گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۲۰۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل ختمی چینی

ختمی

نام انگلیسی

گلسرخ چینی Chinese rose

نام علمی

Hibiscus rosa sinensis

فارسی رایج

ختمی چینی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

10000

از خانواده

Malvaceae

خاستگاه

شرق آسیا

 

گلی مورد توجه عامه،از خانواده ی پنیرکیان یا (مالواسه) گلها  درشت و قرمز وعمر انها کوتاه ولی با فراوانی وطول مدت  بازشدن خود تلافی مینمایند،مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده  است که مادگی از وسط  آن ها عبور مینماید،مادگی دراز واز جام گل بیرون زده  و کاملا آشکار است،دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط  پاییز است برگها سبز براق  و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند.در چین از گلهای قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم  میسازند.گلها همیشه یک روز بیشتر عمر نمیکنند، به همین دلیل به آن ختمی یکروزه هم گفته می شود.این گل زیبا در اصل مناسب برای گلخانه یا حیاط یا تراس و بالکن هستش که اگر  داخل منزل بیاید  گل نخواهد داد  و به مرور برگها زرد می شوند.
نیازها:
نور: به نور کافی وفراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد میکند.
دما: درطول بهار تابستان در درجه ۲۰ نگهداری کنید  گیاه تا درجه حرارت 27 نیز مقاومت میکند و در زمستان درجه حرارت به 13 سانتی گراد برسانید.
آبیاری :  اگر در باغچه نگهداری می کنید که باید روزانه آبیاری شود ولی در گلدان باید بین دو ابیاری خاک خشک شود.

رطوبت : دربهار و تابستان به غبارپاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد جهت تامین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت  نمایید که ته گلدان با  آب در ارتباط نباشد،در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.

واریته  هایی از ختمی چینی با رنگ زرد ونارنجی به بازار عرضه شده است ،گلها دو روز بیشتر دوام ندارد  و چنانچه رطوبت  محیط  کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.
تغذیه : هردو هفته یکبار در بهار و تابستان (بخصوص با ظهور گلها)  با مواد غذایی مصنوعی مایع ویا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.
خاک مناسب : خاک گلفروشی یا کمپوست بهترین خاک برای این گل است.
تعویض گلدان : هرساله دربهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم  امکان  تعویض  خاکهای سطحی گلدان با خاک  نو و غنی اکتفا نمایید.
تمیز نمودن برگها : غبارپاشی کافی است ،در صورت لزوم میتوانید با پارچه  یا اسفنج مرطوب برگها را تمیز نمایید از مواد براق کننده شیمیایی  استفاده نگردد.
تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان
قلمه ختمی

قلمه ختمی

هرس :  ظهور گلهای زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع  شاخه ها  را به نصف کاهش داده  و محل قطع را به منظور  جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد  گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.
عوارض و درمان :

 

ساقه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد است: در بهار شاخه ها ی اضافی را قطع نمایید
گیاه خود را انداخته و کلیه برگها  پژمرده شده اند : هوا گرم و خشک و گیاه شدیدا تشنه است ، فورا آبیاری . گلداننها را به محل خنک تری نمایید.
برگها شکل طبیعی خود را از دست داده و حشراتی با مواد چسبناک  روی  آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی  هر دو هفته یک بار سمپاشی  نموده تا علایم برطرف گردند.
زخمهای سفید پنبه ای  شکل روی  برگها و در قاعده آنها مشاهده میگردند : حشره آفت عامل  آن است ، با پارچه  و پنبه  آغشته به سم  حشره کش نفوذی زخمها را خیس نموده  تا علایم  برطرف گردند.
برگها جلای خود را از دست داده و سطح زیرین انها پراز تار عنکبوت  است :  کنه ریز قرمز عامل آن است ، با پارچه  و یا اسفنج  آغشته به سم کنه کش  سطح زیرین برگها را تمیز نموده و در صورت لزوم هر چهارده روز یک بار تکرار کنید تا علایم برطرف گردند تامین رطوبت  در کاهش آفت موثر است.
گلها یکروز پس  از باز شدن  سقوتط مینمایند : کاملا طبیعی است عمر آنها یک روز است
برگهای جدید ریز باقی  مانده  و گلها ظاهر نمیشوند : کمبود عناصر  غذایی در خاک عامل آن است ، گیاه را هر دو هفته در بهار و تابستان طبق  دستور تغذیه مصنوعی نمایید.
غنچه ها قبل از باز شدن سقوط میکنند: هوا خشک  است، در تابستان غبارپاشی  روزانه را  با آب ولرم  و بدون املاح  فراموش نفرمایید در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی  نمایید تنظیم درجه حرارت  مطلوب  در تمام طول سال در بهتر شدن کیفیت گلها موثر است.
نقاط سیاه رنگ روی برگها مشاهده میگردد : عامل آن استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است از انها استفاده ننموده و برگها را با غبارپاشی تمییز نمایید
برگها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست  گیاه را به محل روشنتری و خارج از اشعه  مستقیم آفتاب  قرار دهید.
درتابستان برگها ی  سبز سقوط میکنند : آبیاری   بیش از اندازه و احتمالا  ریشه درحال پوسیدن است ، زهکش را بازدید و اجازه دهید  که سطح خاک در فاصله ی دو آبیاری خشک سپس  آبیاری  نمایید، اگر این علایم  در زمستان مشاهده گردند  به علت سردی هوا است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.
ختمی چینی

ختمی چینی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

ه عشق روی تو روزی که از جهان بروم

ز تربتم بدمد سرخ گل به جای گیاه

مده به خاطر نازک ملالت از من زود

که حافظ تو خود این لحظه گفت بسم الله....

دیدگاه های شما

209 پاسخ به "معرفی گل ختمی چینی"

  1. نگار گفت:

    باسلام آیا این گیاه بذرش در بازار موجوده؟
    و آیا ختمی هلندی وجود داره؟
    با سپاس

  2. راد گفت:

    Attachment

    سلام . ببخشید این گل من هدیه گرفتم گل داشت اما دیگه از اون به بعد به گل ننشست. رشدش خوب بوده البته تراکم برگاش سر شاخه ها مشخص کمتر شده. چی کار باید بکنم؟
    سر شاخه هارو بزنم شاخه جانبی میزنه؟ همینجوری داره بزرگ میشه.
    چه کودی براش مناسب

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید نورش کمه ، تغذیه هم نداره ، بهتره تغذیه کنید با کود اهن و اسیدهیومیک تا وارد گلدهی بشه به زودی ولی نورش رو زیاذ کنید

  3. پریسا دامن افشان گفت:

    سلام مهندس درخت ختمی من از دی ماه تاحالانزدیک پنجاه تاگل داده الان که دیدم دوباره پراز غنچه های ریز شده
    این همه گلدهی براش ضرر نداره؟؟؟
    باکوداهن هم تقویتش کردم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ نه ضرری نداره ! همون کود آهن باعث گلدهی میشه ! یه عکس بفرستید ببینم چه طوری شده

  4. پریسا گفت:

    Attachment

    سلام بفرمایید اینم عکس گل ختمی

  5. پریسا گفت:

    Attachment

    اینم عکس دیگه
    فقط نگران بنجامینم هستم قراره جابجابشیم میترسم بهش شوک وارد بشه همه برگهاش بریزه چه راهی پبشنهاد میدین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      ماشالا عجب ختمی هستش ، اسفند دود کنید براش. بنجامین هم قابلیت سازگاری داره میتونید جابجا کنید یکم ریزش میکنه و بعدش دوباره سبز میشه

  6. سامان گفت:

    سلام برادر. خوبی شما؟
    من یک ختمی درختی سفید دارک که سه سال پیش کاشتمش، این ختمی گلهای زیاد و خیلی درشت و پر پری و زیبایی میده،

    حالا از شما دو سوال دارم:
    ۱: هیچ وقت تو این چند سال که دارمش بذری تولید نکردش، همش بعد پژمردن گل تخمدانهاش هم زرد میشه و با یه فوت میافته پایین!!! نمیدونم مشکلش چی هست خیلی هم دوسش دارم چون هیچ جایی همچین ختمی ندیدم. گلهاش کاملا سفید و بدون حتی کوچکترین لک و رنگدانه ای هست، سفید عین لباس عروس…

    ۲: میشه ختمی های بوته ای که ساقه ها و برگهای نرمی دارند(البته بغیر از پنیرک) رو به این ختمی یعنی ختمی درختی پیوند زد؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ میتونید قلمه بزنید خوب توی زمستون چه کاریه بذر بکارید ! تازه بذره شبیه مادره نمیشه که ! ممکنه ژن هایمغلوب نشون داده بشه ! ولی قلمه دقیقا خودش میشه ! پیوند اینا با هم ممکن نیست ازین فکرا نکنید ا این گل بعد از تموم شدن گلش تولید بذر میکنه جطور تا حالا ندیدید؟

  7. پریسا گفت:

    سلام بازحمتهای ما مگه ختمی که من تو خونه دارم بذر داره کجاست این بذرش
    گلها بعد یه روز میریزن تو کاسبرگش که چیزی نیست
    کاش تو عکس نشون بدید

  8. مجتبی گفت:

    سلام
    خوبید جناب سجادی؟
    غنچه های ختمی چینی من قبل بزرگ شدن افتادن.علتش چیه؟تهویه داره.افتاب پشته شیشه داره با اهنواسید هیومیک هم تغذیه میکنم
    باتشکر

  9. راد گفت:

    سلام خسته نباشید.
    زرد شدن برگا تو این فصل دلیلش چیه؟ در عرض یکی دو روز ، چندتا برگ زرد شدن.
    گلدونشو یه سال عوض نکردم. کود میدم، پنجره جنوبی تهویه هواهم داره.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گرمای هوا و واکنش طبیعی گیاه به محیط ، بهتره با اسیدهیومیک تغذیه کنید تا درست بشه . زردی ادامه دار نشه.

  10. ناصر گفت:

    Attachment

    سلام آقای سجادی وقت بخیر
    گل ختمی چینی از یک شهر دیگه در شرایط بسیار بدی به دستم رسیده، بیچاره بیشتر از ۲ ساعت در هوای سرد بهمن ماه در جاده و پشت وانت بود! منم مجبور شدم همه شاخه و برگ هاش رو که سرما و باد خشکش کرده بود بزنم. ولی از اون موقع تا حالا بیشتر از ۶ ماه میگذره ولی گیاه رشد چندانی نداره. خاکش رو عوض کردم و مرتب با اسید هیومیک- آهن و کود سه ۲۰ بهش رسیدم. ولی فقط چند تا برگ درآورده و شاخه نمیده. چکارش کنم شاخه هم بده و فقط برگاش بزرگ نشن؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ فکر نکنید چون با کود تغذیه کردید دیگه همه چیز حله اولا اون کود مارکش چی بوده و برند چی بوده؟ من توصیه میکنم با تغذیه برگی با کود گرین اپارتمانی ۹۰ سی سی این کارو بکنید تا هم ریشه رشد کنه و قوت بگیره و هم برگ ها ی تازه در بیاره..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید