گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل روئلیا

روئلیا

نام انگلیسی

Trailing velvet plant

نام علمی

Ruellia makoyana

فارسی رایج

روئلیا

فارسی اصیل

تیرازین(تیراژه=رنگین کمان + یاء نسبت)،اشاره به رنگارنگ بودن گلها

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

درایران موجود نیست

از خانواده

Acanthaceae

خاستگاه

برزیل

 

گیاهی است از خانواده آکانتاسه و زاداگه ان برزیل،ساقه ها علمی و گسترده و پراکنده و مناسب برای سبد آویزان،برگها بیضی شکل برنگ سبز زیتونی با بافت و شبره بنفش،رگبرگ ها سبز رنگ و زیبا و کاملا نمایان،گلها در واریته های مختلف متفاوت و به رنگ زرد و قرمز،سفید و ارغوانی و بنفش،گلها پر دوام و عمر انها از تابستان تا اواسط زمستان،نام انگلیسی ان بر گرفته شده از نام گیاه شناسی فرانسوی در قرن شانزدهم است.در بازار گل ایران به اطلسی درختی هم معروف است و تقریبا گلیه که کمیاب محسوب میشه توی ایران.

 

نیازها:

 

نور:  نور کامل ولی غیر مستقیم مورد نیاز است،گیاه را در معرض اشعه مستقیم افتاب قرار ندهید،در زمستان حداقل به هشت ساعت نور نیاز دارد

دما:   حداقل دما در زمستانن 13 و در تابستان 18 درجه است(درجه حرارت 21 را نیز برای مدت کمی تحمل میکند)،در درجات بالا رطوبت را زیادتر کنید.

ابیاری:  درهمه فصول بین دو آبیاری خاک خشک شود.

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۱۸ درجه است،هر هفته دو بار با اب سبک بدون املاح غبارپاشی کنید،در صورت بالا بودن درجه حرارت به غبارپاشی روزانه نیاز دارد،جهت تامین رطوبت دائمی و پایدار به زیر گلدانی جاوی سنگریزه اب اضافه کنید و دقت نمایید که ته گلدان با اب در ارتباط نباشد،در فصل زمستان غبارپاشی را متوقف کنید،مواظب باشید گلها خیس نشوند.

تغذیه:  به جز هنگام استراحت گیاه هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده یا فروشنده گیاه را تغذیه کنید.

خاک مناسب: بهترین خاک ، کمپوست یا خاک گلفروشی می باشد.

تعویض گلدان :تعویض گلدان در اوایل پایز صورت میگیرد،در تابستان از گیاه دو ساله قلمه تهیه کنید.

تمیز نمودن برگها:  غبارپاشی برگها را تمیز میکند،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر:   گرفتن قلمه ساقه در بهار یا تابستان،کاشت بذر در اواخر زمستان

 

عوارض و درمان:

 

درجه حرارت محیط مناسب است ولی گیاه خود را انداخته است:  خاک گلدان ها باتلاقی شده است،زهکش را بازدید کنید و اب اضافی درون گلدان ها و زیر گلدانی را خارج کنید،در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید.

حشراتی روی جوانه های انتهای مشاهده میشود: گیاه را با سم حشره کش نفوذی هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا از بین بروند.

در اطراف گلدان ها حشرات ریزی در پروازند:   گیاه را با سم حشره کش طبق دستور هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا از بین بروند.

درجه حرارت و رطوبت مناسب است ولی گلها در پوسیدن هستند:علت ان غبارپاشی روی گل است،در هنگام غبارپاشی گلها را محفوظ نگهدارید.

برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل ان است،با پنبه و یا اسفنج اغشته به سم کنه کش سطح زیرین برگها را تمیز کنید و یا هر دو هفته یکبار با این سم طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند،تامین رطوبت دائمی و پایدار در کاهش افت موثر است.

ساقه ها دراز و فاصله بین دو برگ زیاد و گلها ظاهر نمیشوند:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.

سفیدکهایی ارد آلود روی برگها و ساقه ها مشاهده میشوند:عامل ان قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از محیط سرد و مرطوب است،گیاه را با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و به محل گرم و خشکتری منتقل نمایید،غبارپاشی را متوقف کنید و یا کاهش دهید،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری کنید.

گیاه چروکیده و منقبض است:هوا خیلی گرم است و احتیاج به ابیاری دارد،شرایط را بازدید کنید و در صورت لزوم گیاه را ابیاری و یا به محل سردتر منتقل کنید.

ساقه ها دراز و انتهای انها فاقد برگ است:ساقه ها پیر شده اند.

نقاط سوخته روی برگها و گلها مشاهده میشود: عامل ان غبارپاشی در اشعه مستقیم افتاب است،بهترین موقع غبارپاشی صبح و عصر در سایه است.

برگها سیاه میشوند:هوا سرد و یا از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کرده اید.گلدان ها را به محل گرم تری منتقل نموده و برای تمیز کردن برگها به غبارپاشی اکتفا کنید.

تامین رطوبت: تامین رطوبت جهت شادابی گیاه زمانی اهمیت خاص خود را نشان میدهد که در تابستان درجه حرارت افزایش یابد،غبارپاشی روزانه در تابستان های گرم از نیازهای حیاتی این گیاه است،رطوبت پایدار بوسیله اب به زیر گلدانی حاوی سنگریزه بدون ارتباط ته گلدان ها با اب تامین میشود.

 

نکته!!

زیباترین زیبایی ها در روئلیا نمایان بودن رگبرگ های جذاب ان است،جهت زیاد نمودن طول دوران گل دهی میتوانید در زمستان که طول روز کم است به ان نور مصنوعی دهید.

روئلیا

روئلیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

خواهم شدن به بستان چون غنچه با دل تنگ

وان جا به نیک نامی پیراهنی دریدن

گه چون نسیم با گل راز نهفته گفتن

گه سر عشقبازی از بلبلان شنیدن

بوسیدن لب یار اول ز دست مگذار

کآخر ملول گردی از دست و لب گزیدن....

دیدگاه های شما

8 پاسخ به "معرفی گل روئلیا"

  1. امین گفت:

    Attachment

    ببخشید آقای مهندس اسم این گل رو میخواستم ممنون

  2. علیرضا گفت:

    Attachment

    با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت وب سایت خیلی خیلی جامع و کاملتون
    متاسفانه انتهای تمامی برگ های گل ما پژمرده میشه و بعد از یه مدتی خشک. تقریبا هر روز هم مقدار کافی اب بهش میدیم که البته با توجه به اینکه قبلا دوروزی یه بار بود و رفت به سمت پژمرده شدن و خشک شدن و بعد از تغییر اب دادن به هر روز، برگشت به حالت اول. ولی متاسفانه این مشکل رو داره. ضمنا رطوبت هوا با توجه به اپارتمانی بودن و گرمایش از کف خونه، کم هست. هوا هم متعادل. لطفا راهنمایی کنین. ممنونم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این گل حنا هستش و نوک برگاش به خاطر آبیاری زیاد و نبود نور کافی داره سیاه میشه…ببرید توی هوای ازاد و وقتی خاکش خشک شد اب بدید بهش!

  3. ساجد گفت:

    سلام مهندس… خسته نباشید …موقع گلدهیش کی هست؟؟؟

  4. باران گفت:

    Attachment

    سلام و عرض خدا قوت
    میخواستم بدونم اسم این گیاه گلدار چیه و چرا اینجوری بی حال شده؟
    ممنونم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این همین گل حنا هست ، تشنه هست نورشم کمه ، باید بذارید جایی که نور داره و هوای ازاد داره مثه بالکن تراس یا پشت پنجره اشپزخونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید