گل های آپارتمانی ۲۰۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۷ تیر ۱۳۹۲

معرفی گل شیپوری

گل شیپوری

نام انگلیسی

Arum lily /Calla lily

نام علمی

Zantedeschia spp./ Richardia spp

فارسی رایج

شیپوری

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

30000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

آفریقای جنوبی

سلام عرض میشود خدمت همه دوستان و علاقه مندان به گل و گیاه.بنده سجادی هستم افتخار دارم با یه مقاله دیگه در خدمتتون باشم.دوستان در زمینه این گل من تجربه های ناموفقی دارم ،چرا که  این گل گلیه که نیاز به تجربه بالا و ازهمه مهمتر پاسیو و یا گلخونه داره که حالا بنده اونموقع در اختیار نداشتم.اگه گول ظاهرش رو خوردی و خواستی بخریش حرفی نیست،فقط یادت باشه باید پاسیو داشته باشی چون بسیار طالب رطوبت و هوای شرجی هستش.توی شمال و جنوب راحت میشه نگهداری کرد ازش و موردی نداره.خب دوستان بگذریم ،این گل  بومی نواحی آفریقای جنوبی است. دارای ریزوم های ضخیم و دمگل قوی و بلند است. گل ها شبیه شیپور بوده و نظیر تمامی گیاهان تیره Araceaeگل آذین آن چمچه است. براکته ای که خوشه گل را احاطه کرده، Spatheو خوشه گل را Spadixگویند. گیاهی است دائمی و گرمسیری که دارای گل های منفرد می باشد. برگ های تیرکمانی و دمبرگ طویل دارد و بسته به گونه، شکل دمبرگ ها متفاوت است. شیپوری دارای 7 گونه و 3 زیر گونه است که آن ها را به دو دسته تقسیم می کنند.

۱.  گیاهانی که همیشه سبز بوده و گل های دارای اسپات سفید آن ها، در زمستان ظاهر می شود.

شیپوری

شیپوری

۲.  گیاهانی که خزان کننده بوده و گل های دارای اسپات رنگی آن ها در تابستان ظاهر شده و در زمستان پژمرده می شود. طبیعت همیشه سبز یا خزان دار بودن آن بستگی به محل و بارندگی دارد. در انواعی که در تابستان خزان دارند در صورت کاشت در مناطق با بارندگی تابستانه در زمستان خزان می کنند.

شیپوری

شیپوری

    Z. aethiopica از دسته اول است که در ابران به صورت همیشه سبز می تواند رشد کند اما در تابستان با گرم شدن هوا، با کـاهش آبیاری گیاه را به خزان و خفتگی می برند و در پائیز دوبـاره آبیاری از سـر گـرفته می شود. با این کار گل بهتری در فصل بعد تولید می شود.

    دسته دوم شامل Z. elliottiana(زرد تا طلایی)، Z. rehmanii(قرمز تا صورتی) و Z. alnomaculata(سفید تا زرد کمرنگ با رنگ بنفش در پایین بخش داخلی) است.

 

گلدهی

 

      Z. aethiopica به ظاهر فاقد خواب واقعی بوده و در صورتی که دما در تابستان زیاد بالا نباشد و رطوبت کافی برای آن فراهم باشد، می تواند به طور دائمی گل بدهد. وقتی دما بالای °C19 باشد و یا به  °C21 برسد گلدهی کاهش یافته و در نهایت متوقف می شود.

    گونه های رنگی و دو رگه های آن ها فقط یک بار در سال گل می دهند. وقتی ریزوم دو رگه های رنگی دریافت می شود، باید در شرایط خشک و دمای  °C8 و رطوبت نسبی 70 تا 80 درصد انبار شود. در دمای  °C8 که تنفس و تعرق کاهش می یابد تا 6 ماه می توان ریزوم ها را انبار کرد. دماهای بالا مثلا  °C13 می تواند برای انبارداری کوتاه مدت استفاده شود.

    از دست رفتن نسبی آب در طول انبارداری، به ظاهر برای برطرف شدن خواب در هیبریدهای رنگی لازم است.

 

نیازها

 

    نور:به جز در تابستان، نور مستقیم می خواهد و به طور کلی به نور متوسط نیاز دارد. شدت های زیاد و یا کم نور باعث کاهش شدت رنگ اسپات می شود. اگر نور خیلی کم باشد، برگ ها و دمگل بسیار طویل شده و در اثر وزنشان خم می شوند و منظره ناخوشایندی پیدا می کنند. از نظر طول روز، شیپوری روزخنثی است و گلدهی آن تحت تأثیر فتوپریود قرار نمی گیرد.

    دما:گیاهی است گرمسیری و به سرما حساس است. دمای مناسب برای Z. aethiopicaدر روز °C16 –20 و در شب °C16 و برای گونه های رنگی در روز °C18 –21 و در شب °C13 است.

    خاک:خاک مناسب آن مخلوطی از ۳ قسمت خاک باغچه و ۲ قسمت کود دامی پوسیده است. برای جلوگیری از پوسیدگی ریزوم ها، خاک باید زه کشی کافی داشته باشد.

    کود:مصرف کود اوره و یا سولفات آمونیوم برای گلدهی خوب شیپوری توصیه می شود.

    آبیاری:بستر Z. aethiopicaدر تمام دوره تولید باید مرطوب نگه داشته شود. ولی در انواع رنگی به منظور کنترل بیماری باکتریایی Erwiniaباید فقط به اندازه نیاز آب داده شود.

 

افزایش

 

    شیپوری با بذر و تقسیم ریزوم قابل افزایش است. با بذرکاری این گیاه پس از 2 تا 3 سال به گل می رود.   Z. aethiopicaبه طور معمول به وسیله تقسیم بوته زیاد می شود. Z. elliottiana، Z. rehmaniiو      Z. alnomaculataبه وسیله بذر افزایش می یابند.

    تقسیم ریزوم: این گیاه دارای یک ریزوم گوشتی است که ریزوم های کوچکتری در اطراف خود تولید می کند که از آن ها جهت افزایش استفاده می شود. به طور معمول هر چه ریزوم ها درشت تر باشند، گل ها نیز بزرگتر خواهند شد. در ماه های تیر و مرداد که ریزوم ها به حالت خفته در می آیند و رشد و نمو کاهش می یابد، گلدان ها را در سایه قرار داده و سپس گیاه را از خاک خارج و ریزوم را تقسیم می کنند و پس از گندزدایی با قارچ کش در گلدان کشت می کنند. در این زمان نیاز آبی گیاه بالا است و نباید از آن غفلت کرد.

    باغبانان از ترس آلودگی به عوامل بیماری زای خاکزی، شیپوری را در گلدان می کارند ولی می توان خاک ار گندزدایی کرد و بوته ها را به فاصله cm70 در زمین کشت کرد.

 

بذر گل شیپوری

بذر گل شیپوری

ریزوم شیپوری

ریزوم شیپوری

 

برداشت ریزوم

 

    ریزوم ها زمانی که گیاه پژمرده شد باید برداشت شوند. پوست ریزوم ها بلافاصله بعد از برداشت، ترد و نازک بوده و به پوسیدگی نرم بسیار حساس هستند. بنابراین، باید با احتیاط با آن کار شود و زمانی که خاک خشک و دما حدود 20 درجه سانتی گراد بوده و ریزوم ها رسیده اند از زمین خارج شوند. قبل از شستشو توصیه شده که به مدت یک شب رها شوند تا پوست سفت شود. بعد از شستشو ریزوم ها را باید روی توری های سیمی ریخته و با تهویه سریع، سطح آن ها را خشک کرد. به علت پوست نازک، نیاز به ترمیم دارند که این عمل به مدت 2 تا 3 روز در اتمسفر تهویه شده و ترجیحا در دمای 20 تا 25 درجه انجام می شود. برگ های متصل به ریزوم نباید جدا شده و باید اجازه داد که در زمان ترمیم پژمرده شوند. ترمیم در مزرعه در مناطق خنک به علت آسیب رسیدن به ریزوم ها در اثر سرما، توصیه نمی شود.

    برداشت گل:گل ها را درست پیش از اینکه اسپات شروع به برگشتن به طرف پایین بکند، برداشت می کنند. در برداشت، ساقه گل شیپوری را به جای بریدن با بالا می کشند تا قطع شود. اما در بعضی منابع گفته شده که بهتر است بریده شود. پس از برداشت، باید به مدت ۶ –12 ساعت در محلول سوکروز 2 درصد حاوی مواد گندزدا قرار گیرد تا از شکاف خوردن ساقه و یا خم شدن آن جلوگیری شود.

    نگهداری:گل ها را در انبار °C4 به مدت یک هفته می توان نگهداری کرد.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست

که از آن دست که او می‌کشدم می‌رویم

دوستان عیب من بی‌دل حیران مکنید

گوهری دارم و صاحب نظری می‌جویم....

دیدگاه های شما

203 پاسخ به "معرفی گل شیپوری"

  1. Azadeh گفت:

    سلام وقت بخیر
    من قبل از عید گرفتم این گلو بنفش و خیلی قشنگ بود خیلی ام حواسم بهش بود ولی بعد از ی مدتی شروع کرد به زرد شدن گذاشتمش تو نور مرتب بهش اب دادم الان تمام گلاش و کل گیاهم بی جون و زرد شدن به ی سمت خم شدن.میشه بگید باید چیکارش کنم؟خیلی خوشگل بود اولش الان ولی داره از بین میره.میشه راهنمایی بفرمایید؟

  2. شهلا گفت:

    سلام آقای سجادی من بوشهرزندگی میکنم گل شیپوریم پژمرده شده و برگاش دارن خشک میشن البته هوا هم گرمتر شده میخواستم ریزوماشو در بیارم چطوری درش بیارم؟ ک کجا بذارمش؟و کی میتونم دوباره بکارمش؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ رفته به خواب شاید ، الان زوده برای خواب! شرایط نگهداری چطوری بوده که اینطوری شده؟

      • شهلا گفت:

        هر وقت سطح خاک خشک میشد آب بهش میدادم برگاش خیلی بزرگ و بلند شده بودن چون میخواستم برم یه مسافرت طولانی دیگه اب بهش ندادم ک ریزومش رو در بیارم بوشهر هوا۳۲درجه شده شرایط نگهداری ریزوم چطوره؟

  3. شهلا گفت:

    سلام آقای سجادی میخواستم بدونم ریزوم گل شیپوریم رو ک جدا کردم و شستمش و پیچیدمش وسط روزنامه دوباره کی میتونم بکارمش؟

  4. شهلا گفت:

    میشه پاسخ بدید

  5. سعید گفت:

    سلام ، گل شیپوری را عید خریدم و رفته رفته داره از بین میره ، لطفا راهنمایی فرمایید آیا پیاز داره ؟ و آیا میشه برای سال بعد نگهش داشت ؟ با تشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ وقتی کامل خشک شد از خاک درش بیارید و پیاز هارو جدا کنید و بذراید توی روزنامه ای خنک بمونه ، اخر تابستون با خنکی هوا دوباره بکارید توی خاک و گلدون تا جوونه بزنه

  6. سعید گفت:

    با عرض سلام و احترام ، لطفا بفرمایید هیومیک اسید را برای چه گیاهان تزیینی میشه استفاده کرد؟ با تشکر از شما

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اسیدهیومیک خیلی خواص زیادی داره و به هرگیاهی میشه داد و استفاده کرد.

  7. یاشا گفت:

    درود بر شما جناب آقای سجادی
    از کجا می توانم بذر یا پیاز کالا را بخرم؟هر چه جستجو نکردم نتوانستم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ جدیدا توی ایران یه گلخونه ای اومده کشت بافت کرده ! و یه غرفه توی بازار گل تهران داره میفروشه ! ولی من از آمریکا از یه شرکت که تخصصی کار کالادیوم هست و مثه لاله هلندی مزرعه کالادیوم داره یه سری خریدیم که بنا به دلایلی به دستمون نرسید 🙂

  8. سوده گفت:

    Attachment

    سلام اقای سجادی
    یادتونه در مورد گل شیپوریم مزاحمون میشدم و گفتم که در حال نابودیه. با اینکه دوباره احیاش کردم و چندتا برگ جدید داد باز هم خشک شد.
    ریزیوم ها رو از خاک خارج نکردم. اما گدون رو گاشم یه جای خنک گوشه پاسیو
    اول عید دیدم جوانه زده و الان این شکلی شده. فقط گل نداده . کود ۲۰۲۰ ماهی یکبار بعضی وقتها دوهفته یکبار میدم. خاکش هم هروقت خشک شه اب میدم.

  9. سوده گفت:

    Attachment

    راستی ببخشید اسم این گیاه چیه و شرایط نگهداری و تکثیرش چیه؟

  10. سوده گفت:

    سلام اقای سجادی
    من گل ناز یخ خریدم تا چندروز پیش خوب بود. گلدونش خیلی کوچیک بود تعویض کردم بدون اینکه خاک اطراف گل رو خالی کنم. بعد سه روز امروز متوجه شدم بعضی شاخه ها بی حالن و از پایین نزیک ریشه چوبی شدن و از بین رفتن چه کار کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ میشه یه عکس بدید ببینم؟ ممکنه خاک جدید الوده بوده ! یا اینکه خوب اب نداید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید