گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۸۸۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل دیفن باخیا

دیفن باخیا

نام انگلیسی

عصای لالی dumb cane

نام علمی

Dieffenbachia amoena

فارسی رایج

دیفن باخیا

فارسی اصیل

سَمبرگ (اشاره به سمی بودن برگ ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000 الی 55000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

برزیل

 

گیاهی است زینتی و رایج در اکثر منازل از خانواده ی آراسه و زادگاهش برزیل،ساقه نرم و نقش و نگار برگها بر حسب گونه سبز رنگ و اراسته به لکه های سفید کرمی و زرد کمرنگ که از دو طرف برگ دیده میشود،ساقه غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت،برگهای پائینی به تدریج میریزند و ساقه حالت لخت به خود میگیرد،نسبت به تهویه هوای اتاق و ابیاری بیش از اندازه حساس است،گیاهان جوان و کم ارتفاع برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند.اکثرا به عنوان یک گل سمی میشناسند ، ولی این گل کمترین سمیت رو نسبت به گلهایی مثل آدنیوم یا خرزهره داره &#۱۲۸۵۱۸;

 

نیاز:

 

نور:   نور غیر مستقیم بهترین نور است،نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند،در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز میشود.

دما:   درجه 13-18 درجه را ترجیح میدهد،برای مدت کمی در 10 درجه نیز مقاومت میکند،ولی ممکن است برگهای پائین ریزش کنند،در صورتی که درجه حرارت بالاتر از 24 درجه باشد،غبارپاشی و ابیاری زیادی توصیه می گردد

آبیاری:   آبیاری با اب سبک بدون املاح توصیه میشود،بین دو آبیاری حتما خاک خشک شود.

رطوبت:   ساخت جزیره در زیر گلدان بهترین پیشنهاد برای تامین رطوبت این گل هستش.

تغذیه:   هر ماه دوبار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب:   خاک برگ،مخلوطی از  کمپوست و گلفروشی.

تعویض گلدان:   هر سال در بهار گلدان را با 2 اندازه بزرگتر عوض کنید.

تمیز نمودن برگها:  با اسفنج یا پارچه مرطوب برگها را هر ماه تمیز کنید،مواظب باشید برگها خراشیده نشوند

تکثیر:  ریشه دار نمودن قلمه های 5 سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه،این قلمه ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید،ریشه و شاخ و برگ از محل گره ها شروع به رشد میکنند.جدا کردن پاگیاه در واریته هایی که پاگیاه تولید میکنند در کلیه فصل ها

 

چیپس کردن

چیپس کردن

چیپس کردن

چیپس کردن

قلمه ساقه

قلمه ساقه

 

عوارض و درمان:

 

برگها ریز و ساقه دراز شده است:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشود:عامل ان کنه ریز قرمز است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگها خشک شده اند و سقوط میکنند:هوا خیلی گرم و خشک است،رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم ابیاری کنید،غبارپاشی را فراموش نکنید،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

لکه های سوخته روی برگهاست:در افتاب غبارپاشی نموده اید،اگر چه گیاه به غبارپاشی نیاز دارد،ولی بهترین موقع ان صبح و عصر در سایه است.

بعضی از برگها و ساقه ها میپوسند:عامل ان قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد،غبارپاشی را کمتر کنید،گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

برگها رنگ پریده اند و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند:یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه دارد،شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع کنید.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها مشاهده میشود:حشره افت عامل ان است،گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

برگهای پائین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه انها مشاهده میشود:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس با میزان کمتری ابیاری را انجام دهید.

برگهای پائینی به طرف داخل میپیجند و خشک میشوند:کاملا طبیعی است،با بالا رفتن سن گیاه برگهای پائینی میریزند،بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده و سقوط میکنند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید.

 

تمیز نمودن برگها:

 

نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای لالی است،چون شیره ان سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان میکند،به همین دلیل پوشیدن دستکش و یا شستن دست ها در هنگام کار با این گیاه الزامی است،جهت تمیز نمودن برگها با دست چپ برگ را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگها را تمیز کنید.

نام فارسی سَمبرگ و انگلیسی عصای لالی بر گرفته شده از سمی بودن شیره گیاهی و تحریک شدید اعضا حساس است،ولی خوشبختانه تا کنون مورد خاص گزارش نشده است،پوشیدن دستکش در هنگام کار با این گیاه ضروری است.

دیفن کاملیا

دیفن کاملیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست

به دست مردم چشم از رخ توگل چیدن

به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب

که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن.....

دیدگاه های شما

886 پاسخ به "معرفی گل دیفن باخیا"

  1. نرگس گفت:

    سلام اینا رو میتونم ریشه دار کنم

  2. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام
    سپاس که وقت میذارید
    جدیدا روی یکی از برگای این گل ما این لکه‌ها ظاهر شده، از طرفی با هر برگ جدیدی که درمیاد برگ‌های پایین‌تر حالت افتاده پیدا می‌کنن اما سرحالن.
    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🏻

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام زهرا جان خوبی؟ این مشکوک به افت تریپس هست این زخم ها همینو نشون میده ! ابیاری و تغذیه بیشتر بشه تا برگها افتاده نشه.

      • زهرا گفت:

        تشکر فراوان.
        هرموقع که خاکش خشک شد به اندازه ای که آب از زیرش بزنه بیرون آب بدم؟
        برای این آفت سمی هست؟

  3. سارا گفت:

    Attachment

    سلام آقای سجادی، من این دیفن باخیا (یا شایدم کاملیا) رو سه ماه پیش خریدم. ریشه هاش گلدون رو پر کرده بودن ولی خب چون زمستون بود عوض نکردم تا پس نره. ولی تقریبا به ازای هر برگی که از اون موقع داده سه تا برگش افتاده. آب بهش کم میدم برگ زرد می کنه، یکم که زیاد میشه بازم برگ زرد می کنه….چیکار کنم بیشتر از این کچل نشه؟ الان ساقه اش لخته دیگه….
    الان عوض کنم گلدونشو آسیب نمی بینه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام سارا جان خوبی؟ این دیفن کاملیا هستش یه نوع از ههمون باخیا محسوب میشه.
      گلدنش رو عوض کنید با یه سایز بزرگتر خاک خوب بریزید و با خشکی زیر خاک اب بدید و تغذیه کنید هر دو هفته یبار تا دیگه زرد نشه. تهویه هوا هم فراهم بشه بد نیست.

  4. تینا گفت:

    سلام و ممنون از توضیحات کاملتون. من در مورد قلمه گیری خوب متوجه نشدم. این‌که تک ساقه ای هست و انشعابی نداره. اگه از همون شاخه اولیه قلمه بگیرم که ناچار باید کل گیاه رو ببرم! ممنون میشم توضیح بدین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام تینا جان خوبی؟ ببینید بله درسته باید ساقه رو نصف کنید اون نصف بالایی میشه قلمه و اون نصف پایینی توی گلدون باقی میمونه و چند شاخه میشن و گیاهتون ازین لختی در میاد

  5. حسن گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس
    خسته نباشید
    از محل رویش برگها مدتیه ساقه باد کرده بود و همونطور که در تصویر هست وسط ساقه شکاف خورده
    من امروز چندتا برگهاشو کندم تا به رشدش خوب ادامه بده
    الان این گیاه به نظرتون مشکلی داره؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام حسن جان خوبی؟ گیاه مشکلی نداره و باید با کود گرین اپارتمانی تغذیه کنید تا برگهای تازه بده سریعتر!

  6. نرگس گفت:

    Attachment

    سلام اقای سجادی ،یک هفته پیش تعویض گلدون و قلمه گیری دیفن انجام دادم ،دیروز هم یکم کود اهن دادم بهشون دادم ،امروز دیدم همه برگاش زرد شده چکار کنم😔😔😔

  7. نرگس گفت:

    Attachment

    اینا هم همینطور ،ظاهرا تا فعلا خوبن اگه فردا اینا هم زرد نشن خوبه

  8. نرگس گفت:

    Attachment

    اینم ی عکس دیگه

  9. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر
    دیفن باخیای ما رشد خوبی داشت تقریبا با هر برگ جدید یه برگ قدیمیش میفتاد. ولی چند وقته برگاش آویزوون شدن و یکم هم دارن زرد میشن. نمیدونم چرا اینطوری شده. 🙁 کنار پنجره جنوبیه. دو هفته یه بار کود گرین کامل میدیم بهش. گلدونشو عوض کردیم خاکش مخلوط ورمی کمپوست و خاک برگه ولی بهتر نشد. آب رو هم با خشکی خاک بهش میدیم. لطفا راهنمایی کنید که نمیره گل ما.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام زهرا جان خوبی؟ گلدونت سفالیه و همین باعث میشه گلت تشنه باشه دایما و برگاش بریزه ! اکیدا توصیه میشه گلدونت رو عوض کن و توی یه گلدون پلاستیکی بکار!

      • زهرا گفت:

        خیلی ممنون از پاسختون 🌺
        قبل از اینکه گلدونشو عوض کنم تو گلدون پلاستیکی بود که شروع کرد به بی حال شدن. یعنی از کمی آب بوده؟
        تازه یه هفته گذشته از عوض کردن گلدونش مشکلی پیش نمیاد دوباره عوض بشه؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          پس نه عوض نکنید دیگه با خشکی خاک سیراب کنید بذارید ایندفعه خاکشخوب خشک بشه بعد سیراب کنید الان مشکل اب زیاد یاکم رو داره بعد از تعویض گلدون نباید اب بدید باید ۲ ساعت بگذره و بعد اب بدید.

  10. زهرا گفت:

    Attachment

    اینم برگاشه که داره زرد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید