گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۱,۲۱۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

کلیشه ی همیشگی،برگ قاشقی

پپرومیا

نام انگلیسی

Desert privet

نام علمی

Peperomia magnoliaefolia

فارسی رایج

پیرومیا،قاشقی

فارسی اصیل

فِلفَلوار(برگرفته شده از ریشه ی لاتینی ان و به معنی شبییه فلفل)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

40000

از خانواده

Piperaceae

خاستگاه

آمریکای مرکزی و جنوبی

سلام عرض میشه خدمت همه دوستان و سروران گرامی سایت باغ شیشه ای &#۱۲۸۵۱۲; امروز در خدمتتون هستم با معرفی یک گل محبوب و معروف از قدیم ،به نام برگ قاشقی.گیاهی علفی و همیشه سبز و مناسب برای ادارات و بانک ها با نور متوسط و خنک ، و با نمناسب برای داخل اتاق !   با رشد کند از خانواده پی پراسه و زادگاه ان برزیل و جنگل امازون هستش،برگها قلبی شکل و گوشتی و ابلق به رنگهای سفید کرمی در متن سبز،محل زندگی در زادگاهش در جنگلهای نسبتا تاریک است به همین دلیل سایه اپارتمان را به خوبی تحمل میکند،در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگها به وجود می آورد.واریته های زیادی در ایران پرورش می یابد.

 

نیازها:

 

نور:  نیم سایه افتاب و کنار پنجره احتیاجات نوری ان را تامین میکند،مواظب اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر باشید.

دما:  حداکثر درجه حرارت در تابستان 24 درجه و حداقل درجه در زمستان 18 درجه است،گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد.در کل به هوای خنک نیاز داره وگرنه برگها خشک و شکننده میشن.هوایی مثل هوای گلفروشی ها براش مناسبه.

آبیاری:،اجازه دهید در بین دو ابیاری سطح خاک گلدان خشک شود،ابیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زا ی ((بوتری تیس)) می گردد،در زمستان هر ۷   روز یکبار و درتابستان هر  2الی 3 روز یکبار ابیاری نمایید.

رطوبت:غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد.

تغذیه:مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در اب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تامین کنید.

خاک مناسب:خاک کمپوست یا بنفشه افریقایی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان:ریشه های این گیاه سطحی و ریز است،ترجیح میدهند در گلدان کوچک زندگی کنند،به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم ان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها:غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگها کفایت میکند،برگها ترد و شکننده هستند،انها را دست مالی نکنید.

تکثیر:گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهار یا تابستان و ریشه دار کردن آنها در  دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد

 

pobtusweb

 

قلمه برگ پپرومیا

قلمه برگ پپرومیا

 

عوارض و درمان:

 

برگها رنگ پریده و رشد متوقف شده است: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است،هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

رنگ برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است :کنه ی ریز قرمز عامل ان است،گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش افت مثر است.

کپک خاکستری روی ساقه ها است :قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است:با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده،غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و ابیاری را کاهش دهید.

به نظر میرسد برگها دارای تاول هستند: خاک گلدان باتلاقی شده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و سپس ابیاری نمایید،ابیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید،آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.

برگ ها خم میشوند :گیاه تشنه است و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید،بهتر است گلدان را 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را به محل خنکتری منتقل نموده.

برگها کمرنگ و گرایش به سفیدی دارند :شدت نور زیاد است،گلدان را به محل کم نور تری منقتل نموده.

نقاط زنگ مانند روی برگها نمایان شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز نموده.

برگها چین و چروک دار،خشک میشوند و میریزند :هوا خیلی گرم است،گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل نموده.

قسمتی از برگ و قاعده ساقه سیاه شده و پوسیده است: آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو ابیاری خشک شود سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید.

برگها سقوط میکنند: هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

نحوه ی قلمه گیری:

در تابستان از انتهای شاخه ها ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و انها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری نمایید.

 

نگهداری ساده،قیمت ارزان و قابلیت تکثیر فراوان پیرومیا و به علاوه جالب توجه بودن رنگ برگها طرفداران زیادی در بین افراد مبتدی پیدا نموده است.

برگ قاشقی

برگ قاشقی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بخت این نکند با من کان شاخ صنوبر را

بنشینم و بنشانم  گل بر سرش افشانم

ای روی دلارایت مجموعه زیبایی

مجموع چه غم دارد از من که پریشانم...

دیدگاه های شما

1,214 پاسخ به "کلیشه ی همیشگی،برگ قاشقی"

  1. ميثم گفت:

    Attachment

    سلام استاد ،‌این برگ قاشقی توی اتاق و جاش خنکه ، هفته ای دوبار یه کم آب میدم ، رشدش خوب بود خیلی سریع برگ زد اما الان چند روزه که برگاش حالت سوختگی داره!!
    علتش چیه و چکارش کنم ؟
    گفتم شاید نورش کمه چند ساعت گذاشتم توی آفتاب بدتر شد

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این قارچ زده برگهای الوده رو بکنید بندازید دور و یه سم کاپتان روش اسپری کنید گلتون رو ببرید توی تراس یا جایی با هوای تازه و کود کامل همراه اسید هیومیک بدید تا درست بشه

  2. مريم گفت:

    سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
    ببخشید یه سوال داشتم، من باتوجه به نکاتى که درمورد گل قاشقى گفتید احساس میکنم که گلم مشکلى داره، ممنون میشم راهنماییم کنید.
    فقط رشدش خیلى کمه، نورشم متناسب داخل خونه هست و نور غیرمستقیم میگیره، براى ابدهى شم سعى میکنم پاش خشک بشه بعد دوباره اب بدم، البته از این به بعد بیشتر توجه میکنم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ دمای خنک میخاد این گل اگه میتونید بزارید توی راه پله یا تراس یا کنار پنجره باز تا هوای تهویه شده و خنک رو حس کنه و شروع به کار کردن بکنه

  3. آرزو گفت:

    Attachment

    سلام، من چند وقتیه که موضوعت رو دنبال میکنم و خیلی مفیدند. از لطفتون متشکرم.
    من هم ۱ گلدون گل قاشقی دارم که چند روزیه برگاش خم شدن و امروز دیدم ساقه هش تیره شده، خیلی هم دوستشدارم، لطفا راهنماییم کنید که احیاشکنم. ممنونم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گیاهت قارچی شده و باید برگهای الوده رو بکنید و بهش سم کاپتان اسپری کنید دو مرتبه با فاصله و همینطور گلتون جاش گرمه ببرید جای خنک مثه تراس، یا بالکن که هوای تازه داشته باشه. هروقتم خاکش خشک شد ابیاری کنید

  4. zeinab گفت:

    سلام مهندس یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین
    گل قاشقی من قارچ زده بود منم بهش قارچ کش زدم و خاکشم عوض کردم خیلی بهتر شده بود و برگهاش دیگه سیاه نمیشد اما امروز دیدم یکی از ساقه ها کج شده و برگاش بی حال شدن دست زدم بهش از تو خاک راحت دراومد انتهاش سیاه شده و ریشه هم نداره! الان چیکار کنم خوب شه امیدی هست؟گلم داره نابود میشه cry

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ بهش زیاد اب میدید و نورشم کمه ریشه پوسیده شده بوته های خراب رو بندازید دور و باسم کاپتان سم پاشی کنید هم گیاه رو هم خاک رو.

  5. امیر کاشانی گفت:

    Attachment

    سلام
    من این قاشقی رو تازه خریدم چند وقتیه اصلا حواسم نشد برگاش سوراخ شده یسری حشره بالدار سیاه ریز هم دورو ورش میگردن شبا میشه راهنمایی بفرمایید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ زیر افتاب نیستش؟ یا زیر افتاب روی برگش اب نریختید؟ ببینید این هوای خنک میخاد و جای تقریبا روشن، اون پشه ها هم واسه اب زیاد جمع میشن یه پوست لیمو روی خاک رنده کنید.

  6. Amir گفت:

    Attachment

    با سلام خدمت مهندس سجادی ببخشید که مزاحم میشم میدونم سرتان خیلی شلوغه اما مطمئنتر از شما مرجعی سراغ ندارم من این قاشقی ابلق را خیلی دوست دارم اما مدتی که ۲ از برگ هاش که کاملا سالم بودند از دمبرگ نقطه وصل به ساقه سیاه شدن و میریزن من با سم قارچ کش شرکت ماسو که خودتان در سایت دارید سو پاشیش کردم اما فکر کنم جواب نداد و ساقه اش هم از همنجائی که برگ ها افتادند سیاه شده تشخیصتان چیه؟

    • Amir گفت:

      سلام آقای سجادی خسته نباشید متوجه هستم سئوالات زیاده و باید بایستیم تو نوبت مثل زمان جنگ که تو صف ارزاق کوپنی وایمیستادیم اما وقتی سئوال جدید ثبت بشه بعد از سئوال ما متاسفانه شما دیگه سئوال قدیمی ها را جواب نمیدید و گلای ما میمیرن :(((

  7. لیلا گفت:

    پشت پنجره شمالی هر دو هفته یه بار کود آهن آبیاری هم وقتی خاک خشک میشه

  8. گلی گفت:

    Attachment

    سلام آقای سجادی. ممنون از مطالب مفیدتون. گل برگ قاشقی من یه مقدار قد بلند شده و برگای پایینش رو از دست داده. میخواستم بدونم میشه هرسش کنم؟ دو تا هم پاجوش داره تقریبا ۱۰ سانت.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بازم دمت گرم تا اینجا نگهش داشتی! همینو کسی نمیتونه نگهداره! میتونید یه قیچی بزنید سربرداری بشه تا ازکناره هاش دوباره برگای جدید دربیاد! و گلتون رو به مرور گرد تر بکنه ابش رو کمتر کنید و هرسش کنید تا گرد و خوش فرم بشه

      • گلی گفت:

        خیلی ممنونم بخاطر پاسخ گوییتون که با اینهمه مشغله بازم جواب میدین. به باغبونی خودم گرچه در حد چندتا گلدونه امیدوار شدم. سپاس

  9. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام خسته نباشید . حس میکنم این گل قاشقی من حالش خوب نیست 🙁 ، این عکسشه ، از همون روز اولی که خریدم این شکلی بود ، لبه های بعضی از برگاش خراب شده ، لکه های سفید روش هم نمیدونم چیه !!!! اولش فکر کردم لک آبه اما با دست تمیز نشد ، وقتی خیسش میکنم لکه ها ناپدید میشن اما به محض خشک شدن باز سفیدک میزنه ، این که براق هم نیست واسه م عجیبه چون برگ قاشقی های همه خیلی خوشگل و براقن اما مال من نه !!! خاکش رو هم اصلا عوض نکردم یه خاک قهوه ای رنگه که نمیدونم خوبه یا نه !!!! حالا با توجه به این عکس شما چی تجویز میکنید ؟؟؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلتون قارچ گرفته و مریض شده و حالش خوب نیست ، یه سم بنومیل روش اسپری کنید دو مرتبه تا خوب بشه اگه ندارید هم میتونید جوش شیرین یه قاشق چای توی یه پارچ اب بریزید و با یه قطره مایع صابون روش اسپری کنید تا درست بشه کودش بدید و اسید هیومیک بدید بهش

      • فاطمه گفت:

        ممنونم ، بنومیل دارم ، از همین فروشگاه خریدم 🙂 ، با فاصله ی چند روز بهش سم اسپری کنم ؟؟؟ و اگه سم رو تو آب بریزم تا چند روز میشه این محلول رو نگه داشت ؟؟؟ جای اسید هیومیک چی میتونم بهش بدم ؟؟؟

  10. Amir گفت:

    سلام آقای مهندس خدا قوت فرمودید وایسیم تو صف گفتیم چشم اما گلم داره از بین میره از محل سیاه شدگی توی عکسی که براتون گذاشتم دیروز دیدم گلم شکسته من هم از یکی پائینترش با قیچی قطع کردم و با سم قارچکش سفید و سیاه اسپانیائی که در فروشگاه دارید سمپاشی کردم تجویزتان چیه لطفا بداد گلم برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید