گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۳۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل دیپلادنیا

دیپلادنیا

نام انگلیسی

Pink allamanda

نام علمی

Dipladenia sanderi

فارسی رایج

دیپلادنیا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

40000

از خانواده

Apocynaceae

خاستگاه

جنوب شرق برزیل

 

دیپلادنیا و ماندویلا دو گیاهی که خیلی شبیه هستند و توی بهار تابستون میان بازار و اکثرا به اسم ماندویلا میشناسنش! حالا تفاوت هاشونو خدمتون عرض میکنم در ادامه ، یه گیاه بوته ای با ارتفاع متوسط و گلهای درشت که خیلی زیبا و لوکس هستش برای تراس های شیک بسیار کاربرد داره !    زمان گلدهی ان تابستان است،گلها صورتی رنگ و شیپوری و مرکز ان زرد رنگ است،به نور و رطوبت احتیاج دارد،جهت کنترل رشد و پرپشت شدن گیاه شاخه ها را پس از اتمام دوران گل دهی هرس نموده و ارتفاع انها را به نصف کاهش میدهند،این هرس شدید بیدار شدن و رشد جوانه های جانبی را به دنبال داشته و تعداد شاخه ها  و در نتیجه گلها را در سال اینده افزایش میدهد.در کل این گل مناسب منزل نیست ، داخل منزل به سختی گل میده و باید حتما کنار پنجره ی باز باشه تا هم تهویه خوبی داشته باشه هم گل بده ، بهتره که توی راه پله یا بیرون از منزل باشه.

 

نیازها:

 

نور:   به نور شدید و کافی احتیاج دارد،افتاب را تحمل میکند،از افتاب وسط روز در تابستان بیزار است.ولی خاطرتون باشه که وسط تابستون یک دفعه ای زیر آفتاب نذاریدش، یواش یواش باید ببرید زیر افتاب تا سازگار بشه !

دما:   دوستان زیاد اهل اعداد و ارقام نیستم ، به یخبندون حساسه ، یخبندون شد بیارید داخل فقط ، همین و بس

آبیاری:   با خشکی خاک ابیاری کنید .اگه توی باغچه هم کاشتید که روزانه ابیاری کنید

رطوبت:   غبار پاشی رو اصلا توصیه نمیکنم ، فقط جزیره زیرش بزارید غبارپاشی باعث هزار قارچ و مریضی میشه

تغذیه: هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان با مواد غذایی مایع و جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.(نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده)

خاک مناسب:  مخلوطی از خاک کمپوست و شن

تعویض گلدان: تا دو سال اول،هر سال در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.در سال های بعدی به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگها:   غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه از شاخه های جوان در بهار در دمای ۲۰ درجه مخلوطی از پیت و شن

تکیر دیپلادنیا با قلمه

تکیر دیپلادنیا با قلمه

تفاوت با ماندویلا : دوستان اولا ماندویلا تمایل به رونده بودن داره ، در واقع گیاه پوششی محسوب میشه ولی دیپلادنیا بوته ای هستش و رونده نیست و شاید با هرس کردن کمی دراز بشه ولی هیچوقت مثه ماندویلا نمیتونه گیاه پوششی باشه !

دوم اینکه در حالت مقایسه ، ماندویلا برگهاش کشیده و باریک تر هستش ولی دیپلادنیا برگاش قلبی شکل و پهن تر هستش

سوم اینکه دیپلادنیا برگاش چرمی و ضخیم تره ولی ماندویلا برگاش زبر تره.

چهارم اینکه گلهای دیپلادنیا کوچیک تر هستش نسبت به ماندویلا و اینکه گلهای ماندویلا همیشه طیف های قرمز هستش درحالی که دیپلادنیا رنگهای سفید و صورتی و زرد هم داره !

 

 

عوارض و درمان:

 

گیاه بی حال و خسته به نظر می آید:هوا گر م و خشک است،با اب سبک و ولرم غبارپاشی را شروع کنید،رطوبت دائمی و پایدار در سلامت و شادابی گیاه تاثیر زیادی دارد.

گیاه خود را انداخته است:هوا سرد و مرطوب است،قبل از ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری نمایید،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگهای جدید ریز هستند و گیاه به گل نمی رود: کمبود عناصر غذایی خاک عامل ان است،با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور و نصف میزان توصیه شده هر دو هفته یکبار گیاه را تغذیه کنید.

برگها رنگ پریده هستند:  نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،اشعه مستقیم افتاب به جز در ظهر تابستان برای این گیاه قابل تحمل است.

لکه های سوخته روی برگها ظاهر شده اند: در افتاب غبارپاشی نموده اید،غبارپاشی را در سایه یا در عصر انجام دهید.

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،سطح زیرین برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،تا علائم بر طرف گردند،تامین رطوبت دائمی و پایدار در کاهش افت تاثیر دارد.

برگها در زمستان زرد شده و سقوط میکنند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید،اگر این علائم در تابستان مشاهده شود نشانه گرمی هوا است که در این صورت احتیاج به محل خنک تر با جریان ملایم هوا دارد.

برگها رنگ پریده و لکه های دایره ای دیسک مانند روی انها مشاهده میشود:حشره افت عامل است،با سم حشره کش نفوذی هر هفته سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شود،۴۸ ساعت بعد از سمپاشی دیسک ها را با پارچه نرم پاک کنید.

زخم های سفید پنبه مانند در قاعده برگها تشکیل شده است:سمپاشی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم با سم نفوذی توصیه می گردد.

برگها سیاه میشوند و گلها میریزند:هوا خیلی سرد و یا از مواد براق کننده شمیایی استفاده کرده اید،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید و جهت تمیز نمودن برگها از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید

برگها  و گلها در تابستان میریزند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل پر از اب منتقل نموده سپس خارج کنید،در بهار و تابستان خاک را همیشه مرطوب نگه دارید،غبارپاشی روزانه با اب سبک و ولرم را فراموش نکنید.

گیاه شدیدا نسبت به حمله کنه ریز قرمز تار عنکبوتی حساس است،غبارپاشی مداوم در کنترل افت تاثیر مثبت دارد

 

دیپلادنیا

دیپلادنیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به درآی

که صفایی ندهد آب تراب آلوده

گفتم ای جان جهان دفتر گل عیبی نیست

که شود فصل بهار از می ناب آلوده

آشنایان ره عشق در این بحر عمیق

غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده....

دیدگاه های شما

33 پاسخ به "معرفی گل دیپلادنیا"

  1. حسین عسکری گفت:

    داخل خونس خنکه
    ولی اونقد سرد نیس
    هفته ای دوبار آبیاری میشه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      داداچ ، این گل رو نباید بیارید توی خونه ببرید توی راه پله روشن ، توی اتاق خشک میشه و زرد میشه ، حتما ببرید جایی که هوای تازه در گردش باشه

  2. rezvan گفت:

    Attachment

    سلام
    روزتون بخیر
    گل ماندرویلای من داره برگاش زرد میشه و غنچه هاش باز نشده میریزه.
    جایی هم ک نگهش میدارم خوبه..روزی ۲ الی ۳ ساعت آفتاب صبح و داره و باقی روز هم محلش پر نوری..

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید داخل اتاق نگهداری میکنید؟ تغذیه کردید؟ نباید داخل اتاق بسته باشه ، توی تراس بالکن راه پله روشن و تغذیه با اهن وکود نباید فراموش بشه !

  3. rezvan گفت:

    Attachment

    روی برگهاشم لکه افتاده

  4. حسین گفت:

    هرکاری کردم نشد قلمه ازش بگیرم//چه کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید قلمه رو بیخیال بشید فعلا اول سعی کنید حفظ بشه و بعد طبق تصویر قلمه بزنید ، سعی کنید یکم قلمه ها سفت شده باشن توی خرداد بزنید تا بگیره

  5. حسين گفت:

    مهندس سلام
    دیپلادنیام پر از شپشک شده خیلی حیفه
    چی بهش بزنم؟
    باید پاش بریزم یا اسپری؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سم مخصوص شپشک داریم توی دمبرگ تهیه کنید بزنید بهش درست میشه تغذیه هم با اسیدهیومیک انجام بدید عالی میشه

  6. محمد جعفری گفت:

    سلام مهندس عزیز ، مطلب خوب و جامعی هستش تنها یک سوال برام پیش اومده و اینکه در قسمتی از توضیحات فرمودید غبار پاشی را توصیه نمیکنم(توضیحات مربوط به رطوبت) و در ادامه تاکید دارید که غبار پاشی روزانه جهت دفع آفت خوبه (توضیحات مربوط به ریزش برگها در تابستان) . خب الان ما در نهایت چیکار کنیم ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام محمد خوبی؟ غبارپپاشی خوبه ولی تا زمانیکه که علائم قارچ مشاهده نشه ! چون غبارپاشی باعث ایجاد شرایط قارچ میشه ولی از طرفی گیاه دوست داره و کنه رو از بین میبره ! اگه توی روز انجام بشه و تهویه هوا خوب باشه غبارپاشی مفیده ولی اگه محیط بسته باشه و شب ها غبارپاشی بشه میتونه گیاه رو مریض کنه.

  7. گیتی گفت:

    Attachment

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم این گیاه دیپلادنیا هست اگر نیست میشه لطفا اسمشو عنوان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید