل دارم ولی الان نزدیک دوساله اصلا رشد نکرده تمام اصول را هم رعایت کردم ولی رشد نکرده.?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید تغذیه با کود گرین صورت بگیره و سایز گلدون بزرگ بشه تا فضا برای رشد باز بشه..

      • کسرا گفت:

        ممنون از راهنمایی خوبتون?

      • فرشته گفت:

        Attachment

        سلام آقای مهندس
        روزتون خوش و خرم
        میشه لطفاً در مورد مشکل این گیاه راهنماییم کنید ؟
        برگهاش دونه دونه زرد میشه و برگ جدیدی هم نمیده . آبیاریش رو با خاک خشک انجام میدیم و نور غیرمستقیم هم داره . فاصله برگها خیلی زیاد شده . میشه بگید چه مشکلی داره ؟ 🙏

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ نورتون رو اگه میتونید بیشتر کنید تا فاصله ی برگها کم تربشه ! ضمنا تغذیه کردید ؟ کود بهش دادید؟ سایز گلدون تنگ نشده ؟ از زیر ریشه ها بیرون نزدن ؟

          • فرشته گفت:

            سلام مجدد جناب مهندس
            کود سر موقع بهش میدم ولی الان که فرمودید جاش رو عوض کردم که نور غیرمستقیم بهش بیشتر برسه . گلدونش هم تازه عوض شده ، جاش کوچیک نیست . متاسفانه نشد عکس‌ بزرگ و واضح بفرستم . ممنون از راهنمایی ها و کمکهای همیشگیتون 🙏

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            فرشته جان نگران نباش این لکه سوختگی افتاب بوده مشخصه ، البته کودی که بهش میدید اگه بی کیفیت باشه هم باعث سوختگی میشه. به هرحال جای نگرانی نیست

  7. محمد گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان

    آقا این گل فیله دندرون من مدتها حالش خوب بود و هر ماه یه برگ میداد ولی جدیدا برگاش به رنگ زنگ‌زده در میان و میوفتن.
    نمیدونم چشه . گلدونشم عوض کردم ولی فرقی نکرد. لکه هایی به رنگ زنگ‌آهن روش ایجاد میشه گاهی و گاهی هم مثل عکس از حواشی برگ شروع میکنه به تغییر رنگ و برگ میوفته و بعد ساقه ی برگ جدا میشه!
    (نمیدونم احتمال داره بخاطر نداشتن ستون
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ محمدجان داداش این قارچ زده این گلت و باید با سم قارچکش سمپاشی بشه ، با اسیدهیومیک باید تغذیه کنید و تهویه مناسب براش فراهم کنید ! ضمنا ، روی برگ اب ریخته نشه و بین دو اب خاک باید خشک بشه.

  8. جواد رشیدی گفت:

    Attachment

    سلام. خسته نباشید. حدود ۲ ساله یه فیلودندرون خریدم که خدارو شکر به خوبی رشد می کنه و هر دو هفته دوتا برگ جدید میده. رشدش به حدی بوده که تا حالا بیشتر از ۱۵-۲۰ تا برگ جدید بزرگ داده و یه شاخه جدید هم بهش اضافه شده و حتی یه گل هم داد. گیاه پشت پنجره جنوبی قرار داره که از پشت پرده توری نور کافی میگیره و از پنجره شرقی نور آفتاب صبحگاهی ملایم دریافت می کنه. خاکش ترکیبی از پیت ماس نورد اگری (لتونی)، ورمی کومپوست، خاک برگ، پرلیت، کمی شن ریز (ماسه بادی) و کمی سبوس برنج هستش. روزانه یا دو روز یک بار با آب دستگاه تصفیه غبار پاشی می کنم. هفته ای یه بار هم با یه کود ژاپنی (HB-101) و آب غبارپاشی می کنم. ۱۵ روز یکبار هم با کود ۲۰-۲۰-۲۰ تغذیش می کنم. حدود یک ماه پیش ۳ تا از برگای زیری کاملا زرد شدن و در عرض چند روز افتادن. مقدار آبیاری شو کم کردم و فکر می کنم مشکل حل شد. اخیرا نوک چنتا از برگ های زیری زرد شده ولی پیشرفتش محسوس نیست. رشد کلی گیاه هم خوبه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایین. می ترسم گیاهو از دست بدم. خیلی ممنون از سایت علمی و کاربردی شما. من خیلی چیزهارو در مورد پرورش گیاهان از سایت شما یاد گرفتم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟سایز گلدون رو بررسی کردین که ایا تنگ شده یا خیر ؟! با اب لوله کشی اب میدید یا تصفیه؟ گاهی گیاه بسته به اسیدیته خاک یکی از ویتامین هارو کم میاره و با این نوک زردی ها بروز میده خودشو ! بهتره اون کود ژاپنی رو حذف کنید و با کود حاوی اسیدهومیک تغذیه کنید تا همیشه اسیدیته خاک متعادل بمونه و همه عناصر جذب بشن ! روی خاک هم بررسی کنید شوره یا سفیدک نزده باشه.

  9. جواد رشیدی گفت:

    Attachment

    سلام و خیلی ممنون. گلدونش بزرگه ولی شاید با توجه به رشد سریع گیاه گلدون براش کوچیک شده باشه، بررسی می کنم. البته کمی از حجم خاکش کم شده بود که با پیت ماس GRAMOFLOR پر کردم. با آب تصفیه شده که هم دمای اتاق شده آبیاریش می کنم. روی خاک شوره یا سفیدک نداره. منظورتون از کود اسید هومیک همون کود آهن کلاته هست؟ عکس کامل گیاهم میذارم. ممنون که وقت میذارین برای همه.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ به به ماشالا عجب گلی شده ، این عیبو ایرادی نداره و الکی حساس نشین روی گلتون ، خودتون روی پوستتون جوش نمیزنید ؟ خال ندارید؟ این گلارم همینطورن ! اسیدهیومیک با اهن فرق داره ولی همراه هم استفاده میشن ! بهتره داشته باشید و ماهی یبار استفاده کنید.

      • جواد رشیدی گفت:

        خیلی ممنونم. قابل شما رو نداره. در سایه راهنمایی های شما به این خوبی رشد کرده. بازم ممنونم از زحمات شما.

      • جواد رشیدی گفت:

        سلام مجدد مهندس جان. خسته نباشید. من این فیلودندرون خودمو بیشتر بررسی کردم و متوجه شدم زیر برگها قطره های کوچک شیره گیاه وجود داره که چسبناکه. زیر همه برگها وجود داره ولی چکه نمی کنه. رشد گیاه خوبه ولی همونطور که گفتم گاهی لبه یکی از برگهای زیرین زرد میشه و به مرور کل برگ زرد میشه و میوفته. آیا این قطره های شیره نشونه بیماریه. میشه بفرمایین باید چکار کنم؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          جواد جان این لکه ها کاملا متقارن هستش و نمیتونه بیماری قارچی باشه ، شما با کود خوب و باکیفیت مخصوص اپارتمانی ها تغذیه کنید این کمبود پتاسیم یا منیزیم گرفته احتمال زیاد ،اون لکه های چسبناک هم چیزی نیست فشار ریشه ای گیاه هست اگه هم به صورت تکو توک هست که مدفوع افت میتونه باشه ! به هرحال بد نیست یه بار با سم کونفیدر در ترکیب با کاربندازیم سمپاشی کنید

      • جواد رشیدی گفت:

        Attachment

        سلام آقای سجادی عزیز. آقای سجادی وضع فیلودندرون من بدتر شده. خواهش می کنم کمک کن.

  10. فاطمه جلالی گفت:

    Attachment

    سلام و وقت بخیر
    چند تا سوال دارم
    اول اینکه این گیاه فیلوندرونه؟
    دوم اینکه گیاه از قسمت بالا داره رشد میکنه و قسمت پایین به دلیل مشکلی که براش پیش امده بود کم برگ هستش .همونطور که میبینید حدود نیم متر از قیمش بلند تر شده و فرم زیباش را از دست داده لطفا راهنمایی کنید چه بکنم
    سوم اینکه رنگ پشت برگها از قرمز و زرشکی به سبز تغییر کرده دلیلش چی میتونه باشه؟
    و چهارم اینکه من طریقه قلمه زدن را متوجه نشدم از برگ هستش یا ساقه؟
    پنجم اینکه میدونم سوالهام زیادشد ولی لطفا لطفا محبت کنید برای همشون راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله فیلودندرون قرمز هست نور کم و گرما باعث سبزی برگهاش میشه ، بهتره با کود خوب گرین اپارتمانی تغذیه بشه تا رنگش درست بشه قلمه زدنش هم باید برگ همراه با ساقه باشه روی ساقش یه ریشه هایی میزنه که باید ازون قسمت ها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید