گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۸۸۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل دیفن باخیا

دیفن باخیا

نام انگلیسی

عصای لالی dumb cane

نام علمی

Dieffenbachia amoena

فارسی رایج

دیفن باخیا

فارسی اصیل

سَمبرگ (اشاره به سمی بودن برگ ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000 الی 55000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

برزیل

 

گیاهی است زینتی و رایج در اکثر منازل از خانواده ی آراسه و زادگاهش برزیل،ساقه نرم و نقش و نگار برگها بر حسب گونه سبز رنگ و اراسته به لکه های سفید کرمی و زرد کمرنگ که از دو طرف برگ دیده میشود،ساقه غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت،برگهای پائینی به تدریج میریزند و ساقه حالت لخت به خود میگیرد،نسبت به تهویه هوای اتاق و ابیاری بیش از اندازه حساس است،گیاهان جوان و کم ارتفاع برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند.اکثرا به عنوان یک گل سمی میشناسند ، ولی این گل کمترین سمیت رو نسبت به گلهایی مثل آدنیوم یا خرزهره داره &#۱۲۸۵۱۸;

 

نیاز:

 

نور:   نور غیر مستقیم بهترین نور است،نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند،در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز میشود.

دما:   درجه 13-18 درجه را ترجیح میدهد،برای مدت کمی در 10 درجه نیز مقاومت میکند،ولی ممکن است برگهای پائین ریزش کنند،در صورتی که درجه حرارت بالاتر از 24 درجه باشد،غبارپاشی و ابیاری زیادی توصیه می گردد

آبیاری:   آبیاری با اب سبک بدون املاح توصیه میشود،بین دو آبیاری حتما خاک خشک شود.

رطوبت:   ساخت جزیره در زیر گلدان بهترین پیشنهاد برای تامین رطوبت این گل هستش.

تغذیه:   هر ماه دوبار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب:   خاک برگ،مخلوطی از  کمپوست و گلفروشی.

تعویض گلدان:   هر سال در بهار گلدان را با 2 اندازه بزرگتر عوض کنید.

تمیز نمودن برگها:  با اسفنج یا پارچه مرطوب برگها را هر ماه تمیز کنید،مواظب باشید برگها خراشیده نشوند

تکثیر:  ریشه دار نمودن قلمه های 5 سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه،این قلمه ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید،ریشه و شاخ و برگ از محل گره ها شروع به رشد میکنند.جدا کردن پاگیاه در واریته هایی که پاگیاه تولید میکنند در کلیه فصل ها

 

چیپس کردن

چیپس کردن

چیپس کردن

چیپس کردن

قلمه ساقه

قلمه ساقه

 

عوارض و درمان:

 

برگها ریز و ساقه دراز شده است:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشود:عامل ان کنه ریز قرمز است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگها خشک شده اند و سقوط میکنند:هوا خیلی گرم و خشک است،رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم ابیاری کنید،غبارپاشی را فراموش نکنید،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

لکه های سوخته روی برگهاست:در افتاب غبارپاشی نموده اید،اگر چه گیاه به غبارپاشی نیاز دارد،ولی بهترین موقع ان صبح و عصر در سایه است.

بعضی از برگها و ساقه ها میپوسند:عامل ان قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد،غبارپاشی را کمتر کنید،گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

برگها رنگ پریده اند و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند:یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه دارد،شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع کنید.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها مشاهده میشود:حشره افت عامل ان است،گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

برگهای پائین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه انها مشاهده میشود:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس با میزان کمتری ابیاری را انجام دهید.

برگهای پائینی به طرف داخل میپیجند و خشک میشوند:کاملا طبیعی است،با بالا رفتن سن گیاه برگهای پائینی میریزند،بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده و سقوط میکنند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید.

 

تمیز نمودن برگها:

 

نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای لالی است،چون شیره ان سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان میکند،به همین دلیل پوشیدن دستکش و یا شستن دست ها در هنگام کار با این گیاه الزامی است،جهت تمیز نمودن برگها با دست چپ برگ را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگها را تمیز کنید.

نام فارسی سَمبرگ و انگلیسی عصای لالی بر گرفته شده از سمی بودن شیره گیاهی و تحریک شدید اعضا حساس است،ولی خوشبختانه تا کنون مورد خاص گزارش نشده است،پوشیدن دستکش در هنگام کار با این گیاه ضروری است.

دیفن کاملیا

دیفن کاملیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست

به دست مردم چشم از رخ توگل چیدن

به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب

که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن.....

دیدگاه های شما

886 پاسخ به "معرفی گل دیفن باخیا"

  1. بابایی گفت:

    باسلام و عرض خسته نباشید
    ممنون که با حوصله به سوالات ما جواب میدهید.
    یک دیفن باخیای ۵ ساله داشتم که قد بلندی داشت و پر برگ بود اما بر اثر یک اتفاق گلدانش افتاد و ساقه گیاه شکست ، ساقه را در خاک گذاشتم تا ریشه بده بعد از حدود یکماه، برگ سبز تازه جدید از بالا درمیاره اما از پایین برگهاش زرد میشه میافته، به نظر شما مشکل از کجاست.
    متشکرم

  2. بابایی گفت:

    این را فراموش کردم بگم که گیاه را بدون اینکه در آب ریشه بزنه مسقیم توی خاک کاشتم، البته مراقب حفظ رطوبت خاک بودم.
    ممنون

  3. میترا گفت:

    سلام، عزیز نمیدونم چرا گل حسن یوسفی های من، این شکلی میشه؟؟؟*
    برگهای دیفن باخیام زرد میشه و میریزه؟*

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ احتمالا از پوسیدگی ریشه هست بهتره یه عکس نشونم بدید و همینطور نحوه ی نگهداری رو بهم بگید.

  4. میترا گفت:

    منظورم از حالت حسن یوسفی، انکار کسل و بی حال و مرده هستند با اینکه سالم و رنگشون عالیه

  5. بهار گفت:

    Attachment

    سلام رو برگها و ساقه دیفن باخیا دونه های سفید و سیاه داره تمییز میکنم باز هست رو برگهاشم رگه های قهوه ایی داره موقع خرید داشته دقت نکردم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ یه سم حشره کش کونفیدور از فروشگاه ما تهیه و بهش اسپری کنید تا مشکلش برطرف بشه این افت زده و باید همزمان تغذیه هم بشه با اسیدهیومیک تا ایشالا درست بشه

  6. بابایی گفت:

    باسلام و عرض خسته نباشید
    ممنون که با حوصله به سوالات ما جواب میدهید.
    یک دیفن باخیای ۵ ساله داشتم که قد بلندی داشت و پر برگ بود اما بر اثر یک اتفاق گلدانش افتاد و ساقه گیاه شکست ، ساقه را در خاک گذاشتم تا ریشه بده بعد از حدود یکماه، برگ سبز تازه جدید از بالا درمیاره اما از پایین برگهاش زرد میشه میافته، به نظر شما مشکل از کجاست.
    این را فراموش کردم بگم که گیاه را بدون اینکه در آب ریشه بزنه مسقیم توی خاک کاشتم، البته مراقب حفظ رطوبت خاک بودم.
    متشکرم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عکسش رو بدید لدفا

      • بابایی گفت:

        Attachment

        با سلام
        دو عکس برای شما ارسال کردم.عکس شماره ۱ شکل گیاه کامل است و عکس شماره ۲ پشت یکی از برگها است که داره زرد میشه و کم کم خشک میشه.
        ممنون که راهنمایی می کنید

        • بابایی گفت:

          Attachment

          عکس ۲

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ نسبت ریشه به برگ نمیخورد برای همین از بالا که برگ جدید میزد مجبور بود از پایین برگ هارو بندازه ، بهتره با کود کامل تغذیه کنید تا سریعتر ریشه پر کنه و و بتونه جوابگوی برگهای پهن این گل باشه ، هورمون انرگیل گرین رو من توصیه میکنم که ریشه رو سریعتر زیاد میکنه. درضمن کار خوبی کردید که توی از اول توی خاک ریشه دار کردید…

          • بابایی گفت:

            باسلام
            ممنون از راهنمایی ارزشمندتان
            کود کامل را در چه فواصل زمانی بهش بدم.
            هورمن انرگیل گرین را به چه مقدار به گیاه بدم؟
            متشکرم

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ هردوهفته یبار بهش کود بدید و انرگیل هم یکی دوبار بیشتر طبق دستور روش بهش ندید!

          • بابایی گفت:

            راستی در عکس شماره ۲ که پشت برگ را نشان میدهد. یک چیزی شبیه تارعنکبوت دیده میشه. به نظرتن آفت هست؟

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            نه اون افت نیست اون کاتونک هست که موجود مفیدیه…

  7. محمدحسین گفت:

    Attachment

    سلام خسته نباشبد.
    من این گل رو نزدیک یکساله دارم
    رشد میکنه ولی برگای زیریش بزرگ نمیشن و زرد میشن و میوفتن دلیلش چیه؟
    ممنون اگه راهنماییم کنید.
    تشکر از سایت خوبتون?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این سایز بوته نسبت به گلدون خیلی کوچیک و ضعیفه ، بهتره که گلدون مناسب با گل انتخاب بشه و با کودای گرین اپارتمانی تغذیه بشه تا رشدش بهتر بشه همینطور این گل تهویه هوا میخاد ! تغذیه و تهویه رو درست کنید مشکلش حل میشه

  8. سهیلا گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت مهندس سجادی عزیز
    واقعا سایت و اطلاعات بی نظیری دارید ❤ ممنون که هستید❤
    یک دیفن هدیه گرفتم (البته بابامو توی رودروایسی قرار دادم گرفتم?) تقریباً یک ماه میشه..الان چند روز میشه یکی دوتا از برگاش بی حال و افتاده شدن.از وقتی آوردمش حالش بهتر شده چون اونجا آفتاب مستقیم میخورد و سوختگی نوک برگ داشت.علت این بی حالی چیه چون اون استرس تغییر مکانو فکر کنم رد کرده باشه.عکس هم زمیمه میکنم.ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ سایت خودتونه، عکستو نیست باید حجمش رو کمتر کنید و ارسال کنید تا ببینم ، شرایط نگهداری هم بهم بگید.

  9. Milad گفت:

    Attachment

    سلام اقای سجادی خوبی.
    گل من تازگیا لبه هاش میسوزه. قبلا اینقدر سالم بود یه خال هم نداشت اما تازگیا هم برگاش خیلی کوچولو شدند هم رشدش کمه و هم مشکل اصلی اینه که گفتم لبه هاش میسوزه.
    خاکش تازه عوض کردم. خاک برگ جنگلی هست خودم آوردم از جنگل اینقدر اسیدی هست بوش ادمو میزنه وقتی به خاک دست میزنی.یکماهی هم هست با کود کامل گیاهان آپارتمانی تغذیه میکنم ، روش نوشته ۱۵ روز یکبار اما من تقریبا ۱۰ روز یکبار میزنم بهش.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سوختن برگ یه دلیلش تغذیه زیاد هست که باعث شوری خاک میشه ! نباید خاک رو شور کنید بهتره با اب لیمو اب بدید املاح رو ببره بیرون تا نوک سوزی متوقف بشه کوچیک شدن برگ برای کمبود نور هست و جابجایی زیاد توی اتاق ! من توصیه میکنم با کود گلای اپاررتمانی گرین تغذیه کنید تا خاکتون شور نشه.

  10. سید امید گفت:

    با سلام وخسته نباشید سوالی داشتم از حضور جناب مهندس ،اینکه دیفن من بعد از اینکه نور مصنوعی تغذیه شد رشد سریعی پیدا کرد واندازه ی برگهاش نیز تقریبا دوبرابر شد طوری که قسمت تهتانی ساقه تاب وتحمل وزن زیاد برگهارو نداشته وخم میشود. حالا میخام ببینم میتونم جوری به گلدان خاک اضافه کنم که مقداری از ساقه زیر خاک دفن شده تا ساقه استحکام بیشتر پیدا کندوهی به اطراف خم نشود؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید بهتره گلتون رو الان توی یه گلدون عمیق تر بکارید تا ریشه بزنه و مشکل افتادگی هم برطرف بشه یا اینکه از ساقه زخم کنید و به صورت خوابانیدن تکثیر بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید