گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۱,۲۱۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

کلیشه ی همیشگی،برگ قاشقی

پپرومیا

نام انگلیسی

Desert privet

نام علمی

Peperomia magnoliaefolia

فارسی رایج

پیرومیا،قاشقی

فارسی اصیل

فِلفَلوار(برگرفته شده از ریشه ی لاتینی ان و به معنی شبییه فلفل)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

40000

از خانواده

Piperaceae

خاستگاه

آمریکای مرکزی و جنوبی

سلام عرض میشه خدمت همه دوستان و سروران گرامی سایت باغ شیشه ای &#۱۲۸۵۱۲; امروز در خدمتتون هستم با معرفی یک گل محبوب و معروف از قدیم ،به نام برگ قاشقی.گیاهی علفی و همیشه سبز و مناسب برای ادارات و بانک ها با نور متوسط و خنک ، و با نمناسب برای داخل اتاق !   با رشد کند از خانواده پی پراسه و زادگاه ان برزیل و جنگل امازون هستش،برگها قلبی شکل و گوشتی و ابلق به رنگهای سفید کرمی در متن سبز،محل زندگی در زادگاهش در جنگلهای نسبتا تاریک است به همین دلیل سایه اپارتمان را به خوبی تحمل میکند،در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگها به وجود می آورد.واریته های زیادی در ایران پرورش می یابد.

 

نیازها:

 

نور:  نیم سایه افتاب و کنار پنجره احتیاجات نوری ان را تامین میکند،مواظب اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر باشید.

دما:  حداکثر درجه حرارت در تابستان 24 درجه و حداقل درجه در زمستان 18 درجه است،گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد.در کل به هوای خنک نیاز داره وگرنه برگها خشک و شکننده میشن.هوایی مثل هوای گلفروشی ها براش مناسبه.

آبیاری:،اجازه دهید در بین دو ابیاری سطح خاک گلدان خشک شود،ابیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زا ی ((بوتری تیس)) می گردد،در زمستان هر ۷   روز یکبار و درتابستان هر  2الی 3 روز یکبار ابیاری نمایید.

رطوبت:غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد.

تغذیه:مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در اب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تامین کنید.

خاک مناسب:خاک کمپوست یا بنفشه افریقایی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان:ریشه های این گیاه سطحی و ریز است،ترجیح میدهند در گلدان کوچک زندگی کنند،به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم ان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها:غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگها کفایت میکند،برگها ترد و شکننده هستند،انها را دست مالی نکنید.

تکثیر:گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهار یا تابستان و ریشه دار کردن آنها در  دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد

 

pobtusweb

 

قلمه برگ پپرومیا

قلمه برگ پپرومیا

 

عوارض و درمان:

 

برگها رنگ پریده و رشد متوقف شده است: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است،هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

رنگ برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است :کنه ی ریز قرمز عامل ان است،گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش افت مثر است.

کپک خاکستری روی ساقه ها است :قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است:با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده،غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و ابیاری را کاهش دهید.

به نظر میرسد برگها دارای تاول هستند: خاک گلدان باتلاقی شده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و سپس ابیاری نمایید،ابیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید،آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.

برگ ها خم میشوند :گیاه تشنه است و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید،بهتر است گلدان را 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را به محل خنکتری منتقل نموده.

برگها کمرنگ و گرایش به سفیدی دارند :شدت نور زیاد است،گلدان را به محل کم نور تری منقتل نموده.

نقاط زنگ مانند روی برگها نمایان شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز نموده.

برگها چین و چروک دار،خشک میشوند و میریزند :هوا خیلی گرم است،گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل نموده.

قسمتی از برگ و قاعده ساقه سیاه شده و پوسیده است: آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو ابیاری خشک شود سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید.

برگها سقوط میکنند: هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

نحوه ی قلمه گیری:

در تابستان از انتهای شاخه ها ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و انها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری نمایید.

 

نگهداری ساده،قیمت ارزان و قابلیت تکثیر فراوان پیرومیا و به علاوه جالب توجه بودن رنگ برگها طرفداران زیادی در بین افراد مبتدی پیدا نموده است.

برگ قاشقی

برگ قاشقی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بخت این نکند با من کان شاخ صنوبر را

بنشینم و بنشانم  گل بر سرش افشانم

ای روی دلارایت مجموعه زیبایی

مجموع چه غم دارد از من که پریشانم...

دیدگاه های شما

1,214 پاسخ به "کلیشه ی همیشگی،برگ قاشقی"

  1. jah گفت:

    سلام آقای مهندس، وقتتون به خیر، متشکرم از پاسختون، ، بله کنه بود چون با ذره بین عنکبوت ها رو میدیدم. هر گل رز مینیاتوری که میخرم آخرش کنه میزنه، پیرومیرا هم نشد کنه هاش ریشه کن بشن، حتی با سم دوباره برمیگشتند. حالا گل قاشقیم یه روزه یه عالمه برگاش ریختند. که ظاهرا فرمودید به خاطر سرماست
    اما مشکل اصلی و سوالم اینه: به قاشقی که اب دادم توی آب زیر گلدانی یه عالمه کرم ریز ذره بینی سفید جمع شد. که اولش فکر کردم اشغاله. نمیدونم چیه و چه سمی لازم داره
    بازم متشکرم از توجه و راهنمایی تون

  2. مازیار گفت:

    Attachment

    سلام مهندس. برگ قاشقی که دارم رو برگاش لکه های تیره که تو عکس هست دیده میشه. چیکار باید بکنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ مراقب ابیاریش باش اب زیاد ندید تو این فصل چون نور کمه و موجب پوسیدگی ریشه میشه ! نور گلتو زیاد کن بذارش کنار پنجره تا نور زیاد ببین این گل ابلق هست و نور زیاد میخاد اب زیاد و نور کم باعث خرابی و لکه سیاه مشه

  3. مازیار گفت:

    Attachment

    با سلام.مهندس جان قاشقی که بالا در موردش صحبت کردم مدتیه که جوانه های جدیدی که میزنه بعد از مدت کوتاهی از ناحیه اتصال دمبرگ به برگ شروع میکه به سیاه شدن و سپس افتادن. میخواستم بدونم علتش چیه و چیکار باید کنم واسه درمونش

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام مازیار جون خوبی؟ داداش مریضی ورتیسیلیوم گرفته و باید سم قارچکش کاربندازیم بزنین بهش و ازهمه مهمتر تهویه هوا درست کنی این مریضی از کمبود تهویه هوا میاد و باید هوادهی کنید و س بزنین

  4. نجمه گفت:

    Attachment

    با سلام و خسته نباشید
    گل قاشقی من رنگ برگهای پایینیش زرد میشن و بالایی ها هم اونقدر سبز نیستن و پایین ساقه تقریباً بدون برگ می مونه لطفا بهم بگید چیکار کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ ببین تغذیه کردی؟ کود اهن و گرین اپارتمانی بهش بدید حتما تا مشکلش حل بشه. اندازه یه بند انگشت از سرشاخه رو هرس کنید تا از پایین هم مجددا برگ بزنه

  5. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام گل قاشقی ابلق من لکه های روش ایجاد شده و رنگش هم کم رنگ شده هر موقع خاکش خشک بشه آبیاری میکنم و کنار پنجره جنوبی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید