گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۸۸۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل دیفن باخیا

دیفن باخیا

نام انگلیسی

عصای لالی dumb cane

نام علمی

Dieffenbachia amoena

فارسی رایج

دیفن باخیا

فارسی اصیل

سَمبرگ (اشاره به سمی بودن برگ ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000 الی 55000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

برزیل

 

گیاهی است زینتی و رایج در اکثر منازل از خانواده ی آراسه و زادگاهش برزیل،ساقه نرم و نقش و نگار برگها بر حسب گونه سبز رنگ و اراسته به لکه های سفید کرمی و زرد کمرنگ که از دو طرف برگ دیده میشود،ساقه غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت،برگهای پائینی به تدریج میریزند و ساقه حالت لخت به خود میگیرد،نسبت به تهویه هوای اتاق و ابیاری بیش از اندازه حساس است،گیاهان جوان و کم ارتفاع برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند.اکثرا به عنوان یک گل سمی میشناسند ، ولی این گل کمترین سمیت رو نسبت به گلهایی مثل آدنیوم یا خرزهره داره &#۱۲۸۵۱۸;

 

نیاز:

 

نور:   نور غیر مستقیم بهترین نور است،نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند،در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز میشود.

دما:   درجه 13-18 درجه را ترجیح میدهد،برای مدت کمی در 10 درجه نیز مقاومت میکند،ولی ممکن است برگهای پائین ریزش کنند،در صورتی که درجه حرارت بالاتر از 24 درجه باشد،غبارپاشی و ابیاری زیادی توصیه می گردد

آبیاری:   آبیاری با اب سبک بدون املاح توصیه میشود،بین دو آبیاری حتما خاک خشک شود.

رطوبت:   ساخت جزیره در زیر گلدان بهترین پیشنهاد برای تامین رطوبت این گل هستش.

تغذیه:   هر ماه دوبار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب:   خاک برگ،مخلوطی از  کمپوست و گلفروشی.

تعویض گلدان:   هر سال در بهار گلدان را با 2 اندازه بزرگتر عوض کنید.

تمیز نمودن برگها:  با اسفنج یا پارچه مرطوب برگها را هر ماه تمیز کنید،مواظب باشید برگها خراشیده نشوند

تکثیر:  ریشه دار نمودن قلمه های 5 سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه،این قلمه ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید،ریشه و شاخ و برگ از محل گره ها شروع به رشد میکنند.جدا کردن پاگیاه در واریته هایی که پاگیاه تولید میکنند در کلیه فصل ها

 

چیپس کردن

چیپس کردن

چیپس کردن

چیپس کردن

قلمه ساقه

قلمه ساقه

 

عوارض و درمان:

 

برگها ریز و ساقه دراز شده است:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشود:عامل ان کنه ریز قرمز است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگها خشک شده اند و سقوط میکنند:هوا خیلی گرم و خشک است،رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم ابیاری کنید،غبارپاشی را فراموش نکنید،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

لکه های سوخته روی برگهاست:در افتاب غبارپاشی نموده اید،اگر چه گیاه به غبارپاشی نیاز دارد،ولی بهترین موقع ان صبح و عصر در سایه است.

بعضی از برگها و ساقه ها میپوسند:عامل ان قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد،غبارپاشی را کمتر کنید،گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

برگها رنگ پریده اند و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند:یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه دارد،شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع کنید.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها مشاهده میشود:حشره افت عامل ان است،گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

برگهای پائین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه انها مشاهده میشود:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس با میزان کمتری ابیاری را انجام دهید.

برگهای پائینی به طرف داخل میپیجند و خشک میشوند:کاملا طبیعی است،با بالا رفتن سن گیاه برگهای پائینی میریزند،بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده و سقوط میکنند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید.

 

تمیز نمودن برگها:

 

نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای لالی است،چون شیره ان سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان میکند،به همین دلیل پوشیدن دستکش و یا شستن دست ها در هنگام کار با این گیاه الزامی است،جهت تمیز نمودن برگها با دست چپ برگ را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگها را تمیز کنید.

نام فارسی سَمبرگ و انگلیسی عصای لالی بر گرفته شده از سمی بودن شیره گیاهی و تحریک شدید اعضا حساس است،ولی خوشبختانه تا کنون مورد خاص گزارش نشده است،پوشیدن دستکش در هنگام کار با این گیاه ضروری است.

دیفن کاملیا

دیفن کاملیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست

به دست مردم چشم از رخ توگل چیدن

به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب

که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن.....

دیدگاه های شما

886 پاسخ به "معرفی گل دیفن باخیا"

  1. mitra گفت:

    سلام.دیفن باخیای من همه برگاش به یه سمت در اومدن.من هر دو روز گلدون رو می چرخونم تا همه سمتش شرایط یکسانی داشته باشن.اما بازم برگاش کج در میان.زشت شده یه جورایی…. چیکار کنم؟برگها رو به نور در میان یا پشت به نور؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ ببین برگها رو به نور در میان و به همون سمت گرایش دارند.باید وقتی چرخوندی پشت به نور،چند روز صبر کنید تا اینها دوباره برگردند و صاف بشن و اونوقت دوباره بچرخونیدشون.

  2. محبت گفت:

    سلام به باغ شیشه ای در این روزهای گرم. من حدودا یک هفته پیش یک دیفن باخیا از گلدان مامانم بریدم (آخه ساقه اش بلند شده بود و در قسمت های پایینش گره داشت که تبدیل به جوونه بشه) قسمت بالا ر در یک بطری آب گذاشتم و قسمت های پایین رو طوری که در هر برش لااقل یک گره وجود داشته باشد در خاک نرم (ترکیب با کوکوپیت) و در گلدان های خیلی کوچیک (از اون هایی که کاکتوس داخلش می گذارند و می فروشند و مینیاتوری هستند) کاشتم در هر گلدان یک قلمه (البته یکی از اهدافم این بود که ببینم آیا میشه دیفن باخیای مینیاتوری هم درست کرد یا نه) حالا می خوام ببینم چقدر طول می کشه که اگر قلمه ها بگیره جوونه بزنه درضمن چند روز پیش هم تمام گلدون ها رو کنار هم گذاشتم و روشون یک پلاستیک شفاف کشدیم با چند تا سوراخ ریز و می بینم که زیرش عرق کرده (گفتم شاید کمک کنه زودتر جوونه بزنند). میشه بفرمایید آیا کارهایی که کردم درست بوده یا نه (مثلا کاشت در گلدان کوچک و کشیدن پلاستیک و یا ترکیب خاکش و …) و اینکه چقدر باید زمان ببره تا جوونه بزنه. متشکرم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      Attachment

      سلام عزیزم خوب هستید شما؟ تبریک میگم به شما کار حرفه ای انجام دادی …فقط یه فوت کوزه گریش رو نمیدونستی.اینه که مثل عکس روی خاک دراز بخوابونیش تا همه جوونه هاش در تماس با خاک باشن و احتمال ریشه دادن بیشتر بشه.پلاستیک هم که روش کشیدید خاکش که مرطوبه و جاشم نباید گرم باشه! ایشالا یه ماه باید بگیره

  3. محبت گفت:

    سلام و روزتون بخیر. از پاسخ های کامل و سریعی که میدید خیلی متشکرم. راهنمایی خیلی خوبی کردید و انشا… برای قلمه زنی بعدی از این روش استفاده می کنم. فقط یک سوال اینکه در روش خوابانیدن اگر از چند جا جوونه بزنه و قرار باشه هر قلمه را در یک گلدان داشته باشیم تا تبدیل به گیاه کامل بشه بعد از جوانه زنی اونها رو با چاقو می بریم و هر کدوم رو در یک گلدون می گذاریم؟! چه زمانی باید اونها رو جدا کرد (قدشون به چند سانت برسه) و انتقال به گلدون جدید به اونها آسیب نمی زنه؟ و سوال آخرم هم اینه که این گیاهان مینیاتوری که معمولا برای کاشت در تراریوم هست (غیر کاکتوس) آیا بذر و نژادشون متفاوته یا نه بعلت کوچک بودن گلدان و فضای رشد به این صورت می مونند؟ متشکرم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خواهش میکنم بعد ار جوانه زنی باید هر تکه بریده شده با کاتر تمیز و در یک گلدان جدا گانه کاشته شود.اون گیاهان تراریومی هم همگی به خاطر بذر و نژادشون اینطوری هستند

  4. mitra گفت:

    باغ شیشه ای دوستت داریم… 🙂

  5. توحید گفت:

    سلام.بگونیای من خیلی پر شده و خیلی مرتب و خوب بود.گذاشتم توی راهروی اپارتمانمون و اونجا بیشتر بهش افتاب میخوره.قبلابرگاش خیلی جون دار تر بود ولی الان شل و ول شدن و یکم هم درهم برهم شدن.چیکار کنم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم لدفا سوالت رو تو بخش مربوطه بزار تا بدونم چه بگونیایی رو منطورته اینا همه بافم فرق دارن.مرسی

  6. لیلا گفت:

    سلام آقای سجادی من یه دیفن باخیا داشتم که بلند شده بود و فقط سه چهارتا برگ داشت تکثیرش دادم ساقه اصلی که ازریشه بود خشک شد فقط سرش که جدا کاشتم شد الانم رشد داره ولی برگاش خیلی ریز هست یعنی از کف دست هم کمتر باید چیکارش کنم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما
      ببین باید بهش کود و رطوبت لازم رو بدی محیطش رو مرطوب کن و اگه ریشه زده بهش کود بدید تا درست بشه

  7. رها گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید..
    گیاه دیفن باخیام توی نور تقریبا متوسط داره و آبیاریش به موقع انجام میشه ولی دو تا مشکل داره یکی اینکه برگاش که حدودا ۱۰ تا هستن خیلی بزرگن و به طرف پایین خم میشن!مخصوصا برگای پایینترش..ثانیا هر برگ جدیدی که میده یکی از برگای پایینش ررد میشه و می افته!اینجوریه که تعداد برگهای گیاه ثابت مونده و به نظرم به علت پخش شدن برگاش ظاهر زیبایی نداره
    به نظر شما مشکل گلم چیه؟

  8. لیلا گفت:

    ممنونم از راهنماییاتون …من هر کاری میکنم نمیشه از فروشگاهتون سفارش بدم…میشه لطفا راهنمایی کنین… من کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و همین کودی که برا دیفن فرمودین رو میخوام

  9. توحید گفت:

    سلام.من یه دیفن باخیا دارم که خیلی پر شده و تقریبا ۵ تا شاخه ی اصلی داره..قبلا خیلی برگاش خوب بود و منظم بود.ولی الان خیلی افتاده شده شل شده و در هم برهم شده.چیکار کنم؟

  10. توحید گفت:

    نورش به نظر من خوبه.جلوی پنجره ی جنوبی گذاشتم.البته یه چند وقتی بود که توئی راهروی اپارتمان که شمالی هست گذاشتم.از اونموقع یهو اینجوری شد.هر ۱۰ روز یکبار هم کریستالون سبز پاش میریزم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید